آرامش اعصاب با تغذیه
تغذیه روزانه نقش مهمی در آرامش اعصاب و روان دارد مواد غذایی مانند فلفل سیاه، قهوه اعصاب را بهبود می بخشند و کمبود ویتامین های ب و د نیز باعث بی اعصابی میشوند.

نقش و عملکرد تغذیه روی آرامش اعصاب و روان

آرامش اعصاب و روان یعنی داشتن روحیه ای شاد و جلوگیری از ابتلا به 90 درصد بیماری های جسمی و روحی . تغذیه ای برای آرامش اعصاب یعنی شامل هرآنچه بدن نیاز دارد تا شاد و سرحال باشد.

نسخه ای فوق العاده برای آرامش اعصاب و داشتن بدن سالم

آرامش اعصاب و روان یکی از خواسته های انسان های عصر مدرن است . عصری که به دلیل درگیری و مشغله های زیاد فکری و جسمی بدن همیشه در حالت آماده باش برای از دست دادن کنترل اعصاب و وارد شدن به حالت خشونت و ... است.

راه و روش های بسیاری برای داشتن اعصاب و روانی آرام شناخته و ثابت شده است که در صدر آنها مواد غذایی آرامش اعصاب و یا آرامش اعصاب از راه گیاهی و طبیعی است که چکیده ای از آنها را در ادامه این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت.

آرامش اعصاب

آرامش اعصاب با خوردن غذاهای مناسب

مواد غذایی آرامش اعصاب

نقش تغذیه در اعصاب و روان بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین ها و مواد معدنی به صورت مستقیم عملکردهای ذهن و قدرت های شناختی که به Cognitive performance مشهورند، تاثیر می گذارند.

گاهی دیده اید وقتی روی ناخن ها لکه های سفید پیدا می شود، برخی می گویند حتما کلسیم یا روی بدن کم شده؟ یا گاهی موها ناگهان سفید می شود و فکر می کنیم حتما ویتامینی در بدنمان کم شده؟

همان طور که کمبود ویتامین ها و املاح معدنی بر قسمت های مختلف جسم تاثیرگذار است، سلامت روان را هم تحت تاثیر قرا رمی دهد؛ نمونه بارزش کمبود عنصر آهن در بدن است که باعث کم خونی می شود و در نتیجه آن فرد مدام خسته، کسل، بی حوصله و عصبی خواهدشد.

به همین ترتیب سوءتغذیه می تواند سلامت روان شما را به خطر بیندازد و باعث بروز انواع و اقسام بیماری ها و اختلال های روانی شود.

کمبود ویتامین B از دلایل عمده بی اعصابی

می توان گفت قدیمی ترین ویتامین هایی که در دانش بشری و دانش تغذیه وجود دارد، ویتامین های گروه B هستند؛ ویتامنی های B1، B2، نیاسین یا B3 و... البته در حال حاضر فرم های شیمیایی مختلفی از این ویتامین ها شناسایی شده اند؛

برای مثال فرم اسیدی نیاسین، اسید نیکوتینیک است و فرم آمیدی آن اسید نیکوتین آمید. یا ویتامین های دیگر مثل B12 و فولیک است که کمبودشان می تواند بر عملکردهای مغزی موثر باشد و ممکن است باعث افسردگی های شدید شود.

آرامش اعصاب و روان

عدم آرامش اعصاب به دلیل کمبود ویتامین بی

اما غیر از ویتامین ها که قدیمی ترین ها هستند، بین املاح، کمبود حاشیه ای آهن- یعنی کمبودی که مربوط به منابع خوراکی آهن نیست و علائم بالینی این کمبود هم هنوز بروز نکرده؛ کمبودهای خفیف و ناچیز که حتی ممکن است با آزمایش خون هم مشخص نشود- می تواند باعث مخدوش شدن عملکردهای ذهن شود. تمرکز را به شدت کاهش دهد و در درازمدت حتی باعث کاهش توانایی های هوش شود. 

ویتامین B فاکتور دیگری است که کمبودش باعث به هم ریختن اعصاب و به اصطلاح از کوره در رفتن میشود ، بهتر است که بدانیم کمبود ویتامین B اصلی ترین عامل ایجاد افسردگی است. مواد غذایی که ویتامین B به وفور در نوع های مختلف در آن یافت می شود: 

بدن ما برای داشتن اعصابی آرام به این چهار ماده ی غذایی احتیاج دارد:

آدنین، تیامین، سیتوزین، گوآمین که همانطور که حتما اکثر شما میدانید این چهار ماده در گوشت ها مانند گوشت گوساله یا گوسفند ،جگر، مغز و قلوه وجود دارد.

یک بشقاب آرامش اعصاب

خواص مفید گوشت برای حفظ آرامش اعصاب

با امگا 3 به سراغ آرامش اعصاب بروید 

مستندات علمی موجود هم نشان دهنده بروز مشکلات مربوط به کموبد اسیدهای چرب امگا3 در افراد است که از این میان می توان به اختلال های دوقطبی، بیماری های اوتیسم و همین طور افسردگی های شدید یا افسردگی های دوران بارداری اشاره کرد. پس به مقدار کافی گردو، ماهی و میگو، تخم کدو و تخم کتان مصرف کنید.

منبع امگا3 در ماهی هایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن و شاه ماهی تعریف می شود. در گیاهان هم روغن های سویا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد حاوی امگا3 هستند. علاوه بر این، مواد غذایی غنی شده با امگا3 مانند برخی از نان ها، آبمیوه ها، روغن ها و تخم مرغ مرود توصیه متخصصان تغذیه است.

