بچه خوره
بچه خوره باعث می شود تا رشد جنین در هفته های اولیه متوقف شود و به اصطلاح حاملگی پوچ رخ دهد و جنین بعد مدتی سقط شود.

حاملگی پوچ یا بچه خوره

بارداری پوچ یا مولار که معروف با بچه خوره است موجب انگوری شدن جنین می شود. برخی از متخصصان زنان و زایمان علت را تغییرات سنی و برخی دیگر تغییرات هورمونی را عامل اصلی این مشکل در بارداری می دانند. حاملگی پوچ ممکن است به عنوان حاملگی تلقی شود که هرگز وجود نداشته.

حاملگی پوچ چیست؟

پس از تکمیل فرآیند کاشت، جنین شروع به تولید هورمون hCG می کند ( هورمونی است که در تست بارداری مثبت تشخیص داده می شود).جنین به رشد خود ادامه می دهد و به اندازه کافی رشد می کند تا بعد از شش هفته بارداری قابل رویت میشود.

بچه خوار

بچه خوره چیست و چه علائمی دارد؟

علت بچه خوره یا حاملگی پوچ

در مورد حاملگی پوچ، رشد جنین در طول هفته های اولیه متوقف می شود. این می تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد:

تخمک بارور شده هرگز به جنین تبدیل نمی شود، اما موفق می شود در رحم جای بگیرد. جنین در چند روز اول پس از جایگزینی، رشدش متوقف می شود.

بارداری پوچ 

دلایل بچه خوره و حاملگی پوچ 

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده می شود؟

برخی از حاملگی های پوچ، هرگز تشخیص داده نمی شوند.ممکن است تست بارداری مثبت را پس از چند روز بعد از دوره زمانی خود داشته باشید.سقط خیلی زود برای این مشکل پیش می آید ( بارداری شیمیایی نیز نامیده می شود).

زنان دیگر در اولین مراجعه شان به پزشک درباره حاملگی پوچ خود، سقط خواهند داشت. حاملگی پوچ در هفته هفتم بارداری (حدود سه هفته پس از گذشت از زمان پریود از دست رفته)، می تواند با سونوگرافی تشخیص داده شود.اگر تنها یک کیسه خالی وجود داشته باشد و یا جنینی در آن وجود نداشته باشد، این نوع بارداری پوچ است.

مهم ترین علت بچه خوره چند برابرشدن کروموزوم ها

در برخی از حاملگی های مولار جزئی، در تخم بارور شده 23 کروموزوم های مکمل مادر وجود دارد اما به جای یک نسخه از کروموزوم پدر، دو نسخه وجود دارد به طوریکه در تخم بارور شده 69 کروموزوم وجود خواهد داشت.

به این ترتیب بین توده بافت غیر طبیعی که به شکل خوشه انگور است، چند بافت جفتی شکل می گیرد و جنین رشد خود را آغار می کند، بنابراین ممکن است جنین یا فقط تعدادی بافت جفتی یا کیسه جنینی وجود داشته باشد. در صورت به وجود آمدن جنین ، او آنقدر غیر طبیعی است که امکان زنده ماندنش وجود ندارد.

علل دیگر بارداری مولار و بچه خوره

این بیماری به سن خانم ها بستگی دارد و بیشتر در خانم های باردار در سنین بسیار پایین (زیر 20 سال) یا خیلی بالا (بیش از 40 سال) دیده می شود. از عوامل بروز انواع مول ، مصرف درازمدت قرص های ضد بارداری و مصرف دخانیات ، کمبود ویتامین A و ترکیباتی که بتاکاروتن دارد ، سن بالای پدر می باشد .

روش تشخیص بارداری بچه خوره

برای تشخیص حاملگی مولار یا تومور های وابسته به جفت، سطح هورمون بارداری (بتا اچ سی جی) را بررسی می کنند ، در صورتی که این هورمون بالا باشد امکان این حاملگی وجود دارد. در هفته های اول در صورتی که جنین تشکیل نشده باشد و مول کامل باشد، در سونوگرافی نیز قابل تشخیص است.

