نشانه سرطان روی زبان
تغییرات رنگ زبان و نارسایی چشایی می توانند نشانه های خطر سرطان باشند اگر دچار تغییراتی روی زبان خود شدید آن را جدی بگیرید.

نشانه های سرطان روی زبان را چطور و با چه هشدارهایی بشناسیم؟

زبان از گروهی عضله ی متحرک تشکیل شده است، که به کف دهان شما چسبیده اند.سطح زبان از یک سری برجستگی های کوچک به نام پرز تشکیل شده است، قسمت اعظم جوانه های چشایی ما روی این پرزها قرار دارند.زبان برای چشیدن، بلعیدن و جویدن غذا استفاده می شود، همچنین به ما کمک می کند تا در حین صحبت، کلمات را ادا کنیم.معمولا، زبانی که صورتی رنگ است و با یک لایه براق و روشن مایع پوشیده شده است، سالم شناخته می شود.

همان طور که همه ما تجربه کرده ایم، جراحت زبان، مانند وقتی که زبان را گاز میگیریم، می تواند کمی دردناک باشد، زیرا زبان جزئی از بدن است که در کارهای روزانه، مانند خوردن و صحبت کردن خیلی از آن استفاده می شود. شاید کمتر کسی بداند که زبان، معیار خوبی برای سنجش سلامت بدن است، به همین دلیل متخصصین امور پزشکی در هنگام معاینه، به دهان و زبان شما نگاه می کنند.

مشکلات شایع زبان:

  • تغییر رنگ
  • افزایش سایز
  • تغییر غیر عادی در سطح زبان
  • رشد پرز های زبانی
  • درد و سختی در حرکت دادن زبان

دلایل زیادی برای مشکلات زبانی وجود دارد که می تواند از بی خطر تا جدی باشد، شرایط جدی تر می تواند به عوامل خطرزا، مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل مربوط باشد.همچنین می تواند به دلیل مشکلات پزشکی پنهان نیز اتفاق بیفتد.

شکل سرطان زبان

انواع نشانه های سرطان روی زبان

عوامل خطرزا برای مشکلات زبان چه هستند؟

براساس مشکل زبان، عامل خطرزا می تواند استعمال دخانیات، نوشیدن الکل، بهداشت دهانی پایین، عفونت های ویروسی، سیستم ایمنی ضعیف و حتی استرس باشد.

زبان سفید:

تغییر رنگ زبان می تواند از خوش خیم تا مسائل جدی تر که به مراقبت پزشکی نیاز دارد، متفاوت باشد. در بخش های قبلی سلامت نمناک گفتیم که زبان سفید اغلب به دلیل باقی ماندن ذرات غذا یا جرم باکتریایی ایجاد می شود، در غیر اینصورت می تواند به این دلایل اتفاق بیفتد:

  • برفک
  • پیسی دهان
  • پلان دهانی
  • پیسی مودار
  • خط سفید

برفک، به دلیل رشد بیش از حد مخمر قارچ در دهان ایجاد می شود، بیماری، مصرف دارو، استرس و درمان با آنتی بیوتیک ها می توانند با برهم زدن تعادل باکتری های طبیعی دهان، موجب بروز برفک شوند .

افراد دیابتی بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند، از قرص و مایع های ضد قارچ برای درمان برفک استفاده می شود.

پیسی دهان از روی لکه های سفیدی که کنده نمی شوند، شناخته می شوند و می تواند به دلیل تحریک مزمن در دهان به وجود بیاید.

اگرچه همیشه دلیل شناخته شده ای وجود ندارد، استفاده از دخانیات شایع ترین دلیل ابتلا به پیسی دهان است. بعضی اوقات لکه ها در گوشه های زبان هستند و می توانند به دلیل سایش مداوم به دندان های پایینی به وجود بیایند.

