چاقی شکم و پهلو
راه خلاص شدن از چاقی شکم و پهلو تنها نخوردن و رژیم غذایی نیست زیرا علت اصلی ایجاد چربی های شکم عادات روزانه ای است که انجام می دهید و باعث افزایش وزن تان می شوند.

علت و دلایل اصلی چاقی شکم و پهلو

چاقی شکم و پهلو سریع به وجود می آیند اما می کشند تا از بین بروند. آب کردن چربی های شکم و پهلو سخت است اما پیشگیری از چاق شدن مشکل نیست . علت بزرگ شدن شکمتان را با مطالعه دقیق این قسمت از ورزش و تناسب اندام نمناک بشناسید.

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا مردم، چربی شکم می گیرند، از جمله رژیم غذایی ضعیف، فقدان ورزش و استرس. بهبود تغذیه، افزایش فعالیت، کاهش استرس، و ایجاد تغییر سبک زندگی می تواند به افراد کمک کند تا چربی های ناخواسته شان را کم کنند.

دو نوع چربی شکم وجود دارد:

احشایی:

این چربی اعضای بدن فرد را احاطه کرده است.

زیر پوستی:

این چربی است که زیر پوست می نشیند.

عوارض سلامتی ناشی از چربی امعا و احشایی به مراتب خطرناک تر از چربی زیر پوستی است. مردم می توانند سبک زندگی و رژیم غذایی زیادی را برای از دست دادن چربی شکم انجام دهند.

خطرناک ترین نوع چربی، چربی شکم است. در اطراف اندام های شما وجود دارد و ریسک بیماری های قلبی، دیابت و دیگر بیماری های جدی را افزایش می دهد. پزشکان اغلب می گویند هرچه دور کمر بیشتر باشد، طول عمر کوتاه تر است.

چاقی شکم و پهلو

چربی احشایی و زیر پوستی شکم

عاداتی که چاقی شکم و پهلو را افزایش می دهد:

علاوه بر آنچه می خورید، عادات دیگری نیز وجود دارند که شانس شما را برای رشد چربی شکم را افزایش می دهند و یا مانع از دست دادن آن می شوند. اینها 17 مورد از این موارد هستند:

1. شما به رسانه های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اید:

گزارش ها حاکی از آن هستند که اگر نمی توانید از فیسبوک و اینستاگرام دور بمانید، بیشتر احتمال دارد که وزن اضافه کنید. یک مطالعه انجام شده توسط وبلاگ سلامت هاروارد نشان داد افرادی که یک دوست چاق دارند، در مقایسه با افرادی که دارای دوستان چاق نیستند، احتمال چاقی در آنها بیش از 57 درصد بیشتر است.

2. شما نمی توانید میان وعده ها را متوقف کنید:

خوردن میان وعده ها فقط باعث هضم و گرفتن کالری بیشتر نمی شود، بلکه باعث می شود که شما عادت به تغذیه ناسالم داشته باشید. مگر اینکه عادت به بادام یا سبزیجات داشته باشید، وگرنه شما خود را با چربی های ناسالم، شکر و نمک پر می کنید.

غذا خوردن زیاد

چاقی شکم و پهلو به دلیل تغذیه ناسالم

چه چیزهایی باعث چاقی شکم و پهلو میشود؟

3. رژیم غذایی شما عاری از پروبیوتیک است:

باکتری های روده ای، نقش بزرگی در کاهش وزن و افزایش وزن ایفا می کنند. پروبیوتیک ها در ماست و سایر مکمل ها می توانند باکتری های خوب مورد نیاز برای سالم نگه داشتن شکم شما را تامین کنند.

طبق یک مجله تناسب اندام داشتن باکتری های خوب خیلی زیاد با چاقی مرتبط است.باکتری های روده ای شما اشتهای شما را با تنظیم هورمون گرسنگی متعادل می کند.

4. شما احساسات خود را می خورید و بروز نمی دهید:

همه شما باید درباره خوردن احساساتتان شنیده باشید. از آنجایی که حالت روحی شما می تواند بر چیزهایی که می خورید تاثیر بگذارد، تحقیقات نشان داد افرادی که احساسات منفی دارند، نسبت به افراد احساس مثبتی دارند بیشتر می خورند.