آزمایش هورمونی

بچه خوره چگونه تشخیص داده می شود؟

علایم بچه خوره:

ممکن است علائمی برای حاملگی پوچ وجود نداشته باشد و به همین دلیل می تواند علت اصلی حاملگی پوچ ناشناخته شود. هم چنین ممکن است علائم معمول سقط را تجربه کنید، از جمله:

  • لکه های خون و یا خونریزی
  • گرفتگی عضلات شکمی
  • لکه بینی و خونریزی های پراکنده پس از گذشت 6 هفته از بارداری
  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • انقباض یا تورم شکم
  • بزرگ شدن بیش از معمول اندازه رحم در چند هفته اول
  • پر کاری تیروئید
  • وجود کیست های تخمدانی

علایم بچه خوره در زنان

بچه خوره چه نشانه هایی دارد؟ 

بعد از حاملگی پوچ و بچه خوره:

بیشتر اوقات، بدن شما حاملگی پوچ را زود تشخیص می دهد و طبیعتاً به طور طبیعی دچار سقط خواهید شد. این تجربه ممکن است مشابه با یک دوره قاعدگی سنگین باشد، که ممکن است درد شکم را افزایش دهد.

تشخیص بچه خوره:

در موارد حاملگی پوچ، آزمون های اولیه خون و آزمون های حاملگی نشان می دهد که حاملگی به طور معمول در حال پیشرفت است.

به این دلیل است که هورمون گنادوتروپین جفت انسان (hcg), هورمونی تولید شده توسط جفت در طول حاملگی طبیعی, به افزایش ادامه خواهد داد, حتی اگر جنین وجود نداشته باشد.

 به طور معمول, متخصص زنان و زایمان شما وقتی حدوداً شش هفته باردار هستید، یک سونوگرافی معمولی انجام خواهد داد. در بارداری طبیعی جنین باید در این زمان قابل مشاهده باشد اما در این مورد کیسه بارداری خالی است.

حاملگی مشکوک

بچه خوره و راه های تشخیص آن 

مراقبت پس از سقط :

پزشک دستورالعمل هایی را برای شما فراهم خواهد کرد که شامل دستورالعمل های زیر می باشد: 

بهداشت:

پزشک ممکن است از شما بخواهد که دستمال کاغذی هایتان را جمع کنید. دمای بدن و اطراف خود را برای پنج روز بعد از سقط بالا نگه دارید. اگر دمای شما بالاتر از 100 F رفت به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است یکی دو روز پس از این اتفاق, درد خفیفی داشته باشید. داروهای ضد دردی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند برایتان یک گزینه خوب باشد.

ممکن است تا 4 هفته لکه بینی داشته باشید. از پد برای خونریزی هایتان استفاده کنید وبرای 24 ساعات اول از تامپون استفاده نکنید. 

فعالیت و انجام ورزش:

اگر این کار را بکنید ممکن است به حالت عادی برگردید. اما تا زمانی که خونریزیتان متوقف نشده از ورزش سنگین خودداری کنید. 

رژیم غذایی:

یک رژیم غذایی متعادل غنی از آهن و ویتامین c داشته باشید.

غذای سالم

رژیم غذایی موثر در جلوگیری از بچه خوره 

درمان قطعی برای بارداری مولار و بچه خوره

خوشبختانه مبتلایان به بارداری های مولار حتی انواع بدخیم آن نیز درمان می شوند و می توانند در صورت درمان کامل دوباره باردار شوند.

اقدام به بارداری بعد از درمان مول و بچه خوره

امکان بارداری مجدد پس از درمان و بررسی شش ماهه و تائید پایین بودن سطح هورمون بتا اچ سی جی در مول های معمولی وجود دارد. اما در مول های بدخیم بیمار باید یک سال صبر کند. 

علت و درمان قطعی بچه خوره یا حاملگی پوچ + علائم بارداری مولار

4.7149
این مطلب مفید بود ؟1418
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
برچسب : حاملگی
وبگردی