آموزش اسکی
اسکی روی برف یکی از مهیج ترین ورزش هاست که علاقه مندان و مبتدیان باید برای جلوگیری از آسیب ها با نکات آموزش و تکنیک های این ورزش آشنا باشند.

فوت و فن و تکنیک های اسکی

اگر اسکی کردن را تجربه نکرده یا تنها یکی دو مرتبه انجام داده اید؛ این مقاله با بیان نکات اصولی و مهم برای مبتدی ها، نحوه جلوگیری از آسیب و ابزار مورد نیاز و آموزش اسکی به شما کمک میکند.

اصول ابتدایی آموزش اسکی

جاذبه

جاذبه زمین موجب میشود در مستقیم ترین مسیر از بالاترین نقطه کوه به پایین برسید.این مسئله همیشه خوب نیست پس توانایی هدایت و کنترل بسیار مهم است.

تعادل

برف لغزنده است بنابراین پایین آمدن از کوه به آرامی کار دشواری است.

لباس مناسب اسکی

  • خود را گرم نگه دارید. هرروز صبح وضعیت آب و هوا را چک کنید و لباس و تجهیزات مناسب داشته باشید تا گرم بمانید و دید داشته باشید.
  • عینک آفتابی و گاگل (برای روزهای ابری) همراه خود داشته باشید.
  • برای در امان ماندن در برابر سرما زیر لباس های خود لباس نخی نپوشید. برای اطمینان بیشتر چند لایه لباس بپوشید و در نزدیک ترین فاصله به پوست از لباس های گرم و غیرقابل نفوذ استفاده کنید.
  • فقط یک جفت جوراب بپوشید؛ با پوشیدن تعداد زیاد جوراب سردتان می شود.
  • مطمئن شوید لباس بیرونی تان ضد آب است؛ به خصوص در نیمه میانی بدن.
  • چند کیسه همراه خود داشته باشید تا مواقعی که هوا گرم تر میشود، لباس های اضافی را در آورده و با خود حمل کنید.
  • از پوست خود در برابر نور آفتاب و برف و باد محافظت کنید. برف روی پرتوهای خورشید تاثیر میگذارد اما شما نمی توانید اثر آن را حس کنید.
  • چند کرم ضدآفتاب همراه خود داشته باشید، بعضی کرم ها از آسیب های باد و سوز سرما نیز جلوگیری میکنند که بسیار مناسب اند.

هر پیست اسکی یک رنگ دارد پس همانطور که در بخش ورزش و تناسب اندام نمناک گفته شده است به رنگ ها توجه کنید؛ سبز آسان ترین است، بعد آبی، قرمز و سیاه از همه سخت تر است. با دقت اسکی کنید و از اسکی کردن در نقاط عمیق در زمان های نامناسب (صبح زود و عصر تا دیروقت) خود داری کنید.

حادثه پیش میآید؛ بهتر است از بیمه ای که آسیب های ناشی از ورزش های زمستانی را پوشش میدهد استفاده کنید.

آموزش اسکی

آموزش اسکی و پوشیدن لباس های مناسب

آموزش اسکی و نحوه استفاده از وسایل اسکی

نحوه درست استفاده از کلاه ایمنی در اسکی

مطمئن شوید کلاه ایمنی را درست روی سر گذاشته اید. بند چانه را درست ببندید تا خوب تنظیم شود، نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد. طوری آن را تنظیم کنید که موقع پریدن و پایین آمدن از شیب از سرتان نیافتد. اگر از گاگل استفاده می کنید به آب و هوا توجه کنید. البته بسیاری از کلاه های ایمنی به گونه ای طراحی شده اند که گاگل روی آن ها جا گیرد.

جوراب مخصوص اسکی

بسیاری از مبتدی ها از چندین جوراب استفاده می کنند و متوجه اشتباه خود نیستند. اگر از چندین جوراب استفاده میکنید پاها خود را در معرض گرمای شدید و تاول زدن قرار میدهید.

هنگامی که رطوبت موجود در جورابتان یخ بزند بیشتر از قبل سردتان میشود. بنابراین باید در انتخاب جوراب اسکی دقت زیادی ک خرج دهید و بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

کفش مخصوص اسکی

استفاده از کفش اسکی نیازمند مهارت بالایی است. کفش اسکی باید دقیقا دور ساق پا را بپوشاند اما نباید خیلی تنگ باشد و به پا فشار وارد کند. یک کفش اسکی مناسب ضد آب است و اجازه ورود برف را نمیدهد.