تاثیر آجیل ها روی آرامش اعصاب

این خوردنی های خوشمزه با داشتن مقدار قابل توجهی زینک - ویتامین ب - سلنیوم و آنتی اکسیدان ها برای مقابله با استرس قدرتمند عمل می کنند. 

کمبود ویتامین ب

آرامش اعصاب با خوردن آجیل

نقش آب گیلاس در آرامش اعصاب

این آبمیوه در تحقیقات بهترین نتیجه را برای ایجاد آرامش و مقابله با استرس را داشته است. 

حفظ آرامش اعصاب با روغن نارگیل 

از بخش زیبایی روغن های گیاهی که عبور کنیم به بخش آرامش روانی و رهایی از استرس با این روغن ها خواهیم رسید. روغن نارگیل قند خون را متعادل میسازد و آرامبخش است. 

قهوه برای آرامش اعصاب

قهوه بنوشید تا آرامش کسب کنید. کافئین موجود در قهوه بدن را در مسیر ضد استرس قرار می دهد. 

علت بی اعصابی

آرامش اعصاب با نوشیدن قهوه

آرامش اعصاب با استفاده از موز 

میوه ای که همانند نرمی اش روح را نرم می کند و یک خوردنی ضد استرس محسوب می شود. 

آرامش اعصاب با خوردن توت های آبی و قرمز 

مثل اینکه قرار است هرجا صحبت از خوردنی های مفید باشد نان بلوبری ها و توت های جنگلی هم برده شود. این خوردنی های خوشمزه به کاهش و ذفع مواد اضافی در بدن سرعت می بخشند و حس سرزندگی به بدن می بخشند.

تاثیر آواکادو در روند آرامش اعصاب

این میوه معروف به میوه ی ضد چاقی است که البته با داشتن انتی اکسیدان ها برای سلامت روان و کاهش استرس نیز تجویز می شود.

آرامش اعصاب با مصرف سیب زمینی

فیبر و ویتامین های موجود در سیب زمینی برای تقویت بدن در مقابل استرس لازم است. 

فواید امگا 3 روی اعصاب

فواید سیب زمینی برای آرامش اعصاب

مصرف فلفل سیاه برای حفظ آرامش اعصاب

فلفل سیاه با افزایش متابولیسم بدن و تقویت اعصاب مرکزی و بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن سدی محکم در برابر استرس است. 

مزایا تخم مرغ در آرامش اعصاب

تخم مرغ سرشار از پروتئین و آنتی اکسیدان سلنیوم و.. است که با کاهش انسولین استرس را کاهش می دهد. 

فواید کلم بروکلی برای آرامش اعصاب

این کلم سبز رنگ ضد سرطان و چاقی است و مواد معدنی موجود در ان ضد استرس هستند. 

تاثیر آلو در آرامش اعصاب

یک میوه ی خوش مزه برای زیبایی و آرامش اعصاب. 

تاثیر آلو خوردن

مزایای آلو برای آرامش اعصاب

آرامش اعصاب با شیر و لبنیات

شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان می باشد (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می شود. سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می شود ، اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید

روغن زیتون برای آرامش اعصاب

روغن پرخاصیت که آرامش اعصاب و روان بخشی از فواید آن است. 

ویتامین دی در آرامش اعصاب

می گویند 80 درصد ایرانی ها با کمبود ویتامین D روبرو هستند اما شما سعی کنید جزئی از این جمعیت وسیع نباشید چون کمبود ویتامین D با بروز بیماری های خطرناکی از جمله اماس و نیز اختلال در عملکردهای ذهنی، افسردگی و... در ارتباط است. 

ویتامین D نه تنها بر قسمت عمده عملکردهای مغزی و ماهیچه ای موثر است بلکه بروز بیماری ام اس، ضعف عضلانی، فیبرو میالژیا و آرتریت روماتوئید که بیماری های سیستم ایمنی هستند، همچنین همه بیماری هایی که به نوعی با ضعف سلسله اعصاب مرکزی، سیستم ایمنی و بافت ماهیچه ای در ارتباط اند با کمبود ویتامین D در ارتباط هستند. 

همچنین کمبود روی و ویتامین A می تواند باعث بروزاختلال در عملکردهای ذهن شود. همان طور که گفته شد، افسردگی از راه های مختلفی بروز می کند و محققان دانشگاه ایران با آزمایش روی گروه های گیرنده ویتامین D و گروهی که فقط پلاسیبو (دارونما) مصرف می کردند، ثابت کردند گروهی که ویتامین D بیشتری دریافت کردند، به اختلال های روانی کمتری دچار شدند.

همچنین افرادی که دچار افسردگی بودند با مکمل یاری و دریافت دوزهای مصرفی روزانه ویتامین D به درمان شان کمک شد و سطح سلامتشان ارتقا یافت. یادتان باشد بیش از 80درصد ویتامین D از طریق مواجهه با نور آفتاب تامین می شود و 15-10 دقیقه قرارگرفتن روزانه بدن در مقابل نور بی واسطه خورشید می تواند نیاز 2 هزار واحدی به این ویتامین موثر را تامین کند.

نقش مواد غذایی همچون غلات و برخی سبزی ها و میوه ها، کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین و گوشت قرمز و قارچ در این فرآیند فقط 20درصد اعلام شده است. پس از نور افتاب کمک بگیرید.

کمبود ویتامین دی

خواص ویتامین دی برای آرامش اعصاب

 

آرامش اعصاب و روان با تغذیه و خوردنی های مفید طبیعی

4.4283
این مطلب مفید بود ؟25033
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
برچسب : آرامش اعصاب
وبگردی