5. عاشق نوشابه هستید:

نوشابه ها پر از شکر هستند و احتمال ابتلا به بیماری های متعدد را افزایش می دهند. مصرف نوشابه به چاقی نیز مرتبط است. یک قوطی نوشابه تقریباً 10 قاشق چای خوری شکر و 150 کالری دارد. استفاده از آب در طول روز برای اجتناب از چنین هوس هایی مفید است.

چاقی شکم و پهلو با نوشابه

چاقی شکم و پهلو با مصرف زیاد نوشابه

علت اصلی چاقی شکم و پهلو چیست؟

6. شما از روی میز خود بلند نمی شوید:

طرز برخورد نسبت به کارتان می تواند بر چربی شکم شما تاثیر بگذارد. نشستن از نه تا پنج ساعت بدون وقفه به این معنی است که شما فعالیت فیزیکی ندارید و آنطور که در ورزش و تناسب اندام نمناک گفته شده است این امر فعالیت آنزیم های چربی و لیپاز سوزی را کاهش می دهد بنابراین، بایستید، خودتان را کش دهید و زیاد استراحت کنید، برای خودتان آب بیاورید و هر ساعت در اطراف دفترتان پیاده روی کنید.

7. شما از وعده های غذایی صرف نظر می کنید:

برای مدت طولانی خود را از غذا جدا کردن، فقط چربی شکم را بیشتر می کند. خوردن نه تنها باعث کاهش متابولیسم می شود، بلکه باعث می شود کالری کمتری مصرف کنید و وزن زیادی را به دست آورید.

8. فقدان ورزش:

اگر فرد کالری بیشتری نسبت به سوزاندن خود مصرف کند، وزن اضافه خواهد کرد. سبک زندگی غیر فعال باعث می شود فرد برای خلاص شدن از چربی اضافی، به ویژه در اطراف شکم، از شر چربی اضافی خلاص شود.

رفع چاقی شکم و پهلو

چاقی شکم و پهلو به دلیل ورزش نکردن

عوامل چاقی شکم و پهلو

9. رژیم غذایی ضعیف:

غذای شکری مانند کیک و شکلات و نوشیدنی ها از قبیل نوشابه و آب میوه می تواند باعث این موارد شود:

  • افزایش وزن
  • کاهش متابولیسم فرد
  • کاهش توانایی فرد برای سوزاندن چربی

رژیم های کم کربوهیدرات و پر پروتئین نیز ممکن است بر وزن تاثیر بگذارند. پروتئین به فرد کمک می کند احساس سیری را برای مدت طولانی تری داشته باشید، و افرادی که پروتیین لخمی را در رژیم غذایی خود ندارند، ممکن است غذای بیشتری بخورند.

چربی های ترانس دار به ویژه ممکن است باعث التهاب شوند و منجر به چاقی شوند. چربی های ترانس در بسیاری از غذاها از جمله فست فود و کالاهای پخته شده برای مثال، کلوچه ها و کراکرها هستند.

انجمن قلب توصیه می کند که مردم چربی های ترانس دار را با غذاهای مقوی سالم، چربی های تک اشباعی، و چربی های اشباع نشده جایگزین کنند. خواندن برچسب غذایی می تواند به فرد کمک کند مشخص کند که آیا غذای آن ها حاوی چربی های ترانس است یا خیر.

10. استرس:

هورمون استروئیدی که به عنوان کورتیزول شناخته می شود، به کنترل بدن و مقابله با استرس کمک می کند. وقتی فرد در وضعیت خطرناک یا فشار بالا قرار می گیرد، بدن آن ها کورتیزول را آزاد می کند و این می تواند بر متابولیسم آن ها تاثیر بگذارد.

افراد اغلب وقتی استرس دارند، غذا می خورند و کورتیزول باعث می شود که کالری اضافی در اطراف شکم و دیگر قسمت های بدن برای استفاده بعدی باقی بماند.

11. ژنتیک:

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه یک ژن فرد می تواند نقشی در این ایفا کند که چاق شوند یا خیر. دانشمندان فکر می کنند که ژن ها می توانند بر رفتار، متابولیسم و خطر گسترش بیماری های مربوط به چاقی تاثیر بگذارند. به طور مشابه، عوامل محیطی و رفتاری نیز در احتمال چاقی افراد نقش ایفا می کنند.

12. سیگار کشیدن:

محققان ممکن است سیگار کشیدن را دلیل مستقیم چربی شکم تلقی نکنند، اما معتقدند که عامل خطر محسوب می شود. مطالعه ای که در سال 2012 منتشر شد نشان داد که هر چند چاقی همان چیزی است که سیگاری ها و غیر سیگاری ها همان چاقی را دارند، اما سیگاری ها از چربی امعا و احشا بیشتری برخوردارند.

