بیماری خاموش
در میان اطرافیان خود تا کنون شنیده ایم که فردی به ناگاه به بیماری مهلکی دچار شده است که تا کنون از آن بی خبر بوده است. بیماری های خاموش اینگونه بدون هیچ علامت و نشانه ای ظاهر شده و دیر تشخیص داده می شوند.

10 بیماری خاموشی که در کمین ماست

بیماری های خاموش به آن دسته از بیماری ها یا اختلالاتی گفته می شود که هیچ نشانه و علامت بالینی ای ندارند و یا نشانه ها و علایم آنها بسیار مبهم است و زمانی تشخیص داده می شوند که به میزان زیادی پیشرفت کرده اند.بسیاری از ما افرادی را می شناخته ایم که ظاهرا سالم بوده اند؛ اما ناگهان دچار مرگ یا بیماری ایی خطرناک و مهلک شده اند. این اتفاقات قابل پیشگیری هستند؛ اگر که افراد بدانند بیماری هایی به نام بیماری های خاموش وجود دارند. در این بخش با بیماریهایی که علامت ندارند را برایتان معرفی می کنیم تا در این باره بیشتر بدانید.

بیماری های خاموش

همانطوری که می دانید تشخیص زودهنگام علائم بیماری کلید درمان است، برای این کار نیاز به معاینات پزشکی منظم دارید تا از بیماری های خاموش پیشگیری کنید.

1- دیابت

دیابت که "قاتل خاموش” نامیده می شود زیرا هیچ علائمی ندارد. در اغلب موارد، نشانه های مبهم مانند تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار مشخص می شود.

2- پوکی استخوان

پوکی استخوان به خودی خود هیچ علائمی ندارد. افزایش خطر شکستگی استخوان که در ستون مهره ها، دنده ها، لگن و مچ دست رخ می دهد. پوکی استخوان می تواند استخوان را بسیار متخلخل، شکننده کند و به ناتوانی منجر شود.

3- ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV-4)

ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) در ابتدا هیچ علامتی ندارد. کسانی که آلوده به این ویروس هستند علائم شبه آنفولانزا دو تا چهار هفته بعد بوجود می آید.

4- سرطان پانکراس

همان سرطان لوزالمعده است، یکی از مرگبارترین انواع سرطان، است که هیچ نشانه ای ندارد و فقط در مراحل پیشرفته مشخص می شود. در مرحله پیشرفته، علائمی مانند زردی، درد بالای شکم و کاهش وزن بدون علت دارد

heart -5- حمله قلبی

سکته قلبی (MI) هنگامی رخ می دهد که جریان خون به بخشی از قلب قطع شده است. سکته قلبی در اول هیچ علامتی ندارد ولی در برخی از افراد درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه وجود دارد Deep Vein Thrombosis

6- ترومبوز ورید عمقی (DVT)

با یک لخته خون در ورید عمقی شروع می شود عمدتا در پاها است که نمی تواند حرکت کند . برخی اوقات علائم هشدار دهنده مانند درد، تورم یا احساس گرما در پا که در غیر این صورت هیچ نشانه دیگری ندارد.

7- بیماری های کلیوی

این بیماری در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و در بیماران دیابتی شایع تر است.

8- فشارخون بالا

اغلب افراد مبتلا به فشار خون بالا از آن بی اطلاع هستند و زمانی متوجه ی آن می شوند که دچار عوارض خطرناک آن می شوند. فشار خون درمان نشده می تواند منجر به آسیب کلیه ها، بیماری های عروق قلبی، آنوریسم، کوری، سکته ی مغزی و نارسایی قلب شود.

9-هپاتیت B و C

هپاتیت B و C هر دو ناشی از ویروس هایی بی سر و صدا هستند. ممکن است فردی سال ها به آنها مبتلا باشد، بدون آنکه علامت و نشانه ای داشته باشد. اگر این هپاتیت ها درمان نشده رها شوند، منجر به آسیب شدید کبدی (سیروز کبد) می شوند. سیروز کبدی تهدید کننده ی حیات است.

10- سرطان روده ی بزرگ و رکتوم (راست روده)

سرطان کولون بین افراد مختلف، علایم متفاوتی دارد. برخی افراد، به خصوص در مراحل ابتدایی سرطان،  هیچ علامت و نشانه ای را تجربه نمی کنند. سرطان کولون اغلب از یک پولیپ روده شروع می شود. این پولیپ ها خود هیچ نشانه ای ندارند. اگر این پولیپ ها تشخیص داده نشده و برداشته نشوند، می توانند سرطانی شوند. نشانه های حاصل می تواند شامل تغییراتی در عادات روده ای مانند اسهال، باریک شدن مدفوع و یا یبوست باشد. از دیگر علایم می توان به نفخ، دفع گاز، دل پیچه، خونریزی از معقد، یا وجود خون در مدفوع، بی اشتهایی و کاهش وزن اشاره کرد. گاهی پولیپ سبب می شود که فرد احساس کند که روده اش از مدفوع کاملا خالی نمی شود.  در مراحل پیشرفته تر با رشد تومور، انسداد روده ایجاد می شود.

10 بیماری بدون علامت و خاموش

4.511
این مطلب مفید بود ؟101
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از باشگاه خبرنگاران و دکتر مشاور-/ف
وبگردی