مراسم روز مادر
روز مادر از جمله روزهای مناسبتی است که در تمام کشورهای دنیا در روزهای مختلفی از سال جشن گرفته می شود که برخی از این جشن ها بسیار جالب و عجیب هستند.

تاریخچه و مراسم روز مادر در دنیا به اشکال متفاوت

روز مادر در تمام دنیا روزی پر از ابراز عشق و محبت از طریق کارهایی مثل هدیه دادن و گل دادن به مادران است اما جالب است بدانید که سنت های مختلفی برای برگزاری روز مادر در کل دنیا وجود دارد. مادران معمولاً با ارزشترین فرد خانواده محسوب می شوند.

به همین دلیل بسیاری از افراد روز مادر را جشن می گیرند و آن را گرامی می دارند. در این قسمت متفاوت از فرهنگ و هنر نمناک قصد داریم عجیب ترین مراسم های روز مادر را به شما معرفی کنیم.

یوگسلاوی:بستن دست و پای مادران

برخی مردم یوگسلاوی سابق در ماه دسامبر یک روز را به نام " ماتریس " جشن می گرفتند. در این روز وقتی مادر خواب بود، دختران و پسران جوان در سکوت و آرامش کامل دست و پای مادر خود را می بستند و مادر با دادن هدایای کوچکی که در زیر بالش خود مخفی کرده بود خود را آزاد می کرد.

روز مادر

هند:فستیوال 10 روزه

هندی ها روز مادر را در ماه اکتبر در یک مراسم 10 روزه جشن می گیرند. این جشن از قرن شانزدهم در این کشور وجود داشت و یک مراسم مذهبی محسوب می شود. آن ها در کل هفته غذاهای متنوع درست می کنند، کادو جمع آوری کرده و خانه خود را برای فستیوال ها تزیین می کنند.

ژاپن:هدیه گل

بعد از جنگ جهانی دوم، روز مادر راهی برای گرامیداشت مادران بود زیرا در آن زمان پسران خود را به جنگ می فرستادند و در نماد فداکاری بودند. به همین دلیل در تعطیلات ماه مارس روز مادر را برگزار می کردند و آن ها را سمبل استقامت می دانستند.

معمولاً فرزندان به مادرشان در این روز گل میخک قرمز و به مادرانی که از دنیا رفته اند گل میخک سفید هدیه می دهند. سفید یک رنگ نمادین در این کشور است.

اتیوپی:آوازخوانی

در این کشور روز مادر تقریباً در اوایل فصل پاییز برگزار می شود. یعنی زمانی که هوا کاملاً پاک و سالم است. دختران معمولاً سبزیجات و پنیر را در این روز فراهم می کنند و پسران نیز گوشت تهیه می کنند و با یکدیگر یک وعده غذای خوشمزه را تهیه کرده و رقص و آواز مخصوص به روز مادر را برگزار می کنند.

آوازخوانی روز مادر

بریتانیا:مراسم کریسمس

این مراسم به سال 1700 برمی گردد. در این روز تمام مشاغل حتی خدمتکاران هم به منزل بر می گردند تا در کنار مادرشان باشند. معمولاً کسانی که خارج از کشورشان هستند، هم دوباره به کلیسای کشور خود بر می گردند. این مراسم یک مراسم مذهبی است که در کلیسا برگزار می شود و معمولاً دختران کیک میوه ای برای مادرانشان می پزند.

فرانسه:قدردانی از مادران خانواده های پرجمعیت

در سال 1920 دولت فرانسه مدال هایی را به خانواده های بزرگ برای قدردانی به آن ها هدیه داد که این مدال ها از جنگ جهانی اول باقی مانده بودند. بعد از جنگ جهانی دوم، دولت آخرین یکشنبه ماه می را به روز مادر نامگذاری کردند که در آن کیک هایی را به شکل گل به عنوان هدیه به مادران می دهند.

در سال 1950 قانونی تصویب شد که به واسطه آن به طور رسمی از مادران فرانسوی قدردانی می شد و مبلغی به آن ها پرداخت می شد. با پایان سیاست های افزایش جمعیتی در فرانسه، از مادران خانواده های کم جمعیت هم قدردانی می شود.

آلمان:هدیه مدال به مادران

روز مادر در کشور آلمان دومین یکشنبه ماه می است. روز مادر و زن بعد از جنگ جهانی دوم اهمیت سیاسی پیدا کرد و مدال های طلایی، نقره یا برنز به مادران هدیه داده می شد. در این روز گل ها، کارت ها و کادو ها در کنار وعده های غذایی خوشمزه به مادران هدیه داده می شود.