اگرچه در اغلب موارد پیسی خوش خیم است، ولی می تواند منجر به مشکلات جدی تر مانند سرطان دهان شود.ریسک ابتلا به سرطان بسته به سن فرد، اندازه ناحیه، و تعداد جراحات بالاتر می رود. ممکن است تکه برداری نیاز باشد.

لیکن پلان دهانی، یک وضعیت التهابی مزمن است که به دلیل عکس العمل سیستم ایمنی (خود ایمنی) به وجود می آید. از روی طرح نوار مانند سفیدش شناخته می شود، حتما باید تحت نظر گرفته شود، زیرا در صورت تغییر می تواند به سرطان دهان تبدیل شود (به ندرت) . تکه برداری نیز پیشنهاد می شود.

پیسی مودار، تکه های سفید در گوشه ی زبان و مودار و سخت است. این مشکل به دلیل ویروس اپستین به وجود می آید و معمولا در افراد دارای نقص ایمنی اتفاق میفتد.اگر مشکل شناخته شده ای در مورد سیستم ایمنی بدن وجود نداشته باشد، باید تست HIV گرفته شود.

خط سفید، وضعیت خوش خیمی است که به صورت یک خط سفید در کناره های زبان است و به دلیل نازک شدن بافت پوششی به خاطر حساسیت هایی که با جویدن به وجود می آیند، ایجاد می شود. هیچ درمان خاصی نیاز ندارد.

با نشانه سرطان روی زبان آشنا هستید؟

زبان قرمز:

دلایل واضحی برای قرمز شدت زبان وجود دارد، مانند چیزهایی که می خورید. (توت فرنگی و غذاهای قرمز) برخی غذاهای اسیدی می تواند باعث قرمزی موقت و ناراحتی شود . اگر چه زبان قرمز می تواند نشانه بیماری های پنهان نیز باشد . برخی از این مشکلات می تواند به دلیل کمبود ویتامین، بیماری کاوازاکی یا تب اسکارلت باشد.

اریتروپلاکیا یک ناحیه قرمز یا جراحت است که از روی زبان جدا نمی شود . (به غیر از رنگ، مانند پیسی است). یک جراحت که همراه با ظاهری قرمز و سفید است، این جراحت باید شرایط قبل از بدخیمی در نظر گرفته شود.

این بیماری در مقایسه با پیسی، بیشتر در معرض بدخیم شدن قرار دارد.، به خصوص اگر جراحت خوب نشود و یا اندازه آن بزرگتر شود.

زبان سیاه:

زبان سیاه اغلب حالت بی خطری است که به دلیل درمان دارویی، سیگار کشیدن، بهداشت دهانی پایین، رژیم نرم و یا خشکی دهان رخ می دهد.

دلایل وقوع این مشکل تغییر در باکتری های طبیعی دهان، بعد از استفاده از آنتی بیوتیک یا استفاده از محصولاتی که حاوی بیسموت هستند، است. درمان زبان سیاه، بهتر کردن رژیم غذایی، قطع مصرف سیگار، بهداشت دهان بهتر است.

افزایش سایز یا تورم زبان:

تورم یا بزرگ شدن زبان، می تواند به دلیل حساسیت، مصرف دارو، جراحات یا بیماری های پنهان مانند آمیلوئیدوز باشد. شناخت این بیماری های پنهان درمان معمول این مشکل است.

واکنش های آلرژیک به داروها، غذا یا حتی نیش زنبور می تواند باعث تورم زبان شود، اگر زبان به طور ناگهانی متورم شد باید سریعا درمان شود، زیرا می تواند راه تنفس را مسدود کند.

تورم زبان می تواند به خاطر اثرات جانبی بعضی از دارو ها مانند داروهای فشار خون، یا مسکن ها مانند آسپرین یا ادویل نیز ایجاد شود. جراحتی که بر اثر غذای داغ ایجاد می شود و زبان را می سوزاند یا حتی گاز گرفتن زبان، می تواند باعث تورم زبان شوند.

