اسهال در تابستان
با شروع فصل تابستان و گرم تر شدن هوا خطر شیوع بیماری عفونت روده ای مانند اسهال و تهوع نیز افزایش می یابد، با بهترین روش های درمانی از نظر متخصصین دستگاه گوارش آشنا شوید.

بدانید و خطر ابتلا به اسهال تابستانی را کاهش دهید

اسهال می تواند در هر زمان فرد را مبتلا به خود کند که علاوه بر دردناک بودن سبب شرمندگی فرد نیز می شود به خصوص هنگام تابستان که باید احتیاطات لازم را به جا آورد. اسهال به دلیل عفونت باکتریایی در معده و روده کودکان خردسال، نوزادان و حتی بزرگسالان نیز تجربه می شود به طوری که در ماه های گرم فصل تابستان میزان مرگ و میر ناشی از اسهال در کودکان خردسال و نوزادان بسیار بالا بوده است.

علل اصلی و رایج ابتلا به اسهال در تابستان

شایع ترین علل اسهال تابستانی عفونت های ناشی از انگل میکروسکوپی به نام های کریپتوسپوریدیوز و ژیاردیازیس است که می تواند از انسان به انسان و یا حیوان به انسان سرایت کند. در 5 سال گذشته مکررا به این بیماری توصیه شده و موارد بهداشتی مرتبا یادآوری شده است. اسهال های تابستانی عمدتا به دلیل آب و غذای الوده و هوای گرم رخ می دهند.

باکتری های مختلفی که از طریق آب و غذا وارد بدن شده و باکتری های حاضری که در روده وجود دارند بدون شک عامل این بیماری محسوب می شوند اما چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم بنظر می رسد تا زمانی که مقاومت حیاتی کودک با گرمای طولانی مدت و یا رطوبت تضعیف نشود این باکتری ها قادر به آسیب رساندن نیستند.

هوای گرم نیز عامل دیگری است که با افزایش تولید باکتری در شیر که غذای معمول کودک محسوب می شود سبب فاسد شدن و بیماری کودک خواهد شد. هم چنین هوای گرم خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده و گاستروانتریت عفونی را افزایش می دهد.

اسهال ممکن است با بیماری های دیگری چون گرفتگی عضلات شکمی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، تب خفیف، کاهش وزن و استفراغ همراه باشد. این بیماری گاهی اوقات با تشخیص های پیچیده همراه است که منجر به شرایط هشدار دهنده و مزمن می شود. با این وجود توصیه می شود اقدامات پیشگیرانه طبیعی معقولانه ای را دنبال کنید که شامل قوانین بهداشتی بوده و شانس سلامت بهتر را تضمین می کنند. به همین منظور استراتژی های خاصی در ادامه این بخش از سلامت نمناک معرفی شده اند که برای جلوگیری از اسهال تابستانی مفید خواهند بود.

اسهال در تابستان

راههای پیشگیری و درمان اسهال در تابستان

1- شستن مرتب و کامل دست ها :

تماس نزدیک به ارگانیسم های عفونی، ویروسی، باکتریایی و انگل هایی مانند کریپتوسپوریدیوز و ژیاردیازیس که در تابستان متداول هستند همچنین با تعریق زیاد در تابستان میکروب هایی برروی دست ایجاد می شوند که می توانند با سرعتی بسیار سریع گسترش یافته و در نتیجه حرکت روده را مختل و سبب اسهال شوند. برای رهایی از این اسهال در فصل تابستان توصیه می شود مرتبا دست های خود را به مدت 20 ثانیه شسته و ضدعفونی کنید. به یاد داشته باشید شستن و تمیزی دست ها ورود باکتری های مضر به بدن را کاهش می دهد.

شستن دست ها

2 - از مصرف آنتی بیوتیک ها تا جای ممکن دوری کنید :

آنتی بیوتیک ها تمایل دارند تعادل میکروبی استاندارد را در روده مختل کنند که درنتیجه سبب عفونت های حاد و اسهال خصوصا در فصل تابستان خواهد شد. به همین دلیل باید سعی کنید میزان مصرف آنتی بیوتیک ها را برای عفونت های جزئی کاهش و اگر لازم است طبق دستور پزشک به سایر داروها روی آورید. ماست بیشتری مصرف کنید زیرا ماست حاوی ماده فعالی است که به ترمیم این تعادل میکروبی و جلوگیری از رسیدن عفونت به روده ها کمک می کند. همچنین توجه داشته باشید درصورتی که دارو مصرف می کنید برچسب آن را با دقت بخوانید و چنان چه عوارض آن شامل اسهال می شود با پزشک خود مشورت داشته باشید.

3 - از خوردن غذاهای نپخته بپرهیزید :

لازم است در فصل تابستان و برای پیشگیری از اسهال تابستانی غذاهایی چون تخم مرغ و گوشت را بطور صحیح طبخ کنید زیرا ممکن است حاوی انگل زنده و باکتری هایی باشد که منجر به اسهال مزمن می شوند. همچنین برای شستشو و دفع سموم که بطور طبیعی در بدن وجود دارد مقدار زیادی آب بنوشید بدان علت که تعریق در فصل تابستان زیاد بوده و منجر به کاهش آب بدن می شود.

