روغن ترنج
روغن ترنج یک روغن خوشبو است که دارای خواص و مزایای بسیاری می باشد. گفتنی است که استفاده از روغن ترنج یا روغن برگاموت برای سلامت بدن نیز مفید می باشد.

خواص روغن ترنج "روغن برگاموت"

شاید تا به حال روغن های گوناگونی را استفاده کرده اید تا از خواص آن بهره ببرید؛ اما تا به حال نام روغن ترنج یا برگاموت را شنیده اید یا از آن استفاده کرده اید؟ طبیعت ترنج گرم و خشک می باشد. ترنج سرشار از آلفا پینن، آلفا برگاپتن، آلفا ترپینئول، لیمونن، لینالول، لینالیل استات و میرسن است و روغن آن نیز این مواد را در خود دارد. روغن ترنج عموما در رایحه درمانی و به عنوان آنتی بیوتیک، ضد انقباض، داروی مسکن، بهبود سریع زخم، سهولت در هضم مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش از سلامت نمناک و در بحث بررسی خواص به فواید روغن ترنج می پردازیم.

رفع استرس :

بوییدن روغن ترنج ذهن را آرام و استرس را رفع می کند؛ اگر روغن برگاموت با رزماری یا نارگیل، جوجوبا ترکیب کنید تاثیر بهتری در ایجاد آرامش و رفع استرس دارد.

نتایج تحلیلی مطالعات 2015 نشان می دهند، استنشاق بخار این روغن ممکن است فعالیت سیستم عصبی را افزایش دهد و ضربان قلب و فشار خون را پایین آورد.

رفع استرس

سهولت در هضم :

یکی از شگفت انگیزترین فواید روغن ترنج سهولت در هضم و تسکین دل درد است. در چین، از پوست و خود این میوه برای درمان دل درد استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهند که علاوه بر تحریک آنزیم های گوارشی، این روغن با مسمومیت غذایی مقابله می کند.

برای رفع مشکلات هاضمه، 1 تا 3 قطره روغن برگاموت با جوجوبا یا روغن نارگیل را ترکیب کنید و در جهت عقربه های ساعت روی شکم بمالید.

از بین بردن کرم های روده :

روغن برگاموت درمانی طبیعی برای از بین بردن کرم های روده، به ویژه در کودکان است. کرم روده در کودکان معمولا با نشانه هایی مثل ورم شکم، دل درد و زردی صورت مشخص می شود. علاوه بر این ها کرم روده می تواند موجب بیماری های معده، کم خونی و سوء تغذیه شود. برای رفع کرم روده، کمی روغن ترنج را بر روی شکم ماساژ دهید.

تعادل هورمون ها :

روغن ترنج به تعادل هورمون ها با تنظیم غدد درون ریز، مانند انسولین و هورمون های تخمدان کمک می کند. استروژن به طور مستقیم با گردش سروتونین (هورمون شادی) مرتبط است. شواهد حاکی از آن است که نوسان پروژسترون می تواند باعث اختلال در سروتونین شود.

سلامت شریانی :

روغن ترنج با کاهش سطح کلسترول بد، سلامت شریان را بهبود می بخشد. این روغن به دلیل وجود پلی فنول ها از بدن در برابر آسیب رادیکال آزاد محافظت می کند. با داشتن سلامت شریانی می توانید فشار خون، مسیرهای لختگی خون و التهاب را کنترل کنید.

روغن برگاموت با رفع التهابات، واکنش شریانی را افزایش داده و احتمال تشکیل پلاک و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

خواص روغن ترنج

تسکین درد :

تحقیقات نشان می دهند روغن برگاموت مسکن خوبی برای درد های عضلانی، رگ به رگ شدگی و سردرد است. با توجه به بررسی منتشر شده در مجله بین المللی علوم مولکولی، ایجاد یک ترکیب زیست فعال در روغن های برگاموت و اسطوخودوس باعث اثرات ضد التهابی و ضد درد می شود.

برای تسکین درد، 2 یا 3 قطره روغن را روی موضع مورد نظر ماساژ دهید و برای ناحیه های بزرگ‌تر آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید.

کاهش سطح کلسترول :

روغن ترنج با گردش بیشتر، کلسترول را از رگ ها به کبد هدایت می کند و باعث کاهش کلسترول و درنهایت سلامت قلب می شود.

بهبود پوست :

روغن برگاموت به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی برای تسکین در سوزش پوست، التیام زخم ها و به ویژه در مبارزه با علائم آکنه بسیار مؤثر است. برای بهره مندی از این روغن باید به طور روزانه از آن استفاده شود.