برفک دهانی نیز می تواند باعث تورم زبان و التهاب شود، باقی موارد شامل تومور سرطانی، آمیلوئیدوز،سارکوئیدوز یا بیماری کاوازاکی است.

درمان سرطان زبان

سرطان چه نشانه ای روی زبان می گذارد؟

نشانه هایی از سرطان که روی زبان پدیدار می شوند

تومور روی زبان:

ضایعه های فیبروم معمولا روی زبان دیده می شوند و به صورت برجستگی های نازک، گنبدی شکل، صورتی و نرم هستند. و در نتیجه یک آسیب مزمن در ناحیه ای از زبان که عمدتا در خط جویدن زبان ایجاد می شود، به وجود می آیند. خوش خیم هستند ولی معمولا تکه برداری انجام می شود تا نوع آن مشخص شود و جراحت از روی زبان برداشته شود.

کارسینوم سلول های سنگفرشی، رایج ترین نوع سرطان است که به کرم خوردگی دندان وابسته است و 90 درصد از سرطان های دهانی را تشکیل می دهد. سرطان دهان در کل 2 درصد از آمار کل سرطان در آمریکا را به خود اختصاص داده است. معمولا سطح بیرونی زبان را درگیر می کند . عوامل خطرزای این بیماری سن بالای 40 سال، استعمال دخانیات و نوشیدن الکل هستند.

در افراد جوانتر عامل خطرزا، ویروس پاپیلوم انسانی است. کارسینوم سلول های سنگفرشی، به صورت یک لایه ی ضخیم و سخت بر روی یک پایه قرمز یا سفید رنگ خود را نشان می دهد.

بعد از پیشرفت بیماری ممکن است برآمدگی یا جراحاتی نیز ایجاد شود، در برخی موارد تومور در قسمت پایینی زبان وجود دارد و تا زمانی که بیماری پیشرفته نشده است، امکان تشخیص آن وجود ندارد. درمان این بیماری از طریق ترکیبی از عمل جراحی برداشت تومور، شیمی درمانی و رادیوتراپی است.

موارد غیر طبیعی در مورد سطح زبان

سطح صاف زبان می تواند به دلیل جراحت (سوختگی با غذا)، کمبود مواد معدنی مانند آهن، فولات یا ویتامین B12 باشد.

زبان جغرافیایی یکی از شایع ترین نوع شکل زبان است، این شکل از زبان، در 14 درصد از جمعیت مردم آمریکا وجود دارد. این حالت خوش خیم بر روی سطح نرم و صاف پشت زبان ایجاد می شود. ممکن است یک یا چند تکه باشد و در طول زمان تغییر کند. معمولا بدون درد است. ولی ممکن است سطح صاف آن قسمت به غذاهای تند و اسیدی حساس باشد. درمان خاصی نیز نیاز ندارد.

زبان شیاردار، دومین نوع از زبان است که به دلیل عمیق شدن شیارهای طبیعی زبان، بنابر افزایش سن ایجاد می شود. در بخش سلامت نمناک اشاره شده بود که برخی شرایط پزشکی با این مشکل مرتبط هستند. درمان خاصی نیاز نیست مگر اینکه ذرات غذا و باکتری ها داخل این شیارها باقی بمانند و باعث تحریک پرزهای زبان شوند . مسواک ملایم می تواند مشکل را برطرف کند.

همانطور که قبلا نیز ذکر شد، زبان مودار به دلیل رشد بیش از حد پرزهای زبان ایجاد می شود و اغلب باعث تغییر رنگ به سفید یا سیاه می شود. زبان مودار سومین نوع از انواع زبان است که بی خطر محسوب می شود. مسواک ملایم به تنهایی کافی است.

