پولیپ بینی
پولیپ بینی با علائمی مانند سردرد و گرفتگی بینی و آبریزش پشت بینی و خرناس کشیدن خود را نشان می دهد و با دارو و جراحی قابل درمان است.

همه چیز درباره علل و علائم پولیپ بینی و راههای کنترل و درمان آن

پولیپ بینی, نرم، بدون درد، غیر سرطانی است و در لایه پوششی راه هوایی بینی یا سینوس رشد می کند. مانند انگور آویزان هستند و آن ها ناشی از التهاب مزمن، آسم, عفونت مکرر, آلرژی, حساسیت دارویی و یا اختلالات ایمنی هستند. پولیپ بینی کوچک ممکن است باعث ایجاد علائمی نشود اما تومورهای بزرگ تر یا گروه هایی از پولیپ های بینی می توانند مجاری بینی را مسدود کرده و یا باعث مشکلات تنفسی شوند.

 پولیپ بینی می تواند بر هر کسی تاثیر بگذارد, اما در بزرگسالان شایع تر است.داروها اغلب می توانند پولیپ بینی را کوچک یا حذف کنند, اما گاهی برای برداشتن آن ها نیاز به جراحی است حتی پس از درمان موفق, پولیپ ها اغلب باز می گردند.

علل پولیپ بینی

پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می شود؟

نکات کلیدی که باید در مورد پولیپ بینی بدانید:

پولیپ های بینی نرم, متورم و کیسه مانند هستند.

آن ها در داخل بینی یا سینوس ها قرار می گیرند.

 آن ها نوعی بیماری مزمن هستند.

این التهاب حفره بینی و سینوس ها است.

 پولیپ بینی واقعی، سرطانی نیست.

 برخی از بیماری های خاص در افراد مبتلا به پولیپ بینی شایع تر است. اینها شامل آسم و حساسیت به آسپیرین هستند.

 داروها و دوری از آلرژی ممکن است به کاهش علائم شما کمک کنند.

 همچنین ممکن است جراحی برای برداشتن پولیپ لازم باشد.

 پولیپ بینی گاهی اوقات مشکلاتی نادر و جدی مانند مننژیت ایجاد می کند.

خرناس کشیدن

از پولیپ بینی چه می دانید؟

علائم پولیپ بینی:

پولیپ بینی با التهاب مجاری بینی و سینوس ها همراه است، که بیش از دو هفته طول می کشد با این حال, امکان دارد که سینوزیت مزمن بدون پولیپ بینی داشته باشید. آنگونه که در این بخش از سلامت نمناک می خوانید پولیپ بینی خودشان نرم و فاقد حس هستند, بنابراین اگر کوچک باشند, ممکن است نفهمید که آن ها را دارید. یک پولیپ بزرگ ممکن است مجاری بینی و سینوس ها را مسدود کند.

آبریزش بینی

پولیپ بینی و نشانه های آن 

علائم و نشانه های بیماری سینوزیت مزمن به همراه پلیپ بینی شامل:

_آبریزش بینی

_گرفتگی مداوم

_آبریزش از عقب بینی

_کاهش یا عدم وجود حس بویایی

_فقدان حس چشایی

_درد صورت یا سردرد

_درد در دندان های فک بالا

_احساس فشار بر روی پیشانی و صورت

_خرناس کشیدن

آبریزش شدید

ارتباط سینوزیت و پولیپ بینی 

چه زمانی برای پولیپ بینی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم شما بیش از سه روز طول کشید به پزشک مراجعه کنید.علائم سینوزیت مزمن و پولیپ بینی مشابه بسیاری از شرایط دیگر از جمله سرماخوردگی است. 

اگر این اتفاق های عنوان شده در بخش سلامت نمناک برایتان پیش آمد به اورژانس زنگ بزنید:

_مشکل جدی در تنفسی

_وخامت و بدتر شدن ناگهانی علائمتان

_دید دوتایی، کاهش دید یا توانایی محدود برای حرکت دادن چشم ها

_ورم شدید در اطراف چشم ها

_سردرد شدید همراه با تب بالا و یا ناتوانی در خم کردن سر به جلو

سردرد شدید

نگرانی ها  درباره پولیپ بینی 

علل پولیپ بینی:

دانشمندان هنوز کاملاً نمی دانند که چه چیزی باعث پولیپ بینی می شود. روشن نیست که چرا برخی از مردم التهاب مزمن می گیرند و یا اینکه چرا التهاب مداوم باعث ایجاد پولیپ در برخی افراد می شود و نه در دیگران.

