شورای رقابت

شورای رقابت قیمت جدید خودروها را اعلام می‌کند

تاریخ انتشار : 20 شهریور 1402کد مطلب : 27136زمان مطالعه : 2 دقیقه
مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت گفت: جلسات شورای رقابت برای بررسی قیمت خودرو هر هفته برگزار می‌شود و به‌زودی قیمت‌های جدید خودرو‌ها اعلام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان:چگونگی محاسبه قیمت خودرو‌ها همیشه موضوعی مبهم برای خریداران این خودرو‌ها بوده است و خود شرکت‌های عرضه کننده نیز هیچ اطلاعات شفافی در این زمینه ارائه نمیدهند.

سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در خصوص قیمت های جدید خودروها گفت:این شورا روزهای شنبه و سه شنبه جلساتی برگزار می کند به طوری که در جلسات به این موضوعات پرداخته می شود و به زودی قیمت های جدید خودرو‌ها اعلام خواهد شد.

توکلی گفت:بررسی قیمت خودرو در روند کار کارشناسی قرار دارد.

او در پاسخ به این سوال که مبنای قیمت خودرو‌های متقاضیان ثبت سفارش قبل چگونه است؟ گفت:اگر قیمت زمان عقد قرارداد وجود داشته باشد همان ملاک است و هیچگونه افزایش قیمتی شامل این دست از متقاضیان نخواهد شد.

به گفته او، یعنی اگر خریداری پیش از این برای خرید خودرو قراردادی امضا کرده باشد، باید قیمت‌هایی که پیش از این توسط شورا اعلام شده بود، مبنا قرار بگیرد.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت گفت:براساس این دستورالعمل شورای رقابت موظف است تا رصد بازار و روند تولید و توزیع خودرو را مورد بررسی قرار دهد و در این مسیر آنالیز قیمتی انواع محصولات نیز انجام می‌شود، اما این امر به این معنا نیست که هر سه ماه یکبار قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند.

توکلی گفت:متاسفانه برداشت اشتباهی از دستور العمل شورا صورت گرفت که توسط برخی بازنشر شده که شورای رقابت هر سه ماه قیمت خودرو ها را افزایش می دهد و این موضوع را به شدت تکذیب می کنم.

او در پاسخ به این سوال که نحوه محاسبه قیمت خودرو در شورای رقابت چگونه است؟ گفت:طبق دستورالعمل 543 و فرمول کاست پلاست تعیین می شود یعنی مبنای تنظیم قیمت، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود.

توکلی در پاسخ به این سوال که نرخ تورم توسط بانک مرکزی اعلام و هر سه ماه بررسی می‌شود و در صورتی که مواد لازم برای تولید خودرو مثل شیشه، فولاد و… افزایش قیمت داشته باشند، قیمت خودروها می‌تواند با توجه به میزان تورم این نهاده‌ها افزایش یابد یا خیر؟ گفت:در فرمول کاست پلاست قمت نهایی خودرو، هزینه تمام شده به علاوه سود معقول است بنابراین هم به نفع مصرف کننده و هم تولید کننده خواهد بود.

مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت گفت:از اوایل سال طبق گزارش وزارت صمت بیش از 40 درصد خودروها ارزان‌تر شده اند و در بازار خودرویی گران نشده است.

انتهای پیام/م

شورای رقابت قیمت جدید خودروها را اعلام می‌کند

51
این مطلب مفید بود ؟10
وبگردی