گلوسیت لوزی شکل میانی، جراحتی است که در میانه ی پشت زبان به وجود می آید. معمولا به صورت یک ناحیه صاف، قرمز، براق دیده می شود. دلیل آن می تواند عفونت باکتریایی باشد. استفاده از داروی ضد قارچ دهانی یا فلوکونازول می تواند به درمان آن کمک کند.

درد زبان:

درد زبان می تواند به دلیل کم خونی، آفت در دهان، تبخال دهانی، درد عصبی سرطان، دندان مصنوعی که راحت نیست یا حساسیت های بعد از دندانپزشکی باشد.

آفت هایی معمولا روی زبان دیده می شوند و خیلی دردناک هستند. مرکزشان به رنگ سفید و زرد و اطرافشان قرمز است.

این زخم ها به دلیل جراحات در همان ناحیه، استرس، ژنتیک به وجود می آیند.درمان خاصی نیاز ندارند و اغلب خود به خود کمتر از دو هفته خوب می شوند.

تبخالی دهانی براثر ویروس تبخال ایجاد می شود و به صورتی زخمی که پر از مایع است، ظاهر می شود. تبخال دهانی عموما بعد از دو هفته خوب می شود ولی می توان برای کوتاه کردن دوره ی درمان از داروهای ضدویروس استفاده کرد.

سندروم دهان سوزان عارضه ای است که معمولا زبان را دربر می گیرد. عوارض آن احساس خشکی دهان، همراه با طعم فلز در دهان است.

با شرایطی مانند یائسگی، عصبانیت، افسردگی، برگشت اسید معده، کمبود مواد غذایی و شرایط دهان مثل دهان خشک و برفک رابطه دارد.معمولا باید موارد پنهان مشکل ساز را درمان کرد.

بیماریهای زبان

کدام نشانه روی زبان از سرطان خبر می دهد؟

نشانه هایی خاموش از سرطان روی زبان

تغییر در حواس زبان:

ناهنجاری بساوایی، حواس تغییر یافته یا غیر طبیعی است، ناهنجاری بساوایی زبان می تواند به دلیل آسیب به اعصاب گفتاری یا احساسی زبان به وجود بیاید. رایج ترین دلیل آسیب به اعصاب گفتاری، کشیدن دندان عقل است، زیرا اعصاب، خیلی به دندان کشیده شده نزدیک هستند.

آسیب به اعصاب معمولا بعد از وقوع، قابل مشاهده است و نشانه های آن تغییر، کاهش یا از دست دادن کل حواس است. حواس تشخیص درد، مزه، لمس، تعیین دما و تعیین موقعیت و حرکت ، می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

این مسئله مانند وقتی است که برای کارهای دندانپزشکی، بی حسی انجام می شود. معمولا صبر می کنند تا اعصاب دوباره خود را ترمیم کنند که ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد. اگر بهبودی حاصل نشد، می توان جراحی انجام داد.

مشکلات مزه کردن:

نارسایی چشایی واژه ای است که اختلال در حس مزه کردن را بیان می کند. دلایل عمده آن استفاده از دارو، درمان سرطان، خشکی دهان، مشکلات لثه، یا سرماخوردگی است. درمان سرطان که شیمی درمانی و رادیوتراپی بر روی ناحیه سر و گردن است، می تواند مقدار خیلی زیادی روی حس چشایی اثر بگذارد.

کاهش بزاق باعث خشکی دهان می شود. سیگار کشیدن نیز می تواند در این امر دخیل باشد. نارسایی چشایی می تواند موقت باشد و بنابر وسعت آسیب مدت زمانی طول می کشد تا مشکل برطرف شود.

مشکل در حرکت دادن زبان:

این مشکل معمولا به دلیل آسیب به اعصاب به وجود می آید. کاهش دامنه حرکت زبان بر روی غذا خوردن، بلع و صحبت کردن اثر می گذارد. بنابر وسعت آسیب به عصب، درمان های فیزیکی می تواند به کوتاه تر شدن روند درمان کمک کند.