 التهاب در لایه مخاطی (غشا مخاطی) بینی و سینوس ها رخ می دهد.

 شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که پولیپ دارند، پاسخ سیستم ایمنی متفاوتی دارند و این نشانه شیمیایی مختلفی در غشاهای مخاطی آنهاست.

 پولیپ بینی در هر سنی می تواند شکل بگیرد, اما در بزرگسالان و میانسالان شایع تر است. پولیپ بینی ممکن است در هر جایی در سینوس ها یا مجاری بینی شکل گیرد, اما اغلب در منطقه ای ظاهر می شوند که در آن سینوس ها در نزدیکی چشم ها, بینی و استخوان گونه قرار دارند.

علت پولیپ

چرا برخی افراد پولیپ بینی دارند؟ 

عوامل خطر پولیپ بینی:

هر شرایطی که التهاب مزمن را در مجاری بینی یا سینوس ها تحریک کند, ممکن است خطر ابتلا به پولیپ بینی را افزایش دهد.

شرایط مرتبط با پولیپ های بینی، عبارتند از:

_آسم، یک بیماری که موجب التهاب و تنگی نفس می شود.

_حساسیت آسپرین ممکن است باعث افزایش ابتلای برخی افراد در ایجاد پولیپ بینی شود.

_بیماری های آلرژیک, آلرژی به قارچ های هوایی.

_سیستیک فیبروزیس، یک بیماری ژنتیکی که منجر به تولید و ترشح مایع سفت و ضخیم و غلیظی می شود.

_سندروم استراس-چورگ، یک بیماری نادر که باعث التهاب عروق خونی می شود.

_سابقه خانواده نیز می تواند نقشی ایفا کند.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تغییرات ژنتیکی خاصی در ارتباط با عملکرد سیستم ایمنی باعث ایجاد پولیپ بینی می شود.

پولیپ ژنتیکی

چه چیزی باعث پولیپ بینی می شود؟ 

مشکلات پولیپ بینی:

پلیپ بینی می تواند موجب مشکلاتی چون مسدود کردن جریان نرمال هوا و جمع کردن مایع شوند، و همچنین به دلیل التهاب مزمن در رشد آن ها اتفاق می افتد.

عوارض و مشکلات پولیپ بینی

مشکلات بالقوه ای را ایجاد می کنند، که عبارتند از: 

گرفتگی آپنه خواب:

در این شرایط به طور بالقوه جدی، کم نفس می کشید. 

آسم:

رینوسینوزیت مزمن می توانند آسم را بدتر کنند. 

عفونت سینوزیت:

پلیپ های بینی می توانند بیشتر مستعد ابتلا به سینوزیت باشند.

عفونت سینوزیت

پولیپ بینی چه عوارضی دارد؟ 

پیش گیری از پولیپ بینی:

شما می توانید به کاهش شانس خود در رشد پلیپ بینی و یا داشتن پلیپ بینی پس از درمان با استراتژی های زیر کمک کنید:

_مدیریت آلرژی و آسم:

توصیه های درمانی خود را برای مدیریت آسم و آلرژی دنبال کنید. اگر علائم شما کنترل خوبی داشت، با پزشک درباره تغییر برنامه درمانی تان صحبت کنید. 

_از محرک های بینی اجتناب کنید:

تا جایی که ممکن است، از تنفس مواد غذایی که به احتمال زیاد موجب التهاب بینی و حساسسیت بینی و سینوس ها می شود، از دود توتون، دود مواد شیمیایی، و خاک اجتناب کنید.

محرک بینی

محرک های پولیپ بینی 

راه جلوگیری از پولیپ بینی

_بهداشت:

دستهای خود را به طور مرتب و کامل بشویید. این، یکی از بهترین روش ها برای محافظت در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی است که باعث التهاب مجاری بینی و سینوس ها می شود.

 _خانه تان را مرطوب کنید:

اگر هوا در خانه تان خشک است، از بخور استفاده کنید. این کار ممکن است به مرطوب کردن مسیرهای تنفسی شما کمک کند و جریان خلط را از سینوس ها بهبود بخشد و به جلوگیری از انسداد و التهاب کمک کند.