آن را روی پوست مانند مرطوب‌کننده ماساژ دهید و برای درمان زخم ها 3 تا 4 قطره روغن ترنج را روی پنبه ریخته و به آرامی روی موضع آسیب دیده قرار دهید. بخار دادن این روغن در حمام سلامت پوست را به‌طور کل بهبود می بخشد.

درمان گرفتگی بینی :

مشکلات تنفسی و خلط ناشی از سرماخوردگی به راحتی با بخار روغن ترنج درمان می شوند. می توانید برای رفع گرفتگی بینی این روغن را در کف دست بریزید و جلوی بینی نگه دارید اما برای کودکان 2 یا 3 قطره از آن را روی سینه شان بریزید.

در گرفتگی های شدید سینه، روغن اکالیپتوس و روغن ترنج را به مقدار برابر ترکیب و بخور دهید.

خواص روغن برگاموت

کنترل قند خون :

روغن ترنج به هضم، جذب کافی مواد مغذی، جذب و تجزیه ی مواد قندی و کاهش قند خون نیز کمک می کند. افراد مبتلا به دیابت می توانند برای کاهش قند خون خود چند قطره از روغن برگاموت را روی نبض خود بریزند یا روزانه 500 تا 1000 میلی گرم از این روغن را مصرف کنند. البته لازم به ذکر است این کار را خیلی انجام ندهید؛ زیرا موجب افت قند خون می شود. علاوه بر این افرادی که می خواهند عمل جراحی انجام دهند از روغن ترنج استفاده نکنند.

مراقبت از مو :

روغن ترنج به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد قارچی از ریزش موها جلوگیری می کند. شوره سر، خارش، خشکی پوست سر همگی از علل ریزش مو هستند که با استفاده طولانی مدت از این روغن می توان از موها مراقبت کرد.

با ترکیب روغن نارگیل و روغن ترنج موهای خود را منظم ماساژ دهید، به این ترتیب موها از ریشه تغذیه و براق می شوند. اگر نمی خواهید موها را ماساژ دهید، روغن را با شامپو ترکیب کنید تا از خاصیت ضد میکروبی آن بهره‌مند شوید.

رفع جای جوش :

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در روغن ترنج به پاکسازی پوست صورت و روشن‌تر شدن آن کمک می کنند و در رفع جای جوش صورت مفید می باشند.

بهبود بهداشت دهان :

چنانچه در بخش سلامت نمناک عنوان شده است روغن ترنج به دلیل داشتن فلاونوئید خاصیت ضد میکروبی عالی دارد. استفاده از این روغن به عنوان دهانشویه، علاوه بر از بین بردن باکتری ها و بوی بد دهان، از دندان ها در برابر کرم خوردگی و التهاب ناشی از جرم ها جلوگیری می کند. این روغن طبیعی است و احتمال سوزش و یا حساسیت کمی وجود دارد.

2 یا 3 قطره از این روغن را به خمیر دندان اضافه و مسواک بزنید و یا داخل آب ولرم رقیق و سپس قرقره کنید.

روغن برگاموت چیست

کمک به کاهش تب :

روغن ترنج به دلیل ایجاد اثرات تحریک کنندگی در گردش خون و هورمون های درون ریز باعث افزایش تعریق و در نتیجه کاهش دمای بدن می شود. علاوه براین خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی این روغن با پاتوژن و التهابات مبارزه می کند و سموم بدن را دفع می نماید.

2 یا 3 قطره روغن ترنج را روی سینه، پیشانی و پشت گردن ماساژ دهید؛ یا این روغن را ببویید تا تب کاهش یابد.

بهبود گردش خون :

روغن ترنج شامل آلفا پینن و لیمونن است که ضد افسردگی و تحریک کننده ی طبیعی هستند. این روغن با بهبود گردش خون، در هنگام ناراحتی و افسردگی، احساس خنکی، لذت و انرژی را در افراد ایجاد می کنند. این مواد با تحریک ترشحات هورمونی، به حفظ میزان متابولیسم مناسب کمک می کند.

بهبود زخم معده :

روغن برگاموت با داشتن آنتی اکسیدان هایی مثل فلاونوئید و پلی فنول با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. سلولهای آسیب دیده توسط رایکال های آزاد باعث گلودرد، زخم دهان، خارش و مشکلات دیگر پوست می شوند که با توجه به خاصیت ضد قارچی روغن ترنج تسکین می یابد.

لاغری و کاهش وزن :

روغن ترنج با تحریک غدد درون ریز باعث ایجاد آرامش در فرد می شود و به کاهش استرس های عاطفی ناشی از عوامل پرخوری و چاقی کمک می کند. این روغن با افزایش متابولیسم بدن و درمان اختلالات گوارشی اثر مثبت در کاهش وزن به جا می گذارد.

