پرورش سبزیجات در خانه
شما می توانید با کمی مراقبت و دانش انواع سبزیجات پرمصرف را در خانه خود پرورش دهید و تفاوت سبزیجات ارگانیک خانگی را با محصولات بیرون مشاهده کنید.

پرورش و کاشت سبزی در خانه، 10 راهنمایی برای شروع کار خود

کاشت و پرورش سبزیجات در خانه علاوه بر تفریح ، نیازهای روزمره ما را هم برآورده می سازد.برخی از سبزیجات این قابلیت را دارند که در آپارتمان و فضاهای کوچک رشد کرده و به گیاه کاملی تبدیل شوند ، برای آنکه بتوانید در خانه سبزی پرورش دهید این 10 نکته مهم که در بخش خانه داری نمناک گفته شده است رعایت کنید.

پرورش سبزی در آپارتمان

آموزش پرورش انواع سبزیجات در باغچه های خانگی

نکاتی که باید برای پرورش سبزیجات در خانه بدانید

نگران فضای کافی نباشید، زیرا می توانید یک باغ سبزی را حتی در عرشه یا بالکن خود داشته باشید ، اجازه دهید تا آسانی کار را به شما نشان دهیم .

1. دانه خود را درست انتخاب کنید:

اگر شما یک مبتدی در باغبانی هستید، بهتر است که دانه هایی را انتخاب کنید که رشد آنها آسان است. برخی از بهترین انتخاب ها عبارتند از کاهو، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا، تربچه، رباب،ریحان، آویشن و غیره اما توصیه می کنیم با مقدار کم شروع کنید.

آن مقدار که نیاز دارید بکارید و در مورد آنچه خانواده تان می خورد فکر کنید ؛ همچنین در نظر داشته باشید که برخی از سبزیجات در طول فصول قابل کشت هستند، در حالی که دیگران فقط یک بار سبز میشوند.

 پرورش هویج در خانه

نحوه پرورش سبزیجات در خانه با بذر آنها

2. از فضای خود استفاده کنید:

دانه کاشتن خود را انتخاب کرده اید، اکنون زمان تعیین فضای مورد نیاز شما و البته انتخاب مکان مناسب برای باغ سبزی است که باید دارای نور خورشید کافی باشد و در نزدیکی منبع آب قرار گیرد و از باد و سرما محافظت شود.

هنگامی که محل مناسب را انتخاب کردید، باید تصمیم بگیرید که چگونه بیشتر از فضای خود استفاده کنید در حقیقت، شما می توانید دانه ها را در ظروف در بالکن خود رشد دهید، بدیهی است که فضای زیادی لازم نیست. هر چه بیشتر به باغ رسیدگی کنید بار بیشتری بدست میاورید.

این ساده است - باغ بزرگ نیاز به زمان بیشتری برای نگهداری دارد ؛اگر شما یک باغبان با تجربه هستید و وقت کافی برای مراقبت از یک باغ بزرگ دارید، شما را تشویق می کنیم که این کار را انجام دهید اما اگر وقت کافی ندارید یا مبتدی هستید از فضای کوچک تر شروع کنید.

 کاشت کاهو در گلدان

چگونگی پرورش سبزیجات در خانه

نحوه صحیح پرورش سبزیجات در خانه

3. طراحی و طرح بندی:

دو راه برای طرح بندی باغ خود وجود دارد. اولین کاشت ردیف سنتی است که شایع ترین طرح باغ سبزی است. شما به سادگی گیاهان تک فایل را در ردیف قرار میدهید. اگر چه کشت ردیفی به نظر منطقی و آسان است، این روش فقط برای باغهای بزرگ سبزی مناسب است و با این واقعیت که فضای کمتری داریم ، رویکرد متفاوتی برای آن وجود دارد.

کشت فشرده فضای مورد نیاز برای یک باغ سبز را کاهش می دهد این، شامل استفاده از باندهای گسترده است ، با تقسیم باغ به تخت های کوچک به شما اجازه می دهد که انواع سبزیجات را با هم مخلوط کنید، حتی اگر باغ شما کوچک باشد.

دلایل زیادی برای انتخاب یک سیستم جدید به جای سنتی وجود دارد ،این نیاز به تلاش کمتری دارد، عوارض زمین و غیره هم ندارد.

 پرورش سبزی

آموزش پرورش سبزیجات در خانه و باغچه

4. انتقال محصولات:

ما توصیه می کنیم از سیستم چرخش سه ساله که به معنی کاشت همان محصول در همان محل تنها یک بار در هر 3 سال است استفاده کنید به این ترتیب شما اطمینان حاصل می کنید که سبزیجات دارای مواد مغذی کافی هستند و همچنین به دفع هر گونه آفات حشرات و یا بیماری های که ممکن است در خاک پس از برداشت محصول ایجاد شود، کمک می کند.

برای پیاده سازی این سیستم شما نیاز به یک طرح کاغذی دارید که محل تمام گیاهان را در طول هر فصل رشد نشان می دهد، به طوری که شما دقیقا می دانید چه چیزی پرورش داده اید و کجا.