 _از شستشو دهنده بینی و یا آب نمک برای شستشوی مجاری بینی خود استفاده کنید:

این کار ممکن است باعث بهبود جریان خلط و از بین بردن آلرژن ها و دیگر محرک ها شود. اگر بینی را آبکشی میکنید، از آب مقطر و خنک استفاده کنید.

شستن بینی

ترفندهای پیشگیری از پولیپ بینی 

تشخیص پولیپ بینی:

پزشک شما معمولاً می تواند تشخیص را براساس پاسخ های تان به سوالاتی در مورد علائم، یک تست فیزیکی عمومی و معاینه بینی انجام دهد. ممکن است پلیپ با کمک یک ابزار نورانی ساده قابل مشاهده باشد.

 دیگر تست های تشخیصی شامل موارد زیر هستند:

_اندوسکوپی بینی:

یک لوله باریک با ذره بین یا دوربین کوچک است و پزشک را قادر می سازد تا معاینه مفصلی را در داخل بینی و سینوس ها انجام دهد.

 _مطالعات تصویر برداری:

تصاویر به دست آمده از پرتونگاری کامپیوتری می تواند به پزشک شما کمک کند تا اندازه و مکان پلیپ را در قسمت های عمیق تر سینوس مشخص کرده و میزان التهاب را ارزیابی کند.

 _تست های آلرژی:

پزشک شما ممکن است برای تعیین اینکه آلرژی به التهاب مزمن کمک می کند یا خیر، تست های پوستی را پیشنهاد کند.با یک تست خارش پوست، قطرات ریز عوامل مسبب آلرژی (آلرژن) در پوست دست و یا پشتتان ریخته می شود و می گذارند 15 دقیقه بماند.

اگر آزمایش پوستی انجام نشود، پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند که برای آنتی بادی مخصوص به آلرژن های مختلف از صفحه نمایش داده می شود.

تست آلرژی

چگونگی تشخیص پولیپ بینی 

_تست هایی برای فیبروز کیستی:

اگر یک کودک مبتلا به پلیلپ بینی دارید، ممکن است تست درمان فیبروز کیستی را تجویز کند، یک بیماری ارثی که بر غدد خلطی، اشکی، عرق، بزاق و گوارش تاثیر می گذارند. یک تست تشخیصی استاندارد برای فیبروز کیستی، یک تست عرق غیر تهاجمی است که مشخص می کند آیا عرق کودک سرد است یا خیر.

درمان پولیپ بینی:

سینوزیت های حاد، یا بدون پلیپ، یک شرط چالش برانگیز است تا به طور کامل پاک سازی شود. شما با تیم مراقبت سلامت خود همکاری خواهید کرد تا بهترین برنامه درمانی طولانی مدت را برای مدیریت علائم و درمان عواملی مانند آلرژی، ایجاد کنید که ممکن است به التهاب مزمن کمک کند.

هدف درمان پلیلپ بینی کاهش اندازه و یا حذف آنهاست. داروها معمولاً اولین رویکرد هستند. جراحی نیز ممکن است مورد نیاز باشد، اما ممکن است یک راه حل دائمی نباشد، زیرا پلیپ ها گرایش به تکرار مجدد دارند.

درمان پولیپ

نحوه درمان پولیپ بینی 

داروهای پولیپ بینی:

پلیپ های بینی معمولاً با داروهایی شروع می شود که ممکن است آها را بزرگ و کوچک و یا ناپدید کنند. درمان های دارویی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

_کورتیکواستروئیدهای بینی:

احتمالاً پزشک شما برای کاهش ورم، اسپری بینی تجویز می کند. این درمان ممکن است پلیپ ها را کوچک کند و یا آن ها را به طور کامل حذف کند.

کورتیکواستروئیدهای حفره بینی، شامل:فلوتیکسون (فلوئنس، ورامیست)، بودنوسیت (رینوکورت)، فلینیسولید، ممتازون، تریامسینولون(ناساکورتAQ) و سیسلنوئید (اومنام) است.

اسپری بینی

اسپری درمانی برای پولیپ بینی 

پولیپ بینی چطور درمان می شود؟

_کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی:

اگر کورتیکواستروئیدهای بینی شما موثر نباشد، ممکن است پزشک کورتیکواستروئیدخوراکی را تجویز کند، مانند پردنیزون، چه به تنهایی و چه در ترکیب با اسپری بینی.

