انجام تست بارداری
امروزه برای تشخیص حاملگی روش های مختلف تست بارداری وجود دارد اما اکثر خانم ها به دنبال روشی هستند که با انجام آن سریع تر از بارداری خود مطلع شوند.

مطمئن ترین روشها برای انجام تست بارداری

اغلب بانوان برای دانستن از باردار بودن خود به دنبال روشهای مطمئنی هستند و می خواهند که هر چه زودتر از حاملگی خود اطمینان حاصل کنند.در این میان چند روش برای انجام تست بارداری وجود دارد که در زمان مناسب می توان از آنها استفاده کرد.

در گذشته بسیاری از بانوان پس از گذشت چند ماه از بارداریشان می فهمیدند که باردارند اما امروزه با در دست بودن امکانات فراوان و پیشرفت پزشکی خیلی سریع از بارداری خود مطلع می شوند . آیا می دانید مطمئن ترین روش برای انجام تست بارداری چیست و با کدام روش می توان سریعتر از باردار بودن خود مطمئن گشت ؟ اگر می خواهید پاسخ سوالاتتان را بیابید با این بخش از بارداری و نوزاد در نمناک همراه شوید.

انجام تست بارداری

سریع ترین و مطمئن ترین روش تست بارداری

بهترین روش برای انجام تست بارداری

خیلی از بانوان دوست دارند خیلی زودتر از آزمایشگاه از حاملگی خود مطلع شوند و از بین شیوه های گوناگون مطمئن ترین راه ممکن را انتخاب کنند تا از بارداریشان مطلع شوند و از خطرات تهدیدکننده سلامت خانواده در امان باشند.

دو نوع تشخیص اصلی تست بارداری وجود دارد:

تست ادراری

یکی از روش های سریع و راحت که می توانید با انجام آن حتی در خانه از بارداری خود مطلع شوید تست ادراری است . خانم ها می توانند با عقت انداختن دوره های ماهیانه تست ادرار بدهند و نیجه آن را نزد پزشک خود ببرند تا در صورت لزوم برای آنان تست قطعی تری را تجویز کند.

تست ادرار بارداری

انجام تست بارداری ادرار در خانه

تست خونی 

یکی از قطعی ترین و سریعترین راه های تشخیص بارداری تست خونی است که توسط پزشک انجام می شود و دقت آن بسیار بالاتر از تست ادراری است و قادر است بارداری را 6 تا 8 روز پس از تخمک گذاری نشان دهد.اما خانم ها ابتدا از تست ادراری ودر صورت نیاز از تست خونی برای اطمینان از بارداری استفاده می کنند.

 تست خونی بارداری

تست خونی قطعی ترین راه تشخیص بارداری

مقادیر نرمال هورمون HCGβ :

ابتدا قبل از آشنا شدن با نحوه تشخیص تست بارداری باید با هورمون گونادوتروپین جفتی انسان یا همان (hCG) آشنا شوید . این هورمون زمانی از دیواره رحم ترشح می شود که تخمک بارور شده جایگزین شده باشد و در سلامت جنین و بارداری نقش بسزایی دارد.

این هورمون با تحریک ترشح هورمون های پروژسترون و استروژن ایفای نقش می کند. در 85%حاملگیها مقدار این هورمون طی 72-48 ساعت دوبرابر می شود. هرچه سن حاملگی بیشتر میشود، زمان دوبرابر شدن این هورمون طولانی تر شده و حداکثر به 96 ساعت می رسد.

سطوح بالای مقدار این هورمون نشانه :اشتباه در تخمین سن حاملگی ، حاملگی مولار، چند قلویی و سطوح پایین آن نشانه :اشتباه در تعیین سن حاملگی، احتمال سقط یا حاملگی پوچ، حاملگی نابجا است.