از کفش های اسکی راحت استفاده کنید و فکر نکنید که باید پاهای خود را خفه کنید! کفش های نرم که انعطاف پذیری کمی دارند هم گزینه های مناسبی هستند. مبتدی ها نباید کفش هایی با انعطاف بیش از 08 استفاده کنند. انعطاف پذیری مناسب برای خانم ها 50 تا 60 و آقایان 60 تا 80 است.

باتوم اسکی

اکثر باتوم های اسکی بندهایی برای استقرار دست دارند. باید این بندها را به خوبی ببندید تا در فراز و نشیب ها، باتوم اسکی خود را از دست ندهید. دست خود را از زیر بند به روی آن بیاورید، سپس دست خود را پایین آورده تا به درستی در جا دستی قرار گیرد.

وقتی از بلندی پایین می آیید باتوم دستی به سادگی مسیر حرکت شما را دنبال میکند. برای درک بهتر این مسئله باتوم را در خلاف جهت حرکت خود بکشید.

چوب اسکی

موقع پوشیدن چوب اسکی باید در قسمت هموار شیب ایستاده باشید. اهرم پشتی فیکساتور چوب اسکی را فشار دهید. مراقب باشید هیچ برفی روی کفش اسکی تان نباشد. انگشت خود را بالای فیکساتور قرار دهید و وزن خود را به پاشنه پا انتقال دهید. اهرم پشتی کفش اسکی شما را روی چوب اسکی محکم نگه میدارد.

چوب اسکی

آموزش استفاده از وسایل اسکی

نکات مهم در اسکی که باید بدانید

حالت قرار گیری بدن در اسکی

موقع اسکی کردن حالت بدن دائم در حال تغییر است، برای مبتدی ها نکته اصلی خم نگه داشتن زانو ها و هم سو بودن پا ها است. مهارت مهم بعدی توانایی حرکت روی برف روبیده شده است. زانو های خم کمک میکند از فراز و نشیب ها به راحتی عبور کنید.

طرز ایستادن در اسکی

تکیه کردن به کفش های اسکی موجب افزایش کنترل و تعادل میشود. 4فرض کنید میخواهید در یک استخر شنا کنید؛ در این صورت بدن خود را به جلو متمایل میکنید نه عقب. باید همیشه آماده حرکت باشید.

با دقت نگاه کردن و انعطاف هنگام اسکی

کل بدن باید برای هر نوع حرکتی آماده باشد و چنانچه در مطلب قبلی بخش ورزش و تناسب اندام نمناک تحت عنوان " معرفی ورزش لاکچری اسکی روی برف " گفتیم علاوه بر زانو، آرنج خود را با زاویه 75 درجه جلوی خود قرار دهید. این حالت به حرکت درست باتوم ها کمک میکند. همیشه به جلو نگاه کنید. نگاه شما باید به کوه باشد نه پاهایتان .

حالت صحیح باتوم های اسکی

ساعد خود را همراه با بازوها در خلاف جهت باتوم ها حرکت دهید (با زاویه ای بین 70 تا 80) در این حالت وقتی باتوم ها را جلوی خود نگه میدارید ، وزن بدنتان جلو میافتد. به این شکل میتوانید کنترل خود را افزایش دهید.

حرکت مچ ها در اسکی

اگر باتوم هارا درست بگیرید، برای حرکت کردن کافی است تنها مچ ها را حرکت دهید؛اگر بازو هایتان را حرکت دهید تعادل خود را از دست میدهید. اگر حرکت دادن باتوم ها را با استفاده از مچ دست تمرین کنید، خیلی زود انجام این حرکت برایتان ساده میشود.

محکم نگه داشتن نیم تنه در اسکی

در طول حرکت بدن خود را محکم نگه دارید. چرخیدن حین اسکی کردن یکی از اشتباهات رایج است . این مسئله باعث میشود حالت صحیح بازو هایتان به هم برسد و کنترل و تعادل خود را از دست بدهید. همچنین بازگشت به حالت صحیح قبلی برایتان سخت میشود.