هدیه به مادران

برزیل: دومین تعطیلی مهم

روز مادر در کشور برزیل یک روز بزرگ است و دومین تعطیلات پر رفت و آمد بعد از کریسمس محسوب می شود. روز مادر در برزیل یک روز شلوغ است که معمولا مادران همراه با فرزندانشان در کلیسا جمع می شوند و بعد از کلیسا نیز تفریحات غذایی متنوعی دارند.

استرالیا:هدیه گل میخک

در استرالیا هم در روز مادر به مادران گل هدیه می دهند و معمولاً گل میخک را در دومین یکشنبه ماه می به مادران تقدیم می کنند. انتخاب گل در این روز بسیار حائز اهمیت است. معمولاً آن ها علاوه بر مادر، به خاله عمه و مادربزرگان خود نیز هدیه می دهند. جالب است بدانید مردم استرالیا، معمولاً در روزمادر صبحانه را برای مادر خود به رخت خواب می آورند.

درمورد تاریخچه ی روز مادر استرالیایی ها چنانچه در نمناک می خوانید این روز با یک ملاقات زنانه شکل گرفت، زمانی که «جانت هیدن» به بیمارستانی در نویینتون به ملاقات مادرانی بسیار تنها و فراموش شده رفت.

او برای خوشحالی آنها از سوی بچه های مدرسه های اطراف و مراکز تجاری محلی، نیروی پشتیبانی جمع آوری کرد تا کمک مالی کافی برای دادن هدیه به تمام آن مادران تنها، فراهم شود. سال به سال میزان کمک جمع آوری شده توسط مراکز تجاری محلی و حتی شهردار بیش تر شد تا جایی که امروزه، در روز مادر، هدیه دادن به مادران بسیار معمول شده است.

گل میخک

نیکاراگوئه: روز مادر شوهر

در نیکاراگوئه روز مادر یا «Día de la Madre» از سال های اول دهه 1940 در 30 ماه می جشن گرفته می شود. در این کشور روز مادر در حقیقت روز «مادرشوهر» است زیرا رئیس جمهور وقت نیکاراگوئه یعنی «آناستازیو سوموزا گارسیا» روز تولد مادر شوهرش، خانم «کازیمیرا ساکازا» را به عنوان روز مادر در این کشور اعلام کرد.

کشورهای عربی:خواندن سرود سنتی

در بیشتر کشورهای عربی روز مادر، روز 21 مارس است. روزنامه نگاری مصری به نام «مصطفی امین» با شنیدن داستان مادر بیوه ای که پسرش را بزرگ کرد تا او پزشک شد و ازدواج کرد اما مادر را تنها گذاشت، بر آن شد تا روزی با نام روز مادر را به همه معرفی کند اما فکر او ابتدا رئیس جمهور عبدالناصر، او را به سخره گرفت اما دوباره مجبور به پذیرش این روز شد و در آخر روز مادر برای اولین بار در 21 مارس 1956 جشن گرفته شد. در این روز عرب ها سرودهای سنتی برای مادران می خوانند.

پرو:اهدا کاردستی به مادران

در پرو معمولاً کودکان کاردستی های زیبایی را به مادرانشان هدیه می دهند. جالب است بدانید که مادران هم برای کودکانشان کادوهایی را تهیه می کنند. کادو ها، شکلات ها و وعده های غذایی خانوادگی و بسیار خوشمزه ای در این روز رواج دارد. روز مادر در این کشور در اوایل ماه آگوست است.

آداب روز مادر

صربیا:تعطیلی سه روزه

در این کشور سه روز پشت سر هم را تعطیل می کنند. یعنی روز کودک، روز مادر و روز پدر که همه این سه مورد در ماه دسامبر است. معمولاً در روز مادر، خود مادر خانواده غذاهای خوشمزه و کادوهای کوچکی را برای فرزندانش تهیه می کند.

در روز فرزند نیز فرزند این کار را به عهده می گیرد و در روز پدر نیز پدر باید این کار را انجام دهد. در نتیجه همه آن ها در این سه تعطیلی پشت سر هم با یکدیگر همکاری می کنند و در کنار یکدیگر خواهند بود.

رم:شکستن سلاح جنگی

رومیان قدیم در روز مادر سلاحها را می شکستند زیرا آنها می دانستند هیچ مادری راضی نیست که سلاحی در جهان باقی بماند و فرزند خویش یا دیگری به آن کشته شود. در آن روزآنها بدون سلاح به پابوسی مادران خود می رفتند.

مراسم روز مادر کشورهای دیگه چطوریه؟

4.226
این مطلب مفید بود ؟224
منبع : بخش فرهنگ و هنر نمناک/ن/ز.ت
برچسب : روز مادر
وبگردی