مهارت بازاریابی
هدف اصلی از اینهمه تلاش به جذب مشتری و رسیدن به سقف مناسب فروش محصول است . برای کسب مهمترین مهارت بازاریابی کدام ویژگی ها و ابزار را نیاز خواهید داشت.

این مهارت ها بازاریابی فروش را بالا می‎ برد

با توجه به بازاریابان بزرگ دنیا مانند ست گودین و استیو جابز، به وجود مهارت هایی در آن ها پی خواهید برد که شاید در نگاه اول هیچ ارتباطی به بازاریابی ندارد . این مهارت ها عبارتند از مهارت سخنوری و ارائه بازخورد و ... . این افراد با تمرکز بر روی تامین نیازهای مشتریان خود به موفقیت بزرگی در حرفه خود دست یافته اند . در این قسمت از نمناک به ارائه 49 مورد از مهارت هایی که به شما در بهبود و پیشرفت فعالیت بازاریابی کمک می ‎کند، خواهیم پرداخت. 

1. مشتری محوری

یک بازاریاب موفق، معمولا نیاز ها، خواسته ها، رویا و مشکلات مشتری خود را درک کرده و نسبت به آن ها احساس مسئولیت می ‎کند. بازاریابی که می ‎تواند همانند مشتری فکر کند ، قادر به پاسخگویی به نیازهای او و جلب رضایت وی خواهد بود و این امر در نهایت موجب افزایش سود حاصل از فعالیت بازاریابی او خواهد شد . 

2. داستان پردازی

یک بازاریاب موفق می ‎داند که مردم علاقه مند به شنیدن داستان و درگیر شدن با آن هستند . او توانایی شناسایی و سر هم کردن داستان های مناسب برای جلب نظر مشتری را دارد و با داستان پردازی برند محور، موفق به فروش بیشتر و کسب سود بیشتری خواهید بود . 

3. به روز کردن اطلاعات و توانمندی های خود

اگر خواستار این هستید که همیشه فرد موفق تری در مقایسه با سایر رقیبانتان در حرفه خود باشید ، باید دائما با خواندن کتاب، مجله، وبلاگ و یا هر چیز دیگری به دنبال ارتقاء دانسته های خود در زمینه حرفه ایتان باشید چرا که هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار شما باشد، ایده های بهتری برای انجام فعالیت های شغلی خود خواهید داشت . یک بازریاب موفق ، هیچ وقت دست از یادگیری مهارت های جدید نکشیده و همیشه در صدر خبر های تازه خواهد بود. 

4. ایجاد انجمن ها و ارتباطات جدید

بازیابان بزرگ می ‎توانند به یک ایده تبلیغاتی گوش داده و با توجه به نقشه کاری و اهداف مشتری ، یک نقشه جامع را عملی سازند. آن ها با فرصت های موجود ارتباط برقرار کرده و صنعت خود را گسترش می ‎دهند. همانطور که استیو جابز عقیده داشت :"خلاقیت فقط چیز ها را به هم پیوند می ‎دهد"، می‎ توان دریافت که این امر پایه و اساس هوش و تفکر علمی است .

 5. مصاحبه

بازیابان موفق همانند روزنامه نگاران فکر می ‎کنند. مهم نیست که شما در حال صحبت کردن با مدیر عامل هستید یا مشتری و یا یک گروه ، مهم این است که بدانید چه سوالاتی بپرسید که جامع ترین پاسخ ها را دریافت کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید و از پرسیدن سوالات بیشتر نترسید . 

6. تجزیه و تحلیل مقصد نهایی

موفقیت چیست و از کجا می ‎دانید که در حرفه خود موفق هستید یا شکست می ‎خورید؟

به چه نقاط عطفی نیاز دارید تا بدانید که در مسیر درستی قرار دارید ؟ این سوالات، بیانگر طرز تفکر یک بازاریاب است و او همیشه در مورد راه درست و مقصد نهایی اهداف خود فکر می‎ کند.

اهداف، قلب و روح یک استراتژی بازاریابی است و تجزیه و تحلیل به شما کمک می‎ کند تا بدانید که به چه چیزی دست خواهید یافت . 

7. خلاقیت و مبتکر بودن

خلاقیت باعث شناسایی ارتباطاتی می‎ شود که قبلا کسی آن ها را کشف نکرده است . این امر برای تولید محصولات جدید و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین ترتیب، یک بازاریاب باید به دنبال اتخاذ ایده ها و رویکرد های جدید برای جامه عمل پوشندن به اهداف مشتری خود باشد. او از شکست نمی ‎ترسد و از ریسک پذیری بالایی برخوردار است. تفکر خلاق به یک بازار یاب کمک می‎ کند تا ایده های مناسب را از ایده های ناکارآمد شناسایی کند.

