خوردن شیر گاو در نوزادان
نوزادان زیر یک سال نباید از شیر گاو مصرف کنند زیرا خوردن آن هضم را برای کودک سخت می کند و باعث فقر آهن در آن ها می شود.

 شیر خوردن نوزادان به غیر از شیر مادر

خوردن شیر گاو در نوزادان زیر یک سال ممنوع است. بدن نوزادان به شیر مادر نیاز دارد و در صورتی که مادر نتواند به هر دلیلی به کودک خود شیر بدهد بهتر است به دنبال شیر خشک غنی شده با آهن که از شیر معمولی درست شده باشد بگردد و از دادن شیر گاو به کودک خودداری کند زیرا اولین اولویت برای نوزادان شیر مادر و سپس شیر های خشک غنی از آهن است و شیر گاو دربردارنده مواد غذایی برای نوزادان نیست.

کودکان باید در 6 ماه اول زندگی فقط شیرمادر، 6 ماه دوم شیرمادر به اضافه غذای کمکی و از 12 تا 24 ماهگی ابتدا غذای خانواده و بعد شیرمادر برای آنها کافی است. پس از قطع شیرمادر، می توان به تدریج مصرف شیرپاستوریزه را شروع کرد. در این بخش از نمناک به سوالاتی درباره تغیه با شیر گاو برای کودکان پاسخ می دهیم.

شیر گاو نوزاد

خوردن شیر گاو در نوزادان و زمان مناسب آن

چرا تا قبل از یک سالگی نباید به بچه ها شیر گاو داد؟

دلایل ندادن شیر گاو به کودکان قبل از یک سالگی بر اساس توصیه های متخصصین:

هضم شیر گاو برای کودکان به دلیل میزان زیاد پروتئین ها و مواد معدنی موجود در آن دشوار است و همچنین پردازش این مواد برای کلیه نابالغ کودک سخت می باشد.

شیر گاو نمی تواند آهن، ویتامینC و دیگر مواد مغذی مورد نیاز کودک را برطرف کند و یک تغذیه کامل برای فرزندتان به حساب نمی آید.

مصرف شیرگاو توسط کودکان زیر یک سال سبب ابتلا آنها به کم خونی و فقر آهن خواهد شد.

خوردن شیر گاو در کودکان زیر یک سال سبب ایجاد مشکلات و حساسیت های گوارشی می شود و باعث دیده شدن خون در مدفوع شان می گردد .

شیر گاو نمی تواند چربی های مورد نیاز برای رشد فرزند زیر یک سال شما را دراختیارش بگذارد.

شیر برای کودکان

خوردن شیر گاو در نوزادان زیر یک سال

خوردن شیر گاو در نوزادان و بایدها و نبایدهای آن

چرا نباید زود بچه ها را از شیر گرفت؟

بعد از یکسالگی کودکتان فقط به او شیر گاو ندهید و نباید شیر مادر و شیر خشک را قطع کنید شما تنها می توانید شیر گاو را تا چند ماه به عنوان یک غذای کمکی به فرزندتان بدهید.

تا آستانه دو سالگی کودک شما باید اینگونه تغذیه شود پس اگر خودتان هم نمی توانید به کودک خود شیر خشک بدهید ، با کمک شیرخشک های غنی شده باتوجه به تغذیه کودک ادامه دهید .

اگر شاغل هستید یا روز را در کنار کودکتان نیستید ، می توانید شیر خود را بدوشید و در یخچال نگهداری کنید تا کودک شما از آن تغذیه کند و یا به جای اینکه به فکر گرفتن کودک تان از شیر و تامین نیازش به طور کامل با غذا بیفتید، چاره ای برای تغذیه درست او بیاندیشید.

برای دوشیدن شیر لازم است شیوه ای مطمئن و دور از میکروب را بکار ببرید و شیر را در فریزر نگهداری کنید .

از شیر گرفتن نوزاد

خوردن شیر گاو در نوزادان و از شیرگرفتن نوزاد

خوردن و مصرف شیر گاو در نوزادان

چرا باید در کنار شیر مادر شیر گاو به کودکان بدهیم؟

هنگامی که کودک به سنی رسید که می توانست از شیر گاو استفاده کند بدون نگرانی به او هر روز شیر دهید زیرا دارای فواید زیر برای کودکان است:

1. شیر منبع مهمی برای تامین کلسیم است و سبب استحکام دندان ها و استخوان ها ی کودک می شود.

2. شیر گاو برای انعقاد خون و رشد عضلات است.

3.شیر یکی از منابع دریافت ویتامینD برای کودکان است و مصرفش به بدن در جذب بهتر کلسیم کمک می کند و برای رشد استخوان ها ماده ای کلیدی به شمارمی رود.

4. شیر برای رشد کودک پروتئین های لازم را دراختیار او می گذارد .

5. شیر می تواند نیاز کودک را به کربوهیدرات برای انجام فعالیت های روزانه اش تامین کند.

6.خوردن شیر در کودکی سبب می شود که کودکان به مشکلاتی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، سرطان روده بزرگ و شکستگی لگن دچار نشوند.