نخوردن غذاهای نپخته

4- رعایت اقدامات احتیاطی هنگام شنا :

شنا فعالیتی بسیار رایج در فصل تابستان است که توسط گروه های سنی مختلفی انجام می پذیرد. با این وجود یکی از دلایل بسیار شایع اسهال تابستانی شیوع عفونت ناشی از چندین ویروس و باکتری است که می توانند باعث آلوده شدن آب در استخرها شوند. ویروس های آن ها از طریق روده در داخل آب استخر به فرد سرایت می کند بطوری که فرد مبتلا تا دو هفته ناقل بوده و می تواند بیماری را منتقل کند. به همین دلیل توصیه می شود به عنوان اقدامات احتیاطی :حداقل دو هفته پس از درمان اسهال از شنا خودداری کنید و حتما پس از شنا دوش بگیرید. هرگز آب استخر را بطور اشتباه بلع نکنید و مادران هرگز پوشک کودک خود را کنار استخر تعویض نکنند.

5 - از ایجاد تغییرات عظیم در رژیم غذایی خودداری کنید :

در فصل تابستان بدن خود را در معرض تغییرات ناگهانی رژیم مانند نوشیدن تمام وقت آب انگور قرار ندهید زیرا این امر می تواند دستگاه گوارش داخلی را ناراحت کرده و منجر به اسهال شود. میوه های نوبرانه فصل، سبزیجات، محصولات لبنیاتی و غلات را با دقت مصرف کنید زیرا برای جلوگیری از تداخل در متابولیسم بدن رعایت آن ها ضروری است. در صورت عدم رعایت ممکن است به گاستروانتریت مبتلا که در نهایت به اسهال مزمن دچار خواهید شد.

دلایل ابتلا به اسهال

6 - از مصرف غذاهایی که بطور طبیعی اسیدی هستند خودداری کنید :

در طول تابستان بدن انسان مستعد بیماری و درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هاست. در این مدت باید میزان مصرف میوه های اسیدی مانند پرتغال وگریپ فروت و غذاهای چرب و ادویه دار را تا حدی محدود کرد. این میوه ها می توانند مدفوع را تجزیه و باعث بروز علائم اسهال شوند.

همچنین از مصرف غذاهایی که روده را تحریک پذیر می کنند خودداری کیند. سوربیتول ماده شیمیایی ای است که در اکثر غذاهای رژیمی وجود دارد. بدن هر فرد با دیگری متفاوت است از این رو غذا های توصیه شده از سوی دیگران را دررژیم خود قرار ندهید. اگر بدن شما به لاکتووز حساسیت دارد بطور کامل شیر را فراموش کنید همچنین مصرف کافئین را در طول تابستان کاهش دهید زیرا سبب شل شدن مدفوع خواهد شد.

7- محصولات غذایی خام را قبل از مصرف به خوبی بشویید :

قبل از مصرف مواد غذایی خام چون میوه ها و سبزیجات آن ها را با آب سالم به خوبی بشویید زیرا زمینه پرورش باکتری را فراهم می کنند که در نهایت فرد را به عفونت های حاد و اسهال مبتلا خواهند کرد. از هر آن چه که زمینه پرورش انگل و ویروس را فراهم می کند خودداری کنید.

شستن میوه و سبزیجات

8 - تطبیق دادن بدن با عادات سالم :

برای جلوگیری از اسهال در فصل تابستان تماس با حیوانات و حتی مدفوع آن ها را به حداقل برسانید. هر غذایی که روی زمین ریخته می شود آلوده بوده زیرا انگل و میکروب برروی آن وجود داشته و باید از مصرف آن خودداری کرد. همچنین تمرین درمانی خوب برای مدیریت استرس می تواند از بروز اسهال جلوگیری کند زیرا اضطراب کنترل نشده عامل تمام بیماری ها از جمله اسهال است.

9 - مایعات بیشتری مصرف کنید :

برای هیدراته ماندن بدن در فصل تابستان لازم است مایعات زیادی مصرف کنید. توجه کنید از نوشیدن آب تصفیه نشده خودداری کنید زیرا یکی از عاملین اسهال، آب می باشد.

** روش های درمان اسهال به صورت کامل در بخش های دیگر سلامت نمناک را در مطالب " سریعترین درمان خانگی اسهال شدید " و " علل و عوامل اسهال + راه های درمان فوری و خانگی اسهال " آورده ایم که توصیه می کنیم حتما با دقت مطالعه تا در مواقع لازم از روش های درمان اسهال در خانه استفاده کنید.**

علت ابتلا به اسهال در تابستان و روشهای درمان آن

4.253
این مطلب مفید بود ؟458
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی