عید سالمندان
گذراندن عید با سالمندان می تواند باعث خوشحالی زیاد آن ها شود ولی سفر با این عزیزان بخصوص سالمندانی که بیماری خاص نیز دارند نیاز به مراقبت خاص خود دارد.

عید سالمندان را اینگونه لذتبخش تر کنید 

با تمام شور و شعفی که در فرا رسیدن عید نوروز و تعطیلات وجود دارد امکان دارد این حس برای بعضی از افراد به طور دیگری رقم بخورد افرادی که به علت بیماری های مختلف یا ناتوانی شان شاید نتوانند همچون بقیه لذت چندانی از این فرصت ناب ببرند. یکی از آن دسته افرادی که از این امر مستثنی نیستند سالمندان میباشند سالمندانی که از سالهای پر از شعف جوانی فقط خاطراتی برایشان به جا مانده است. 

همانطور که تعطیلات یک زمان فوق العاده ای برای لذت های زندگی خانوادگی و بودن در کنار هم است اما این زمان می تواند برای بسیاری از سالمندان ناخوشایند و استرس آور باشد و به قدری سردرگم می شوند که حتی حس غم به آنها دست می دهد چنانچه سلامت جسمی و روحی شان مشکل داشته باشد و نیازهایشان مد نظر نباشد. 

شرایط جسمی و روانی سالمندان بسیار حساس تر و متفاوت تر از دیگر افراد است و شاید میهمانی ها و تفریحاتی که در خانواده ها در این ایام برنامه ریزی می شود برای آنها مناسب نبوده و حتی منجر به آزردگی خاطر آنها شود پس بایستی تدابیر دیگری اندیشیده تا به آنها کمک شود آنطور که باید در کمال آرامش روانی و جسمی نهایت لذت را از عید نوروز ببرند. 

چنانچه در خانواده خود افراد سالمندی را دارید که ناتوان و بیمار هستند می توانید با به کارگیری نکات ساده ای که در این بخش از نمناک در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم به آنها نیز فرصتی بدهید که از تک تک لحظات خود لذت کافی را ببرند. 

مقابله با اندوه ناشی از تعطیلات 

واژه ای به نام "اندوه تعطیلات" وجود دارد که احساس بسیار جانفرسا و دردناکی است که با وجود تمام هیجان ها و فعالیت های مرتبط به سال نو باز هم می تواند به وجود آید تاثیری که اندوه های فصلی بر روی افراد می گذارند بیشترین درصد آن متوجه سالمندان می باشد. اندوه تعطیلات در بعضی از مواقع دربردارنده تشدید افسردگی فعلی می باشد. بیماری خطرناک افسردگی یک عامل تهدید کننده برای افراد سالمند است و درصد خودکشی به طرز فجیعی با افزایش سن ارتباط دارد و علائم جزئی از آن را هرگز نباید دست کم یا نادیده پنداشت. 

عید با سالمندان

نکاتی در مورد عید دیدنی سالمندان 

حسب احترام به بزرگترها در آیین ما ایرانیان جوانان و کسانی که سن کمتری دارند به دیدار سالمندان فامیل می روند چنانچه اقدام به صله رحم کردید قبل از هر چیزی حتماً از شرایط سالمند آگاهی داشته باشید چنانچه توانایی نشستن و در کنار شما بودن را به مدت طولانی داشته باشد می توانید دیدن آنها بروید اما چنانچه بیماری داشته و یا منزوی هستند بایستی تایم کوتاه تری را برای دید و بازدید آنها اختصاص دهید هر چند در روزهای عید روال عادی زندگی تغییراتی را به وجود می آید اما باز هم تلاشتان این باشد که این تغییرات را به حداقل برسانید. 

برنامه ریزی برای محدودیت های سالمندان 

چنانچه فرد سالمندی که در خانه شما زندگی می کند خیلی زود خسته می شود و یا حساسیت زیادی به شلوغی و فعالیت های زیاد دارند سعی کنید آن دسته از فعالیت هایی را که در آنها مشارکت می کند را کمتر کرده و یا حداقل مدت زمانش را به حداقل برسانید ممکن است جمع شدن یک خانواده بزرگ دور هم به خاطر آسیب پذیری آنها برایش آزار دهنده باشد. 

برداشتن موانع از سر راه سالمندان 

چنانچه در منزل فرد سالمندی دورهمی تعطیلات را میگذرانید که دچار آلزایمر و مشکلات عملکردی است به هیچ عنوان اقدام به تغییر چیدمان نکنید چرا که این کار باعث اضطراب و سردر گم شدن آنها می شود و چنانچه دورهمی شما در جای دیگری باشد که فرد سالخورده با آنجا غریبی میکند سعی کنید قالیچه ها و فرش هایی که لغزنده هستند و یا هر چیز دیگری که در تعادلش مشکل ایجاد میکند را از سر راه آنها بردارید. 

