کاشت مو

کاشت موی طبیعی | از سیر تا پیاز “کاشت مو” و پیوند مو

کد مطلب : 20619تعداد نظرات : 11 نظرزمان مطالعه : 7 دقیقه
کاشت مو چیست و چگونه انجام می شود؟ کدام روش پیوند موی طبیعی برای شما مناسب است؟ قبل و بعد از کاشت مو چه نکاتی را باید بدانید؟ آیا “کاشت مو” برای پرپشت شدن موهای شما مناسب است یا نه؟

کاشت مو و روش های پیوند طبیعی موی سر

امروزه کاشت مو طبیعی یا همان پیوند مو یک عمل بدون ریسک و پر طرفدار شناخته شده در دنیا است. افزایش ریزش مو به دلایل گوناگون و جستجوی راه حل برای داشتن موهای پرپشت، بازار کاشت موی طبیعی سر و.. را داغ کرده است. تصمیم به کاشت مو، یک تصمیم مهم و کلیدی است. بهتر است فرد پیش از کاشت یا ترمیم مو از آمادگی کافی برخوردار باشد، چرا که کاشت مو بسیار حساس است و اگر به درستی صورت نگیرد و با روش های سنتی و غیر تخصصی انجام شود می تواند منجر به ریزش مجدد مو شود ، علاوه بر آن تاثیر بدی در روحیه آن فرد بگذارد. به همین منظور باید قبل از کاشت مو ، اطلاعات کافی از روش های مختلف کاشت موی سر داشته باشید.

کاشت مو چیست؟

پیوند موی طبیعی در حال حاضر تنها راه درمان و ترمیم موهای از دست رفته است ،این پیوند در نواحی مختلف ازجمله سر ، ابرو ، ریش ، سبیل ، مژه و نواحی اسکار(نواحی دچار زخم و یا ضایعات پوستی) قابل انجام است. پزشک ژاپنی آقای دکتر Dr.Okuda در سال 1939 موضوع کاشت مو را برای اولین بار مطرح کرد و سپس درسال 1959توسط پزشک آلمانی Dr.Orentreich عملی گردید. در سالهای بعد تجارب وروش های متعددی مورد آزمایش قرار گرفت و در نهایت امروزه با بهرگیری از تکنولوژی جدید از دسته های کوچکتر مو به نام میکروگرافت (micrograft) استفاده می شود تا نتایج رضایت بخش وظاهری طبیعی حاصل شود. این عمل که تاچندی پیش حتی غیر قابل باور تصور می شد ،امروزه تبدیل به یکی از اعمال جراحی سرپایی و بسیار سبک شده است که برپایه برداشت سالم ریشه های موی شخص و کاشت آنها در نقاط مورد نظر استوار می باشد.
کاشت مو

نکته مهم قبل از کاشت مو

امروزه کاشت و پیوند مو با چند روش امکان پذیر است ، که اغلب آن ها بسیار مطمئن هستند و نتایج بسیار خوبی تا به حال دیده شده است و اکثر بیماران از نتاج کار رضایت داشته اند.
در مطالب قبلی نمناک هم اشاره داشتیم که هرچند عمل کاشت مو بسیار ساده و بی خطر است اما نکات ایمنی و تخصصی پزشک برای حفظ سلامت بیمار و به دست آمدن نتیجه مطلوب باید کامل رعایت شود. همچنین به دلیل حساسیت زیاد این عمل ، انجام آن توسط تیم ضرورت دارد.
نخستین گام مهم در کاشت موی طبیعی ، یافتن یک جراح باتجربه است تا در قبال صرف وقت و هزینه جراحی بتوانید ظاهر مد نظر خود را بدست آورید. همچنین لازم است که خود شما هم در باره پیوند مو ، اطلاعات کافی به دست آورید.
روش FUT و FIT جزو رایج ترین روش های کاشت مو هستند که در صورت مشورت با پزشک می توانید مناسب ترین را انتخاب کنید، در واقع فولیکول های مو را به صورت تک تک و با همان حالت طبیعی می کارند، موهای کاشته شده همانند موهای طبیعی رشد خواهند کرد.

