فایده ریش
در رابطه با داشتن و نداشتن ریش و سبیل هر مردی نظری دارد اما سوای سلیقه و مد مسئله فایده ریش مربوط به سلامتی بخشی از بدن و زیباییی پوست مردان است.

فایده ریش و خاصیت داشتن ریش و سبیل برای مرد

قرن ها مردهایی که ریش می گذاشتند ادعا کرده اند که صورت پوشیده شده از موی آنها یک عایق بندی طبیعی است. حتی در یک مقاله فلسفی در سال 1854، یک فیلسوف مدعی شد که عملکرد ریش و سبیل به گونه ای است که از برخی قسمت های حساس بدن انسان در مقابل سرما محافظت می کند. حال دانشمندان این فرضیه را اثبات کرده اند.

چینی ها در سال 2012 مطالعات روی این مبحث را شروع کردند و پوست حدود 100 مرد ریشو و بدون ریش و سبیل را با هم مقایسه کردند و متوجه شدند که دمای لب مردانی که ریش و سبیل دارند، یک درجه بالاتر از بقیه افراد است. این آزمایش نشان داد که مردانی که ریش و سبیل ندارند، تا حدودی حرارت بدن خود را از دست می دهند.

حال برخی دانشمندان این موضوع اسرارآمیز را حل کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که ریش و سبیل بدن مردان را گرم تر نگه می دارد. مایکل کاباناک، متخصص فیزیولوژی می گوید:«تنها خطری که ممکن است ریش و سبیل ایجاد کند، افزایش بیش از حد دمای مغز است».

اما جالب اینجاست که وی معتقد است که تکامل انسان به نوعی است که این گرم شدن را به شکل دیگری جبران می کند و آن کچلی ارثی در مردان است!

کاباناک بر این باور است که کم شدن موی سر، شبیه به تهویه هوا عمل می کند و گرمای حاصل از ریش و سبیل را متعادل می کند. وی نام فرضیه خود را «تعادل تنظیم حرارتی» گذاشته است و برای این فرضیه هم 10 سال است که روی 39 مرد مطالعه می کند.

وی با اطمینان بسیار می گوید که مردانی که ریش بلندتری دارند – یا ریش خود را نمی زنند- پس روی خط مو دارند. 

فایده ریش

مهمترین فایده های ریش و سبیل برای سلامتی و زیبایی پوست مردان

خواص داشتن ریش و فواید سبیل برای زیبایی پوست مردان

 درست است که سبیل ها فقط قسمتی از پوست زیر بینی را می پوشانند اما به هر حال می توانند بخش کوچکی از پوست را در برابر اشعه های مضر خورشید حفظ کنند.

پژوهش های اخیر نشان می دهند ریش و سبیل می توانند پوست مردان را 90 تا 95 درصد از آسیب های اشعه ماوراء بنفش خورشید مصون نگه دارند. در نتیجه پیری پوست به تعویق می افتد و احتمال بروز سرطان پوست به حداقل می رسد.

به طور کلی مو ها حفاظ خوبی در مقابل خورشید هستند. بعضی از متخصصان اعتقاد دارند مو ها مانند فاکتورهای حفاظتی (SPF) عمل می کنند. هر قدر موهای صورت بلند و متراکم تر بوده و ضخامت بیشتری داشته باشند، فاکتور حفاظتی شان قوی تر است.

عفوت ها و جوش های پوستی را کاهش می دهد

وقتی بخشی از صورت با سبیل پوشیده شده، دیگر لازم نیست موهای این قسمت هر روز تمیز شوند، در نتیجه احتمال عفونت باکتری ها و آکنه صورت کمتر می شود و مشکلات بعدی ناشی از آن نیز تا حدی رفع می شوند. متخصصان پوست و مو می گویند در این شرایط فولیکول های مو عفونت نمی کنند و به دلیل بسته شدن فولیکول ها، جوش ها و آکنه های صورت ایجاد نمی شوند.علائم

پیری پوست را می پوشاند

افرادی که خنده عمیقی دارند یا می خواهند پیری پوست اطراف لب ها را بپوشانند، بهتر است از یک سبیل بلند و کلفت کمک بگیرند. گروهی از سبیل ها نعل اسبی هستند که برای این قبیل افراد مناسب به نظر می رسد چون دنباله های سبیل روی خط خنده امتداد می یابد و اثری از خنده باقی نمی ماند.

علائم حساسیت و آسم را به حداقل می رساند

اگرچه درباره این ویژگی سبیل توافق جمعی وجود ندارد اما گروهی از متخصصان پوست و مو بر این باورند که موهای صورت می توانند علائم آسم و حساسیت را کاهش دهند و نقش حفاظتی در سیستم تنفسی دارند.

البته بعضی ها هم کاملا با این فرضیه مخالفند. با این وجود نتایج چند پژوهش نشان می دهد افرادی که نسبت به عوامل حساسیت زا و آلودگی های محیطی حساس هستند، می توانند از این مزیت سبیل بهره ببرند. موهای پایین بینی مانند فیلترهایی عمل می کنند که می توانند از ورود ذرات و عوامل حساسیت زا به بینی جلوگیری کنند.

فایده ریش ، خواص و فایده ریش و سبیل برای سلامت و زیبایی پوست مردان

4.368
این مطلب مفید بود ؟5810
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از آنا - سلامت /ن
وبگردی