رواج مصرف قلیان
کشیدن قلیان اکنون در بسیاری از مناطق دنیا رواج یافته است اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید قلیان کشیدن جوانان بیشتر در کدام مناطق رواج دارد! در ادامه گزارشی خواندنی در این باره بخوانید.

این روزها استفاده از دخانیات مختلف به ویژه قلیان در بین جوانان در بسیاری از مناطق دنیا باب شده است و هر جوانی برای تفریح و سرگرمی خود از آن استفاده می کند،حال در گزارشی که در اختیارتان گذاشته ایم مشخص می شود که بیشترین تمایل به قلیان کشیدن در بین جوانان مربوط به کدام کشور است.موسسات بهداشتی اروپا طی بررسی های میدانی خود به این نتیجه رسیده اند که بیشترین گروهی که در اروپا قلیان می کشند، جوانان هستند و متوسط سنی شان از 21 سال بیشتر نیست. در مقابل متوسط سن سیگاری ها 31 سال است.

براساس این تحقیقات، کشیدن قلیان که در مردان بیش از زنان اروپایی شایع است، بیشتر به خاطر حال و هوای شرقی اش در اروپا مد شده است.

قلیان به واسطه نفوذ کشورهای عربی در قلب اروپا و هندوها در آمریکا بسیار سریع مشتریان خود را پیدا کرده است. در اکثر شهرهای بزرگ اروپا می توان قهوه خانه های عربی و سفره خانه های سنتی و رستورانهای شرقی مجهز به قلیان را که با غذا قلیان نیز سرو می کنند پیدا کرد.

قلیان

تا پیش از این بیشتر مشتریان این مراکز، مهاجران شرقی، اعراب و ایرانی ها بودند، اما طی سالهای اخیر می توان گروه های چند نفره پسران و دختران مو طلایی را در قلب تفرجگاه شرقی ها دید که با اشتیاق فراوان سفارش قلیان می دهند.

کشیدن قلیان اکنون در بسیاری از مناطق دنیا رواج یافته است و حتی در یکی از محله های لندن که بیشتر محل اسکان خاورمیانه ای تباران انگلیس است و آثار فرهنگ کشورهای این منطقه در گوشه و کنار آن یافت می شود، کشیدن قلیان به وفور به چشم می خورد.

سال گذشته مطالعات انجام شده در دانشگاه میشیگان  آشکار کرده است که مصرف قلیان در میان دانش آموزان دبیرستانی  21 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تعداد دانش آموزانی که گفته اند تا به حال سیگار نکشیده اند از 40 درصد در سال 2012 میلادی به 38 درصد در سال 2013 میلادی کاهش یافته است.

بر اساس آمارها قیمت یک قلیان در آلمان تقریبا هشت تا ده یورو است. این مبلغ تقریبا دو برابر قیمت یک بسته سیگار در این کشور است. البته در کنار قلیان برخلاف قهوه خانه های ایرانی دیگر چای سرو نمی شود. از نظر دکوراسیون، قهوه خانه های آلمانی هم صندلی های رستورانی دارند و هم تخت هایی که برای قلیان کشیدن.

در شهر سائوپائولو برزیل عرب ها تنها دو فروشگاه تاسیس کرده اند. یکی برای فروش گوشت حلال و دیگری برای فروش قلیان و تنباکو! بدون شک ترک ها، اعراب و هندوهای مهاجر اصلی ترین عامل ترویج و تبلیغ قلیان در اروپا و آمریکا هستند.  قلیان در اروپا با نام های شیشا (Shisha) و یا هابل بابل (Hubble Bubble) نیز شناخته شده که هر روز بر خلاقیت و زیبایی های آن افزوده می شود تا بتواند جوان های بیشتری را برای استفاده از قلیان ترغیب کند.
 

رواج مصرف قلیان در کشورهای اروپایی!

3.812
این مطلب مفید بود ؟93
برگرفته از سیمرغ - / ل
برچسب : قلیان
وبگردی