لایک بیشتر
لایک بیشتر برای عکس و سلفی هایمان در شبکات اجتماعی به چه قیمتی؟ انگار این لایک ها موجب شده تا برخی همه چیزشان را فراموش کنند، از اصالت تا..... .

استفاده از چادر برای لایک بیشتر

یاد چادرهای ساده قدیمی و حجاب هایی که با این چادر نمایان بود بخیر ... ساده ، بدون آلایش، بدون زینت و خودنمایی.

راستی بر سر چادرهای ساده و اصیل چه آمد؟

آن اهالی که چادر را برای پوشش واقعی سر می کردند چه شدند؟

چند وقت پیش از یکی از خیابان های تهران در حال عبور بودم که نگاهم به یک نوع چادری که بر سر یک خانم بود جلب شد ... چادری که شاید بتوان گفت از مانتوهای ساده عده ای از اهالی که چادر سر نمی کنند هم ، جلب توجه بیشتری داشت ...

شبکه های اجتماعی ... عکس های سلفی ... پدیده نوظهور محجبه های خودنما ...

چادری های امروزی که فقط چادر بر سر دارند اما هیچ کدام از مولفه های حجاب و پوشش در آنها نمایان نیست.

یکی از مسائلی که اخیراً شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای ترویج آن قرارگرفته است پدیده نو ظهور محجبه های خودنما است. پدیده ای که البته قبل از ورود شبکه های رنگارنگ اجتماعی به کشور عملا در برخی از خانواده ها وارد شده بود.

بعد از رواج تفکر مادر چادری و دختر مانتویی، آن هم به بهانه تغییر تفکرات نسل جدید نسبت به گذشته، بعضاً شاهد هستیم برخی از فرزندان خانواده ها به علل مختلف در کنار چادر از خود ظاهری ترسیم می کنند که عملاً همه معیارهای یک حجاب برتر را زیر سوال می برند طوری که آن چادر می تواند به جای تأثیر مثبت از تأثیرات کاملاً منفی برخوردار باشد.

پوشاندن زینت ها به وسیله ای مانند روسری یا مقنعه و مانتو و یا معادل آن حداقلی است که قرآن بیان فرموده است.

علل اصلی افزایش خود نمایی محجبه ها چیست؟

به نظر می رسد در مرحله اول که آفت چنین ظاهرهایی ملموس تر می شود، رواج عکس های سلفی در شبکه های اجتماعی آن هم توسط افرادی است که ادعای محجبه بودن دارند اما عملاً با انتشار عکس های خود دست به نوعی قبح شکنی می زنند. چرا که حداقل رعایت دستورات اسلام در بحث حجاب باید دوری بانوان از نگاه نامحرم صورت گیرد اما آیا انتشار عکس های سلفی از نمای نزدیک که مورد استقبال پسران جوان هم قرار می گیرد، می تواند رعایت این نکته مهم باشد؟

برخی از دختران سعی می کنند پوشش های زننده خود را در پشت چادر پنهان کنند و به این بهانه که چادر بر سر دارند هر چه که دلشان می خواهد بپوشند و ملامتی هم از طرف کسی متوجه آن ها نباشد.

این ها همه در حالی هستند که اسلام حدود حجاب را بیان کرده اند؛ ... مهم رعایت مولفه های پوشش است نه خود کلمه ...

حجاب حداقلی و حجاب کامل

در سوره ی نور آیه 31 حجاب حداقلی بیان شده است:“و به زنان با ایمان بگو:«دیدگان خود را [از هر نامحرمی‏] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش‏] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن‏] بی‏نیازند یا کودکانی که بر عورت های زنان وقوف حاصل نکرده‏اند، آشکار نکنند و پاهای خود را [به گونه‏ای به زمین‏] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‏دارند معلوم گردد. ..."

با توجه به این آیه، و تفسیر آن، پوشاندن زینت ها به وسیله ای مانند روسری یا مقنعه و مانتو و یا معادل آن حداقلی است که قرآن بیان فرموده است.

در اینجا ”خمر” جمع خمار و به معنای روسری و سرپوش است. و “جیوب” از واژه “جیب” به معنای قلب و سینه و گریبان است که لازم است پوشانده شود.

در تفسیر “مجمع البیان” هم آمده است:“زنان مدینه اطراف روسری های خود را به پشت سر می انداختند و سینه و گردن و گوش ‏های آنان آشکار می شد. (متأسفانه امروز هم شاهد این صحنه ها هستیم) بر اساس این آیه موظف شدند اطراف روسری های خود را به گریبان ‏ ها بیندازند تا این مواضع نیز مستور باشد”.

 چادری های بدحجاب

چادری های بدحجاب برای لایک بیشتر

بیان و توصیه به حجاب کامل (چادر) :

در این بخش حجاب توسعه داده شده . در سوره ی احزاب آیه ی 59 می فرماید :

“ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو:«پوشش های خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک تر است، و خدا آمرزنده مهربان است."

“ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو:«پوشش های خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک تر است، و خدا آمرزنده مهربان است."

اقوال مفسرین و اهل لغت پیرامون لفظ "جلباب"

صحاح:جلباب، عبارت است از چادر.

نهایه:جلباب، عبارت است از چادر و عبا.

لسان العرب:جلباب، جامه ای است از چارقد وسیع تر از عبا و بلندتر.

صاحب تفسیر اطیب البیان:جلابیب جمع جلباب و آن چادر و خمار و روبند است.

صاحب تفسیر المیزان:جلابیب جمع جلباب است و آن ثوب و پوششی است سراسری که جمیع بدن را می پوشاند و یا خمار است که از روی سر شروع شده [همه بدن از جمله] سر و چهره زن را می پوشاند.

بنابراین چنانچه ملاحظه می کنیم از نظر علم تفسیر و آراء مفسرین، معنی جلباب در آیه شریف "... یدنین علیهن من جلابیبهن..." پوشش سراسری است که از آن به چادر، عبا، رداء و کساء تعبیر آورده می شود. لذا جلباب یک پوشش سراسری است که از روی سر شروع شده و تا قدمگاه زن را می پوشاند پس جلباب مانتو نیست.

نزدیک کردن آن یعنی چه؟

نکته ی بعدی که معلوم می شود “جلباب” دقیقاً اشاره به چیزی شبیه به چادر امروزی است دستور قرآن به نزدیک ساختن جلباب ، می باشد.معلوم است جلوی جلباب باز بوده مانند همان قسمت جلویی چادر که باز است. دستور داده می شود که آن جلو را به هم نزدیک کنند و حجاب خود را آزاد و رها نگذارند.

توضیح آخر ؛ همان طور که مفسّران بزرگ مانند “شیخ طوسی” و “طبرسی” فرموده‏ اند، در گذشته 2 نوع روسری برای زنان معمول بوده است:

ـ روسری های کوچک که آن را “خمار” یا مقنعه می نامیدند و معمولاً در خانه از آن استفاده می کردند؛

- روسری های بزرگ که مخصوص بیرون خانه به شمار می آمد. زنان با روسری بزرگ که “جلباب” خوانده می شد و از مقنعه بزرگ ‏تر و از ردا کوچک ‏تر است و به چادر امروزین شباهت دارد، مو و تمام بدن خود را می پوشاندند.

 سخن پایانی

در پایان بد نیست نگاهی به بخشی از اقرارات جاسوس انگلیسی در کشورهای اسلامی «مستر همفر» بیاندازیم. وی که سال های زیادی از طرف انگلیس برای برای محو اسلام در کشورهای مسلمان جاسوسی کرده است، می گوید:باید زنان مسلمان را فریب داد و از زیر چادر بیرون کشید، با این بیان که حجاب یک عادت است از خلفای بنی عباس و یک برنامه اسلامی نیست و لذا مردم، زنان پیامبر صلی الله و علیه وآله را می دیدند و زنان صدر اسلام در هر کاری با مردان شرکت می کردند.

مستر همفر می افزاید:پس از آن که زنان را از چادر و عبا بیرون آوردیم، باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنان بیفتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد و برای پیشبرد این نقشه لازم است اول زنان غیر مسلمان را از حجاب بیرون آوریم تا زنان مسلمان از آنان یاد بگیرند.

انشالله که خواسته و ناخواسته خود را در بند تفکرات دشمن قرار ندهیم ...

سوءاستفاده از چادر برای لایک بیشتر!

2.722
این مطلب مفید بود ؟1210
برگرفته از تبیان /ن
وبگردی