 8. مهارت صحبت کردن

برخی افراد برون گرا هستند و برخی درون گرا و ساکت تر. یک بازاریاب موفق باید بتواند در هر دو وضعیت به خوبی عمل کرده و ارتباط خوبی با مشتری برقرار کند .

یک بازاریاب فارغ از هرگونه احساس درونی، در کار خود جدی و حرفه ای عمل خواهد کرد . 

9. تدریس

علاوه بر مهارت صحبت کردن، یک بازاریاب علاقه مند به تدریس و به اشتراک گذاشتن دانش و تخصص خود با سایر افراد است . شما می ‎توانید این کار را از طریق پست های وبلاگ ، پادکست ها، کارگاه های آموزشی و یا حتی کلاس های درسی نیز انجام دهید . 

10. مهارت نوشتن

یک بازاریاب موفق از مهارت های دستوری و املایی عالی برخوردار است و توانایی نوشتن مطالب جذاب وبلاگی ، مطبوعاتی ، فیلمنامه و یا هر چیز دیگری را در خود تقویت می ‎کند.

او می ‎داند که چه زمانی باید نامه رسمی بنویسد و چه زمانی نامه دوستانه و صمیمانه و بنابراین برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق، با انجام تمرین های مستمر این مهارت را در خود تقویت کنید. 

11. مهارت شنیداری

ارتباط تنها مربوط به آن چه شما می ‎گویید نیست. بلکه ارتباط واقعی زمانی صورت می ‎گیرد که آنچه که مشتری از شما انتظار دارد را به خوبی درک و پردازش می ‎کنید و مقصود او را می ‎فهمید.

این امر تنها در صورتی تحقق پیدا می ‎کند که شما مهارت شنیداری خود را تقویت کرده و با پرسیدن سوالات درست، به خواسته مشتری تان واقف شوید .

گوش دادن  

12. همکاری

بازاریابی حرفه ای است که با سایر حرفه های دیگر مانند فروش، امور مالی، خدمات به مشتری و فناوری اطلاعات، در ارتباط است. بنابراین باید بتوانید توانایی همکاری خود در انجام فعالیت های حرفه ای را تقویت کرده و با داشتن نقشی موثر در فعالیت های تیمی، حرفه خود را گسترش دهید. بنابراین فروتن ابشید و به دنبال کمک گرفتن از تخصص دیگران باشید، نه فقط تخصص خودتان. 

13. ارائه بازخورد

ارائه بازخورد چه مثبت و چه منفی، بخش جدا ناپذیری از کار است . دیپلماتیک بودن مهم است اما باید بتوانید ایده های خوب را از ایده های بد شناسایی کنید و به آن ها جامه عمل بپوشانید؛ در غیر اینصورت با پرداختن به ایده های ناکارآمد، باعث اتلاف وقت و پول خود خواهید شد و در حرفه تان پس رفت خواهید کرد . 

14. تحقیق کردن

به این فکر کنید که حرفه بازاریابی از 50 سال گذشته تا کنون چه تغییراتی داشته است . از طریق اینترنت ، تلوزیون و هر چیز دیگر تحقیق کنید و عوامل تاثیر گذار در حرفه خود را شناسایی کنید . این امر به شما کمک می ‎کند تا در حرفه تان با سرعت بیشتری پیشرفت کنید . 

15. تجزیه و تحلیل داده ها

یک بازاریاب موفق با معیار ها زندگی می ‎کند و لازم نیست که در این مورد متخصص باشید اما باید اصطلاحات معمول ، نحوه جمع آوری داده ها و از هم مهم تر، چگونگی تجزیه و تحلیل و استفاده از آن برای بهبود فعالیت های خود را درک کنید . انجمن بازاریابی آمریکا ، تجزیه و تحلیل داده ها را به عنوان یکی از 7 مهارت لازم در حرفه بازریابی معرفی می ‎کند . 

16. نتیجه گرا بودن

یک بازاریاب موفق می ‎داند که رسیدن به هدف نهایی، در گروه به کار گرفتن عملکرد مناسب است . بنابراین بدون در نظر گرفتن هدف نهایی ، توانایی اتخاذ عملکرد مناسب برای شما وجود نخواهد داشت . 

17. بازاریابی مستقیم

نقش شما فروش است و اجازه ندهید هیچ چیز شما را از هدف اصلی تان یعنی تبلیغات منحرف کند . 