بسته شدن و گره خوردن زبان یا لکنت زبان خیلی مورد نادری است و زمانی اتفاق میفتد که بافتی که زبان را به کف دهان متصل می کند خیلی کوتاه باشد و از حرکات زبان جلوگیری کند.

از آنجا که زبان برای مکیدن خیلی مهم است، نوزاد مبتلا به لکنت زبان ، ممکن است نتواند به راحتی از سینه شیر بخورد و روی صحبت کردن بچه ها و افراد مسن اثر می گذارد. درمان لکنت زبان جراحی است، که بافت جمع شده را آزاد می کند و حرکات زبان راحت می شود.

مشکلات زبان در نوزادان و بچه ها چه هستند؟

در پاسخ به سوال شما کاربران نمناکی باید توضیح دهیم که رایج ترین مشکل در بین نوزادان برفک است، که به صورت تکه های سفید روی زبان مشاهده می شود. معمولا بعد از مصرف آنتی بیوتیک توسط نوزاد یا مادر شیرده به وجود می آید. راه های درمانی استفاده از داروهای ضد قارچ برای نوزاد و اگر از سینه شیر میخورد، برای مادر است، تا از بازگشت عفونت جلوگیری شود.

سایر بیماری های رایج زبان در کودکان:

  • زبان شیاردار
  • زبان جغرافیایی
  • ضایعه های جراحتی
  • آفت
  • مورد نادر دیگر "زبان توت فرنگی" است 

مشکلات زبان

نشانه سرطان روی زبان و بیماری های زبان در کودکان

مشکلات زبان در دوران بارداری:

درصد کمی از بانوان، در طول دوران بارداری ، تجربه ی درد زبانی دارند. این می تواند به دلیل تغییرات هورمونی باشد. درد می تواند ترکیبی از زبان جغرافیایی باشد، که همانطور که پدیدار می شود، ناپدید می گردد. این مشکلات اغلب بعد از حاملگی برطرف می شوند.

آیا درمان خانگی برای مشکلات زبان وجود دارد؟

ایبوپروفن می تواند به درد های زبانی کمک کند. سوزش زبان با مکیدن یخ یا شستن زبان با آب سرد بهتر می شود. اگرچه این درمان ها موقتی هستند.

درمان مشکلات زبانی چه هست؟

درمان مشکلات زبان به علت های نهانی آن بستگی دارد. برخی از آنها هیچ درمانی نیاز ندارند و بالعکس تعدادی دیگر به درمان با دارو، جراحی، و رادیوتراپی احتیاج دارند.

اگر مشکلات زبان، تحت تاثیر عوامل پنهانی باشد، درمان آن عامل، کلید حل مشکل است.

آیا می توان از مشکلات زبانی جلوگیری کرد؟

از برخی از مشکلات زبانی می توان با بهداشت خوب، خوردن غذای مناسب و رژیم مغذی جلوگیری کرد. برخی از آنها اصلا قابل جلوگیری نیستند، ولی علائم آنها قابل درمان هستند و تعدادی دیگر به دلیل بیماری های دیگری به وجود می آیند. به طور مثال بیماری ایدز معمولا همراه با نشانه های بدنی دیگر، در دهان خود را نشان می دهد.

قطع مصرف سیگار و مصرف الکل خطر ابتلا به بیماری ها و سرطان دهان را می کاهد. واکسنHPV می تواند از شما محافظت کند. هنگام معاینه دندانپزشکی باید تست سرطان دهان نیز لحاظ شود. گوش و حلق و بینی نیز باید تست شود. این تست شامل آزمایش کل بافت های نرم دهان مانند زبان، سقف دهان، کف دهان، قسمت داخلی گونه و داخل گلو است.

 

هر تغییری روی زبان نشانه مشکلی است ولی کدام نشانه سرطان است؟

3.5191
این مطلب مفید بود ؟13457
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : colgate / medicinenet / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
وبگردی