آرش آقا بیگ
آرش آقابیگ طراح جلوه های ویژه سینمای ایران این روزها با چندین پروژه به صورت همزمان قرارداد بسته و یکی از پرکارترین فعالان در جشنواره فجر خواهد بود.

آرش آقا بیگ جوان ترین و فعال ترین شخصیت فیلمهای جشنواره فجر

آرش آقا بیگ با 32 سال سن یکی از جوانترین فعالان حوزه سینما است که با طراحی جلوه های ویژه 11 فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا میکند.

آقا بیگ طراح جلوه های ویژه در این خصوص گفت:خوشبختانه تعداد زیادی از فیلم هایی که طراحی جلوه های ویژه آن ها بر عهده من بود امسال در جشنواره پذیرفته شده است. البته این در حالی است که تعدادی دیگر از آثارم نیز به دلیل عدم اتمام فیلمبرداری و یا عدم پذیرش توسط اعضای هیأت انتخاب نتوانستند به این دوره از جشنواره راه پیدا کنند.

وی ادامه داد:امسال 8 فیلم سینمایی اعم از «دختر» به کارگردانی رضا میرکریمی، «بارکد»مصطفی کیایی، «امکان مینا»ی کمال تبریزی، «مالاریا»ی پرویز شهبازی، «نفس»نرگس آبیار، «عادت نمی کنیم»ابراهیم ابراهیمیان، «هفت ماهگی» هاتف علیمردانی و «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی را در بخش سودای سیمرغ دارم.

آقابیک سپس به ارائه توضیحاتی در رابطه با آثارش پرداخت و گفت:جدیدترین اثر سینمایی رضا میرکریمی فضایی خاص دارد و داستان فیلم از بوشهر آغاز شده و به تهران ختم می شود که ما در طول جاده نیاز به ایجاد فضاهایی برفی، بارانی و مه گرفته داشتیم و در واقع فضای شهر در فیلم «دختر» این گونه تعریف شده است؛ از آنجا که به صورت رئال امکان چنین اتفاقاتی به خصوص در جغرافیایی که فیلم در آنجا فیلمبرداری می شد وجود نداشت ما طراحی های زیادی را انجام دادیم که خوشبختانه مورد تأیید آقای میرکریمی قرار گرفت.

آرش آقا بیگ طراح جلوه های ویژه

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «اشباح» سپس با بیان اینکه برخلاف آنچه در برخی رسانه ها منتشر شده فیلمبرداری «دختر» به پایان نرسیده است اظهار داشت:یک سکانس از فیلم باقی مانده که حدود 4 یا 5 پلان است که به زودی فیلمبرداری این بخش ها که نیاز به فضایی مه آلود و خاص دارند را نیز انجام خواهیم داد تا فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر مشکلی نداشته باشد.

این طراح جلوه های ویژه جوان سینما در رابطه با جدیدترین ساخته مصطفی کیایی نیز گفت:کار کردن با این کارگردان جوان و خلاق همیشه برای من لذت دارد و خوشبختانه بعد از چندین همکاری با یکدیگر به زبان مشترکی رسیده ایم و همین باعث شده تا در طول کار کمترین مشکلی با یکدیگر نداشته باشیم و به بهترین شکل ممکن فضای مورد نظرمان را خلق کنیم.

وی ادامه داد:در «بارکد» صحنه های اکشن و درگیری های زیادی به همراه غبارآلود بودن شدید فضا وجود دارد که خوشبختانه با همراهی سایر عوامل توانستیم این مهم را به خوبی به نتیجه برسانیم؛ «امکان مینا» جدیدترین ساخته کمال تبریزی نیز فضای خاصی دارد. فضای فیلم به نوعی مربوط به حفاظت اطلاعات در اوایل انقلاب اسلامی است صحنه های اکشن و تیراندازی زیادی در این اثر سینمایی وجود دارد که به بهترین شیوه ممکن طراحی آن ها انجام شده است.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» خاطرنشان کرد:فیلم «مالاریا» کار چندانی نداشت و فضای فیلم به باران نیاز داشت که ظرف یکی دو روز کار آن را انجام دادیم اما برای فیلم «عادت نمی کنیم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان تیتراژ ساختیم به گونه ای که تیتراژ نهایی این فیلم به گونه ای است که ماشینی در فضای باز در حال حرکت است و قطرات باران به شیشه های آن برخورد می کند که این فضا شباهت غریبی با سوژه فیلم دارد.

آرش آقا بیگ

آقابیک سپس با تأکید بر اینکه «خشم و هیاهو» بر خلاف اغلب ساخته های هومن سیدی صحنه های اکشن ندارد، اظهار داشت:داستان این فیلم در مورد یک بازیگر سینما و تلویزیون است که در زندگی اش دچار اتفاقاتی می شود؛ بیشتر سکانس های فیلم در فصل زمستان می گذرد و ما به رغم سختی های زیاد در فصل تابستان صحنه های متعدد برفی و بارانی را ایجاد کردیم.

وی سپس در رابطه با جدیدترین ساخته نرگس آبیار گفت:من این فیلم را شخصاً دوست دارم و فیلمنامه آن به شدت مرا به سوی خود جذب کرد؛ خوشبختانه این فیلم گروه تولید بسیار خوبی داشت و کار ما در این فیلم بسیار پرحجم بود به این معنا که صحنه های متعدد طوفانی در فیلم وجود داشت که طراحی آن ها بر عهده ما بود و از سوی دیگر برخی از صحنه های فیلم نیاز به برف و یخبندان شدید داشت. به عنوان نمونه در یکی از سکانس های فیلم دختربچه که شخصیت اصلی «نفس» را دارد در دریاچه ای یخ زده گیر می کند که ما برای خلق این صحنه خاص همکاری زیادی با گروه جلوه های ویژه بصری داشتیم و با کمک آن ها به بهترین شکل ممکن این سکانس به سرانجام رسید.

این طراح جلوه های ویژه سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو به سایر فیلم هایش که در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارند اشاره کرد و گفت:2 فیلم سینمایی «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی و «خانه ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی را در بخش «نگاه نو» دارم و همچنین با فیلم «یک شهروند معمولی» ساخته مجید برزگر در بخش «هنر و تجربه» این دوره از جشنواره حاضر هستم.

آقابیک ادامه داد:در فیلم «گیتا» تنها یک سکانس برای ایجاد طوفان در بهشت زهرا (س) که خانم مریلا زارعی در آنجا بازی داشتند کار داشتیم اما «خانه ای در خیابان چهل و یکم» برای من مملو از احساس تعلق خاطر است و کار بسیار سختی را در این فیلم انجام دادیم که با دقت و وسواس زیادی حمیدرضا قربانی همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شد.

آرش آقا بیگ پرکارترین و جوانترین شخصیت جشنواره فیلم فجر 94

54
این مطلب مفید بود ؟40
برگرفته از سينماپرس - / ک
وبگردی