قدیمی ترین تمدن جهان
آیا می دانید قدیمی ترین تمدن در جهان کجای دنیا بود ؟ در ادامه با 10 مورد از قدیمی ترین تمدن های دنیا و فرهنگ و اختراعاتشان آشنا خواهید شد.

10 مورد از قدیمی ترین تمدن های جهان را بشناسید

قدیمی ترین تمدن های باستانی شامل بین النهرین، مصر باستان و تمدن روم است. باستان شناسان و مورخان این امکان را برای ما فراهم کرده اند تا وقایع و فرهنگ هایی که جامعه ما از طریق کشف فسیل، مصنوعات و شهرهای ویران که با نیاکان ما ارتباط دارند را درک کنیم. از طریق یافته های آن ها، منشا و رشد تمدن مشخص شده است ، اگرچه برخی از تمدن ها مانند آتلانتیس و راما توسط افسانه ها پخش شده اند، اما برخی دیگر در واقع در جهان وجود داشته اند. تقریباً غیر ممکن است که تمدن ها براساس اهمیت رتبه بندی شود، چون هر کدام در شکل دادن جهان مهم بودند با این حال، می توان آن ها را به ترتیب زمانی رتبه بندی نمود. در این بخش جالب و مهم از سرگرمی نمناک 10 تا از قدیمی ترین تمدن های دنیا آورده شده است.

قدیمی ترین تمدن های جهان و فرهنگ و اختراعاتشان

10. بین النهرین:
بین النهرین اولین تمدن بود که در تاریخ بشر پدیدار شد این منطقه بین رودهای دجله و فرات و میان آسیای صغیر و خلیج فارس قرار گرفته است. این منطقه به خاطر زمین های حاصلخیز کشاورزی آن مشهور است. این تمدن به 10.000 سال پیش از میلاد باز می گردد، زمانی که مردم اطراف این منطقه مفهوم کشاورزی را یافتند و اهلی کردن حیوانات را آغاز کردند.بین النهرین ادبیات نوشتاری و چندین اختراعات دیگر از قبیل هنر و فرهنگ و تجارت را برای دنیا به ارمغان آورد. جدول زمانی بین النهرین باستانی حدود 3300 تا 750 سال قبل از میلاد با بابلی ها، سومری ها و آشوریان نقشی کلیدی در تمدن داشته است.

9. مصر باستان:

تمدن مصر باستان بین 3100 و 2686 سال پیش از میلاد رخ داد. مشهورترین و تحسین شده ترین فرهنگ جهان است.این فرهنگ در امتداد کرانه های رود نیل گسترش یافت. هرم های باشکوه برخی از شواهد فرهنگی در امتداد ساحل رودخانه نیل هستند و به عنوان یادآور وجود امپراتوری قدرتمند در صحرای مصر عمل می کنند.
تمدن مصر از اتحاد مصر علیا و سفلی توسط فرعون اول حاصل شد و علاوه بر اهرام، تمدنی به دنیا آمد که اجساد مردگان را مومیایی می کرد، تقویم های خورشیدی و چیزهای دیگر را به دنیا داد. فرهنگ، هنر و معماری مصری که امروزه می شناسیم با تمدن مصر مرتبط است.
قدیمی ترین تمدن جهان

تمدن مصر باستان 

8. تمدن رومی:

تمدن روم به قرن ششم پیش از میلاد باز می گردد. با اینکه بنیاد روم باستانی توسط افسانه ها احاطه شده است، ولی به قدری قدرتمند بود که کنترل سرزمین اطراف دریای مدیترانه امروزی را به دست داشت. رومیان اولیه حکومت پادشاهان را بر عهده داشتند، اما پس از هفت پادشاه، قدرتشان را از دست دادند و به جمهوری تبدیل شدند.
رم شاهد ظهور و سقوط برخی از امپراطوران قدرتمند مانند ژولیوس سزار و آوگوستوس بود و تمدن رومی سیاستمداران، دولتمردان، نویسندگان و سربازان را به دنیا آورد. اثر انگشت شست هنوز در اروپا با مکان های کلاسیک که هنوز توریست ها را جذب می کنند مشهود است.

7. نورته چیکو:

تمدن نورته چیکو یک جامعه پیچیده در دوره پیش از کلومبیا بود که از بیش از 30 منطقه اصلی جمعیت در نورته چیکو مدرن پرو تشکیل شده بود. این تمدن در قرن چهارم و دوم پیش از میلاد در اوج خود بود. اولین شهرش در حدود 3500 سال قبل از میلاد در منطقه فورتالزا شکل گرفت با این حال، از حدود 3100 پیش از میلاد به بعد، ساخت وساز همگانی و گسترش گسترده مردم در حدود 1800 سال پیش از میلاد بسیار آشکار شد. تمدن نورته چیکو در امتداد سواحل سه رودخانه یعنی پاتیویلیکا، فورتالزا و سوپا اتفاق افتاد. دره های رودخانه دسته های بزرگی از سایت های معروف به معماری بیکرانشان را دارند و معماری ناگذرا به عنوان بزرگ ترین دستاورد این تمدن در نظر گرفته می شود.

