همسر زورگو
خیلی از افراد برای اینکه همسر خود را تحت کنترل درآورده و نسبت به رفتارهای وی تسلط یابند از ابزار زورگویی استفاده می کنند. این افراد ویژگی ها و خصوصیات مختلفی دارند که با شناخت آنها می توانید پی به صحت این مطلب ببرید.

ویژگی های همسر زورگو و سلطه جو 

فرد سلطه جو دارای یک سری ویژگی های شخصیتی است که وی را از سایر شخصیت های غیرنرمال جدا می کند. درواقع این دسته افراد که گاهی با سایر شخصیت ها اشتباه گرفته می شوند، کسانی هستند که خود و دیگران را به عنوان «اشیا» استثمار و کنترل می کنند و برای نیل به منافع شخصی مورد استفاده قرار می دهند.

یک فرد کنترل گر در ذهن خیلی از ما کسی است که دیگران را از مسیری که در زندگی شان می روند سرزنش کرده، خشونت فیزیکی دارد یا به طور مداوم تهدید کرده یا اولتیماتوم می دهد. ما این فرد را قلدری تجسم می کنیم که به هر کس که می رسد او را تحقیر کرده و مدام به همسرش دستور می دهد. بااینکه این علامت ها به شدت مشکل ساز هستند اما نشانه های دیگری هم هست که به طور کاملاً متفاوتی خود را نشان می دهند.

ویژگی های همسر زورگو

افراد زورگو و کنترل کننده برای تسلط یافتن بر همسرشان از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. گاهی اوقات این کنترل احساسی آنقدر پیچیده می شود که کسی که تحت کنترل قرار گرفته باور می کند که خودش فرد زورگوی جمع است و یا خیلی خوش شانس است که همسر کنترل کننده اش او را تحمل کرده و با او مانده است. این رفتار چه منجر به مشکلات و آزارهای احساسی و فیزیکی بیشتر شود یا نشود، وضعیت سالمی در رابطه به حساب نمی آید. اگر بیشتر از چند مورد از علامت های زیر را در همسرتان مشاهده کردید، حتماً این مشکل را جدی بگیرید.

1-جدا کردن شما از دوستان و خانواده تان

 ممکن است کم کم شروع شود اما معمولاً این اولین قدم برای کنترل کردن شماست. ممکن است از اینکه چقدر با برادرتان تلفنی صحبت می کنید شکایت کند یا بگوید از دوست صمیمی شما خوشش نمی آید و شما نباید دیگر با او معاشرت کنید. یا سعی می کند شما را برعلیه کسانی که تا پیش از این به آنها تکیه می کردید بشوراند. هدف او از بین بردن شبکه حمایتی شما و درنتیجه قدرتتان است تا احتمال اینکه بتوانید مقابل او بایستید کمتر شود.

2- انتقاد مزمن

حتی اگر موارد کوچک باشد. انتقاد هم مثل جدا کردن شما چیزی است که کم کم شروع می شود. درواقع، ممکن است خودتان را متقاعد کنید که انتقادهای او فقط برای کمک کردن به شماست یا فقط ابراز عقیده اش است که مدل لباس پوشیدن، حرف زدن، غذا خوردن یا رفتارهای شما را دوست ندارد و شما نباید به خودتان بگیرید. اما این انتقادها هرچقدر هم کوچک و جزئی باشند، بخشی دائمی از رابطه شما شده و احساس پذیرفته شدن، دوست داشته شدن و ارزشمند بودن را برای شما سخت تر خواهد کرد.

3- تهدیدهای بیش از اندازه بر علیه شما یا خودش

خیلی ها فکر می کنند که تهدید فقط باید فیزیکی باشد تا خطرناک و مشکل ساز قلمداد شود. اما تهدید به ترک کردن، قطع کردن امتیازها یا تهدید به آسیب رساندن به خودش یا شما درست مثل خشونت فیزیکی مشکل دار است. برای هیچکس خوشایند نیست که در زندگی مشترک باشد که مدام ترس از ترک شدن یا آسیب دیدن داشته باشد. خیلی وقت ها تهدید به این خواهید شد که اگر او را ترک کنید، خانه، فرزندان و حمایت مالی تان را از دست خواهید داد. این تهدید ها چه واقعی باشند چه غیرواقعی راهی برای کنترل کردن شما برای به دست آوردن فرمانبرداری تان است.

