مشکلات دور چشم
مشکلات دور چشم دو جنبه ی زیبایی و سلامتی دارند. خال های گوشتی اطراف چشم و یا چروک و افتادگی پلک و پوست چشم و... از عمده ترین این موارد هستند که به راههای درمان آنها اشاره می شود.

مشکلات دور چشم

چشم ها نقش مهمی در زیبایی صورت دارند. البته تا وقتی که عاملی این زیبایی را به خطر نیندازد. فقط کافی است هاله های سیاه دور چشم را بگیرند یا پلک ها ایستادگی شان را از دست بدهند و بیفتند یا خال و زگیل یا حتی دانه های چربی ریزی هوس کنند آن دور و اطراف بپلکند و حتی برای چند وقتی هم جا خوش کنند. غیر از پیری که به ناچار چین و چروکی با خود می آورد و راه فرار قطعی هم ندارد، مشکلات مربوط به پلک ها نقش مهمی در از بین بردن زیبایی چشم ها دارند. در این مطلب دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و مو، درباره چند مشکل شایع پلکی و چشمی صحبت می کند و توضیح می دهد برای داشتن پلکی جوان و شاداب بهتر است چه نکاتی را از این پس رعایت کنیم تا از پیری زودرس در امان باشیم و اگر مشکلات پلکی سراغ مان آمد چه طور درمان شان کنیم.

 رسوب چربی اطراف چشم!

 یکی از شایع ترین مشکلات پلکی، رسوب چربی یا گزان پلاسما است. بعضی از کسانی که با این مشکل مواجه هستند، می دانند راه تشخیص آن رنگ زرد مایل به نارنجی است. هروقت جلوی آینه با این رنگ به خصوص در اطراف پلک ها مواجه شدید، بدانید که این رنگ خبر خوبی برای تان ندارد. البته مشاهده این وضعیت نشان دهنده پیشرفت این مشکل است؛ چرا که رسوب های چربی اول خود را به شکل نقطه هایی کوچک که کمی روشن تر از پوست اطراف هستند، نمایان می کنند و به مرور زمان بزرگ تر شده و تغییر رنگ می دهند.

 منگوله دور چشم

علت و راههای درمان مشکلات زیبایی و منگوله دور چشم 

چطور درمان می شود؟

 رسوب چربی در پوست، بیشتر در افرادی که فشار خون بالایی دارند یا مبتلا به بیماری های زمینه ای مثل دیابت، تیروئید یا بیماری های متابولیک هستند، بروز می کند. البته این رسوب های چربی فقط به پلک اکتفا نکرده و ممکن است در سایر قسمت های بدن مثل زانو، آرنج، بندهای انگشت و. . . هم به وجود بیایند. به همین دلیل اگر افرادی که مشکل چربی خون دارند، بتوانند آن را کنترل و درمان کنند، بدون نیاز به درمان خاصی می توان باگذشت زمان رسوب های چربی را از بین برد اما اگر مشکل از چربی خون نباشد، برای درمان باید از اقدامات دیگری مثل پیلینگ استفاده کرد. حتی در موارد حادتر ممکن است نیاز به جراحی باشد که در جراحی، چربی قسمت مبتلا را برداشته و پوست را مجدد بخیه می زنند.

 شاید تومورخوش خیم پوستی سراغ تان آمده

 بعضی وقت ها این رسوب چربی ممکن است با زائده های پوستی دیگری به اسم تیرنگما (تومور خوش خیم پوستی) اشتباه گرفته شود؛ در صورتی که تیرنگما ناشی از رشد بیش از حد سلول هاست که بیشتر این سلول ها در غدد عرق پوست دیده می شود. این ضایعات زمانی در اطراف پلک قابل مشاهده می شوند که این سلول ها رشد فزاینده و تومورمانندی داشته باشند. تیرنگما ضایعات نسبتا برجسته ای هستند که رنگ شان تقریبا همرنگ خود پوست است. کلمه تقریبا را به این دلیل به کار می بریم زیرا بعضی وقت ها این زائده ها کمی روشن تر از پوست اطراف بروز می کنند؛ به همین دلیل این اختلاف رنگ و غیرمسطح بودنش ظاهری ناخوشایند را در صورت فرد ایجاد می کند اما چون تعدادشان زیاد است، می توان این بیماری را به راحتی از رسوب چربی متمایز کرد.

 چطور درمان می شوند؟

این تومورهای خوش خیم پوستی از نظر سلامتی مشکل ساز نیست اما همان طور که گفته شد، از نظر ظاهری ممکن است برای بیمار جلوه خوبی نداشته باشد. به همین دلیل می توان توسط دستگاه های لیزر یا تجهیزات رادیوسرجری این تومورها را با امواج رادیویی سوزاند.

 کیست های کراتینی یا میلیا

کیست های کراتینی هم جزء بیماری های اطراف پلک است اما ممکن است برای افراد قابل تشخیص نباشد که مشکل از تیرنگما یا رسوبی چربی است یا پای بیماری دیگری در میان است. کیست های کراتینی که نام علمی شان «میلیا» است، به دلیل تجمع ماده کراتین در زیر پوست به وجود می آیند. این کیست ها مانند تیرنگما از نظر سلامتی مشکلی ندارد اما ظاهرشان باعث می شود چشم زیبایی سابق را نداشته باشد.