6. مایان:

فرهنگ مایانی در کنار شانگ دیناستی آغاز شد ؛ مایان ها از 1200 سال پیش از میلاد تا 250 سال پیش از میلاد در مناطق اطراف آمریکای مرکزی و مکزیک زندگی می کردند. تمدن کهن مایانی حدود 2600 سال قبل از میلاد رشد کرد و پس از استقرار، این تمدن به یکی از پیچیده ترین تمدن ها تبدیل شد که با رشد جمعیت حدود 19 میلیون نفر در اوج خودبود.
مایان ها روش خود را برای نوشتن در 700 سال پیش از میلاد ابداع کردند و از نوشته ها برای ایجاد یک تقویم خورشیدی بر روی سنگ ها استفاده کردند. آنها ستاره شناسانی را به جهان دادند که با استعداد بودند و تاریخ ها را با مطالعه حرکت آسمان حساب می کردند.

5. ازتک ها:

ازتک ها تمدن باستانی را به وسیله استاندارد اروپایی در نظر نگرفتند با این حال، آن ها از اولین و برنامه ریزی شده ترین و قدرتمندترین افراد قاره آمریکا بودند. آن ها زمانی وارد صحنه شدند که "اینکاها" تسلط خود را در آمریکای جنوبی داشتند. آن ها اکثراً در مکزیک امروزی بودند، اما به آمریکای مرکزی نیز گسترش یافتند. ظهور آن ها تقریباً همزمان با سقوط مایان ها بود. چنانچه در نمناک آورده ایم تمدن ازتک در اوایل دهه 1500 قبل میلاد به اوج خود رسید. آن ها فرهنگ غنی داشتند و هنوز هم بخاطر فداکاری انسانی خود در یادها مانده اند ، به خاطر داشتند و اعتقاد داشتند که قربانی کردن بشر، خداوند را خوشحال کرده است.ازتک ها اهرام و معماری منحصر به فردی ساختند که هنوز هم می توانند در اطراف مکزیک دیده شوند.
قدیمی ترین تمدن های تاریخ

قدیمی ترین تمدن ها در جهان 

4. تمدن دره ایندوس:

تمدن دره ایندوس که به عنوان تمدن هاراپان نیز شناخته می شود، 5300 سال پیش بوده است. این سرزمین در مناطقی که در حال حاضر از افغانستان به پاکستان و هند کشیده شده است، رشد کرده بود. تمدن دره ایندوس یکی از سه تمدن های باستانی جهان کهن در امتداد تمدن های مصر و بین النهرین است. مردم دره ایندوس در اطراف حوضه رود ایندوس ساکن شدند تمدن از 2600 سال پیش از میلاد تا 1900 پیش از میلاد به طول انجامید و توسط یک فرهنگ شهری پیشرفته مشخص شده است. مردمش ریاضیدانان ماهری بودند و روش های درست اندازه گیری طول، جرم، و زمان را توسعه دادند. آن ها همچنین فرهنگ غنی از هنر و صنایع دستی داشتند.

3. جیاهو:

اسکان جیاهو در دشت مرکزی چین باستان واقع شده است و ساکنان این مناطق برخی از جنبه های فرهنگ چین را توسعه دادند. مردمش عمدتاً کشاورزان برنج بودند، اما اغلب به خاطر تولید قدیمی ترین شراب های دنیا شناخته می شوند. برخی از قدیمی ترین ابزارهای موسیقی مانند فلوت نیز با آن ها مرتبط بوده اند. اولین شکل های نوشته های چین را می توان به جیاهو برگرداند.
آن ها علائم متمایزی در آثار باستانی داشتند که نشان می دهند از نشانه ها به جای نوشتن نظام مند استفاده می کرده اند.

2. استرالیایی های بومی:

اگر چه تمدن بین النهرین قدیمی ترین تمدن در تاریخ جهان محسوب می شود، اما برخی از محققان بر این باورند که بومی های استرالیا یکی از قدیمی ترین تمدن است. این بومی ها را می توان به حدود 75، 000 سال قبل ردیابی کرد، اما حدود 50.000 سال پیش به یک گروه متمایز از نظر ژنتیکی تبدیل شد.اعتقاد بر این است که آن ها برای اولین بار حدود 40000 سال پیش در استرالیا ساکن شدند و نیاکان مستقیم استرالیا امروزی محسوب می شوند. برخی از آخرین کشفیات نشان می دهند که این موی ها مراسم سوزاندن دفن جسد داشتند.

1. اینکا:

امپراطوری اینکا به عنوان بزرگ ترین امپراطوری در آمریکای جنوبی در دوران پیش از کلومبین ها بوده است. تمدن 1438 و 1532 بعد از میلاد در حدود سال امروزی پرو رشد کرد. اکوادور و شیلی.
پایتخت آن در کوسکو یا پرو امروزی واقع شده است. اینکاها "به پسر خدا اختصاص داده شده بودند و یک پادشاه به نام" ساپا اینکا " (فرزند خورشید) داشتند. شهر کوسکو شبیه یوزپلنگ بود." اینکاها "سازندگان بزرگی بودند که قلعه ها و سایت هایی از جمله" ماچو پیچو " را ساخته و خود هنوز در معرض آن قرار دارند.

 

10 قدیمی ترین تمدن های جهان و مشخصات آنها

1.7120
این مطلب مفید بود ؟4179
منبع : بخش سرگرمی نمناک/ح.ب /ن
وبگردی