نمایشگر دیجیتالی
در سال های اخیر مدت زمان پشت میز نشینی افراد و خیره شدنشان به صفحه نمایشگر های دیجیتالیبه شدت افزایش پیدا کرده است.این علاقه و توجه مشکلات بسیاری را برای چشم افراد به وجود می آورد.

خطر خیره شدن به نمایشگر دیجیتالی

عدم استفاده از صفحات دیجیتالی در زندگی های امروزی تقریبا غیر ممکن به نظر میرسد.این دستگاهها با صفحات نمایشگر دیجیتالی آبی رنگ خود مشکلات بسیاری را برای سلامتی ما به وجود آورده اند.

این روزها برای بسیاری ما زندگی خلاصه می شود در صفحا نمایشگر دیجیتالی آبی رنگی که گاهی بدون اینکه متوجه باشیم بدون وقفه ساعت ها به آنها خیره می شویم؛ اما این نمایشگر جذاب با چشمان ما چه می کنند؟ آیا می توان سر دردهای بدون وقفه و اشک چشم را به گردن همین وسایل دیجیتالی دوست داشتنی انداخت؟

نشستن های طولانی مدت نه تنها ما را چاق و تنبل کرده است بلکه خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سرطان و سکته های قلبی را افزایش می دهد؛ ولی پیامدهای زندگی وابسته به صفحات دیجیتال و صندلی های راحت به همین جا ختم نمی شود. چشمان ما آسیب پذیرترین عضوی هستند که در خاموشی و به تدریج قدرت خود را در اثر این سبک زندگی از دست می دهند.

تاثیر نمایشگرهای دیجیتالی بر روی چشم

همین موضوع باعث شده در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به «فشار چشم دیجیتال» روز به روز با سرعت شتابنده ای افزایش پیدا کند. خشکی و سوزش چشم ، دید تار، خستگی چشم، سر درد، کمر و گردن درد از شایع ترین علائم این مشکل هستند. شاید پذیرش این موضوع برای ما سخت باشد ولی استفاده روزانه بیشتر دو ساعت از وسایل دیجیتالی زمینه بروز این علائم را فراهم می کند. این امر زمانی تشدید می شود که کاربران فاصله استاندارد با صفحات دیجیتالی را رعایت نکنند و مدت ها از فاصله ای نزدیک به این صفحان چشم بدوزند.

فشار چشمی ناشی از لوازم دیجیتالی که گاهی به عنوان سندرم دید کامپیوتری از آن یاد می شود، به اثبات رسیده است.بسیاری از شرکت های فعال در حوزه تولید لوازم مراقبت از چشم در مورد عوارض مضر نور آبی دستگاه های دیجیتالی نگران هستند؛ زیرا تحقیقات آزمایشگاهی و تحقیقات بر روی حیوانات نشان دادند که قرار گرفتن در معرض میزان زیادی از نور آبی به بافت شبکیه چشم آسیب می رساند.

بنا بر تحقیقات انجام شده، در حال حاضر از هر 10 نفر هشت نفر به صورت هم زمان به دو صفحه دیجیتالی نگاه می کنند. افرادی که اغلب جزء کاربران پر مصرف محسوب می شوند و بیشتر از دو ساعت در طول شبانه روز به وسایل دیجیتال خود نگاه می کنند.تمامی این ها در شرایطی است که اغلب مردم صحبت کردن در خصوص این مشکل را ضروری نمی دانند به ندرت برای حل آن یا گرفتن مشورت به سراغ چشم پزشک می روند؛ ولی اگر قرمزی، سوزش و درد چشم به بخشی از زندگی روزانه شما بدل شده است بهتر است پیش از آنکه دیر شود و گرفتار عواقب جدی تر شوید به فکر راه چاره ای اساسی باشید.

چه باید کرد تا از آسیب چشمی نمایشگر دیجیتالی در امان بود:

1. به هنگام کار با کامپیوتر، فاصله مناسب را رعایت نمایید که تقریباً برابر با فاصله بازو از کامپیوتر است. همچنین از قوز کردن بپرهیزید.

2. زمانی که از گوشی استفاده می کنید، تا آنجا که ممکن است صفحه را از چشم ها دور نگه دارید. هر چه فاصله صفحه از چشم ها بیشتر باشد، کمتر احتمال دارد که فشار چشمی ایجاد شود. همچنین سایز نوشته ها و تصاویر را به اندازه ای بزرگ کنید که راحت قابل دیدن باشد.

3. هر 20 دقیقه، 20 ثانیه استراحت کنید و به فاصله ای دور در حدود 20 فوت دورتر، نگاه کنید. همچنین این کار باعث می شود پلک بزنید تا سطح چشم ها مجدداً مرطوب شود.

4. به چشم پزشک مراجعه کنید. حتی مشکلات کوچک بینایی ممکن است احتمال ابتلا به فشار چشمی دیجیتالی را افزایش دهد. بهتر است به هنگام استفاده از کامپیوتر یا دستگاه های دیجیتالی از عینک مختص این کار استفاده کنید.

5. از چشم پزشک شیشه های عینکی را بخواهید که نور آبی را مسدود می کنند. یکی سری عدسی عینک وجود دارد که باعث می شود کمتر در معرض نور آبی قرار بگیرید.

6. مطمئن شوید که لنزهای عینک شما دارای پوشش آنتی رفکت هستند. حذف انعکاس ها می تواند باعث راحتی در بینایی و کاهش فشار چشمی شود. 

مضرات خیره شدن به نمایشگرهای دیجیتالی بر روی چشم

3.18
این مطلب مفید بود ؟53
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از پرشین وی و گجت نیوز-/ف
وبگردی