از آنجا که کورتیکواستروئیدهای خوراکی می توانند اثرات جانبی جدی داشته باشند، شما معمولاً آن ها را فقط برای یک دوره محدود مصرف خواهید کرد. 

_داروهای دیگر:

پزشک ممکن است برای درمان بیماری هایی که باعث التهاب مزمن در سینوس ها و مجاری بینی می شوند، دارو تجویز کند. اینها ممکن است شامل آنتی هیستامین برای درمان آلرژی و آنتی بیوتیک برای درمان عفونت مزمن یا مکرر باشند.

آسپیرین حساسیت زداست و ممکن است به برخی از بیماران با پلیپ بینی کمک کند.

داروی پولیپ

داروهای مناسب برای درمان پولیپ بینی 

جراحی پولیپ بینی:

اگر درمان هایتان به پلیپ بینی کمک نکرده است، ممکن است به جراحی آندوسکوپی برای حذف پلیپ و مشکلات با سینوس های خود نیاز داشته باشید.

در جراحی آندوسکوپی، یک لوله کوچک با یک ذره بین یا دوربین کوچک (آندوسکوپ) در سوراخ های بینی خود قرار می دهند و آن را در حفره های سینوسی راهنمایی می کند. از ابزارهای ریزی برای برداشتن پلیپ و موانعی دیگر استفاده می کنند که جریان مایعات را از سینوس ها جدا می کند.

هم چنین جراح شما می تواند مسیر سینوس ها به مجاری بینی را بزرگ تر کند. جراحی آندوسکوپی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. بعد از عمل جراحی، به احتمال زیاد باید از اسپری بینی برای جلوگیری از عود کردن مجدد پلیپ بینی استفاده کرد.

جراحی پولیپ

جراحی برای درمان پولیپ بینی 

پلیپ بینی در کودکان:

التهاب بینی، شایع ترین پلیپ بینی است که در کودکان دیده می شوند. به نظر می رسد که پلیپ بینی در بین کودکان به عنوان واکنش های التهابی به عفونت های باکتریایی اتفاق می افتد.

در 33 درصد بیماران با پلیپ که ما مطالعه کردیم، پولیپ انتخابی آنترال اشاره شده است و در 20 % بیماران یک جانبه است. در 18 درصد از بیماران، پلیپ دو جانبه هستند و در 29 درصد دیگر به صورت دو جانبه در ارتباط با فیبروز کیستی اتفاق می افتد. 

60 % بیماران مبتلا به پولیپ بینی و سیستیک فیبروزیس به اندازه کافی با یک بینی داخل بینی مدیریت می شوند.

 روش کار:این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود.

روش ها:این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی انجام می شود.

پولیپ بینی در کودکان

پولیپ بینی در کودکان چگونه است؟

مشکلات احتمالی و خطرات ایجاد شده به دلیل وجود پولیپ بینی چیست؟

گاهی اوقات پولیپ بینی مشکلاتی ایجاد می کند. سینوزیت یک مشکل شایع است. عفونت ممکن است اغلب برگردد و طولانی مدت شود. اگر عفونت باکتریایی داشته باشید, ممکن است به درمان با آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

 معمولاً پولیپ های بینی از عفونت های خطرناکی چون:

_عفونت بافت اطراف مغز و نخاع (مننژیت)

_عفونت در اطراف چشم ها

_عفونت استخوان سینوس

 ارائه دهنده خدمات درمانی شما علائم را با دقت نگاه و بررسی می کند، تا مطمئن شوید که این مشکلات را ندارید. اگر یکی از این مشکلات را دارید, ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. در موارد بسیار نادر, ممکن است به جراحی نیز نیاز داشته باشید. 

پولیپ های بینی بسیار بزرگ نیز گاهی اوقات می توانند مجاری بینی را در طول خواب مسدود کنند. این آپنه انسدادی خواب نامیده می شود.ممکن است روز بعد احساس خستگی و خواب آلودگی بکنید.

مهم است که اجازه دهید ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بداند که آیا این یکی از علائم شما است یا خیر.

 

پولیپ بینی چیست + علائم، خطرات و درمان پولیپ کودکان و بزرگسالان

4.6105
این مطلب مفید بود ؟969
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : mayoclinic / ncbi / cedars-sinai / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
برچسب : گرفتگی بینی
وبگردی