4- شرطی کردن محبت/توجه/جذابیت

 «اگه فلان کار را انجام بدی بیشتر دوستت خواهم داشت.» «اگه وزنت را پایین بیاری برای من جذاب تر میشی.» «اگه حتی زحمت شام درست کردن به خودت نمیدی واقعاً نمیدونم این رابطه به چه دردی می خوره.» «اگه بیشتر به موهات برسی به نظر من خوشگلتر میشی.» «اگه دانشگاهت رو تموم کنی شاید بتونی حرفی برای گفتن با دوستای من پیدا کنی و از جمع عقب نمیمونی.» همه این حرف ها پیام یکسانی دارند:شما، در این لحظه، به اندازه کافی خوب نیستید. این رفتار بسیاری از افراد سلطه گر در روابط کنترل کننده است.

5- چرتکه انداختن برای کمک هایش

 روابط سالم و بادوام کاملاً متقابل هستند. این جزء ذات چنین روابطی است که دو طرف برای کمک به همدیگر از هیچ فرصتی دریغ نکنند. اما اگر می بینید طرف شما بخاطر کوچکترین اقدامی که برای شما کرده است چرتکه می اندازد ،چه با کینه به دل گرفتن باشد، چه طلب کردن عملی متقابل از شما و … مسلم است که می خواهد جایگاهی بالاتر از شما برای خود حفظ کند.

6- استفاده از عذاب وجدان بعنوان یک ابزار

 خیلی از افراد سلطه گر آنقدر مهارت دارند که می توانند از احساسات خود فرد برعلیه خودشان استفاده کنند. آنها با ایجاد حس عذاب وجدان در فردمقابل خود بخاطر کارهایی که بصورت روزمره انجام می دهد، به هدف خود برای کنترل کردن او می رسند چون طرفشان کم کم همه تلاش خود را می کند که آن حس عذاب وجدان را پیدا نکند. اغلب فرد تحت سلطه قدرت خود را از دست داده و از نظرات شخصی خود در رابطه می گذرد و طبق میل فرد سلطه گر رفتار می کند.

7- بدهکار کردن شما

 افراد سلطه گر در ابتدای رابطه ژست هایی به شدت عاشقانه و رمانتیک دارند اما با نزدیک تر شدنتان به هم، خیلی از آن ژست ها هدایای گران قیمت، انتظار تعهد زودهنگام، بردن شما به رستوران های لوکس و… فقط برای کنترل کردن شماست. همه این کارها را می کند که شما معذب شوید که درمقابل کاری برای او انجام دهید و فرار کردن از آن رابطه را از نظر احساسی و منطقی برایتان سخت تر می کند.

8- جاسوسی کردن و بازجویی کردن مداوم

 فرد سلطه گر احساس می کند حق دارد بیشتر از آنچه که می داند بداند. جاسوسی هایش را چه مخفیانه انجام دهد چه از شما بخواهد همه چیز را با او درمیان بگذارید، این ورود به مرزهای شماست. احتمال دارد تلفن همراهتان را چک کند، رمز عبور پروفایل های شما در رسانه های اجتماعی را طلب می کند، ایمیلتان را چک می کند و همه اینها را با گفتن اینکه به شما اعتماد ندارد یا به زبان آوردن جمله کلیشه ای «اگه کار اشتباهی نمیکنی از چی میترسی» توجیه می کنند. این رفتارها تجاوز به حریم شخصی شماست و نشان می دهد که این فرد هیچ تمایلی برای اعتماد کردن به شما ندارد و درمقابل می خواهد مثل پلیس ها مدام شما را بازجویی کند.

