پلو و چلو

نکاتی طلایی برای طبخ پلو و چلو

کد مطلب : 1657زمان مطالعه : 3 دقیقه
نکاتی مهم برای پخت یک پلو یا چلوی خوشمزه با ظاهری زیبا. یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی پلو و چلو است که باید در پخت آن دقت زیادی به کار برد.

نکاتی مهم و کاربردی برای طبخ پلو و چلو:

اولین نکته مهم،  تهیه وانتخاب برنج خوب است ، خصوصیاتی که باید یک برنج خوب و مرغوب داشته باشد خوش عطر،  بدون خرده ، باریک، بلند یکدست و رنگ آن کمی زرد و زیر دندان سفت و محکم باشد . شکننده هم نباشد . مسلما این نوع برنج گرانتر بوده ولی ارزش کار پخت را می افزاید . نکته بعدی طرز شستن و خیس کردن برنج است .

برنج را پاک کرده و با آب ولرم چند بار بدون اینکه آن را چنگ بزنید، بشویید. بعد نمک سنگی را در پارچه و یا کیسه مخصوص قرار داده و در وسط برنج  جای بدهید و روی برنج آن قدری آب ولرم بریزید که به اندازه 4 انگشت روی آن را آب بگیرد. در صورتی که اطمینان دارید برنج به اصطلاح کهنه است بهتر است ، آن را شب قبل شسته و خیس بگذارید. در غیر این صورت می توانید 4 تا 5 ساعت قبل هم برنج را بشویید.

1- سعی کنید همیشه برنج را در ظرف بزرگتر از حجم خود شسته و خیس بگذارید.
 
2- برای یک کیلو برنج نیم کیلو سنگ نمک کافی است و در صورتی که نمک سنگی در اختیار ندارید، می توانید 6 – 7 قاشق سوپخوری نمک معمولی را در کیسه کوچک ریخته و لای برنج بگذارید . گذاردن نمک در کیسه برای جلوگیری از نفوذ رسوب نمک در برنج است .

3- اگر مقداری برنج در خانه دارید ، که در آن خرده برنج وجود دارد ، بهتر است آن را غربال کرده و خرده برنج باقی مانده را برای تهیه  آش ، شله زرد ، کوفته، شیر برنج ، دلمه و... مورد مصرف قرار دهید.

 

پخت چلو

فوت و فن های پخت چلو و پلو


4- برای پخت برنج بهتراست از قابلمه بزرگ استفاده کنید که برنج روی هم انباشته و له نشود و برنج بهتر بجوشد .

در قابلمه بزرگی، نصف آن را آب ریخته و بگذارید جوش بیاید و سپس آب نمک برنج را صاف کنید و در آب جوش بریزید و یکبار آن را با کفگیر به آرامی به هم بزنید (با حرارت یکنواخت) وقتی به جوش آمد ، برنج را امتحان کنید که مغز آن زیاد نرم نشود و سپس آن را داخل آبکش ریخته و روی برنج مقداری آب ولرم بپاشید تا لعاب و نمک اضافه آن خارج شود . در ته قابلمه کمی روغن ریخته و برنج را اضافه کنید و بعد 2 قاشق سوپخوری روغن را با یک فنجان آب داغ روی برنج بدهید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بخار کند. در این مرحله روی برنج دم کنی قرار داده و شعله را ملایم کرده و بگذارید برنج کاملا دم بکشد. برای دم کشیدن این برنج نیم ساعت وقت کافیست


چند فوت و فن کوزه گری:

1-برای خوشرنگ شدن زعفران در ابتدا آن را کاملا نرم  کنید و یک قاشق چایخوری زعفران ساییده را  در نصف استکان آبجوش بریزید ویک ساعت آن را روی بخار کتری قرار دهید .

2- در صورتی که بخواهید ته دیگ خوبی تهیه کنید بهتر است برای سبزی پلو از برگ کاهو و برای شیرین پلو و مرصع پلو و زرشک پلو با مرغ از لواش و برای ته چین از مخلوط زرده تخم مرغ و ماست و زعفران و برای طبخ ماکارونی از حلقه های سیب زمینی استفاده کنید.

3- برای تهیه زرشک پلو، چون زرشک لطیف بوده و سریع می سوزد بهتراست پس از داغ شدن روغن، زرشک را کمی تفت داده و بلافاصله شکرو کمی آب را به آن اضافه کنید تا زرشک حالت مربایی به خود بگیرد .
 

نکاتی طلایی برای طبخ پلو و چلو

4.625
این مطلب مفید بود ؟232
برگرفته از تبیان
برچسب : نکات آشپزی
وبگردی