علت و رفع بوی بد دهان
بوی بد دهان مشکلی است که در ماه مبارک رمضان به دلایل مختلف افزایش می یابد. در این مطلب علت و راههای درمان بوی بد دهان روزه داران را برایتان آماده کرده ایم.

علت و راهکار رفع بوی بد دهان در روزه داری

روزه ماه رمضان از ستون‌های دین اسلام شمرده می‌شود و بر همهٔ مسلمانان بالغ، عاقل و سالم واجب است در این ماه روزه بگیرند. روزه‌داری آثار جسمی و روانی زیادی دارد، یکی از دغدغه های بسیاری از روزه داران در ماه رمضان بوی دهانشان است که در اجتماع برای آنها مشکلاتی ایجاد می کند. در این بخش از نمناک به بررسی علت های بوی بد دهان در ماه رمضان و رفع بوی بد دهان در ماه رمضان و...می پردازیم.

چرا دهان روزه داران بو می دهد؟

بوی بد دهان دلایل بسیاری دارد که در ادامه به بررسی علت بوی بد دهان روزه داران می پردازیم.

نخوردن غذا

نخوردن غذا، از دلایل اصلی ایجاد بوی بد دهان در ماه رمضان است زیرا نخوردن غذا باعث می شود که بدن برای تولید انرژی به ذخایر چربی روی آورد و طی سوختن چربی ها در کبد، کتون ها تولید می‌ شوند که باعث ایجاد این بو می شوند. در روزهای اول ماه مبارک رمضان، بوی بد دهان بیشتر است زیرا کبد آمادگی کافی برای سوزاندن مقدار زیادی چربی ندارد، اما به تدریج این بو کمتر می شود چرا که توانایی کبد برای سوزاندن چربی بیشتر می ‌شود و مقدار کتون تولید شده کم می شود.

گرسنگی

بیماری‌ های گوارشی

بیماری‌ های گوارشی یکی از علت های خروج بوی نامطبوع از دهان در ماه رمضان است، بوی بد حاصل از این بیماری ها که علت عمده ی آن هلیکوباکترپیلوری است، با تجویز داروهای خاصی از سوی پزشک کنترل می ‌شود.

زیاده ‌روی در مصرف غذاها

زیاده ‌روی در مصرف برخی غذاها گاهی موجب ایجاد بوی بد دهان می شوند،درهم خوری نکنید و غذاهایی که ترکیبات ناهمگونی با هم دارند، را مصرف نکنید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

عدم استفاده از مسواک و نخ دندان یکی دیگر از علل بوی بد دهان است. باقی ماندن غذاها در لا به‌ لای دندان‌ ها و در حفرات دهان در افرادی که بعد از خوردن سحری مسواک نمی ‌زنند، سبب ایجاد بوی نامطبوع دهان می شود.

خشکی دهان

هنگام روزه داری و در طول روز، هیچ‌گونه مایعی از راه دهان مصرف نمی‌شود و می‌تواند موجب خشکی بافت‌های دهان شود. خشکی دهان موجب بروز بوی بد دهان می شود. مصرف غذاهای خیلی داغ، تند، ترش و اسیدی در ماه رمضان پُرزهای چشایی دهان را دچار ساییدگی کرده و سبب خشک شدن آب دهان و بوی بیشتر دهان می‌ گردد.

مصرف برخی موادغذایی

مصرف برخی مواد غذایی چون سیروپیاز، یکی از علت های بوی بد دهان است،از خوردن این غذاها که طعم و بوی بدی را به دهان می دهند، اجتناب کنید زیرا بوی بد این نوع مواد غذایی به راحتی از بین نمی رود.

غذاهای چرب

پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه ای

گاهی اوقات بوی بد دهان می‌تواند نتیجه دیگر مسائل مربوط به سلامتی دندان و لثه هم باشد. عفونتهای حاصله از پوسیدگی دندان، ورم لثه و بیماری پیرادندانی موجب بوی بد دهان می گردند.

کشیدن سیگار

یکی دیگر از علت های بوی بد دهان در ماه رمضان،کشیدن سیگار است پس برای جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان سیگار نکشید! ماه رمضان بهترین زمان برای ترک سیگارمی باشد.

راهکار رفع بوی دهان در روزه داری

  1. پوسیدگی دندان، ورم لثه و بیماری پیرا دندانی را برطرف کنید.
  2. مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  3. برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان در ماه رمضان آب زیادی مصرف کنید.
  4. برای جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان بعضی از مواد خوراکی را کنار بگذارید.
  5. برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان از ادویه های معطر مانند رزماری، نعناع و هل در درست کردن غذاها استفاده کنید.
  6. برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان میوه و سبزیجات تازه بخورید.
  7. از خشک شدن دهان تان جلوگیری کنید.پنیرغنی از کلسیم می باشد که برای جلوگیری از خشکی دهان بسیار موثر است.
  8. در ماه رمضان از چوب های مسواک که در واقع مسواک هایی سنتی اسلامی می باشند استفاده کنید.
  9. صرف غذاهای خشک را محدود کنید.
  10. سیگار نکشید.
  11. در وعده ی سحری، طوری برنامه ریزی کنید که فرصت کافی برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را داشته باشید.
  12. غذاهای نرم تر و لطیف تر نظیر فرنی ها و حریره ها را بیشتر مصرف کنید.

بوی بد دهان در چه کسانی بیشتر است؟

اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنید، سیگار نمی کشید، مواد غذایی بودار نمی خورید و... بوی بد دهان در ماه رمضان، عمدتا به دلیل تولید ترکیبات کتونی است و ربطی به نوع ماده ی غذایی مصرفی در افطار و سحر ندارد البته اگر میزان مواد قندی خورده شده بیشتر باشد، این بو کمتر خواهد بود. با گذشت زمان این بوی ناخوشایند، کمتر می شود. بوی بد دهان در افراد چاق کمتر و در خانم ها و بچه ها، افرادی که بدون سحر روزه می گیرند، بیشتر است.

علت بوی بد دهان روزه داران و راه حل آن

4.5156
این مطلب مفید بود ؟14115
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ن.ح
وبگردی