13. دیر وقت شام خوردن:

درست است که بدن شما به طور طبیعی در زمان خواب کمی از فلب ها را می سوزاند، اما ممکن است نتواند به طور موثر این کار را انجام دهد وقتی که شما با شکم پر می خوابید، علاوه بر ایجاد چربی شکم، دیر وقت غذا خوردن و خوابیدن با شکم پر خطر برگشت اسید معده و گوارش را افزایش می دهد چون جاذبه دیگر قادر به کشیدن همه چیز در شکم تان نیست.

برای جلوگیری از این شرایط، خوردن وعده های غذایی کوچک تر در شب را در نظر بگیرید و حداقل سه ساعت پس از صرف شام نخوابید. در صورتی که در شب کمی گرسنه هستید، به جای آن که در یخچال را باز کنید و دسرهای شیرین بخورید، کمی میوه بخورید.

14. مصرف غذاهای خیلی کم چرب:

بسیاری از مردم می دانند که یکی از بهترین رازها برای از دست دادن وزن، مصرف وعده های غذایی کوچک است. این جریان سوخت و متابولیسم شما را به هم می زند. آووکادو، دانه ها و روغن زیتون بیشتری بخورید که همگی غنی از چربی های تک اشباعی هستند.

اینها چربی های خوبی هستند که می توانند به کاهش دور کمر شما کمک کنند. غذاهای کم چربی اغلب حاوی مقدار زیادی شکر و نمک اضافی برای جبران طعمشان هستند.

15. کمبود پروتئین:

اگر می خواهید سطح قند خونتان را متعادل کنید و میزان انسولین خود را در هنگام افزایش متابولیسم بدن کاهش دهید، پروتیین بیشتری بخورید. پروتئین است که به کنترل کردن اشتهای شما کمک می کند، بنابراین پرخوری نکنید.

پروتیین همچنین باعث می شود که شما برای مدت زمان طولانی احساس کامل داشته باشید، بنابراین نباید زیاد به اسنک دسترسی داشته باشید. پروتئین چیزی است که وزن شما را به طور طبیعی کم خواهد کرد.

حدود 20 تا 25 گرم پروتئین در هر وعده غذایی بخورید.اگر به شدت کار می کنید، حدود 10 گرم پروتیین برای حفظ عضلات خود مصرف کنید.

16. غذاهای سرخ شده:

بله، آن ها عالی هستند، اما نه برای کسانی که می خواهند چربی شکمشان را کم کنند. غذای فست فودی، به خصوص سرخ شده ها تقریباً هیچ مقدار غذایی یا فیبر ندارند. غذاهای سرخ شده با چربی های ترانس دار شریان ها را مسدود می کنند و همچنین باعث افزایش وزنتان می شود.

17. عدم تعادل هورمونی در مردان و زنان:

استروژن.

بعد از قاعدگی در زنان، کاهش سطح استروژن باعث ایجاد ذخیره چربی و افزایش اندازه بافت های چربی می شود.اغلب این چربی های اضافی در شکم ذخیره می شود.

تستسترون.

در مردان، کاهش سطح تستوسترون با افزایش سن باعث از دست رفتن ماهیچه و کاهش میزان متابولیسم می شود.

آندروژن:

ترشح آندروژن توسط غده های آدرنالی در مردان و هم زنان می تواند باعث افزایش وزن در اطراف شکم شود.

کورتیزول:

علاوه بر افزایش میزان آندروژن، عملکرد غدد آدرنالی ممکن است منجر به میزان بالای کورتیزول، هورمون استرس شود. وقتی فرد تحت فشار مزمن قرار می گیرد و یا از خواب محروم می شود، بدن با آزاد کردن این هورمون جبران می کند. مطابق با این، میزان بالای کورتیزول، باعث افزایش چربی شکم و نیاز به غذا می شود و در مردان، میزان تستوسترون بیشتر کاهش می یابد.

 

چاقی شکم و پهلو از کجا میاد؟ 17 دلیل اصلی چربی شکم و پهلو

4.2260
این مطلب مفید بود ؟21941
منبع : medicalnewstoday / lifespan / naturalon / universityhealthnews / timesofindia.indiatimes / بخش ورزش و تناسب اندام نمناک/ن/ز.ت
وبگردی