چه موهایی در سر برای کاشت مو استفاده می شود؟

در کاشت مو با توجه به نوع روش پیوند، موهای شخص از پشت سر یا ناحیه ای از بدن او برداشته می شود ، سپس با استفاده از میکروسکوپ و لوپ های مخصوص، فولیکول های مو به صورت تک تک با ظرافت جدا می شوند و حسن پیوند موی طبیعی این است که بدن به موهای پیوند زده شده واکنشی نشان نمی دهد. با توجه به این که عضو پیوندی از بدن خود فرد گرفته می شود، به نگهداری و مراقبت خصی نیاز ندارد.
پزشکان با تجربه، به اندازه ای برداشت موها را انجام می دهند که تنها یک خط بسیار باریک به جای می ماند. البته باید توجه داشت که موهای پیوند زده شده پس از 4 تا 6 ماه می ریزند و سپس موها رشد مجدد خوهند داشت . به همین دلیل نباید نگران شوید چون ریزش بعد از کاشت طبیعی است.
کاشت مو
 

روش های کاشت مو

روشهای رایج کاشت موی موفق شامل موارد زیر است:

روش پانچ کاشت موی (punch):

دسته ای از موها برداشته شده و در محل مورد نیاز با استفاده از ایجاد سوراخ هایی در پوست سر، کاشته می شود. امروزه این روش به دلیل ایجاد نمای مصنوعی ، معروف به نمای عروسکی ، طرفداران زیادی ندارد.

روش کاشت مو FUT:

در این روش، مو با ایجاد یک نوار کوچک از ناحیه پشت سر که معمولا تحت بی حسی موضعی انجام شده ، برداشت می شود که حاوی 1500 تا 2500 گرافت شامل 7000 تا 9000 تار مو می باشد ، سپس محل عمل به ظرافت ترمیم می شود ، چون خط برداشت در مسیر رویش موها بوده معمولا محل ترمیم دیده نمی شود. در مرحله بعد گرافت های فولیکول های مو بصورت واحد های یک، دو و یا سه تایی توسط تیم جراحی زیر میکروسکوپ جدا و آماده جهت کاشت می شود. در روش کاشت مو FUT معمولا نیاز به تراشیدن کل موهای سر فرد نیست و فقط ناحیه ای که جهت برداشت و کاشت لازم است کوتاه می شود. سپس فولیکول های آماده شده تک تک و خیلی منظم طبق طرح از قبل تعیین شده کم می شود. یکی از ویژگی های این روش سرعت عمل پیوند در طی سه تا پنج ساعت می باشد. در حال حاضر FUT مطمئن ترین و قطعی ترین روش کاشت مو در دنیا است و تا 97 % استفاده کنندگان از این روش به نتیجه دلخواه رسیده اند.
کاشت موی طبیعی

روش کاشت مو FIT:

در روش کاشت مو FIT ، بوسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می شود ،عمل برداشت انجام می شود و مجدداً بوسیله پانچ یا slit به ناحیه مورد نظر پیوند داده می شود. بطور تقریبی بسته به نیاز شخص از هر 3 الی 5 واحد فولیکولی موجود در بانک مو یکی خارج می شود، از برخی جهات روش کاشت موی FTT مانند روش FUT است، یعنی با بوجود آوردن شکاف های ریز این گرافت ها کاشته می شوند، لازم بذکر است این تکنیک به تنهائی (در روش غیر ترکیبی) معمولاًدر افرادی توصیه می شود که ناحیه کاشت موی محدود و کوچکی دارند و یا کاشت مو در قسمتهای محدودی مثل ابرو ، صورت و محل زخمهای قدیمی باشد.
روش کاشت مو

کاشت مو به روش ترکیبی

تفاوت روش های کاشت مو در نحوه برداشت مو از ناحیه دهنده می باشد. اصولا روش کاشت موی ترکیبی برای افرادی که حجم طاسی آن ها بسیار بالاست استفاده می شود. یعنی اگر میزان ریزش موی شما بالا باشد و نتوان با یک جلسه کاشت مو ناحیه ای که مد نظر شماست برای کاشت مو را پوشش داد اصولا از این روش برای کاشت مو استفاده می کنند.
در این روش کاشت مو از ترکیب دو روش FUT و FIT استفاده می شود تا ناحیه بدون موی سر که دچار ریزش مو شده است را پوشش دهد. اولین مزیت این روش برداشت بسیار بالای تعداد گرافت در یک جلسه می باشد. در این روش می توان تا 5000 گرافت مو ( حدود 12000 تا 14000 تار مو ) را حتی در یک جلسه برداشت کرد و در ناحیه مورد نیاز کاشت.
چون در این روش هم از روش FUT و هم از روش FIT استفاده می شود در نتیجه تراکم کاشت مو در این روش بسیار بالاست. در افرادی که امکان کاشت مو به روش FUT برای آن ها میسر نیست یا تمایل به جراحی و برداشت نواری ندارند ،کاشت موی ترکیبی انجام نمی شود.
کاشت موی طبیعی