9- حسادت کردن، تهمت زدن و پارانویا

 حسادت های او در ابتدای رابطه برایتان جذاب است. باعث می شود تصور کنید برایش اهمیت دارید و مراقبتان است. اما وقتی این حسادت ها شدیدتر می شوند، ممکن است ترسناک و تملک گرایانه شوند. کسی که با ارتباط شما با دیگران شک دارد و شما را بخاطر روابط سالمی که با دیگران دارید متهم می کند، فردی مضطرب، حسود، مبتلا به پارانویا و بی اعتمادبه نفس است. علاوه بر آن، از این رفتار برای کنترل شما در رابطه هم استفاده می کند.

10- احترام نگذاشتن برای زمانی که دوست دارید تنها باشید

 این هم روش دیگری برای نابود کردن قدرت شماست:ایجاد عذاب وجدان بخاطر زمانی که نیاز دارید تنها باشید یا اینکه باعث شوند بخاطر این کارتان احساس کنید به اندازه کافی دوستشان ندارید و به همین دلیل می خواهید زمان هایی را بدون آنها بگذرانید. طبیعی است که دو طرف به یک اندازه به این اوقات تنهایی نیاز نداشته باشند، حتی اگر هر دو افراد برون گرا باشند نه درون گرا. در روابط سالم حرف زدن درمورد این نیازها افراد را به مصالحه می رساند. اما در روابطی که یکی از طرفین سلطه گر است، طرفی که به زمانی برای تنها بودن نیاز دارد فردی خودخواه قلمداد می شود که طرفش را نادیده گرفته است.

 

ویژگی های همسر زورگو

به کرسی نشاندن حرفها توسط همسر زورگو با زیرکی تمام

11- وادار کردنتان به کسب اعتماد یا هر رفتار خوب دیگر

 البته مطمئناً اعتماد شما به کسی که پنج سال است می شناسید تا کسی که یک ماه است با او معاشرت می کنید بیشتر است اما قسمتی از اعتماد باید در ذات یک ارتباط وجود داشته باشد. بعنوان مثال نباید لحظه به لحظه کارهایی که می کنید یا جاهایی که می روید را برای کسی توضیح دهید و همینطور طرفتان نباید حق دسترسی داشتن به اکانت ایمیل یا پروفایل هایتان در رسانه های اجتماعی را داشته باشد. اگر اعتماد چیزی باشد که مجبور شوید برای کسب آن تلاش کنید به جای اینکه جزء ذات ارتباطتان باشد، باید بدانید که رابطه تان مشکل دارد.

12- گناهکار فرض کردن شما تازمانیکه خلاف آن ثابت شود

 فرد سلطه گر مهارت زیادی در ایجاد این حس در شما دارد که کار اشتباهی انجام داده اید، حتی قبل از اینکه بفهمید اصلاً چکار کرده اید. ممکن است از راه برسید و ببینید از چیزی که متوجه آن شده اند یا در غیاب شما به آن فکر کرده اند عصبانی هستند. و آنقدر مدارک علیه کار اشتباهتان ارائه می کنند تا احساس کنید یک پرونده درست و حسابی علیه شما تنظیم کرده اند حتی بااینکه اصلاً آن را درک نمی کنید. از جایی که لیوان قهوه اش را گذاشته اید تا ناهار خوردنتان با یکی از همکارانتان بدون اینکه به او بگویید، همیشه به داشتن انگیزه های تبه کارانه متهم هستید. چرا اینکار را می کنند؟ بخاطر اینکه از آن برای وادار کردنتان به کاری یا چیزی استفاده کنند و یا تلاش کنند آنطور که آنها می خواهند رفتار کنید.

13- خسته کردن شما از بحث و مشاجره تا جایی که کوتاه بیایید

 خیلی از افراد سلطه گر با زیرکی حرف خود را به کرسی می نشانند اما خیلی از آنها هم آنقدر با شما بحث می کنند که بالاخره حرف خود را به کرسی بنشانند. این در مواردی که طرفشان منفعل تر باشد و حوصله بحث کردن طولانی مدا سر یک مسئله را نداشته باشد شایع تر است. با این روش طرفشان را از بحث های طولانی خسته کرده و باعث می شوند حرفشان را بپذیرند.

