نکات بهداشتی مهم
زائران کربلا پس از بازگشت از مراسم راهپیمایی عظیم اربعین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و حفظ سلامتی بایستی نکات بهداشتی مهم و خاصی را رعایت کنند.

نکات بهداشتی مهم در راهپیمایی اربعین و سفر به کربلا

مراسم پیاده‌روی اربعین به پایان رسید و زائران کربلا کم‌کم در لیست بازگشتی ها نام خود را به ثبت می رسانند. دیدار و استقبال از زائران کربلای حسینی، سنتی است که از قدیم میان مردم رایج بوده ولی که سالهای اخیر به دلیل شیوع برخی بیماری ها و شلوغی بیش از اندازه پیاده‌روی اربعین کربلا، توصیه می شود با رعایت نکات بهداشتی بیشتر و جدی تری انجام شود؛ نکاتی که در این بخش از نمناک، برای حفظ سلامت زائران کربلا و نزدیکان آنها لیست شده است. لطفا برای پیشگیری از شیوع بیماری، نکات بهداشتی مهم و تمهیدات بعد سفر و راهپیمایی اربعین را با جدیت رعایت کنید.

نکات بهداشتی مخصوص زائران کربلا بعد از بازگشت

  • اگر علائمی از جمله احساس پری و صدای غرغر در شکم، استفراغ، مدفوع شل و آبکی، عطش و تشنگی تجربه می‌کنید، فورا به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی بروید.
  • به ویژه، افرادی که در گروه‌های در معرض خطر برای ابتلا به بیماری آنفلوانزا و عوارض ناشی از آن قرار دارند، باید تا هر چه سریعتر در فصول سرد پاییز و زمستان واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.
  • این گروه‌ها عبارتند از افراد بالای 65 سال، بیماران قلبی عروقی، کودکان 6 ماه تا 5 سال، زنان باردار، کادر پزشکی، افراد چاق، و مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج مانند دیابت، بیماری‌های مزمن کلیوی، سرطان، و بیماران پیوندی.
  • در صورت امکان و با مشورت پزشک، توصیه می‌شود که همه افراد این گروه‌ها واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.
  • همچنین، اگر علائمی نظیر تب، درد در بدن، دردهای استخوانی و عضلانی، سرفه، و آبریزش بینی رخ داد، از بوسیدن و در آغوش کشیدن بستگان خود پرهیز کنید.
  • براساس نتایج مطالعات انجام شده در ژاپن، حتی شستشوی دست به مدت 30 ثانیه با استفاده از آب لوله کشی معمولی می‌تواند به از بین بردن اثر بیماریزایی ویروس آنفلوآنزا و جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران کمک کند.
  • در صورتی که علائم مربوط به بیماری برای شما بیش از 3 روز ادامه دارد، حتماً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید تا داروهای ضد ویروسی مخصوص به شما تجویز شود.

اربعین

رفع خستگی پاهای زائران کربلا بعد از بازگشت از پیاده روی

به منظور رفع خستگی و تقویت عضلات پا، می‌توانید از ترکیب موارد زیر استفاده کنید:

ماساژ با روغن گل بنفشه

در زمان استراحت، روغن گل بنفشه را با مالش دست گرم کنید و به آرامی روی پاهای خود ماساژ دهید. از پاشنه تا انگشتان پا و حتی از پاها به سمت ساقه‌ها می‌توانید این ماساژ را انجام دهید. این کار به تسکین خستگی عضلات کمک می‌کند و لذت بخش است.

ماساژ با روغن سیاه دانه و بادام تلخ

از ترکیب روغن سیاه دانه و بادام تلخ نیز می‌توانید برای تقویت عضلات پاها و جلوگیری از گرفتگی آن‌ها استفاده کنید. این روغن‌ها را با یکنیم یا به تنهایی به پاهای خود مالیده و ماساژ دهید. این کار به تقویت عضلات کمک می‌کند.

بالا نگه داشتن پا در زمان خواب

به مدت یک هفته، در زمان خواب پاهای خود را بالا نگه دارید. این کار می‌تواند به جریان خون بهتر در پاها کمک کند و از خستگی عضلات پیشگیری کند.

حجامت ساق پاها توسط متخصص

حجامت یک تکنیک ترتیبی است که با کمک گذاشتن فشار ویژه در نقاط مشخص بر روی پوست ساق پاها انجام می‌شود. این تکنیک به تسکین خستگی عضلات و بهبود جریان خون کمک می‌کند. بهتر است این کار توسط یک متخصص حجامت انجام شود.

نکات بهداشتی واجب برای زائران بازگشته از سفر کربلا

520
این مطلب مفید بود ؟200
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/م
وبگردی