بیماری های پاییزی
با تغییرات آب و هوا و شروع فصل پاییز افراد زیادی دچار بیماری های پاییزی می شوند که باید با شناخت علائم بیماری های شایع پاییز از آن ها جلوگیری کنند.

بیماری های پاییزی خطرناک را بشناسید

پاییز یکی از زمان ها برای ابتلای افراد به بیشترین بیماری های فصلی می باشد. کاهش دما ، باد های خنک و زیاد و باران بیشتر در این فصل باعث ضعف سیستم ایمنی می شود و نوزادان و افراد سال خورده را بیشتر در معرض آسیب قرار می دهد و هرکس ممکن است تحت تاثیر این تغییرات آب و هوایی قرار بگیرد اما معمولا افراد نمی دانند که چگونه باید از آن پیشگیری کرد. در این قسمت از سلامت نمناک، مواردی که در این دوران روی سلامت شما تاثیرگزار هستند را بیان می کنیم.

1. تب فصلی

تب های فصلی در اوایل پاییز آغاز می شود و همچنین در ماه آبان و آذر نیز افزایش پیدا می کند و حتی ممکن است تا فروردین و اردیبهشت نیز طول بکشد. تب نوعی عفونت است و بنابراین به آنتی بیوتیک ها که برای بیماری های باکتریایی هستند، پاسخی نمی هد.

رایج ترین علائم تب

بیماری تنفسی نیز به آسانی از یک شخص به شخص دیگر انتقال پیدا می کند و رایج ترین علائم تب شامل موارد زیاد می باشد:

  • گلو درد
  • درد بدن و عضله
  • آبریزش بینی
  • سر درد
  • سرفه ( سرفه خشک یا شدید تر )
  • ضعف و خستگی
  • تب بالاتر از 102 درجه سانتیگراد
  • اسهال و استفراغ نیز می تواند با تب همراه باشد که البته در کودکان رایج تر از نوجوانان می باشد و هرکس با سیستم ایمنی ضعیف شده می تواند علائم تب را نشان دهد و بنابراین اگر آب دهان شما زرد یا سبز شد یا سردرد شدیدی داشتید یا تنگی نفس به سراغ شما آمد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های پاییزی

2. آلرژی و آسم

پاییز همچنین زمانی برای بیماری های آلرژی زا است و آسم نیز بیشتر در آن اتفاق می افتد. بیرون از خانه معمولا گرد و غبار و مواد آلوده کننده هوا بیشتر هستند و فضای خانه نیز به دلیل بسته بودن درب و پنجره گرفته تر از همیشه است.

بیماری های آلرژیک را می توان با دارو ها درمان کرد و گاهی اوقات در موارد شدید تر به مراقبت های اورژانسی نیز نیازمند است.

علائم خطرناک آسم:

  • درد شدید بین شانه ها ، سینه و شکم
  • تورم گلو
  • تنگی نفس
  • سرگیجه و از بین رفتن هوشیاری
  • عرق شدید
  • خلط خونی
  • آبی و کبود شدن ناخن ها و لب ها

هر کدام از این نشانه ها می تواند نشان دهنده آسم جدی باشد که نیاز به درمان اورژانسی دارد . طی جریان های طبیعی ، ممکن است دم و بازدم شما سنگین تر و سخت تر شود اما اگر این موضوع ادامه پیدا کرد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی در فصل پاییز

3. برونشیت

برونشیت ها در نوزادان و کودکان رایج است و معمولا در زمستان و پاییز بیشتر اتفاق می افتد و علائم رایج آن شامل سرفه، تنفس سخت و خس خس سینه است و چند روز تا چند ماه طول می کشد. برونشیت زمانی اتفاق می افتد که ریه ها التهاب پید کرده باشند و در صورت دیدن علائم هرچه سریع تر باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم برونشیت:

  • سرفه مداوم بیش از 3 تا 4 هفته
  • تب بالا
  • تنگی نفس و درد شدید سینه
  • تیره شدن خون
  • علائم تب
  • علائمی که روز به روز شدید تر می شوند

برونشیت یک وضعیت معمولی است که با درمان نشدن تا حد زیادی شدید می شود و بیشتر کودکان در وهله اول علائم شدیدی را نشان نمی دهند و فقط علائمی مثل آبریزش بینی، خس خس سینه، سرفه و علائمی شبیه به سرماخوردگی دارند.