14- ایجاد احساس حقارت در شما بخاطر اعتقاداتتان

 چه درمورد ایمان و اعتقادات مذهبی تان باشد، چه عقاید سیاسی تان. چه سنت های فرهنگی یا دیدگاه شما نسبت به طبیعت انسان. خیلی خوب است که کسی که در زندگی مان است ما را به بحث های جالب که باعث می شود دیدی متفاوت نسبت به دنیا پیدا کنیم، وارد کند اما اینکه عقاید شما را احمقانه جلوه دهد و تحقیرتان کند و سعی کند دیدگاه شما را درمورد چیزی که خیلی برایتان مهم است تغییر دهد اصلاً خوب نیست. به استقبال تجربیات و ایده های جدید رفتن فوق العاده است اما برای یک همسر سلطه گر این فقط یک خیابان یکطرفه است. او دوست دارد شما را وادار به پذیرفتن اعتقادات خودش کند.

15- ایجاد این حس که ارزش با او بودن را ندارید

 همسران سلطه گر چه با ایجاد این حس باشد که کمتر از آنها جذاب هستید یا با بزرگ تر جلوه دادن دستاوردهای کاری خودشان نسبت به دستاوردهای شما یا مقایسه کردن شما با افرادیکه قبلاً در زندگی شان بوده اند، می خواهند وادارتان کنند که قدر اینکه با آنها هستید را بدانید. این باعث می شود سعی کنید برای خوشحال و راضی کردنشان بیشتر و بیشتر تلاش کنید.

16. اذیت کردن و مسخره کردن هایی که ایجاد ناراحتی کند

 شوخی و اذیت کردن یکی از روش های ارتباطی در خیلی از روابط است. نکته مهم این است که این رفتار در هر دو طرف احساس راحتی و محبت ایجاد کند. اما در بسیار از روابط سلطه گر، آزار احساسی با جملاتی نظیر «فقط داشتم شوخی می کردم، نباید به خودت بگیری» توجیه می شود. این رفتار نه تنها شما را ناراحت کرده بلکه به داشتن واکنش نادرست هم متهم کرده است و در اصل به شما گفته می شود که در برابر اینکه چه احساسی پیدا کنید حقی ندارید.

17- از بین بردن اهداف تحصیلی و کاری تان با ایجاد حس تردید به خودتان

 شاید همیشه فکر می کردید به دانشکده حقوق بروید و الان همسرتان باعث می شود احساس کنید که نمراتتان به اندازه کافی خوب نیست که در آن رشته قبول شوید. شاید همیشه دوست داشتید تجارتی برای خودتان راه بیندازید اما همسرتان افکار و ایده های شما را احمقانه می داند و باعث شده است اعتمادبه نفستان را از دست بدهید. یک همسر سلطه گر با کاشتن بذر تردید درمورد استعدادها و توانایی هایتان، همیشه از شما بعنوان سلاحی علیه خودتان استفاده می کند. این روشی دیگر برای گرفتن استقلال شما و وابسته کردن بیشترتان به خودش است تا خواسته های او را بهتر انجام دهید.


18- عدم تمایل به شنیدن نظرات شما

 متوجه می شوید که مدام وسط حرف شما می پرد یا نظراتی که ارائه می کنید خیلی زود فراموش می شوند یا اصلاً توجهی به آنها نمی شود. مکالمات شما معمولاً تحت سلطه اوست تاجاییکه یادتان نمی آید آخرین باری که درمورد نظر شما سوال کرده است کی بوده است. همینطور هیچوقت اجازه نمی دهد درمورد رفتارهای او نظر و احساستان را ابراز کنید.

 

ویژگی های همسر زورگو و سلطه جو

4.544
این مطلب مفید بود ؟404
برگرفته از مردمان-/ف
وبگردی