کبد سالم
کبد سالم یعنی داشتن بدنی سالم. کبد با تصفیه خون و دفع مواد زائد و سموم بدن یکی از مهمترین اعضای داخلی بدن است. امام رضا (ع) توصیه هایی موثر از دل علم طب سنتی برای سالمسازی کبد دارند.

توصیه های امام رضا برای داشتن کبد سالم

کبد یکی از ارگان های مهم داخلی بدن انسان است که اختلال در عملکرد آن اختلالات بسیاری را در سلامت بدن و عملکرد اعضای دیگر ایجاد می کند. برای داشتن کبد سالم و سالمسازی کبد توصیه های بسیاری در کتب طب سنتی موجود است که بخشی از آن مربوط به توصیه های امام رضا (ع) می باشد. 

توصیه های طب سنتی امام رضا (ع) برای داشتن کبد سالم

کبد و طحال وظایف مشابهی در بدن در جهت تصفیه خون دارند و در حفظ سیستم ایمنی بدن به همدیگر کمک می کنند.خوردن سبزیجات به ویژه کاسنی، خوردن انار و خواب کافی از توصیه های امام رضا(ع) در محافظت از کبد است.

امام رضا(ع) در رساله ذهبیه ضمن تشریح اعضای بدن و وظایف هر یک از آنها درباره حزن و شادی بدن می فرمایند:عذاب بدن حزن و غم و ثواب بدن شادی است. سپس اشاره می کنند که مرکز غم و حزن در بدن کبد و مرکز شادی و فرح بدن کلیه ها هستند.

خوردن سبزیجات به ویژه کاسنی و خرفه به کبد کمک شایانی در انجام وظیفه خود می کند. کاسنی بهترین رفیق کبد است وقتی کبد اصلاح شود بدن خود تمام بیماری های شناخته و ناشناخته را درمان می کند.

کاسنی

کاسنی برای داشتن کبد سالم و گیاهی مفید برای کبد

 امام رضا(ع) فرمودند: إنَّ فِی الْهِنْدِباءِ شِفاءٌ مِنْ ألْفِ داء، ما مِنْ داء فی جَوْفِ الاْنْسانِ إلاّ قَمَعهُ الْهِنْدِباءُ؛

گیاه کاسنی شفای هزار نوع درد و مرض است، کاسنی هر نوع مرضی را در درون انسان ریشه کن می نماید»

خواب خوب برای داشتن کبد سالم

استراحت کافی می تواند به کبد در انجام کار آن یاری رساند.

در توصیه های طبی و بهداشتی امام رضا(ع) آمده است:در هنگام خوابیدن انرژی اصلی و حرارت حاصل از آن در عمق بدن تمرکز می یابد و حاصل آن گوارش خوب، هضم دقیق و بهتر است.

در هنگام خواب بیشتر اعضا در حالت استراحت است و به انرژی و تمرکز نیازی ندارد. به همین دلیل بیشترین تأثیر انرژی بدن در دستگاه گوارش و کبد است که نتیجه آن تغییر و تبدیل غذای تناول شده به خون سالم و مفید در کبد است.

آب سرد؛ دشمن کبد است

امام رضا (ع) در این زمینه برای جذب مواد غذایی به بدن و بهره حداکثری بدن از غذاها، نوشیدن آب در بین غذا را نهی کرده می فرمایند:هر کس بخواهد که معده اش ناراحت نشود، در بین غذا آب نیاشامد تا وقتی که خوردن غذا پایان پذیرد. هر کس در هنگام خوردن طعام آب بخورد، بدنش مرطوب و معده اش ضعیف گردد و رگ ها جوهر و قوت غذا را نمی گیرند.

کبد و طحال وظایف مشابهی در بدن در جهت تصفیه خون دارند و در حفظ سیستم ایمنی بدن به همدیگر کمک می کنند. طحال یکی از عضوهای بدن است که در قسمت چپ بالای شکم قرار دارد و به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن به تولید و ذخیره سازی سلول های خونی می پردازد و در واقع جزئی از سیستم گردش خون محسوب می شود.

خوردن انار فراموش نشود:

انار

انار میوه مفید برای کبد و داشتن کبد سالم

و در حدیث دیگری امام رضا(ع) به نقل از پدران بزرگوارشان به نقل از پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

کُلُوا الرُّمَّانَ فَلَیسَتْ مِنْهُ حَبَّةٌ تَقَعُ فِی الْمَعِدَةِ إِلَّا أَنَارَتِ الْقَلْبَ وَ أَخْرَسَتِ الشَّیطَان‏ أربعین یوما ؛

 انار بخورید، هر دانه ای از انار که در معده قرار می گیرد، موجب نورانیت دل و لالی یا دوری برای چهل روز شیطان می شود.

امام رضا(ع) می فرمایند: الاِمتِلاءُ مِنَ البَیضِ المَسلوقِ یورِثُ الرَّبوَ وَالاِبتِهارَ؛

پُرخوری از تخم مرغ آب پَز ، نفسْ تنگی و نفس بُریدگی می آورد.

کبد سالم ، داشتن کبد سالم با توصیه های امام رضا (ع) برای سالمسازی کبد

4.7412
این مطلب مفید بود ؟38626
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از طب الرضا /ن
برچسب : امام رضا کبد
وبگردی