آموزش ابتدایی اسکی

آموزش اسکی و طرز صحیح استفاده از وسایل

آموزش مقدماتی اسکی رو برف

توقف کردن هنگام اسکی

توقف کردن باید اولین چیزی باشد که در آن مهارت کسب میکنید. زمانی که یاد میگیرید با امنیت کامل حرکت و توقف کنید دیگر خود یا دیگران را به خطر نمیاندازید. تا زمانی که این مهارت را کسب نکرده اید حرکات سنگین تر را انجام ندهید.

در اسکی سرعت خود را کنترل کنید

معمولا اسکی بازان جوان علاقه زیادی به سرعت دارند؛ اما تا زمانی که کاملا مسلط نشده اید این کار بسیار خطرناک است. زمان بگیرید و سرعت خود را به تدریج زیاد کنید. مراقب باشید همان روز اول با آمبولانس راهی خانه نشوید.

پیچیدن

از پیچ ها نترسید! کسب مهارت در پیچیدن و کوتاه کردن فاصله بین دو پیچ زمان میبرد. بهترین تمرین برای کنترل سرعت پیچ ها هستند. اگر نمیتوانید صورت خود را در پیچ کم کنید، این بدان معناست که تمرینات قبلی خود را به خوبی تکمیل نکرده اید.

روند کند موازی کردن چوب های اسکی

هر زمان که توانستید چوب های اسکی را موازی کنید میتوانید روی برف روبیده شده اسکی کنید. پیش از به دست آوردن کنترل و تعادل خود این کار را امتحان نکنید.

سرد کردن بدن

سرد کردن به اندازه گرم کردن مهم است. هنگام اسکی کردن، بدن فعالیت فیزیکی زیادی انجام میدهد؛ بدن سرد کردن بدن در معرض خطر جراحت قرار میگیرد و این جراحات موجب میشود نتوانید از اسکی در روزهای آینده لذت ببرید.

افتادن با کمترین آسیب

هنگام زمین خوردن روی یک عضو بدن فرود نیایید هرچه سطح تماس بدن با زمین بیشتر باشد آسیب کمتر خواهد بود.

درست بلند شدن

وقتی میافتید مهم نیست هنوز پایتان در چوب اسکی هست یا نه؛ باید چوب اسکی را موازی با زمین قرار دهید و باتوم ها را پشت سر خود در زمین فرو کنید تا بتوانید از جای خود بلند شوید.

آموزش اسکی روی برف

آموزش اسکی و جلوگیری از آسیب ها

نکات اصولی و آموزش اسکی

در آوردن چوب اسکی

برای مبتدی ها فرو رفتن در برف خشک تازه یک کابوس است. اول باید از سرازیری خارج شوید؛ ایستادن در حالت سربالایی بسیار ساده تر است. مراقب باشید برف های روی کفش اسکیتان را پاک کرده باشید (بستن فیکساتور راحت تر می شود). شما نمی توانید همان ابتدا روی کوه اسکی کنید؛ اول باید روی سراشیبی ها تمرین کنید.

سراشیبی سرپوشیده

محبوبیت این نوع مکان ها در حال افزایش است. اگر در فصل تابستان به سر میبرید یا جایی زندگی می کنید که بارش برف کمی دارد میتوانید اسکی را در این مکان ها تجربه کنید.

سراشیبی خشک

این نوع سراشیبی ها از نئوپلاست ساخته شده اند و اسکی روی برف را تداعی میکنند. سراشیبی های خشک بهترین مکان برای تمرین در کل طول سال هستند.

کیسه های هوا

استفاده از کیسه های هوا بهترین راه برای تمرین است.

ترامپولین

اگر مشغول یاد گرفتن چرخیدن و پریدن هستید، برای تمرین از ترامپولین استفاده کنید. با استفاده از ترامپولین میتوانید سرعت مورد نظر را تجربه کنید و برای چرخش و پرش روی برف آماده شوید. بیشتر فروشگاه ها ابر و کیسه هوا دارند، قبل از اجرای نمایش مطمئن شوید تمرینات لازم را انجام داده اید.

اسکی روی برف خشک تازه

اسکی روی برف تازه لذت خاصی دارد، البته اگر واقعا بدانید چه میکنید! اگر مهارت خوبی در اسکی بازی ندارید، اسکی روی برف تازه میتواند یک روز وحشتناک، خسته کننده، سرد و البته مرطوب را برایتان رقم بزند.