چطور درمان می شوند؟

 کیست های کراتینی یا میلیا ها نقطه های سفید رنگ برجسته ای است که به اندازه سرسوزن هستند. روش درمانی این بیماری ساده تر از دو زائده دیگر است؛ می توان با استفاده از سر سوزن معمولی استریل شده، توده کراتینی ظریف را خارج کرد. برای تخلیه میلیا افراد بدون محدودیت قادر به خارج سازی کیست ها هستند اما حتما باید این کار را با نظارت و مشاوره متخصص پوست انجام دهند.

 بی گدار به آب نزنید!

 متاسفانه خیلی از افراد فکر می کنند اگر سر سوزن را روی شعله آتش قرار بدهند، سوزن استریل می شود. در صورتی که این شیوه درستی برای استریل نیست زیرا ممکن است هنگام خارج سازی کیست ها آن سیاهی که سرسوزن هنگام قرار گرفتن روی آتش ایجاد می شود، به زیر پوست رسوب کرده و نمایی شبیه به خالکوبی ایجاد کند. توصیه می شود برای این کار حتما از سوزن های استریلی استفاده کنید که در داروخانه ها به صورت وکیوم شده به فروش می رسانند.

خال های گوشتی

 خال های گوشتی که بیشتر در اطراف چشم و پلک و سایر قسمت های دیگر مثل گردن، زیر بغل و کشاله ها مشاهده می شوند، یکی دیگر از مشکلات پوستی است که ممکن است هر فردی به آن دچار شود. این توده های گوشتی برجسته، نسبتا شل و سست است که به پوست چسبیده اند. رنگ این خال های گوشتی ممکن است رنگ پوست اطراف بوده یا کمی تیره تر باشند.

 خال های گوشتی که به منگوله های پوستی مشهور هستند، بیشتر گریبانگیر افرادی می شوند که چاق هستند و اضافه وزن دارند. همچنین افرادی که زمینه ارثی و ژنتیکی برای بروز این ضایعات را دارند، نسبت به افراد عادی جامعه بیشتر دچار این مشکل می شوند. بهترین راه درمان، سوزاندن این توده های گوشتی است. پوست اطراف پلک ترمیم پذیری بسیار خوبی دارد به همین دلیل بعد از برداشتن خال ها خبری از جای زخم یا اسکار نیست.

این زائده های پوستی شما را رها نمی کند! نکته منفی که در مورد این زائده ها وجود دارد، تکرار پذیری آنها و بروز زائده های جدید است. بهتر است هر چند وقت یک بار برای خارج کردن ضایعات جدید به پزشک مراجعه کنید.

 افتادگی پلک

درمان افتادگی پلک و چشم و مشکلات زیبایی دور چشم

افتادگی پلک

 یکی از نشانه های پیری افتادگی پلک است که با بالا رفتن سن این مشکل به وجود می آید. کلاژن و الاستین، پروتئین هایی هستند که با هم مسوول استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست هستند. با بالا رفتن سن این مواد از بین می روند و پوست قوام و استحکام خود را از دست می دهد. به دلیل تخریب رشته های ارتجاعی و قوام دهنده و نیروی جاذبه، پوست از جمله پوست ناحیه پیشانی به تدریج دچار افتادگی می شود. ابروها به دلیل افتادگی پیشانی، به تدریج به سمت پایین کشیده می شود که باعث می شود فاصله بین لبه پلک تا ابروها هم کم شود. کم شدن فاصله باعث می شود پوست پلک فوقانی دچار پیچ خوردگی نوع خودش (مانند دولایه شدن پارچه) شود؛ این حالت افتادگی پلک نام دارد.

نگران پلک های افتاده نباشید

در موارد خفیف (زمان شروع افتادگی پلک) می توان از کرم های دورچشم استفاده کرد. این کرم ها تا حدودی باعث سفت شدن پوست پلک می شوند که مصرف کننده از این بابت احساس خوشایندی پیدا می کند اما در موارد پیشرفته تر این کرم ها جوابگو نیستند، برای همین باید از اقدامات غیر دارویی برای درمان افتادگی پلک کمک گرفت. یکی از این اقدامات تزریق بوتاکس است؛ این تزریق در نقاط مخصوص باعث کشیده شدن و بالا رفتن ابرو می شود که کشیدگی پلک را هم به دنبال دارد. افتادگی را که با تزریق بوتاکس برطرف می شود، معمولا توسط جراحی بلفاروپلاستی اصلاح می کنند. پوست اضافه ای که روی پلک فوقانی قرار دارد و ایجاد سنگینی کرده است هم (چشم ها را تنگ تر از حد معمول نشان می دهد) با جراحی برداشته می شود. با تلفیق این دو روش پلک فوقانی منظره و نمای بهتر و جوان تری پیدا می کند.اگر بوتاکس در نقطه نامناسب مثل نزدیک ابرو و به درستی تزریق نشود، ممکن است افتادگی در ناحیه پلک ایجاد کند. البته در این مواقع این افتادگی گذراست و وقتی اثر بوتاکس از بین برود، پلک به حالت اولیه خود بازمی گردد.

درمان و رفع مشکلات زیبایی دور چشم

3.673
این مطلب مفید بود ؟5320
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از سیب سبز /ن
برچسب : مشکلات چشم
وبگردی