با گفتن حرفی باعث رنجش آنها نشوید 

حواستان باشد تا حرفی نزنید که باعث ناراحتی فرد سالمند شود آنها حافظه کوتاه مدت ضعیفی دارند چنانچه دچار فراموشی شدند شما با گفتن " یادت نمیاد؟!" خجالت زده شان نکنید. 

مراقب رژیم غذایی آنها باشید 

اکثر ایرانی ها بنابه تبعیت از رسم های دیرینه با انواع خوراکی ها و تنقلاتی همچون شیرینی های مختلف، میوه های خشک و ... از مهمانان خود پذیرایی میکنند اما نکته قابل توجهی که در این میان وجود دارد این است که سالمندان بخاطر داشتن بیماری های مزمنی همچون فشار خون بالا، دیابت و ... احتیاج به یک رژیم غذایی مناسب دارند و باید خورد و خوراکشان کنترل شود.البته برای بیماران دیابتیک ممنوعیت غذایی وجود نداشته اما محدودیت های غذایی اعمال شده است به طوری که این بیماران حق خوردن شیرینی را دارند اما به تعداد محدود و چنانچه در هر خانه یک شیرینی میل کند مسلما با فشار خون بالایی مواجه میشود بنابراین توصیه جدی که به میزبانان داریم این است که سالمندان را به خوردن انواع تنقلات و شیرینیجات ترغیب نکنند. 

خوردن آجیل برای سالمندان بسیار مفید است چرا که سرشار از امگا ٣ هستند و حتما باید از نوع بدون نمک و خام باشند. 

آجیل

چنانچه همسفر فرد سالمند هستید 

بعضی از خانواده ها ترجیح می دهند در نوروز به سفر کردن و گشت و گذار بپردازند ولی سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا این سفر کردن برای یک شخص سالمند مفید است یا نه؟در جواب بایستی گفت که بله بسیار مفید بوده و این فرصت را برای خانواده ایجاد میکند که دورهم باشند و از این رو دورهمی ها تقویت روحیه و روان سالمندان را به دنبال دارد.البته به این نکته توجه داشته باشید که این سفر به هیچ عنوان نباید با اجبار همراه باشد و حتما باید علاقه سالمند مد نظر گرفته شود و قبل از هر اقدامی نظر آنها نیز برای خانواده باید مهم باشد. 

بیشتر افراد سالمند در وهله اول همین که دعوت به سفر رفتن می شوند از قبول دعوت سر باز می زنند چرا که احساس میکنند به علت بالا بودن سنشان مزاحمتی برای خانواده خواهند داشت اما تجربه ثابت کرده است سالمندان بیش از هر کسی نیاز به تفریح و سفر دارند و از ته دلشان رضایت دارند سفر بروند.پس باید توجه داشته باشید با یک بار نه گفتن آنها رد کردنشان را قبول نکنید و دلیل مخالفتشان را جویا شوید. 

توصیه های لازم برای همسفری با سالمندان مبتلا با بیماری خاص 

امکان دارد سفر های طولانی برای سالمندانی که سابقه بیماری خاصی دارند خطرناک باشد آن دسته از سالمندانی که مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی هستند و سابقه لخته در عروق خود دارند.بنابراین باید هر یک تا یکو نیم ساعت یکبار اقدام به توقف ماشین کرده تا سالمند پیاده شده و در هوای آزاد قدم بزند.سفر با قطار گزینه بسیار خوبی برای سالمندانی که توان حرکتی ندارند می باشد چرا که به راحتی می توانند داخل آن قدم دراز بکشند. 

مسافرت با ماشین برای سالمندان مخصوصا آنهایی که دچار آرتروز هستند بسیار عذاب آور است چرا که ممکن است دچار خشکی عضلات شوند.نشستن سالمند در صندلی جلو که فضای بیشتری دارد به صلاح او خواهد بود تا بتواند پاهای خود را به خوبی حرکت دهد.پس بدانید هر چه سفر کوتاه تر باشد به نفع افراد سالمند خواهد بود.هواپیما هم گزینه بسیار خوبی برا سفر سالمندان می باشد اما چنانچه دسترسی به هواپیما امکان پذیر نبود گزینه بعدی که بهتر است قطار می باشد باید بدانید از اتومبیل به عنوان آخرین گزینه برای سفر کردن سالمندان استفاده کنید. 