18. توانایی قانع کردن

شما باید با دیدن افراد مختلف ، توانایی لازم برای قانع کردن آن ها برای همکاری با شما و پاسخ دادن به خواسته ها و نیاز های آن ها را شناسایی کنید و سپس، بر روی آنچه که برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیازمند هستید، تمرکز کنید . بازاریابی به معنای قانع کردن دیگران برای فروش اجناس خودتان است و هرچه توانایی قانع کردن بیشتری از خود نشان دهید، در این حرفه موفق تر خواهید بود .

 19. مذاکره

چه در شرایط مساعد و چه نامساعد، مذاکره کردن ، مهارتی ضروری در این حرفه به حساب می ‎آید. مذاکره کردن دارای تاکتیک های مختلفی است که به شما در جامه عمل پوشاندن به اهدافتان کمک زیادی خواهد کرد .

 20. تجزیه و تحلیل احساسات

چه مشتری شما مدیرعامل باشد و چه افراد عادی ، توانایی درک و تجزیه و تحلیل احساسات آن ها توسط شما باعث می ‎شود که راحت تر اجناس خود را به فروش برسانید که این یک مهارت فوق العاده در بازاریابی است، چرا که مردم بیشتر اجناس را با اتکا بر احساس خود خریداری می ‎کنند، نه منطقشان و شناسایی احساسات مشتری، اولین قدم برای رسیدن شما به موفقیت است . 

21. بهینه سازی انجام جستجو در اینترنت

با دانستن اصول اولیه جستجو در اینترنت و مهارت های مربوط به آن، می‎ توانید روند سریع تری در رسیدن به اطلاعات مورد نیاز خود در زمینه حرفه ایتان داشته باشید . 

22. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا ، مهارت دیگری است که در حرفه بازاریابی بسیار مورد نیاز می ‎باشد. بازاریابی مدرن در درجه اول بازاریابی دیجیتال است و دیجیتال همچنان مربوط به بازاریابی محتوا می ‎باشد. همانطور که در نمناک گفته ایم بازاریابی محتوا شامل اینفوگرافیک، پست های وبلاگ ، فیلم ها ، پادکست ها، کتاب های الکترونیکی، مطالعات موردی ، آموزش ها، مصاحبه ها، پروفایل ها ، بررسی ها، لیست ها، گرد همایی ها، یادداشت ها، اسلاید ها و دو ها نوع دیگر است .

یک بازاریاب خوب باید به طور کلی از بازاریابی محتوا برخوردار باشد و حداقل در چند نوع مختلف آن متخصص باشد .

 23. روابط عمومی

روابط عمومی به تبادل اطلاعات بین شما و مردم اشاره دارد. نحوه برخورد شما با مشتری تاثیر زیادی در رسیدن به اهداف حرفه ایتان دارد . در دنیای امروز، داشتن روابط عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است و از ضروری ترین مهارت های مورد نیاز در حرفه بازاریابی است .

روابط اجتماعی  

24. رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی از اهمیت زیادی در حرفه بازاریابی برخوردارند ؛ به طوری که 92% از بازاریابان معتقدند که استفاده از رسانه های اجتماعی باعث بهبود فروش آن ها شده است . انتخاب کانال مناسب و حفظ حضور فعال در این رسانه ها بسیار ضروری است . اغلب اوقات استخدام یک مدیر تمام وقت رسانه های اجتماعی کمک زیادی به بهبود عملکرد حرفه ایتان خواهد کرد . 

25. مدیریت چندین پروژه به صورت همزمان

این که تمام تمرکزتان بر روی انجام به نحو احسن یک پروژه باشد، بسیار خوب است اما باید بتوانید چندین ایده و پروژه را در کنار هم مدیریت کنید. داشتن مهارت مدیریت زمان، در حرفه بازاریابی بسیار مهم است.

 26. پژوهش

بازاریابی، ارتباط تنگاتنگی با پژوهش دارد . پژوهش به معنای تجزیه و تحلیل صنعت های مختلف ، مصاحبه ها، نظر سنجی ها و موارد دیگر است. بازاریابی که می‎ تواند اطلاعات لازم برای پروژه مورد نظر را جمع آوری کرده و تجزیه و تحلیل کند نه تنها موفق نخواهد شد، بلکه در سال های بعد به بالاترین سطح خود خواهد رسید . 

27. رهبری

یک بازاریاب بزرگ ، یک رهبر قدرتمند است و تیم خود را برای تحقق اهداف حرفه ای استخدام و ترغیب می ‎کند . 

