زیبایی دندان
زیبایی دندان امروزه برای بسیاری از افراد مهم است و روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد مثل ارتودنسی، لمینت سرامیکی، کامپوزیت دندان و غیره.

با بهترین راهکارهای زیبایی دندان آشنا شوید

زمانی که به دنبال راه های زیبایی لبخند خود هستید، انتخاب های زیاد و راه های مختلفی پیش روی شما خواهد بود. زیبایی های دهان و دندان همیشه در حال پیشرفت هستند و می توانند با استفاده از روش های مختلف، زیبایی لبخند شما را چندین برابر کنند؛ این بخش از سلامت دهان و دندان نمناک شما را روش های جدید و به روز برای زیبایی دندان و رفع مشکلات ظاهری آن آشنا خواهد کرد.

فرآیندهای زیبایی دندان

همه پروسه های زیر نمی تواند برای همگان موثر واقع شود. دندانپزشک شما می تواند در تعیین اینکه کدام روش برای شما بهترین است و می تواند لبخند تان را زیبا کند، تصمیم گیری کند.

سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ

نام دیگر این روش، بلیچینگ نیز هست. این پروسه می تواند دندان شما را سفید و روشن کند و لکه های تیره روی آن را از بین ببرد. بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها را می توان هم در خانه و هم در مطب انجام داد. بلیچینگ برای همه مورد استفاده قرار نمی گیرد ، و بسیار مهم است که اول سلامت دندان های شما به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

سفیدی دندان

ونیر دندان ها

ونیر یک پوسته یا لایه نازک از جنس کامپوزیت یا شیشه ای است و می تواند قسمت های جلوی دندان شما را بپوشاند. ونیرها برای درمان مشکلات مربوط به زشتی دندان ها مثل بد رنگی دندان، بهم ریختگی های غیر شدید ، از بین رفتن رنگ دندان ها یا حتی پوشش فاصله بین آن ها استفاده می شود.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت های دندان یکی از سریع ترین و کم هزینه ترین روش ها برای درمان مشکلات دندانی و زیبایی می باشد. برای درست کردن دندان های شکسته شده یا تخریب شده ونیر کامپوزیت را در یک یا دو جلسه با دقتی بسیار بالا، بر روی دندان های آسیب دیده بیمار نصب می کنند. فاصله بین دندان ها و تاج دندان را نیز در این روش می توان ترمیم کرد.

ونیر کامپوزیت از جنس رزین نیمه شفاف است و به قالب گیری و طراحی توسط لابراتوار نیازی ندارد. کامپوزیت یک ماده خمیری است که با قرارگرفتن در مقابل یک اشعه خاص، سفت می شود. دندان پزشک پس از سفت شدن کامپوزیت، این ماده را تراش و صیقل می دهد تا به شکل دندان در بیاید. امکان ترمیم و تعویض کامپوزیت دندان وجود دارد و این روش بی خطر است.

لمینت سرامیکی

یکی از روش های مدرن ترمیم و بهبود زیبایی دندان لمینت، لامینت یا ونیر سرامیکی، است که با استفاده از یک پوسته نازک سرامیکی انجام می شود. ونیر سرامیکی مقاومت بیشتری از ترمیم های کامپوزیتی دارند و کمتر دچار شکستگی و تغییر رنگ می شود. برای تغییر رنگ، شکل و اندازه دندان ها و شکل کلی لبخند بیمار می توان از لمینت های سرامیکی استفاده کرد.

برای نصب لمینت های سرامیکی، پزشک ابتدا قالب گیری لازم را از دندان انجام داده و این قالب ها در آزمایشگاه به شکل روکشی بسیار نازک و سرامیکی در می آیند تا با کمترین میزان تراش دندان، بر روی دندان بیمار نصب شوند.

تاج های سرامیکی

برای محافظت از دندان ها با آسیب ساختاری تاج های پرسلن کمک کننده است. برخی از افراد تاج را به عنوان “کلاه” می نامند زیرا تاج ها کل دندان تا لثه را می پوشاند.

تاج های سرامیکی

پل های پرسلان

پل ها مانند چندین تاج به هم چسبیده به نظر می رسند. پل می تواند بر روی یک جفت دندان سالم یا مجموعه ایمپلنت های دندان متصل شود.

امالگام فیلینگ

برای ترمیم دندان های پوسیده آنها را با مواد بادوامی به نام امالگام فیلینگ پر می کنند که برخی از آنها تا 20 سال عمر می کنند.

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت دندانی یک تجهیز فلزی است که می تواند جای دندان های خالی را پر کند. ایمپلنت معمولا از تیتانیوم ساخته شده و با جراحی داخل استخوان فک، دقیقا جایی که دندان ندارید، قرار می گیرد. ایمپلنت دندانی در ریشه دندانی قرار می گیرد و می تواند جایگزین خوبی برای دندان مصنوعی نیز باشد.

ایمپلنت

روکش های دندانی

روکش های دندانی کاملا اندازه قوس دندانی شما هستند و کل دندان های یک ردیف را پوشش می دهند. ساخت آن ها از طریق قالب گیری انجام می شود. جنس این روکش های دندانی اغلب چینی یا پلاستیکی است که قسمت های فلزی بکار رفته متصل به آن ها می تواند از آن ها در برابر فشار جویدن محافظت کند. روکش های دندانی برای پوشش دادن مشکلاتی مثل بهم ریختگی های دندانی، بدشکلی دندان، پوسیدگی، شکستگی، لب پریدگی و دندان هایی که نیاز به پر کردن دارند و یا بینشان فاصله است، مناسب خواهد بود.

باندینگ دندانی

باندینگ دندانی پروسه ای است که در آن فلزهای رنگی به دندان می چسبند. این پروسه برای ترمیم یا بهبود ظاهر دندان هایی بکار می رود که دچار لکه های بدی هستند یا شکسته شده و ترک برداشته اند.

ارتودنسی

ارتودنسی فقط برای کودکان نیست. این روزها نوجوانان و جوانان بیشتر از قبل برای درمان ارتودنسی به دندانپزشک مراجعه می کنند. اگر دندان های نامرتبی دارید، حتما از ارتودنسیت خود سوال کنید تا ببینید که گزینه خوبی برای ارتودنسی هستید یا خیر.

ارتودنسی

کلام آخر

مثل همیشه بخش سلامت دهان و دندان نمناک توصیه می کند حتما باید با دندانپزشک خود مشورت کنید و ببینید که چه روشی می تواند برای نیاز دندانی شما مناسب تر باشد و زیبایی دندان های شما را چندین برابر کند.

بهترین و جدیدترین روش های زیبایی دندان

4.48
این مطلب مفید بود ؟71
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/م.ح
وبگردی