لاغری و کاهش وزن

کاهش درد قاعدگی :

روغن ترنج به دلیل خاصیت ضد اسپاسم و ضد درد، در درمان دل درد، کمردرد و گرفتگی های دوران قاعدگی مفید می باشد.

رفع بوی بد بدن :

روغن ترنج، یک دئودورانت بسیار عالی است. در میان افرادی که برای از بین بردن بوی بد، از دئودورانت های جدید استفاده می کنند و به دنبال چیزهای تازه و طبیعی هستند؛ روغن ترنج بسیار محبوب است. علاوه بر بوی بسیار خوب روغن ترنج، ویژگی ضدعفونی کننده ای دارد که باعث جلوگیری از رشد میکروب هایی می شود که باعث ایجاد بوی بد بدن می گردند.

استفاده در عطر سازی :

نه تنها روغن ترنج فواید سلامتی قابل توجهی دارد بلکه یکی از عناصر مفید در صنعت عطر سازی است و حتما از اینکه بدانید این روغن در اکثر عطرهای زنانه، مردانه به دلیل توانایی در هماهنگی ترکیب بو کاربرد دارد شگفت زده می شوید.

روغن برگاموت

خطرات و مضرات استفاده از روغن ترنج یا برگاموت

واکنش های فتوسنسیتیویتی :

یکی از نگرانی های اصلی استفاده از روغن ترنج ناشی از واکنش ها به نور خورشید است.

بنابراین، این موضوع را هنگام استفاده از روغن ترنج بر روی پوست به طور خالص یا ترکیب با روغن های دیگر در نظر بگیرید و حتما هشدار و دستورالعمل بروشور کرم ها را بخوانید.

اگرچه روغن برگاموت اغلب جز اصلی در عطرها است، اما وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویژگی منحصر به فرد عطر به سرعت از بین می رود. علاوه بر این، استفاده از عطرهای حاوی روغن ترنج روی پوستی که در معرض نور آفتاب قرار می گیرد ممکن است باعث اثرات جانبی و تورم طولانی مدت شود.

واکنش های آلرژیک :

روغن ترنج می تواند برای برخی افراد مشکل ساز باشد چون لینالول (جز تشکیل دهنده در روغن) تجزیه و بعد از تماس با اکسیژن اکسید می شود. اینطور که جز تشکیل دهنده به یک محرک آزاردهنده تبدیل می شود و به راحتی می تواند موجب واکنش آلرژیک در افراد با پوست حساس شود.

همیشه توصیه می کنیم قبل از استفاده هر چیزی به طور مستقیم آن را روی بخش کوچکی از پوست مثل پشت گوش یا بازو امتحان کنید.

به طور کلی روغن ترنج توسط اداره غذا و دارو تایید شده است؛ اما با این حال مصرف بیش از حد این روغن باعث حالت تهوع، دل درد، انقباض عضلانی و سوزن‌سوزن شدن اندام ها شده و نباید بدون مشورت پزشک مصرف شود.

این روغن نباید به طور خالص روی پوست اعمال شود.

مصرف خوراکی روغن ترنج برای کودکان توصیه نمی شود.

روغن برگاموت چیست

استفاده از ضد آفتاب های حاوی روغن برگاموت :

از دیدن محصولات ضد آفتاب حاوی روغن ترنج تعجب نکنید. برخی از روغن ترنج برای افزایش تیرگی ناشی از اشعه ماورا بنفش استفاده می کنند. این روغن وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرد، باعث واکنش می شود که صنعت آرایشی راهی برای تبدیل آن به فایده پیدا کرده است.

مصرف روغن ترنج در نوزادان و کودکان

مصرف خوراکی روغن ترنج برای نوزادان و کودکان بسیار خطرناک است و عوارض جانبی جدی مانند تشنج و مرگ را در پی خواهد داشت.

دوران بارداری و شیردهی

تاکنون تحقیقاتی برای عوارض روغن ترنج در زنان باردار و شیرده صورت نگرفته است. به همین دلیل متخصصان مصرف این روغن را در دوران بارداری و شیردهی هرگز توصیه نمی کنند.

تداخلات دارویی با روغن ترنج

آلفا - هیدروکسی در مواد آرایشی، آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ‌ها، ضد افسردگی.

خواص روغن ترنج " روغن برگاموت" برای زیبایی پوست و سلامت بدن

53
این مطلب مفید بود ؟30
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : conserve-energy-future / misumiskincare / verywellhealth / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی