هفت سین

خواص خوردنی های سفره هفت سین

کد مطلب : 28441زمان مطالعه : 8 دقیقه
هر کدام ازسین هایش نماد چیزیست مثل سیب مظهر سلامت، سنجد نماد زایش سیر نماد تندرستی و غیره که در این گزارش با خواص هرکدام از آنها آشنا می شوید.

رازها و خواص خوراکی های هفت سین

یکی از رسوم سنتی و مهم عید نوروز، چیدن سفره هفت سین است که هر کدام از اجزای آن سمبل نیکی هایی است که افراد در دید و بازدیدهای خود برای یکدیگر آرزو می کنند .حتی اگر فلسفه وجودی سفره هفت سین را ندانیم ، باز هم چیدن آن ، حال و هوای بسیار خوبی در فضای منزل و یا محیط کار ایجاد میکند .ایرانیان از دیرباز اعتقاد دارند که هنگام تحویل سال نو ،7 فرشته مقرب به زمین آمده و با 7 خوراکی در کنار سفره هفت سین حضور پیدا می کنند . به همین دلیل چیدن سفره هفت سین اهمیت بسیاری برای اعضای خانواده از سال های دور داشته است.7 خوراکی که در سفره هفت سین قرار دارد هر کدام دارای خواص بسیار زیادی است. در این بخش از سلامت نمناک در مطلبی متفاوت فواید و خواص این خوراکی ها را بررسی خواهیم کرد. 

سیب؛ مظهر سلامت 

سیب سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و تانن است. به علاوه حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین A و C، آهن، منیزیم،کلیسیم ، پتاسیم و فسفر است.به همین دلیل در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد موثری دارد. 

درمان نوسان در فشار خون

 خوردن و حتی بوئیدن سیب موجب کاهش فشار خون می شود. 

درمان ترک های پوستی 

ترکیبات موجود در سیب باعث از بین رفتن ترک خوردگی ، خشکی و رنگ پریدگی پوست می شود. 

تقویت مغز 

سیب غنی از فسفر است که موجب تقویت اعصاب و مغز می شود. 

پیشگیری از نقرس 

نقرس و درد مفاصل با مصرف گوشت زیاد به وجود می آید. خوردن سیب از تشکیل اسید اوریک در بدن جلوگیری می کند، با افزایش اسید های ادراری، به همین دلیل از درد مفاصل و نقرس پیشگیری می نماید.

 مسواک طبیعی با سیب 

بافت سیب مانند مسواک بر روی دندان ها عمل می کند و موجب از بین رفتن ذرات باقیمانده غذا در میان دندان ها می شود. در نتیجه با جلوگیری از فعالیت باکتریها بر روی دندانها، از پوسیدگی پیشگیری می کند. سیب دارای ویتامین C بسیاری است که از بیماری های لثه جلوگیری می کند. اسیدهای طبیعی موجود در سیب، باکتری های دهان را ازبین می برند. البته این خاصیت در سیب های ترش به مراتب بیشتر است. جویدن سیب به تقویت عضلات فک کمک می کند.

خواص سیب

دشمن دیابت 

سیب حاوی ماده ای به نام پکتین است که قند خون را در بدن تنظیم می کند .در دستگاه گوارش ، پس از جذب پکتین ، حالت ژله ای پیدا می کند و به آرامی سطح قند خون را تنظیم می کند. 

شاخص گلیسمی (GI) و بار گلایسمی (GL) ابزار مفید برای اندازه گیری مقدار مواد غذایی است که روی میزان قند خون تاثیر می گذارد.قند موجود در سیب را می توان از جمله 2دسته قندهایی که شاخص گلایسمیک (نشان دهنده میزان افزایش قندخون بعد از مصرف غذا) بالایی دارند، قرار داد که برای افراد دیابت ی بسیار مفید است . خوردن سیب به طور منظم ممکن است مقاومت به انسولین را کاهش دهد که منجر به کاهش سطح قند خون می شود. 

خوردن سیب با پوست!!! 

پوست سیب خواص ضد سرطانی دارد. علاوه بر این خوردن سیب با پوست منجر به افزایش قند خون به مدت محدود می شود ، در نتیجه احساس سیری در شخص ایجاد می کند. 

سنجد؛ نماد زایش 

یکی از خوراکی های بسیار قدیمی ایرانیان، سنجد است که در اعیاد سنتی مانند عید نوروز جایگاه خاصی دارد . ریشه، چوب، پوست و میوه سنجد دارای خواص دارویی و صنعتی بسیار زیادی است مانند صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی و عطرسازی.گوشت سنجد آردی شامل گلوکز و فروکتوز و 7نوع چربی اشباع و غیراشباع است.همچنین دارای 17 نوع آمنیو اسید و پروتئین است که هر یک از این آمنیواسیدها دارای خواص دارویی بسیار مفیدی هستند. 

دوست لثه ها 

از سنجد برای درمان بیماری های دهان و دندان، لثه، اسهال، زخم های معده و جلوگیری از خونریزی استفاده می شود. 

لاغری و کاهش وزن 

سنجد برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. افرادی که رژیم لاغری استفاده می کنند به دلیل فیبر بالای سنجد می توانند آن را مصرف کنند. فیبر موجود در سنجد باعث ایجاد احساس سیری در معده می شود. همچنین سنجد معده را تقویت می نماید. 

درمان اسهال کودکان 

از جوشاندن برگ سنجد برای درمان اسهال کودکان استفاده کنید. طبع میوه سنجد سرد است به همین دلیل موجب یبوست می شود و اسهال را درمان می کند. آرد و هسته آسیاب شده سنجد نیز موجب یبوست می شود. 

پوست و مو 

پختن سنجد با روغن زیتون درد مفاصل و خارش پوست را درمان می کند در نتیجه باعث تقویت موها می شود.

خواص سنجد 

درمان زردی و یرقان 

سنجد برای درمان زردی و یرقان همچنین بیماری های کبدی، تب و لرز، بیماری های تنفسی و زخم ریه مفید است. 

خواص جوشاندن گل سنجد

از جوشاندن گل سنجد برای درمان بیماری های فلج، کزاز، قلبی، ریوی و تنگی نفس استفاده می شود. این جوشانده برای تقویت معده و کبد و همچنین برای از بین بردن گاز معده مفید است.

 درمان تکرر ادرار

عرق شکوفه سنجد برای درمان تکرر ادرار مفید است. علاوه براین اثر ضد نفخ معده ، تقویت کننده پوست و سیستم عضلانی دارد. 

رفع مشکلات ریه 

در هندوستان، از روغن هسته سنجد شربتی غلیظ برای درمان زکام ، نارحتی و عفونت های ریوی تهیه می شود. 

خواص هسته سنجد 

حتی هسته سنجد هم خاصیت دارد. برای درمان آرتروز، بیماری های صفراوی، سرفه های شدید ، سردرد و اسهال می توان گوشت سنجد را به همراه هسته سنجد آسیاب کرده و با غذا و یا نوشیدنی میل کرد. 

سبزی؛ نماد خرمی و شادابی

سبزیجان به نشانه سرسبزی و طراوت در سفره هفت سین قرار می گیرد. علاوه بر آن خواص بیشمار سبزیجات دلیل مهم استفاده از آنها می باشند که شامل فولیک اسید، ویتامینC و رنگ هایی ازقبیل لوتئین و بتاکاروتن هستند.

مبارزه با سرطان 

برگ تیره سبزیجات به عنوان جنگجویان سرطانی شناخته می شوند که موجب پیشگیری و یا درمان انواع سرطان ها می گردند. 

فیبر:

فیبر سبزیجات از ابتلا به سرطان کولن جلوگیری می نماید، همچنین هضم و دفع ترکیبات بی مصرف غذاها را آسان تر می کند. 

کاروتنوئیدها:

از سرطانهای سینه، پروستات، پوست، ریه و معده جلوگیری می کنند. 

فولات:

خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را به شدت کاهش می دهد. 

لاغری با سبزی 

مصرف سبزیجات قبل از وعده های غذایی حجم زیادی را از معده اشغال می کنند اما کالری زیادی ندارند . در نتیجه منجر به کاهش اشتها و پر خوری می شوند و در کاهش وزن و لاغری کمک می کنند. 

تقویت بینایی 

سبزیجات حاوی گزانتین و لوتئین هستند که نقش ضدسرطانی و حفاظتی در برابر بیماری های سیستم بینایی دارند. 

تقویت قلب 

چربی کم و فیبر بالای سبزیجات موجب شده است که غذایی مناسب برای سلامت قلب باشند. همچنین پتاسیم موجود در سبزیجات موجب تنظیم فشارخون و عملکرد بهتر قلب می شود.

خواص سبزی

مفید برای دیابتی ها 

منیزیم سبزیجات،مقدار قند خون را تنظیم می کند .به همین دلیل سبزیجات اندیس گلاسیمی پایینی دارند و برای بیماران دیابتی بسیار مفید هستند. 

حفظ بقای نسل 

بتاکاروتن سبزیجات در بدن به ویتامین A تبدیل می شود؛ این ویتامین برای باروری و دستگاه تناسلی مفید است. 

سرکه؛ نماد پذیرش ناملایمات 

سرکه یکی از طعم دهنده ها و نگهدارنده در سالاد، ترشیجات و انواع شور است که از میوه هایی مانند انگور، کشمش، سیب و دیگر میوه های قندی همچنین از سبزیجاتی مانند سیب زمینی و غلات حاوی مالت تهیه می شود. 

حلال قند خون

 خوردن مقدار کمی از سرکه بعد از هر وعده غذایی ، سطح قند خون در بدن را تنظیم می کند. 

رفع تشنگی

سرکه شیره نوعی نوشیدنی قدیمی است که تشنگی و عطش را برطرف می نماید. 

تحریک اشتها

 سرکه دارای ویتامین و املاح بسیاری است و باعث تحریک اشتها می شود. این ماده با افزایش شیره و انزیم های گوارشی ، موجب هضم سریع گوشت و مواد غذایی می شود. 