اگر احساس کردید که پوست یا لب های شما کبود شده یا مثلا سریع تنفس می کنید و از سینه خود صدا می شنوید و سخت غذا می خورید یا می نوشید، احتمالا به برونشیت مبتلا هستید.

برونشیت

4. عفونت گوش

این بیماری مشخصا در پاییز و زمستان رایج تر است ، مخصوصا در بین کودکان و به همین دلیل والدین معمولا کودکانشان را در این فصل بیشتر نزد پزشک می برند.

هم باکتری و هم ویروس می تواند روی عفونت آن تاثیر بگذارد که اغلب باعث درد شدید می شود و دلیل این که کودکان بیش از نوجوانان به آن مبتلا می شوند، این است که شیپور استاش آن ها کوتاه تر است و ممکن است جریان هوا در آن به دام بیفتد و باعث رشد باکتری شود.

اگر کودک شما مبتلا به این بیماری شد، حتما درمان او را جدی بگیرید مخصوصا در کودکان بالای دو سال تا کاملا بهبودی کامل را به دست بیاورند.

آنتی بیوتیک ها اغلب در این موارد تجویز می شود اما بدن برای ساخت مقابله کننده ها مقاومت می کند و باعث می شود که درمان کند پیش برود و البته اگر از درد شدید این بیماری می ترسید، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

*بهداشت مناسب مثل شستن مرتب دست و صورت و استفاده از حوله تمیز و همچنین سطوح تمیز در خانه می تواند از این بیماری پیشگیری کند.

سایر بیماری های پاییزی

علاوه بر آنچه خواندید، هستند بیماری هایی که قدرت انتشار بالایی ندارند اما افراد زیادی را در این فصل درگیر می کنند، بیماری هایی شامل:

مننژیت ویروسی

این عفونت مغزی نخاعی معمولا در اواخر تابستان و اوایل پاییز رخ می دهد و سردرد ، سفتی گردن، تب و خستگی می تواند از علائم آن باشد .همیشه باید دستان خود را با آب و صابون بشویید و از لمس صورت با دست نشسته تا حد امکان خودداری کنید و هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرید.

مننژیت ویروسی

مننژیت باکتریایی

این بیماری در بین افرادی که گروهی در کنار یکدیگر زندگی می کنند رایج تر است و علائم آن معمولا شبیه به عفونت ویروسی اما شدید تر می باشد. چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم واکسناسیون می تواند یکی از روش های تاثیرگزار برای جلوگیری از این بیماری می باشد اما همچنین می توانید از سیگار کشیدن برای جلوگیری از آن، دوری کنید و با استراحت کافی و دوری از افراد بیمار نیز از این بیماری پیشگیری کنید.

نوروویروس

یکی از وضعیت های رایج مرتبط با کودکان است و بسیار واگیردار است و به راحتی منتقل می شود و همچنین باعث اسهال، استفراغ، دل درد، تب و درد نیز خواهد شد. با مرطوب نگه داشتن بدن، شتن لباس ها و شستن میوه و سبزیجات قبل از مصرف، از آن جلوگیری کنید.

بیماری رینو

آیا با سرد شدن هوا دست ها و انگشتانتان درد می گیرد؟ آیا رنگی آبی پیدا می کنند؟ احساس بی حسی دارید؟ احتماالا در صورت داشتن چنین علائمی به بیماری رینو مبتلا هستید.

بیماری رینو یک وضعیت روماتیسمی است که معمولا دیر تشخیص داده می شود که در این بیماری رگ های خونی در دستان فرد فشرده می شوند و باعث درد و بی حسی خواهد شد. این موضع در هوای سرد، دماهای کم و تغییرات دمایی افزایش پیدا می کند.

این بیماری تهدیدی برای زندگی فرد محسوب نمی شود اما هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و می توانید علائم آن را با پوشیدن دستکش و جوراب و استفاده از گرم کننده های دست و پا کاهش دهید. استرس نیز یکی دیگر از علائم رینو است که می توان با ورزش منظم و تمریناتی مثل یوگا و مدیتیشن آن را کاهش داد.

بیماری های پاییزی خطرناک که سراغ همه ما میاد

4.315
این مطلب مفید بود ؟132
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : ercare24 / sharecare / accuweather / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
وبگردی