غار زیبا
غار زیبا ی یخ مراد یکی از شگفتی های دیدنی کشورمان است که در جاده چالوس واقع شده است. این غار زیبا بسیار در هم پیچیده است و اهالی منطقه می گویند آرزوهایتان را برآورده می کند.

غار زیبا و دیدنی که آرزویتان را برآورده می کند

کشورمان ایران در گوشه و کنار خود مناطق زیبا و دیدنی و در عین حال شگفت انگیز زیادی دارد که ما از آنها بی خبریم و تا به حال حتی نامشان را هم نشنیده ایم. اما در این مطلب شما را با یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین غارهای ایران آشنا می کنیم که علاوه بر زیبایی به برآورده کردن آرزو نیز مشهور است و می گویند مراد دلتان را می دهد.

غار زیبا و شگفت انگیزی که مراد می دهد

اگر در 65 کیلومتری جاده تهران - چالوس ، پس از دیدن تابلوی روستای کهنه ده به سمت غرب منحرف شوید و بعد به سمت روستای آزادبر بروید و بعد از حدود 4 کیلومتر،در کنار روستای کهنه ده به یک دو راهی برسید، راه سمت راست شما را به سمت غاری می کشاند که می گویند مراد می دهد.
در دامنه شمالی درهای طولانی منتهی به روستای آزادبر غاری قرار گرفته است که بخاطر باورهایی که اهالی منطقه در مورد آن دارند به " یخ مراد " معروف است. بنا به اظهار اهالی منطقه در گذشته بیماران با خوردن یخ دائمی دریاچه انتهای غار که در هیچ فصلی از سال ذوب نمی شود، بهبود می یافته اند و این یکی از دلایل نامگذاری این غار است.همچنین عده ای اعتقاد دارند که قندیل َهای بلورین این غار شفا بخش اند و اگر آرزو کنید و به قندیل های غار دست بزنید، بعد از آب شدن قندیل ها در تابستان، آرزوها برآورده می شود. البته این اعتقاد مانند بسیاری از موارد مشابه غیرقابل اثبات و فقط بخشی از فرهنگ عامه مردم است.
غار یخ مراد یکی از پر پیچ و خم ترین غارهایی است که نظیر آن به ندرت دیده شده است.دهانه آن حدود 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و طول غار از ابتدا تا انتهای آن در هاله ای از ابهام است و گفته می شود که به علت وجود حفره های متعدد در آن، کسی تا کنون به انتهای غار دست نیافته است.
از پایینِ غار رودخاته پر آب آزاد بَر جریان دارد که آب حوضه کوه هفتخوان و گردنه عسلک را به رودخانه کرج می ریزد.

در فصول سردی مثل پاییز و زمستان ، غار یخ مراد مقصدی مناسب ،زیبا و سحرانگیز است؛ سرمای غار یخ مراد و برودت زیر صفر آن در فصلهای پاییز و زمستان و ابتدای بهار از ویژگیهای منحصر به فرد آن نسبت به تمامی غارهای ایران است. در ماههای اسفند و فروردین، آبهای ناشی از بارندگی قطره قطره در داخل غار تبدیل به قندیل های بسیار دیدنی و زیبا می شوند و در بهترین وضعیت خود به سر می برند. این قندیل ها تا اواسط خردادماه عمر می کنند.
یخ مراد سه تالار اصلی، یک برکه یخی و یک آبشار یخی دارد،ضمن اینکه این غار دارای بادگیر و هواکشهای مخفی فراوانی است و هوای خارج با شدت داخل غار می شود.
این امر موجب شده که هوای غار فوق العاده سرد باشد و آبهای موجود در غار نیز به حال انجماد درآمده اند و توده های بزرگ یخ و مخزنهای وسیع یخی را تشکیل داده اند.

جذاب ترین غار زیبا ی ایران

یخبندان غار از اسفند ماه آغاز و تقریبا تا اواسط بهار سال بعد ادامه دارد ضمن اینکه در طول تابستان و پاییز به علت خشکی هوا و عدم جریان آب، یخها ذوب می شوند و کاهش می یابند.

مسیر برفی و سربالای این غار، دشوار نیست و با تجهیزاتی مانند لباس گرم و کفش مناسب می توان از آن بالا رفت. البته اگر باتوم کوهنوردی و یخ شکن همراه تان باشد، گذر از مسیر آسان تر هم می شود. مسیر را کمی که بالا بروید، به یک پل می رسید که باید آن را به سمت چپ بروید تا به غار برسید.
بعد از پل و گذر از یک سربالایی دیگر، با بالا رفتن از چند پله می توان به دهانه ی غار « یخ مراد » رسید. برای ورود به غار حتما باید چراغ قوه یا چراغ سر داشت، چون مسیر غار کاملا تاریک است. در دهانه َی غار، سنگی وجود دارد که باید آن را دور بزنید و به ورودی باریک و پر پیچ و خم غار برسید. کمی جلوتر چاله َای وجود دارد که روی آن، پلی فلزی ساخته شده است و بعد از پل، کم کم قندیل های بلورین دیده می َشوند.

غار زیبا و دیدنی که آرزویتان را برآورده می کند

 

این قندیل ها در سه شکل هستند؛ قندیل های کله قندی که از سقف آویزان اند، قندیل های موج داری که انگار جریانی از آب بوده اند و قبل از چکیدن روی زمین، یخ زده اند و بلورهای استوانه َیی شکلی که از قطرات آبی که از سقف روی زمین ریخته، ایجاد شده اند و مزرعه ای از گل های بلوری را شکل داده اند.

 

غار زیبا و دیدنی یخ مراد که مراد دلتان را می دهد


مسیر غار در ادامه، به سه راه تقسیم می شود؛ یکی از آن ها به یک تالار پر از قندیل می رسد، دیگری بعد از عبور از تالاری پر از قندیل َهای روی زمین و چلچراغ های بلورین از سقف آویزان شده، به مسیر شیب دار و بعد تونلی باریک می رسد که بعد از آن، یک پرتگاه باریک قرار دارد و برای ورود به آن، باید غارنوردی حرفه یی با تجهیزات لازم بود. مسیر سوم که کمی طولانی تر است و گفته می شود مسیر اصلی غار است، پر از قندیل های درخشان روی زمین و از سقف آویخته است که در ادامه به پرتگاهی می رسد و برای گردشگران معمولی غیرقابل عبور است.
غار یخ مراد در بخشی چهار طبقه بوده و در یک امتداد عمودی به عمق 30 متر، به طور منطبق روی هم قرار گرفته است و جزو معدود غارهای منطبق ایران است.این غار متعلق به دوره دوم زمین شناسی است و از عمر آن 70 تا 230 میلیون سال می گذرد.
گشت و گذار در مسیرهای معمولی غار حدود نیم ساعت طول می کشد اما ازدید تمام نقاط آن مستلزم وقت کافی، حوصله و دقت فراوان و در دست داشتن کروکی دقیق و کامل است.پس مراقب خودتان باشید !

غار زیبا و شگفت انگیزی که مراد می دهد + تصاویر

4.613
این مطلب مفید بود ؟121
برگرفته از پرشین وی -/ ن.م
وبگردی