رقیق کننده خون 

سرکه طبیعی که به طور دستی تهیه می شود خواص درمانی بسیاری همچون رقیق کردن خون را دارد. 

مایع ضدباکتری طبیعی

 یکی از خواص مهم سرکه ویژگی ضد باکتریایی و از بین بردن سموم کبد می باشد. 

کاهش چربی ها 

سرکه با تجزیه چربی ها باعث می شود که چربی و LDL خون کاهش پیدا کند. 

لبخند زیبا با دندان های سفید 

سرکه موحجب از بین رفتن جرم دندان ها و سفید شدن انها می شود .برای این کار کافی است هر 15 روز یکبار مسواک خود را آغشته به سرکه کرده و بر روی دندانها بزنید.

زیبایی پوست با سرکه 

مصرف سرکه موجب تسکین ناراحتی های پوستی و آفتاب سوختگی می شود. سرکه در از بین بردن زگیل ، ترک های پاشنه پا و دست ها بسیار موثر است. 

سمنو؛ مظهر قدرت و مقاومت 

سمنو یکی از دسرهای ایرانی است که از عصاره جوانه گندم تازه خرد شده و آرد سبوس دار تهیه می شود.این دسر خوشمزه ، دارای شیرینی طبیعی بدون افزودن هیچ گونه شیرن کننده ای است .برایافزایش برکت سمنو ، از دانه های بادام نیز استفاده می شود. سمنو دارای ویتامین های مختلفی مانند A و E و B11 و B3 و B5 و B8 و B12 است.علاوه بر آن دارای فسفر ، روی، سلنیوم، آهن و مس است که برای سلامت و تقویت سلامت بسیار ضروری هستند. 

فواید سمنو در بارداری 

سمنو درد و ناراحتی های هنگام زایمان را کاهش می دهد. همچنین مصرف سمنو در دوران شیردهی موجب افزایش شیر می شود.

خواص سمنو

سیر؛ تندرستی و زندگی

خواص درمانی زیاد سیر موجب حضور در سفره هفت سین شده است. بردگانی که اهرام مصر را می ساختند برای درمان و پیشگیری از بیماری های متفاوت از سیر استفاده می کردند. در فرانسه نیز برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از طاعون ، عصاره سیر به کار برده می شد. 

پیامبر اکرم می فرمایند:

«سیر بخورید، زیرا 70نوع بیماری را شفا می دهد؛ ولی درحالی که سیر خورده اید، بر مسجد و اماکن عمومی نروید.» 

ابوعلی سینا در کتاب قانون گفته است:

« در عجبم که چرا سیر را من من (واحد ) می فروشند؛ اما طلا را مثقال مثقال!» 

مفید برای دیابتی ها

مصرف سیر برای افراد دیابتی توصیه می شود زیرا موجب کاهش قند خون می شود. 

کاهش کلسترول 

سیر کلسترول و چربی خون را کاهش می دهد .بنابراین افرادی که کلسترول بالایی دارند مصرف سیر را فراموش نکنند.

درمان ورم معده 

مصرف سیر درمانی مناسب و مفید برای رفع نفخ شکم ، ورم روده و از بین بردن کرم های روده ای است.

سلامت قلب

سیر از تجمع پلاکت های خون و به دنبال آن ایجاد لخته در عروق و قلب پجلوگیری می کند.

تمیز کردن دستگاه گوارش 

اسانس سیر دارای ماده گوگرد است که بوی تندی دارد و مانند آنتی بیوتیک در دستگاه گوارش عمل می کند.

سرشار از آنتی اکسیدان 

ریشه گیاه سیر سرشار از ترکیبات آلیسین است که آنتی اکسیدانهای فعال می باشند.

تاثیر ضدسیگار 

سیر اثرات نیکوتین سیگار را برطرف می کند. همچنین مصرف سیر ناراحتی های قلبی و هاضمه ای ناشی از استعمال سیگار را قابل تحمل تر می کند.

خواص سیر

تنفس خوب با سیر 

سیر به عنوان خلط آور و محرک پوستی در التهابات و ناراحتی های تنفسی کاربرد دارد. 

نکات مهم در مصرف سیر 

مصرف بیش از اندازه سیر، موجب سردرد و ضعف در سیستم بینایی می شود.بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند باید در مصرف سیر احتیاط کنند. همچنین بیمارانی که در 6 تا 15 روز آینده وقت جراحی دارند نباید سیر مصرف کنند زیرا سیر موجب افزایش خونریزی می شود. حرارت دادن ، خواص سیر را کمتر می کند بنابراین بهتر است به صورت تازه مصرف شود. 

چگونه می توان بوی سیر را رفع نمود ؟

مواد شیمیایی سیر در خون جذب می شود و تا زمان دفع از بدن ، دهان شخص بوی سیر خواهد داد. برای کاهش بوی بد سیر می توان آن را خرد کرده و در شیر مخلوط کنید.

خواص خوردنی های سفره هفت سین

3.546
این مطلب مفید بود ؟3214
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/م.ح
وبگردی