مراقبت از سالمند در سفر

چنانچه همسفر سالمندتا داروی خاصی استفاده میکند 

اگر عضو سالمند خانواده داروی خاصی برای بیماری اش مصرف میکند حتما بایستی به حد کافی و حتی بیشتر از اندازه مورد نیازش از آنها تهیه کنید و به همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز به مشکل برنخورید.چرا که ممکن است گاهی دارو تمام شود و همان دارو با اسم تجاری متفاوتی در داروخانه عرضه شود که همین امر باعث میشود ابهام پیش آید و در نهایت عوارض بدی به همراه داشته باشد.شرایط نگهداری تمامی داروها را با مراجعه به بروشورهای آنها بخوانید تا بهتر بتوانید مدیریت داشته باشید. 

توصیه های مهم برای سفر با اتومبیل 

چنانچه با اتومبیل به سفر رفتید حتما لباس راحتی و کفش های نرم و راحت برای عضو سالمند خانواده کنار بگذارید و پس از این که در مکان مورد نظر مستقر شدید به بررسی پاهای او بپردازید تا از نبود زخم اطمینان حاصل کنید و سپس پاها را با آب و صابون بشویید. 

مراقبت سالمندان در روز سیزده بدر 

سالمندان را نیز در روز سیزده بدر به همراه خود ببرید اما حتما باید توانمندی های آنها را در نظر بگیرید و مطمئن شوید جایی که قرار است بروید از نظر شیب و ارتفاع متناسب با شرایط فیزیکی فرد سالمند هست یا نه؟ 

قبل از رفتن به دشت و نقاط باز طبیعت از تغییرات دمایی هوا غافل نباشید و تمهیدات لازم را بیاندیشید و پتو و چتر و لباس اضافی و کفش مناسب با خود به همراه داشته باشید.بخاطر اینکه در این روز اکثرا سرپا میمانید و قدم میزنید کفشی را انتخاب کنید که پاشنه آن ٣ سانتی متر یا تخت ونرم باشد.فراموش نکنید که سالمندان قادر به حفظ تعادل خود نیستند پس حتما به هنگام راه رفتن پا به پای آنها حرکت کنید. 

توجه به مشکلات ادراری سالمندان 

مشکلات ادراری در بین سالمندان بخصوص مردان شایع است.با بزرگ شدن خوش خیم غده پروستات در مردان بی اختیاری ادراری اتفاق می افتد بنابراین اطرافیان باید این موضوع را مورد غفلت قرار ندهند و توجه بیشتری به شرایط سالمندان در این خصوص داشته باشند سعی کنید هر چند وقت یکبار اقدام به توقف ماشین کرده تا سالمند بتواند به سرویس بهداشتی برود و آزرده خاطر نشود. 

چنانچه فرد سالمند با شما همسفر نشد 

زمانیکه دلایل فرد سالمند برای سفر نرفتن قانع کننده بود و شما پذیرفتید که بدون او سفر کنید مایحتاج ضروری را در اختیارش قرار دهید و حتما باید از فردی درخواست کنید تا او را تنها نگذارد حالا این فرد ممکن است پرستار باشد یا یکی از اقوام.و همه توصیه ها را بایستی به پرستار گوشزد کنید سالمندانی که وضعیت جسمی نسبتا خوبی دارند بهتر از دور مراقبشان بود.چندین بار در روز با آنها تماس داشته باشید و حالشان را بپرسید .قبل از رفتن تمام وسایل صوتی اعم از رادیو و تلویزیون را چک کنید تا از سالم بودن آنها اطمینان پیدا کنید تا بتواند در اوقات تنهایی از آنها استفاده کند. 

سفر با سالمندان

قرار دادن فرد سالمند در معرض نور آفتاب 

از آنجا که قشر سالمند نسبت به دیگر افراد آسیب پذیر تر هستند بنابراین سر و صدای ناشی از دورهمی های خانوادگی می تواند دچار خستگی آنها شود و آرامش آنها را بهم بریزد.

افسردگی زمستانی و یا اختلال خلقی فصلی ( SAD) یکی از بیماری هایی است که به خاطر کمبود نور آفتاب در روزهای کوتاه زمستانی اتفاق می افتد و آن دسته سالمندانی که بیشتر اوقات در خانه محبوس هستند بیشتر مستعد دچار شدن به این اختلال هستند پس حتما به آنها کمک کنید تا فعالیت هایی داشته باشند که بیشتر در زیر نور آفتاب قرار بگیرند.

عید سالمندان را اینگونه لذتبخش تر کنید

45
این مطلب مفید بود ؟41
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
برچسب : سالمندان
وبگردی