سلامت دندان در بارداری
سلامت دندان ها در هر دوره ای از زندگی بسیار مهم است و دوران بارداری نیز از آن مستثنی نیست زیرا سلامت کودک رابطه مستقیمی با سلامتی مادر دارد.

باید نبایدهای سلامت دهان و دندان در دوران بارداری 

مراقبت از دندان در دوران بارداری بسیار مهم است. باید سعی کنید بهداشت روزانه خود را کاملاً دقیق رعایت کنید. تغییرات داخل دهان را مشاهده کنید و به سلامت دهان خود بیشتر اهمیت دهید تا کودکتان نیز بدن سالم تری داشته باشد.

دندان

اهمیت ملاقات با دندانپزشک در دوران بارداری بسیار مهم است. در دوران بارداری حتماً باید چکاپ های دندانپزشکی داشته باشید. دندانپزشک به شما کمک می کند که تغییرات مورد نیاز برای اعمال بهداشت دهانی را ایجاد کنید و همچنین می تواند سلامت کودک را نیز تضمین کند که قطعا نیازمند دهان و دندان سالم مادر خواهد بود.  

در دوران بارداری باید چه انتظاراتی از دندان ها داشت ؟

در مطالب قبلی بخش بارداری و نوزاد نمناک گفتیم که در دوران بارداری تغییر سطح هورمون می تواند باعث ایجاد باکتری و پلاک های دندانی شود. در نتیجه لثه ها در این دوران دچار مشکل می شوند و ضعیف می گردند. به همین دلیل فرد بیش از بقیه در معرض پوسیدگی دندان و بیماری های لثه قرار می گیرد. در این قسمت مشکلات دندان را به شما معرفی می کنیم که در دوران بارداری باید حتما آن ها را مد نظر داشته باشید: 

دندان درد

التهاب لثه:

احتمالاً در سه ماهه دوم بارداری اتفاق خواهد افتاد. در چنین شرایطی لثه ها متورم و دچار سوزش می شوند و ممکن است که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن کمی خونریزی کنند. 

ایجاد پلاک های دندانی:

در دوران بارداری رایج است اما مسواک و نخ دندان به طور منظم به برطرف کردن آن ها کمک می کند . بدن نمی تواند در دوران بارداری با پلاک های دندانی مبارزه کند . احتمالا میزان اسیدی معده افزایش پیدا می کند، پس می توانید از دندانپزشک خود درخواست کنید که در این دوران شوینده های دهانی ضد میکروب را تجویز کند تا از شر پلاک ها خلاص شوید. 

اگرچه که بارداری نمی تواند عاملی برای بیماری های دهان و دندان شود اما ممکن است که شرایط را برای آن فراهم کند.

پلاک دندانی

تومور های بارداری:

به رشد بیش از حد بافت های روی لثه گفته می شوند که اغلب در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می افتند. این تومور ها سرطانی نیستند اما به دلیل ایجاد پلاک های زیاد دندان ایجاد می شوند و ممکن است که به راحتی خونریزی کنند اما معمولاً بعد از تولد نوزاد خود به خود از بین خواهند رفت. 

بهداشت دندانی در دوران بارداری

در این قسمت راهکارهای بهداشت دندانی در دوران بارداری را به شما معرفی خواهیم کرد : 

  •  حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید دندان خود را مسواک بزنید.
  •  اگر لثه های شما ورم کرده و در دوران بارداری دچار سوزش شده، حتماً از یک مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی دندان خود را مسواک بزنید.
  •  حرکات مسواک به شدت در میزان تمیز شدن دندان شما نقش دارند. به شرطی که با مسواک نرم به دندان های خود فشار وارد نکنید.
  •  یک بار در روز نخ دندان بکشید.

نخ دندان

  •  لثه های متورم و دارای سوزش در دوران بارداری طبیعی هستند اما اگر در این مورد نگرانی دارید ، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
  •  در دوران بارداری ملاقات های منظم با متخصص و دندانپزشک برای چکاب داشته باشید.
  •  از پزشک خود بخواهید شوینده های مناسب این دوران را برای از بین بردن پلاک های دندانی و جلوگیری از تشکیل آن ها به شما تجویز کند.
  •  اگر دچار مشکلاتی مثل حالت تهوع و استفراغ هستید، دهان خود را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین حل شده در آب شستشو دهید زیرا باعث می شود که اسید های داخل معده به دندان حمله نکنند و پوسیدگی دندان رخ ندهند.
  •  یک رژیم غذایی حاوی کلسیم ، ویتامین c و ویتامین ب 12 مصرف کنید تا دندان های شما سالم باقی بمانند. 

کلسیم

رژیم غذایی سالم در دوران بارداری

مصرف رژیم غذایی سالم در دوران بارداری به سالم نگهداشتن بدن خودتان و کودکتان کمک می کند. دندان کودک بین ماه سوم و ششم بارداری شروع به رشد می کند. بنابراین انتخاب غذا در دوران بارداری باید کاملا هوشمندانه باشد زیرا روی رشد دندان کودک نیز تاثیر گذار است.

ازغذاهای متنوع و سالم مثل میوه، سبزیجات، حبوبات و لبنیات مثل شیر، پنیر، پنیر کاتیج و ماست غیر شیرین استفاده کنید.

مصرف مواد غذایی با قند بالا مثل شکلات و کلوچه را محدود کنید.

از نوشیدنی هایی که شکر زیاد دارند، مثل نوشابه و یا آب میوه های قند دار خودداری کنید.

به اندازه کافی آب بنوشید ؛ مخصوصا بین وعده های غذایی و میان وعده ها.

نوشیدن آب

یک بار در روز خمیر نخ دندان استفاده کنید تا ذرات ریز غذایی از لابلای دندان جدا شوند و در نتیجه به جلوگیری از پلاک های دندانی کمک کنید.

اگر بین وعده های اصلی غذایی احساس گرسنگی داشتید، از میان وعده هایی مثل سبزیجات ، میوه های تازه و ماست استفاده کنید و از غذاهای اسیدی و شیرین استفاده نکنید.

از دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند، استفاده نکنید.

اگر سیگاری هستید، حتما آن را ترک کنید زیرا بیماری لثه را بد تر می کند.

روزانه دهان خود را با یک قاشق چای خوری نمک به علاوه یک فنجان آب گرم بشویید تا به کاهش التهاب دندان کمک کند و سپس آن را داخل دهان چند بار قبل از تف کردن غرغره کنید. مراقب باشید که آب نمک را قورت ندهید.

معمولاً عکس های مرتبط با دندان به بعد از زمانی موکول می شود که کودک به دنیا آمده است. پس حتماً باید بارداری خود را به پزشک اطلاع رسانی کنید.

اقداماتی مثل پرکردن دندان نیز بعد از تولد نوزاد انجام می شود.

 

رازهای سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

4.5135
این مطلب مفید بود ؟12114
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
وبگردی