کدام روش کاشت مو مناسب شماست ؟

یکی از مهمترین سوالات مراجعه کنندگان ، انتخاب روش مناسب است. پاسخ این سئوال آسان است. اگر به پزشک خود اعتماد دارید انتخاب روش را به عهده او بگذارید و خود را اذیت نکنید، به طور کلی بهترین روش کاشت مو دو جلسه FUT با فاصله یکسال است، زیرا در برداشت و کاشت FUT در یک جلسه مقدار زیادی مو برداشت می شود، زمان عمل کوتاهتر است و بانک موی بیمار کمتر تخریب می شود و در نتیجه کاشت، طبیعی تر خواهد شد و تراکم های بالاتری را می توان بدست آورد.
اگر بیمار ترس از جراحی دارد و تمایلی به بخیه زدن و کشیدن آن ندارد ، همچنین از اسکار پشت سر (خط بخیه) نگران است، یا به هر دلیل دیگری تمایل به استفاده از روشFUT ندارد روش FIT مناسب تر است.
در صورت اجازه ندادن بیمار به تراشیدن مو روش FUT انجام می شود، زیرا در روش ترکیبی کل موها تراشیده خواهد شد.
اگر در کاشت مو به مقدار کمی مو نیاز باشد مثلا در کاشت ابرو ، سبیل ، ریش و ناحیه اسکار، روشFIT انتخاب مناسبی است.
در برداشت مو از بدن بدلیل ناکافی بودن بانک موی پشت سر معمولا FIT انجام می شود.
اگر قسمت جلوی سر بیمار خالی از مو باشد و خط موی جلوی سر آنها وجود ندارد، روش FUT پیشنهاد می شود ، در واقع بدلیل ظرافتهای خاصی که در کاشت نسبت به FIT می توان ایجاد کرد، طراحی خط مو و کاشت جلوی سر بهتر است به روش FUT انجام شود.
اگر در یک جلسه ، به مقدار زیادی مو نیاز باشد معمولاً FUT بیشتر از FIT جواب می دهد. چرا که در این روش می توان تراکمهای بالاتری را ایجاد نمود.
مدت زمان عمل FIT نسبت به FUT طولانی تر است در روش FUT مدت 3 تا 5 ساعت و در روش FIT تا 10 ساعت و گاهی بیشتر طول می کشد.
به طور کلی نظر نهایی را پزشک متخصص با توجه به شرایط متقاضی کاشت ارائه می دهد.

 

کاشت موی طبیعی ، از سیر تا پیاز کاشت مو و پیوند مو

4.4240
این مطلب مفید بود ؟21228
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن
برچسب : کاشت مو
11 نظر به ثبت رسیده است
علی1396-12-24
مطلب خوب و جامعی در مورد کاشت مو بود ولی به نظر دکتر این مطلب تخصصش فقط FUT بوده که این روش رو بهتر از FIT بیان کرده. امروز تمام دنیا کاشت به روش FIT است چون بازدهی خیلی بالاتری دارد. در FIT احتمال اسیب ریشه مو به دلیل استفاده از پانچ مخصوص، خیلی کمتر از برش توسط تیغ های جراحی می باشد.
478
احمد1396-06-17
مطلب کامل و جامعی بود ، تصمیم به کاشت مو دارم ولی کمی از شک و تردیدم با این اطلاعات برطرف شد، مرسی
119
کاوه1396-03-02
خیلی عالی و کامل بود ممنون
918
احمد1396-01-24
باسلام خدمت همه عزیزان.آیا کاشت مو از توان جنسی مردان می کاهد
8261
تیمور1395-12-18
برخی از کلینکی ها روش های اختصاصی دارند
119
داود1395-12-18
با سلام خدمت همه عزیزان.آیا به غیر روش futوfitروش دیگری واسه کاشت مو سر هستش
3421
حامد احمد1395-12-03
مختصر و مفید بود،،منم میخوام مو بکارم اما خیلی ترس دارم
5216
قنبری1395-12-03
این امر ممکن است که از سن 18 سالگی شروع کند و یا حتی ممکن است بعد از 30 سالگی که بستگ به فعالیت ژن دارد
1610
سامان1395-12-03
مختصر و مفید بود،،آیا برای ریزش موی ارثی هم میشه کاری کرد؟
83117
مهراب1395-11-30
مطلب فوق العاده هستش مچکرم
176
پرهام1395-11-07
خیلی ممنون از مطلب کامل و جامع تون ، به خصوص تصاویر خیلی راهنماییم کرد.
2810
وبگردی