شیر برای کودک

اهمیت خوردن شیر گاو در نوزادان

فواید و مضرات خوردن شیر گاو در نوزادان

بچه های نوپا چقدر باید شیر بخورند؟

کودکان نوپا با نوشیدن روزانه 2 تا 2/5فنجان شیر می توانند نیاز شان به کلسیم و ویتامینD را تامین کنند و نباید زیاد از این ماده استفاده کنند زیرا دادن بیشتر از این میزان شیر به کودک سلامتش را تضمین نمی کند.

کودک تان نباید در این دوره بیش از 3فنجان شیر در روز بخورد زیرا با خوردن شیر دیگر جایی برای مواد غذایی دیگر نمی ماند و میل او به خوردن خوراکی های دیگر ازبین می رود.

اگر کودک تان تشنه است، تشنگی اش را با دادن آب برطرف کنید و به او شیر ندهید.

بیش از اندازه مصرف کردن یک ماده غذایی مانند شیر نه تنها فایده ندارد بلکه سلامت کودک شما را نیز تهدید می کند.

مقدار شیر برای نوزاد

خوردن شیر گاو در نوزادان و مقدار مناسب آن

همه چیز درباره خوردن شیر گاو در نوزادان

می توانم به کودکم شیر کم چرب بدهم؟

بیشتر بچه ها برای اینکه وزن بگیرند و ویتامینA و D موجود در شیر را جذب کنند باید چربی شیر را کامل دریافت نمایند . در شیرهای بدون چربی، پروتئین ها و مواد معدنی زیادی وجود دارد که هضم شان برای کودکان دشوار است اما می توانید بعد از دو سالگی فرزندتان و پس از مشورت با پزشک، به او شیرهای کم چرب بدهید.

اگر کودک تان دچار اضافه وزن یا چاقی است و در خانواده تان افراد ابتلا به چاقی، کلسترول بالا یا بیماری قلبی- عروقی وجود دارد، می توانید برای تغذیه کودکتان پس از مشورت با پزشک از شیر کم چرب استفاده کنید.

شیر مناسب کودک

خوردن شیر گاو و شیر کم چرب در نوزادان

فرزندم شیر گاو را دوست ندارد، چه کار کنم؟

برای اینکه کودک شما با طعم شیر گاو کنار آید ، شیر گاو را با کمی شیر مادر یا شیرخشک مخلوط کنید زیرا اینگونه شیر گاو طعم آشناتری می یابد .

قبل از دادن شیر به کودک تان چند دقیقه آن را بیرون از یخچال بگذارید تا دمایش به دمای محیط برسد.

ابتدا نوشیدن دو فنجان شیر گاو در روز برای کودکان آسان نیست اما شما می توانید شیر را به پوره سیب زمینی یا غذاهای کمکی اش اضافه کنید و یا به شیر مواد دیگری بزنید تا طعم آن عوض شود و میل کودک تان برای خوردن آن بیشتر گردد.

می توانید با این مقدار شیر برای کودک تان غذا های خوشمزه و رنگارنگی درست کنید تا اوبا طعم شیر آشنا شود.

بی میلی کودک به شیر

نخوردن شیر گاو در نوزادان و علت آن

خوردن شیر گاو در نوزادان درست است؟

چرا فرآورده های لبنی برای برخی کودکان مناسب نیست؟ آیا او گیاهخوار است؟

حدود دو تا سه درصد از کودکان که مبتلا به آلرژی هستند در هضم لبنیات گاوی دچار مشکل می شوند پس بهتر است عوارضی را که خوردن لبنیات در کودکتان ایجاد می کند بنویسید و در این مورد با پزشک مشورت کنید .

عوارض و آلژی های ایجاد شده در کودکان عبارتند از :جوش زدن ، بی قراری ، ریفلاکس شدید ، دیده شدن خون در مدفوع ، اسهال و استفراغ ، اگزما، کهیر و جوش اطراف دهان و چانه ، گرفتگی مزمن بینی، آبریزش بینی، سرفه، خس خس سینه یا مشکلات تنفسی . اگر کودک شما نیز هنگام مصرف لبنیات با این مشکلات روبرو است باید تا مدتی نیازهای غذایی اش را از طریق محصولات دیگر تامین کند.

این کودکان علاوه بر اینکه با خوردن شیر دچار آلرژی می شوند ، هنگام استفاده از دیگر محصولات لبنی مثل خامه و کره هم دچار آلرژی می شود پس موضوع را جدی بگیرید و حتما با متخصص مشورت کنید ، پزشک ممکن است مصرف لبنیات را تا مدتی برای کودک منع کند پس تصور نکنید هر چه بیشتر به او شیرگاو بدهید، زودتر بهبود می یابد.

آلرژی کودک به شیر

خوردن شیر گاو در نوزادان و مشکلات آن

به او شیر غیرپاستوریزه بدهم؟

با انجام روشهای خانگی شیرهای غیرپاستوریزه عاری از میکروب نمی شوند و ممکن است سلامتی کودکان شما را تهدید کنند پس بهتر است از شیرهای پاستوریزه استفاده کنید و به توصیه اطرافیان خود که می گویند شیر طبیعی که دستکاری و پردازش نشده باشد مفیدتر است ، عمل نکنید.

 

 

بهترین زمان برای خوردن شیر گاو در نوزادان

4.1123
این مطلب مفید بود ؟10122
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
وبگردی