 پرورش سبزی خوردن

روش کشت و پرورش سبزیجات در خانه 

5. زمین را آماده کنید:

اگر باغ شما قبلا کشت نشده باشد، سبزیجات در سال اول بسیار عالی خواهد بود با این حال، باید خاک را برای نتایج خوب آماده کنید ؛ به سادگی مواد طبیعی خوب را به خاک اضافه کنید. همیشه بهتر است قبل از کاشت گیاهان خاک را آزمایش کنید ، با استفاده از یک کیت آزمایش خاک، pH خاک را تعیین کنید.

خاک های اسیدی، یا خاک هایی با pH پایین می توانند با اضافه کردن آهک شیرین شوند، در حالی که خاک های قلیایی با pH بالا نیاز به گوگرد باغبانی و مواد آلاینده غنی دارند و باید با مواد اسیدی مانند سوزن های کاج مالچ شوند. فراموش نکنید که خاک زهکشی را نیز بررسی کنید و در صورت نیاز کمپوست یا مواد آلی را برای بهبود زهکشی اضافه کنید.

باغچه در خانه 

چگونه می توانم سبزیجات را در خانه پرورش دهم؟

مراحل کشت و پرورش سبزیجات ارگانیک در خانه

6. شروع کاشت دانه:

نهال های خود را در اواخر زمستان در داخل خانه رشد دهید تا زمانی که آب و هوا به اندازه کافی گرم شود آماده می شوند این برای سبزیجات مانند گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان که نیاز به یک دوره رشد گرم برای تولید محصول دارند، مورد نیاز است.

شما همچنین می توانید محصولات فصل سرد مانند بروکلی و کلم در داخل خانه شروع کنید تا در اوایل بهار یا پاییز آماده شوند برای شروع در ظروف 4 اینچی خاک بریزید . آن را خیس کنید و بگذارید خشک شود سپس بذر را طبق دستورالعمل بسته بندی خاک کنید ، خاک را به آرامی خیس کنید و فراموش نکنید که یک برچسب با نام گیاه قرار دهید.

وقتی دانه ها جوانه می زنند، گلدان را به یک منطقه با نور روشن و دمای بین 60 درجه فارنهایت و 75 درجه فارنهایت قرار دهید ، وقتی برگ های گیاه رشد کردند مکان آن را تغییر دهید و از کود برای تقویت گیاه و خاک استفاده کنید.

انتخاب دانه مناسب 

آموزش روش های کشت و پرورش سبزیجات در خانه

7. کاشت گیاهان فصل گرم:

محصولاتی مانند سیب زمینی، لوبیا ، ذرت، خیار، خربزه، فلفل، گوجه فرنگی باید در اواخر بهار بکار برده شوند. اگر قبلا آنها را کاشته اید، اطمینان حاصل کنید که به خوبی از انها محافظت می کنید.

همانطور که از نام آنها پیدا است این سبزیجات به خاک گرم و درجه حرارت بالا نیاز دارند و توسط سرمای زمستانی از بین میروند .گیاهان فصل گرم معمولا میوه میدهند که بخش خوراکی آنها است و می توانند برای مصرف زمستان نیز ذخیره شوند ؛ دیگر محصولات فصل گرم عبارتند از:بادمجان، بامیه، کدو، هندوانه، و غیره.

 دانه مناسب فصل

نحوه کشت و پرورش انواع سبزیجات در خانه

راهنمای کشت و پرورش سبزیجات در خانه

8- کاشت محصولات زمستانی:

محصولات سرد زمستانی و یا سبزیجات زمستانی، آب و هوای سرد را ترجیح می دهند و در درجه حرارت متوسط ​​15 درجه خنک تر از آنچه که در فصل گرم مورد نیاز است، بهتر رشد می کنند، معمولا آنها ریشه های خوراکی و برگ دارند، در حالی که تعداد کمی از دانه های خوراکی را تولید می کنند.

این سبزی ها باید در آب و هوای سرد به بلوغ برسند شما می توانید آنها را در اوایل بهار یا اواخر تابستان بکارید. سبزیجات سرد شامل چغندر، کلم بروکلی، کلم، هویج، گل کلم، کاهو، پیاز، نخود فرنگی، سیب زمینی، تربچه، اسفناج و بسیاری دیگر است اکثر آنها می توانند مدت کوتاهی سرما را تحمل کنند.

 پرورش دانه مناسب فصل

مراحل کشت و پرورش سبزیجات در خانه

9. مراقبت از باغ سبزی:

هنگامی که همه کارها انجام می شود، کار واقعی شروع می شود که مراقبت از باغ است ، مهمترین بخش نگهداری از سبزی گیاهی شما آبیاری است اما در صورتی که باران کافی باشد، حدود یک اینچ آب در هفته و یا کمتر فراهم کنید. یک قانون وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد - همیشه روی خاک را چک کنید اگر خشک است، باید باغ خود را آب دهید.

هرس یکی دیگر از جنبه های مهم است ؛ علف های هرز را هرس کنید تا مانع رشد سبزی ها نشوند و همانطور که قبلا ذکر کردیم اضافه کردن کود برای برداشت غنی لازم است.

استفاده از کمپوست با کیفیت بالا و یا کود سبز بسته بندی شده ؛ این کار را زیاد انجام ندهید، زیرا کود بسیار زیاد می تواند تاثیر منفی بر محصول شما داشته باشد.

 مراقبت از سبزیجات

پرورش سبزیجات در خانه و نحوه مراقبت از آنها

ایده کاشت و پرورش سبزیجات در خانه

10. برداشت محصول :

اگر برنامه ریزی کرده باشید و تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید برداشت خوبی خواهید داشت. برداشت محصول در چند مرحله انجام می شود، بسته به انواع سبزیجات. بهتر است که یک سبد را جمع آوری کرده و همه چیز را که به طور روزانه آماده شده است جمع آوری کنید.

برداشت به موقع، تولید سبزیجات را بیشتر می کند. برخی از سبزیجات بهتر است در حالی که هنوز کوچک هستند برداشت شوند مانند زغال اخته - زمانی که آنها طولانی تر از 7 اینچ هستند، چیدنشان سخت میشود. همانطور که گفتیم برنامه ریزی کنید همه چیز را در مورد باغ سبزی مطالعه کنید و از دستورالعمل ها پیروی کنید. برداشت به موقع از بیماری یا آفات جلوگیری می کند.

 کاشت زنجبیل در گلخانه

پرورش و برداشت سبزیجات در خانه

آموزش کاشت و پرورش برخی از سبزیجات پرمصرف در منزل

1 – قارچ

برای پرورش قارچ ، ساقه قارچ را در خاک کمپوست دار بکارید یا از پودر قهوه استفاده کنید و در یک محیط مرطوبی که در شب سرد است بگذارید .چند روز بعد خواهید دید ساقه ها ،جوانه می زنند و سردر می آورند.

 کشت و پرورش قارچ

اموزش کشت و پرورش سبزیجات و قارچ در خانه

2 - برگ هویج

شما می توانید انتهای هویج را که معمولاً دور می ریزید در یک ظرف آب قرار دهید تا برگ های هویج داشته باشید. این ظرف را در جای نورگیر قرار دهید تا رشد کند .به عنوان چاشنی و یا در سالاد می توان از برگ های هویج استفاده کرد.

3 – ریحان

کمی ریحان را در یک لیوان آب بگذارید و در نور خورشید قرار دهید وقتی که گیاه رشد کرد آن را در یک گلدان بکارید تا ریحان تازه داشته باشید.

 کاشت گشنیز در گلدان

چگونگی کشت و پرورش سبزیجات و ریحان در خانه

نکات دانستنی برای کاشت و پرورش سبزیجات در خانه

4 – سیر

به جای دور انداختن سیر پس از سبز شدن ،این جوانه ها را ذاخل یک لیوان آب بگذارید و جوانه سیر پرورش دهید . جوانه سیر طعم کمتری نسلت به سیر دارد و یک چاشنی خوب برای سالاد و پاستا است.

5 – کاهو

انتهای کاهو دست نخورده را در ظرف آب قرار دهید و در جای نور گیر قرار دهید . 2 هفته بعد برگ های جدید رشد می کنند و در عرض 3تا4 هفته برگ ها کاملا رشد می کنند.

6 - کلم بوک چوی

برای پرورش کلم بوک جوی ، ریشه بوک جوی را مانند کاهو در آب قرار دهید و در جای نورگیر بگذارید . بعد ازگذشت کمی از رشد گیاه آن را در گلدان حاوی خاک، پیوند بزنید تا یک گیاه کامل داشته باشید.

کاشت سیر در گلدان

کاشت و پرورش سبزیجات و کاهو در خانه

7- پیاز

ریشه پیاز را در یک گلدان پر از خاک بکارید تا رشد کند . با رشد ریشه پیاز ابتدا پیازچه رشد کرده و سپس به پیاز کامل تبدیل می شود.

روش های آموزشی برای پرورش سبزیجات در خانه

8 - گشنیز

ساقه گشنیز را مانند ریحان درظرف آب بگذارید تا ریشه بزند. پس از مقداری رشد گیاه را در گلدان پر از خاک بکارید تا برگ های جدید جوانه بزنند.

9 – پیازچه

ریشه پیازچه با مقداری ساقه آن را در ظرف آب بگذارید، در کمتر از 5 روز می توانید یک پیازچه تازه داشته باشید.

پرورش پیازچه در گلدان

پرورش سبزی خوردن در خانه 

10 - زنجبیل

ریشه زنجبیل را در خاک بکارید اما باید بدانید رشد این گیاه کند می باشد و جوانه های آن را می توانید پس از گذشت چند ماه ببینید .برای پرورش گیاه زنجبیل به از 8 تا 10 ماه زمان نیاز دارید.

 

پرورش سبزیجات در خانه و آموزش کاشت سیر ، قارچ و زنجبیل

4.6113
این مطلب مفید بود ؟1049
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
وبگردی