 روش های انجام تست بارداری

آشنایی با هورمون گونادوتروپین جفتی انسان یا همان (hCG)

نحوه تشخیص تست بارداری

نتایج تست های بارداری بر اساس مقدار هورمون گونادوتروپین جفتی انسان یا همان (hCG)تایین می شود یعنی اگر در نتیجه تست مشاهده گردد که این هورمون افزایش یافته فرد باردار است . این تست ها افزایش هورمون hCG را چهار تا هفت روز بعد از لانه گزینی تخم در رحم نشان می دهند اما دقت داشته باشید که اگر خیلی زود تست گرفته شود سطح هورمون hCG آنقدر بالا نیست که تشخیص داده شود. همانطور که گفتیم تست خونی نسبت به تست ادراری دقیق تر است اما هر دو این تست ها خطاهایی نیز دارند.

بهتر است برای گرفتن تست بارداری به زمان آن نیز توجه کنید و صبح و بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب این تست را انجام دهید، نتیجه آن دقیق تر خواهد بود، زیرا ادرار در این زمان غلیظ تر است.دقت داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه دقیق تر تست خانگی بارداری از طریق ادرار، زمان استفاده از تست بسیار اهمیت دارد.

به طور کلی تست های خانگی نتیجه دقیقشان را یک هفته بعد از تاخیر در قاعدگی و دو هفته بعد از تخمک گذاری نشان می دهند، پس روز اول تاخیر در بارداری تست را انجام ندهید و حداقل یک هفته صبر کنید.

 زمان آزمایش خون بارداری

بهترین زمان انجام تست بارداری چه زمانی است؟

دقت تست های خانگی به عوامل زیر بستگی دارد

  • مدت زمان انجام تست بعد از بارداری
  • دقت موقع انجام تست و درست انجام دادن آنها بر اساس دستورالعمل هایشان
  • میزان دقت و کیفیت خود تست بارداری
  • اینکه چه زمانی زمان تخمک گذاری در دوره قاعدگی و لانه گزینی تخم صورت گرفته باشد

چه دلایل دیگری برای منفی شدن تست های خانگی وجود دارد؟

  • شاید باردار نباشید.
  • شاید در اوایل بارداری هستید و یا تخمک گذاری تان دیرتر از موعدی که محاسبه کرده اید صورت گرفته است.

مواردی که در بالا ذکر شد علت منفی شدن تست های خانگی در 10% موارد می باشد زیرا در زمان انجام تست هورمون hCG کم است و بارداری را مشخص نمی کند . اگر سه روز متوالی پریودتان به عقب افتاد دوباره از تست های بارداری استفاده کنید شاید سطح هورمون بالا رفته باشد و بتوانید بفهمید باردار هستید.

 منفی شدن تست های خانگی

علت مثبت و منفی شدن تست بارداری

در چه مواردی نتیجه تست بارداری بطور کاذب مثبت شود ؟

  • در بیماری هائی مثل پروتئینوری , هموگلوبینوری و کلا وجودپروتئین و یا خون در ادرار
  • درآلودگی باکتریائی ادرار
  • درمصرف بعضی داروها مثل پرومتازین – کلردیازپوکساید یا متادون توسط بیمار
  • درزایمان جدید یا سقط اخیر
  • در صورت اشتباه در روش اجرای تست یا خطا در خوندان نتایج

 دقت تست های بارداری خانگی

علت مثبت شدن کاذب تست بارداری چیست؟

چه زمانی می توانم پس از پریودی نامنظم آزمایش بارداری انجام دهم؟

اگر پریودی شما نامنظم باشد دو تا سه هفته پس از نزدیکی جنسی نامطمئن علائم خاصی مانند خستگی، حالت تهوع، سوزش سینه و تکرر ادرارمشاهده کردید بهتر است به سرعت تست بارداری انجام دهید .

اگر اولین تست چند روز بعد از نزدیکی جنسی منفی باشد، به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون انجام دهید. تنها راه برای تشخیص بارداری برای افرادی که پریودی نامنظم دارند، آزمایش خون است.

 

بهترین روش ها و زمان روز برای انجام تست بارداری کدام است؟

4.3245
این مطلب مفید بود ؟20936
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : تست بارداری
وبگردی