تیروئید و گواتر
کلم پیچ تاثیراتی در بیماری تیروئید و گواتر دارد؟ در ادامه این مطلب با تاثیرات کلم پیچ بر روی بیماری تیروئید و گواتر آشنا می شوید.

چگونه کلم پیچ خام بر روی تیروئید تاثیر می گذارد؟

کلم پیچ یکی از انواع سبزیهای رایج است که منبع غنی از ویتامین ها و املاح معدنی است، اما یک باور غلطی در مورد آن وجود دارد که باعث بیماری تیروئید و گواتر می شود. تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که نزدیک تارهای صوتی قرار دارد و هورمون T3 و T4 را تولید می کند که متابولیسم شما را کنترل می کنند. برای تولید این هورمون ها، بدن شما از ید استفاده می کند -- حدود 80 درصد یدی که مصرف می کنید، توسط تیروئید استفاده می شود. اگر رژیم غذایی شما کمبود ید داشته باشد و یا تیروئید کم کاری داشته باشید، خوردن سبزیجات کلمی خام مانند کلم پیچ می تواند باعث عملکرد بیشتر فعالیت های هورمونی تیروئیدی می شوند.

کلم پیچ خام و تاثیراتش

تاثیرات کلم پیچ بر روی تیروئید 

عملکرد تیروئید:

تیروئید شما دو هورمون T3 و T4 را تولید می کند که میزان انرژی و اکسیژن را تنظیم می کنند و دو مولفه متابولیسم شما هستند. اگر تیروئید هورمون های کافی تولید نکند، متابولیسم شما کم می شود و منجر به افزایش وزن، ضربان قلب پایین و افزایش حساسیت به سرما می شود. شایع ترین علت کم کاری تیروئید، یک اختلال ایمنی خود ایمنی است، اما کمبود ید می تواند تولید هورمون تیروئید را نیز کاهش دهد.کمبود ید در ایالات متحده نادر است، زیرا نمک به طور خاص برای جلوگیری از کم کاری تیروئید استفاده می شود.

سبزیجات کلمی به خصوص کلم پیچ :

گواتر، غده تیروییدی بزرگ است که کم کاری تیروئید را نشان می دهد. غذاهای گیتروژنیک حاوی ماده ای است که می توانند بر تیروئید تاثیر بگذارند، هورمون تولین کننده آهسته. سبزیجات کلمی حاوی گیتروژنیک هستند. اینها شامل انواع کلم مثل کلم پیچ، کاهو چینی، بوک چوی و جوانه های بروکسل، بروکلی، گل کلم، کاهو و کلم برگ، خردل و شلغم هستند. اگر عملکرد طبیعی تیروئید دارید و مقادیر کافی از ید را مصرف می کنید، این ترکیبات تاثیری بر تیروئید شما نخواهند داشت.

توصیه می شود که روزانه 150 mcg ید را مصرف کنید. (معادل یک قاشق چای خوری)

کلم پیچ بر روی تیروئید و گواتر تاثیر می گذارد؟

کلم پیچ بر روی تیروئید تاثیر گذار است؟

گواتروژنها:

خوشبختانه، ترکیبات گیتروژنیک در سبزیجات کلمی با حرارت از بین میروند. پخت این سبزیجات اطمینان می دهد که آن ها بر تیروئید شما تاثیری نخواهند گذاشت. انواع مختلفی از گیتروژنیک وجود دارد؛ آن هایی که در کلم خام و دیگر سبزیجات کلمی وجود دارند ایزوتیوسیانات هستند، که آنزیمی را مسدود می کنند که نمی گذارند تیروئید از ید استفاده کند.

غذاهایی که حاوی گیتروژنیک هستند، سویا، اسفناج، توت فرنگی، هلو و بادام زمینی میباشند.تخمیر سویا، ایزوفلاون ها گیتروژنیک های موجود در غذاهای سویا دار را از بین میبرند.

کمبود ید:

در کشورهای در حال توسعه، کمبود ید عامل اصلی کم کاری تیروئید است.در دهه 1920 میلادی، ید برای جلوگیری از مشکلات تیروئیدی به نمک اضافه شد. اگر رژیم غذایی کم سدیم را دنبال کنید، منابع غذایی دیگر ید دار را مثل ماهی آب شور، صدف، جلبک دریایی، تخم مرغ، پنیر، خامه، ماست، شیر، نان و سس سویا را استفاده کنید.

شما، هم چنین می توانید روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید تا از مصرف صحیح ید بدنتان مطمئن شوید. کمبود و زیادی ید می توانند مشکلات تیروئیدی را ایجاد کنند.در موارد نادر، افزایش مصرف ید می تواند منجر به پرکاری تیروئید شود.

 

واقعیت تاثیر کلم پیچ در بیماری تیروئید روشن شد

4.384
این مطلب مفید بود ؟7311
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : livestrong / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی