تعبیر وارونه یک رویا
تعبیر وارونه یک رویا عنوان تازه ترین سریال فریدون جیرانی است که با موضوع انرژی هسته ای این شبها روی آنتن شبکه اول سیما میرود.

سریال تعبیر وارونه یک رویا به کارگردانی فریدون جیرانی و با بازی درخشان امیر جعفری و فرهاد قائمیان چند سروگردن از مجموعه هایی که این اواخر از تلویزیون پخش شده بالاتر است.

اصولا ورود به عالم سیاست و حوزه هایی مانند انرژی هسته ای نه تنها اشکالی ندارد که حتی می تواند منافع و برکاتی را در پی داشته باشد. متاسفانه تا به امروز کار چندانی در این زمینه صورت نگرفته است. فعالیت در این عرصه معمولا با اما و اگرهایی همراه است و هنرمندان عموما از بیم و ترس سفارشی و یکسویه بودن از نزدیک شدن به این سوژه ها پرهیز کرده اند.
معمولا قهرمانان این سریال ها زیاده از حد پاکیزه هستند و نوعی سفارشی بودن را در اذهان متبادر می کنند.
طبیعتا هر چقدر سریال هایی از این دست ساخته شود حساسیت ها فروکش کرده و راه برای تولید آثار بعدی هموار خواهد شد. با این حال اگر عنصر درام در ساخت این آثار نمایشی رعایت شود حاصل کار جذاب تر خواهد شد.

سریال تعبیر وارونه یک رویا

امیر جعفری


به شخصه معتقدم تعبیر وارونه یک رویا رویکردی خوب و وسیع دارد و در مجموع سریال خوبی است، هر چند بازخورد مناسبی از منتقدان دریافت نکند. سفارشی بودن این کارها غرولند و انتقاد اول است و بقیه کار به توانایی کارگردان و عوامل اجرایی بستگی تام دارد.
سریال فریدون جیرانی از منظر ساخت و پرداخت نمره قبولی می گیرد، اما نسبت به موضوع بکر و تازه اش جای کار بیشتری داشته است. به طور مثال، صحنه های تعقیب و گریز در کشور روسیه در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی ضعیف از کار درآمده است و تا حدودی مخاطب را پس می زند.
جیرانی مقوله درام را می شناسد و به سریال حس تعلیق خوبی تزریق کرده است. تعبیر وارونه یک رویا داستانی چند سویه دارد؛ هسته ای، جاسوسی، پلیسی و عاشقانه. البته تدوین سریال هم بی ایراد نیست، زیرا پاره ای اوقات سررشته داستان از دست مخاطب خارج می شود.
قضاوت درباره نقاط ضعف و قوت بازی بازیگران زود است، با این حال به نظر می رسد که نوع بازی ها چند رنگ و متفاوت است. امیدوارم در ادامه سریال بازی بعضی از هنرپیشه ها بهتر شود.
مثلا نوع بازی فرهاد قائمیان با داریوش ارجمند تفاوت های بنیادین دارد. هر چند خود قائمیان هم راه اغراق را در پیش گرفته، اما از آنجا که شخصیتی چندوجهی را بازی می کند در مجموع نمره قابل قبولی می گیرد. در شخصیت پردازی سریـــال ساختـــارشکنـــی هایی شده و از کلیشه پردازی های معمول فاصله گرفته است.

پانته آ بهرام و فرها قائمیان


عناصر درام نباید لزوما مو به مو با واقعیات تطابق داشته باشد. در این صورت درام اصلا شکل نمی گیرد. گرفتاری بزرگ ما در پرداختن به موضوعات سیاسی همین است. فکر می کنیم همه شخصیت ها حتما باید مثبت و موجه باشند.
تا درام بخوبی شکل نگیرد اثر نمایشی با وجود برخورداری از یک موضوع جذاب و بکر، جذاب و مخاطب پسند نمی شود.
برای شکل گیری درام هم نیاز است که پرداخت درستی روی شخصیت های منفی و مثبت صورت بگیرد.
باید حوصله کرد و سریال جیرانی را تا انتها دید. معمولا در حوزه سینما و تلویزیون همه اظهارنظر می کنند، اما هر نظری را نمی توان کارشناسانه تلقی کرد.

در خلاصه داستان مجموعه ی «تعبیر وارونه یک رویا»  آمده است:تعدادی از عوامل فریب خورده و جاسوسان خارجی در عملیاتی، یک دانشمند هسته ای ایران را به قصد انتقال به باکو برای بهره برداری های جاسوسی و تبلیغاتی می ربایند اما به دلیل مجروح شدن این دانشمند، برنامه عملیات تغییر می کند و سرانجام با دستگیری و هلاکت جاسوسان، عملیات ناکام می ماند. از سویی با تدبیر نیروهای اطلاعاتی کشور، عوامل هدایت عملیات نیز فریب می خورند و…

امیر جعفری


بخشی از داستان این سریال به مجموعه ها و سایت ‎های هسته ای ایران اختصاص دارد و خرابکاری هایی به تصویر کشیده می شود که کشورهای بیگانه و سازمان های جاسوسی قصد انجام آن را دارند.
در خلاصه داستان مجموعه ی «تعبیر وارونه یک رویا»  آمده است:تعدادی از عوامل فریب خورده و جاسوسان خارجی در عملیاتی، یک دانشمند هسته ای ایران را به قصد انتقال به باکو برای بهره برداری های جاسوسی و تبلیغاتی می ربایند اما به دلیل مجروح شدن این دانشمند، برنامه عملیات تغییر می کند و سرانجام با دستگیری و هلاکت جاسوسان، عملیات ناکام می ماند. از سویی با تدبیر نیروهای اطلاعاتی کشور، عوامل هدایت عملیات نیز فریب می خورند و…
بخشی از داستان این سریال به مجموعه ها و سایت ‎های هسته ای ایران اختصاص دارد و خرابکاری هایی به تصویر کشیده می شود که کشورهای بیگانه و سازمان های جاسوسی قصد انجام آن را دارند.

بازیگران سریال تعبیر وارونه یک رویا :امیر جعفری، داریوش ارجمند، پانته آ بهرام، فرهاد قائمیان، الهام کردا و فرزین صابونی از بازیگران «تعبیر وارونه یک رویا» هستند. امیر جعفری نقش اصلی سریال یعنی مامور امنیتی ایرانی را بازی می کند و داریوش ارجمند نیز نقش یک کار شناس امنیتی و به نوعی مافوق جعفری را به عهده دارد.

تعبیر وارونه یک رویا یه سرو گردان بالاتر از سریال های دیگر

4.117
این مطلب مفید بود ؟143
برگرفته از جام جم سیما - / ک
4 نظر به ثبت رسیده است
هادی1395-03-04
سریال تعبیر وارونه یک رویا عالی بود واقعا عالی بود تشکر میکنم از همه عوامل سریال
30
ناشناس1394-06-09
واقعا متاسفم برای بودجه مملکت که برای ساخت همچنین فیلم های مزخرفی صرف میشه . نمی دونم چرا کارگردان ها اصرار دارند به شعور مردم توهین کنن. آخه این چه فیلم بیخودی بود ساختید. یعنی چی که یک نفر راه میافته پیاده می ره 2 نفر رو نجات بده و از قضا همه رو هم می کشه و در پایان اونی که می میره دامادشه اونم خیلی مسخره و آبکی . یعنی چی بالاخره باید برازنده شهید می شد تو این فیلم . راستی این همه بارون باریدن تو تهران خیلی متوهمانه نیست ما کجا انقدر بارون های سیل آسا داشتیم و خبر نداشتیم..... اغراق تو این کار بیداد می کرد. بعدا میگن مردم چرا رسانه ملی تماشا نمی کنن.
31
امین1394-06-05
زنده کردن خاطره واحترام به شهدای هسته ای یا از بین بردن بیت المال و توهین به شعور بینندگان!
واقعا انگار سریال ، سریالهای آبکی صدا وسیما و از بین بردن سرمایه های ملی پایان ندارد. انگار فقط کافیه اسمت معروف باشه تا مدیران صدا وسیما براحتی بودجه هنگفتی را در اختیارت بذارن تا ضمن تلف کردن وقت مردم اثری ضعیف در حد سالهای ابتدایی نور و صدا و تصویر تهیه کنی و هیچ کس هم نباشه که بگه آخه این چیه؟ ریتم کند ، پرشهای بی جهت و الکی تدوینی ، تصویر برداری ضعیف ، داستان ابتدایی و بچه گانه ، آب بستن به ماجرا صرفا برای طولانی شدن ، از همه بدتر بازی بسیار بسیار بسیار ضعیف بازیگرانی که آدم با دیدن این سریال فکر می کنه اینا خودششونن یا بدلشانو آوردن فیلم بازی کنن . همه اینا باعث می شه آدم بادیدن این سریال ضعیف فکر کنه داره به یه ساختمون با نمای زیبا نگاه می کنه که این ساختمونو در اصطلاح عامیانه یه بساز و بفروش ساخته و همه جا رو با آب دهنش بهم وصل کرده. نمی دونم چطوری بعد مسئولین فرهنگی کشور دغدغه دارن که جوانها دنبال سریالهای ماهواره ای و تولید ترکیه نرن.!!! از همه مهمتر اینکه آدم تو این می مونه که وزارت اطلاعات چطوری اجازه داده این سریال مسخره تمام اقتدار و قدرتشو زیر سوال ببره و اغلب اوقات و در تمامی قسمتها تماشاگر از شدت بی هدف بودن داستان و بازی گرفتن واقعا غیر حرفه ای از بازیگران به این سرشناسی خندش بگیره و تصمیم بگیره دیگه وقتشو پای این سریال تلف کنه. آخه آقای ...... پول در آوردن به چه قیمتی ؟ آدم وقتی اسم شما رو به عنوان کارگردان توی تیتراژ این سریال می بینه باورش نمی شه که شما حتی یکبار هم پشت صحنش حضو داشتین. راستش اگه در خارج از کشور زندگی می کردید و مثلا از ایران رفته بودید فکر می کردیم یه عده تو تلویزیون می خوان تمام پیشینه هنری شما رو خراب کنن. برای این انتقاد که از نظر خودمم هم خیلی شدیده ، نزدیک به 5 صفحه مورد نوشتم. تمتمی قسمتها حداقل دارای 5 یا 6 مورد اساسیه که از یه فیلمساز عیر حرفه ای هم سر نمی زنه. به هر حال اینقدر این سریال ضعیف که به نظر من یجور توهین به شعور مردمه. باعث تاسفه تاسف.
71
مهر1394-05-23
یه نفر که آموزش جاسوسی دیده اصلا نمیدونه داره جاسوسی میکنه! دست چپ و راستشم تشخیص نمیده
12
وبگردی