واکسن آنفولانزا
شیوع بیماری آنفولانزا در فصل سرما باعث شده تا اغلب به فکر تزریق واکسن آن باشند در حالیکه نیاز نیست تا همه مردم این واکسن را تزریق کنند و فقط این بیماری برای برخی از مردم تهدید به حساب می آید.

ضرورت تزریق  واکسن آنفولانزا در برخی از مردم

شیوع بیماری آنفولانزا در فصل پاییز و زمستان خیلی از افراد را مجبور به تزریق واکسن آن کرده است.نداشتن آگاهی کافی از واکسن آنفولانزا باعث شده تا افراد از هر گروه سنی و با بیماری های مختلف نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

البته با توجه به کمبود آن در بازار، این امر موجب اضطراب و ناراحتی بسیاری از خانواده هایی می شود که قادر نیستند برای فرزندان خود آن را تهیه کنند.

ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا

اما واقعیت قضیه این است که تنها سه گروه باید این واکسن را تزریق کنند؛
١- بچه های نارس و تازه به دنیا آمده که سیستم ایمنی آنها کامل نشده است.

٢- افراد پیر و کهنسال و زمین گیر که سیستم ایمنی آن ها آسیب دیده است.

٣- بیماران مبتلا به بیماری های مزمن که بر اثر ابتلا به آن بیماری، سیستم ایمنی آنها موقتا یا برای همیشه آسیب دیده است، مانند؛

الف) افراد مبتلا به دیابت پیشرفته و کنترل نشده،

ب) مبتلایان به ایدز،

پ) افرادی که به هر دلیلی، شیمی درمانی می شوند،

ت) افرادی که مبتلا به نارسابی قلب، کبد و یا کلیه اند،

ث) معتادان تزریقی.
در بقیه ی افراد، این واکسن تأثیری نمی تواند داشته باشد.
در ضمن اگر خبری دال بر مرگ و میر افراد، ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا منتشر می شود، دقیقا" در یکی از سه گروه ذکر شده در بالا اتفاق می افتد و آنفلوآنزا نمی تواند خطری برای افراد با سیستم ایمنی سالم داشته باشد.

نکات مهم؛
١ - برای گروه های نیازمند به این واکسن، باید از واکسنی استفاده کرده که از مبتلایان در همان کشور و مربوط به همان سال باشند، چرا که روش یا نوع ویروس شایع در کشورهای دیگر مثل هلند یا فرانسه که بر اساس آن واکسن ساخته و تولید شده است، قابل مصرف در همان کشور است و احتمال اینکه آنها در کشور ما روی نیازمندان به آن تأثیر داشته باشد، ضعیف است؛ بنابراین، نمی تواند کاربردی داشته باشد.
٢ - از نظر درمانی، تفاوتی میان انواع سرماخوردگی ـ که آنفلوآنزا هم در این مجموعه بزرگ قرار دارد ـ وجود ندارد و درمان همه آنها یکی است؛ اهمیت تفاوت آن، تنها و تنها در مراکز تحقیقات و پژوهش است و بس.
٣ - ابتلا به سرماخوردگی در افرادی که سیستم ایمنی آنها سالم است، نه تنها هیچ خطری ندارد، بلکه ابتلا به آن، برای بدن حکم واکسیناسیون را نیز دارد. به همین دلیل است که با افزایش سن کودکان، میزان ابتلا به سرماخوردگی در طول سال نیز کاهش می یابد.

تزریق واکسن آنفولانزا برای چه کسانی ضروری است؟

4.825
این مطلب مفید بود ؟241
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از تابناک نو-/ف
وبگردی