هنگام اسکی روی برف تازه وزن خود را روی کل بدن توزیع کنید. برف تازه مقاومت بیشتری دارد پس شما باید وزن خود را روی چوب های اسکی بیاندازید تا بتوانید حرکت کنید.

هرچه برف تازه عمیق تر باشد ،پیچیدن با چوب های اسکی سخت تر است؛ اما با محکم نگه داشتن عضله های پا و انعطاف و کشش بسیار میتوانید این کار را انجام دهید. پس از گذشتن از پیچ زانوها و میان تنه را خم کنید؛ این کار به هدایت چوب های اسکی کمک میکند. برای گذشتن از پیچ بعدی پاهای خود را باز کنید.

برف تازه سرعت اسکی شما را کاهش میدهد؛ این به این معنی است که با ریسک و خطر بیشتری اسکی می کنید و نگران سرعتتان هم نباشید. این بهترین قسمت اسکی روی برف تازه است؛ لازم نیست پچیدن را با عجله انجام دهید، میتوانید با آرامش و به آهستگی اسکی کنید و لذت ببرید.

آموزش اسکی و نکاتی برای مبتدیان:

از خودتان بپرسید که "آیا می توانم بدون کمک پوتین های اسکی خودم را نگه دارم؟ اگر پاسختان منفی است، پس به زمان بیشتری آموزش و تمرین نیاز دارید.

  • باید وزنتان را در کل بدن پخش کنید.
  • اولین حرکت باید از پاها باشد.
  • در وهله اول شانه هایتان را نچرخانید. مثلا اگر می خواهید به سمت چپ بچرخید، پنجه پا را با فشار حرکت دهید.
  • پاها را با فاصله نگه دارید و آن ها را جداگانه حرکت دهید.
  • بر روی یکی از اسکی ها تمرکز کنید و از دیگری به عنوان نگهدارنده استفاده کنید.
  • به مسیری که طی می کنید، نگاه کنید.
  • مبتدیان تمایل دارند که نگاهشان به پاها یا نوک اسکی باشد، اما سعی کنید به مسیر نگاه کنید. این کار نه تنها به حفظ تعادل و کنترل شما کمک می کند، بلکه هوشیاری و آمدگی بدن را نیز افزایش می دهد.
  • برای چرخیدن حرف Z را فراموش کنید و مثل S انگلیسی بچرخید. به این معنی که مثل شکل S، انحنای خود را در برف حفظ کنید و حرکات زیگزاگی تیز نداشته باشید.
  • از افتادن دیگران نترسید و تمرکز خود را حفظ کنید.
  • کنترل خود را حفظ کنید؛ زیرا از دست دادن کنترل خطرناک تر از وارد شدن فشار در هنگام افتادن است.
  • اگر نزدیک به افتادن هستید، از دسته ها برای توقف خود استفاده نکنید.
  • خودتان را روی ران بندازید، نه روی زانو.
  • خیلی از مربیان پیشنهاد می کنند که هنگام اسکی آواز بخوانید، یا شمارش کنید که شما را به سمت یک فعالیت ریتمیک و منظم سوق دهد.
  • تنفس در هنگام شروع و بیرون دادن نفس در پایان کار نیز کمک کننده است و یک راه عالی برای آرام شدن اعصاب خواهد بود.
  • با لبه های چوب اسکی دوست شوید، زیرا از این به بعد اهمیت آن را در چرخیدن بدنتان می دانید.
  • به برف روب ها بیش از حد اعتماد نکنید. برف روبیدن یکی از اولین کارهایی است که یک اسکی باز آموزش می بیند و در مراحل مقدماتی نیز برای حرکت از آن استفاده می کند از طرفی می توانید با این عمل نیز دوست شوید ،تا جهت و سرعت خود را کنترل کنید.
  • بخاطر داشته باشید که برای برف روبی پاشنه پا را بیرون بکشید، نه اینکه زانوهایتان را چرخش دهید.

 

آموزش اسکی ؛ تکنیک های اصلی و طرز استفاده از وسایل

4.416
این مطلب مفید بود ؟142
منبع : theadventurejunkies / بخش ورزش و تناسب اندام نمناک/ن/ز.ت
وبگردی