رابطه ی مستقیم چاقی با سرطان
چاقی و افزایش وزن علاوه بر بیماری های قلبی و عروقی و دیابت می تواند باعث بروز سرطان در همه افراد شود.

چه رابطه ای بین افراد چاق و ابتلابه سرطان وجود دارد؟

 

خطر بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ، در افراد دچار اضافه وزن یا چاقی، افزایش می یابد. شواهد موجود حاکی از آن است که حفظ وزن مناسب بدن در پیشگیری از سرطان مهم بوده و حتی در روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان نیز تأثیرگذار است.

بروز انواع سرطان ها با سبک زندگی ما کاملاً در ارتباط است. رژیم غذایی، سیگار و مواد مخدر، ورزش نکردن می تواند زمینه بروز انواع بیماری ها از جمله سرطان باشند. 
ژن ها تأثیر خاص خود را در بروز سرطان ها دارند و داشتن سابقه ی خانوادگی در ابتلا به سرطان می تواند افراد آن خانواده را هم در معرض بیماری سرطان قرار دهد، اما سبک زندگی ما حتی بیشتر از ژن ها با انواع سرطان ها در ارتباط است و نمی توان گفت کسی که سابقه سرطان در خانواده و فامیل نداشته باشد به سرطان مبتلا نمی شود و یا کسی که سابقه در خانواده اش دارد حتماً به سرطان مبتلا می شود. 
اگر به تازگی متوجه شده اید لباس هایتان دیگر اندازه تان نیست یا پایتان به سختی در کفش می رود، حتماً آن را نشانه یک بیماری جدی بدانید، بسیاری از بیماری ها با توجه به تغییراتی که در بدن اتفاق می افتد، قابل تشخیص هستند، برای مثال محققان به تازگی متوجه شده اند افزایش سایز دامن در خانم ها می تواند، نشان دهنده خطر ابتلای آنها به سرطان سینه باشد که بعضی از این تغییرات کاملاً واضح و مشخص هستند اما بعضی دیگر به صورت پنهانی اتفاق می افتند و به چشم ما نمی آیند اما در آن حالت هم با توجه به بعضی از علائم می توان بیماری را در مراحل اولیه شناسایی کرد و برای درمان آن پیش قدم شد. 
 
65 درصد از افراد جامعه چاق هستند 
مجید حاجی فر رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت:با افزایش تعداد مبتلایان به چاقی، سرطان نیز افزایش می یابد، چاقی در جامعه ما گریبان 65 درصد از افراد جامعه را گرفته است و اگر جلوی این شیوع چاقی گرفته نشود به مرور سرطان نیز افزایش می یابد و باعث می شود افراد بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند. 
بر اساس آمارها، بدون اغراق 60 تا 65 درصد از افراد جامعه مبتلا به چاقی هستند که بسیاری از آنها چاقی را بیماری نمی دانند این آمارها توسط دانشگاه ها، انستیتو تغذیه، پژوهشکده ها و... اعلام شده است. 
اضافه وزن از چاقی پرخطرتر است زیرا این افراد خودشان نمی دانند یا توجه نمی کنند که مشکلشان برطرف شود و این اضافه وزن به مرور بیشتر می شود. مهم ترین عوامل چاقی دریافت نامناسب غذایی و فعالیت های کم فیزیکی است و به دلیل صنعتی شدن و مشغله ی زیاد در زندگی، افراد زمان کمتری برای تهیه غذا صرف می کنند و به اجبار از غذاهای آماده و نیمه آماده استفاده می کنند. 
وی ضمن اشاره به کاهش فعالیت های فیزیکی افراد خاطر نشان کرد:با سبک زندگی امروزه، فعالیت های معمول فیزیکی روزانه هم تقریباً به صفر رسیده است زیرا برای کمترین کار هم، تکنولوژی به کمکمان می آید. 
 
سرطان

رابطه ی مستقیم چاقی با سرطان 

چاقی و ابتلا به سرطان!

 شواهد موجود حاکی از آن است که حفظ وزن مناسب بدن در پیش گیری از سرطان مهم بوده و حتی در روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان نیز تأثیر گذار است. علاوه بر افزایش وزن در دوران بزرگ سالی که با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است، بالا بودن وزن به هنگام تولد نیز احتمالاً رابطه مختصری با افزایش خطر سرطان دارد و ممکن است این تغییرات مکرر وزن، رابطه ای با افزایش خطر بروز سرطان داشته باشد. 
 
نه تنها اضافه وزن بلکه نوع دریافت غذایی در ایجاد بیماری مؤثر است 
دکتر تیرنگ نیستانی در همین خصوص می گوید:برخی از سرطان ها بر اثر اختلالات وزنی به وجود می آید که از جمله شایع ترین این سرطان ها می توان به سرطان مجاری دستگاه گوارش، سرطان پروستات و سرطان رحم اشاره کرد. 
 

راه پیشگیری از سرطان ناشی از چاقی 

برای پیشگیری از سرطان ناشی از چاقی راه حل هایی وجود دارد که می توان به کاهش وزن، بهبود شیوه ی زندگی و سعی در تغییر سبک زندگی و پر تحرک بودن، رژیم غذایی دریافتی، عدم مصرف چربی های بد مانند چربی های جامد و ترانس، افزایش مصرف سبزی ها و دریافت میوه در حد متعادل اشاره کرد. 
این دریافت رژیم غذایی نامناسب است که باعث بروز بیماری می شود، برای مثال کمبود ویتامین D در بدن باعث بروز انواع سرطان های گوارشی می شوند و هر چه توده ی چربی در بدن بیشتر شود، وجود ویتامین D کاهش می یابد و این می تواند زمینه ساز بروز سرطان در فرد شود. 
 

هشدار وزارت بهداشت در خصوص چاقی 

بنا بر اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، دلایل متعددی در این مورد مطرح شده اند که ذکر همه آنها در این مجموعه نمی گنجد برای مثال در افراد چاق مقدار بافت چربی می تواند هورمون هایی مانند انسولین یا استروژن را تولید کند و امکان دارد باعث رشد سلول های سرطانی شود.

 

رابطه ی مستقیم چاقی با سرطان

4.511
این مطلب مفید بود ؟101
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از باشگاه خبرنگاران-/ف
وبگردی