28. مهارت تصمیم گیری

گاهی مواقع حتی در صورت دسترسی به اطلاعات زیاد ، افراد توانایی اتخاذ تصمیم مناسب را در خود نمی ‎بینند و ممکن است دچار اشتباه شوند . مانند هر مهارت دیگری، تصمیم گیری نیز قابل یادگیری است. تمرین کنید، به تجزیه و تحلیل بپردازید و تصمیم مناسبی اتخاد کنید. حتی اگر بی گدار به آب زدید، از اشتباه خود تجربه کسب خواهید کرد. 

29. شبکه سازی اینترنتی

برای توانمندی در استفاده بهتر از فرصت ها و ایده ها ، نیازمند شناخت افراد بیشتری هستید و به همین دلیل باید زمان زیادی از وقت خود را صرف برقراری ارتباط با افراد در رسانه های اجتماعی ، کنفرانس ها و سایر شبکه های اینترنتی کنید .

 30. HTML

این مهارت که مرتبط با دانش اینترنتی است ، برای هر فردی که در حوزه دیجیتال فعالیت دارد ، ضروری است . لازم نیست که در آن متخصص باشید اما باید دانش اندکی در این زمینه برای حرفه بازاریابی کسب کنید . مطالعات نشان داده که برخوردار بودن از مهارت HTML، تا 20% در پیشرفت مشاغل بازاریابی تاثیر گذار است . 

31. تقویت تفکر عموم نسبت به خود

یک بازاریاب موفق می ‎داند که موفقیت او در حرفه اش تا حد زیادی به طرز فکر مشتریان نسبت به او بستگی دارد و بنابراین دائما در تلاش برای تثبیت مهارت ها و توانایی های خود در ذهن مشتریان است . مشارکت در رسانه های اجتماعی و صحبت در رابطه با رویداد ها، تاثیر زیادی در تقویت افکار عمومی خواهد داشت . 

32. پیش بینی و رسیدگی به موارد

داشتن استراتژی و تکنیک در حرفه بازاریابی این امکان را به شما می ‎دهد تا مشتری بیشتری جذب کنید. قبل از مراجعه مشتری ، درصدد افزایش شاخص های اعتماد او برایید . برای مثال حمل و نقل کالا را رایگان کنید و یا برای آن تخفیف مناسبی در نظر بگیرید که این موارد به تسریع پیشرفت شما در این حرفه کمک فراوانی خواهد کرد . 

33. متقاعد کردن مشتری

بسیاری از مردم معمولا به دلیل ترس از خرید برخی اجناس ، از خرید آن ها به طور کل صرف نظر می ‎کنند . در چنین مواقعی یک بازاریاب باهوش ، درصدد متقاعد کردن مشتری برای خرید اجناس خود برخواهد آمد . متقاعد کردن مشتری با صحبت کردن درباره کیفیت اجناس و ویژگی های منحصر به فرد آن حاصل می‎شود.

رضایت مشتری  

34. CRO

CRO به معنی بهینه سازی نرخ تبدیل می‎باشد. این مهارت در حرفه بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است. تها هدف تبلیغات، فروش است و یک بازاریاب، با به کار بردن نکات و ترفند های CRO می‎تواند این فرایند را تسریع کند. درک این اصول کاملا آسان است و به شما این امکان را می‎دهد تا با اتخاذ بهترین روش، به نیازهای مشتریان خود پاسخ دهید. 

35. عملکرد مناسب در شرایط دشوار

یکی دیگر از مهارت های ارزشمند در حرفه بازاریابی ، داشتن عملکرد مناسب در شرایط دشوار است . این که یک بازاریاب در مواجهه با کمبود ها بتواند به نیازهای مشتری جامه عمل بپوشاند و بهترین ارائه را داشته باشد ، او را از سایر افراد در این حرفه متمایز خواهد کرد . 

36. قیمت گذاری

یک بازاریاب کاربلد باید بتواند تاثیر هزینه های تولید ، کیفیت ، انتظارات مشتری ، موقعیت بازار و رقابت بر روی محصول را به خوبی درک کند . بهینه سازی و نظارت بر قیمت می ‎تواند به شما و مشتریانتان کمک کند تا به سود حداکثری برسید . 

37. آزمایش کردن

انجام آزمایش بر روی گزینه و عملکرد مورد نظر برای رسیدن به هدف مشخص بسیار مهم است . هرگز بدون انجام آزمایش اقدام به انجام فعالیتی نکنید . 

38. معیار ها

معیار های مختلفی در انجام پروژه های بازاریابی وجود دارند ؛ مثل تعداد مشترکین ، بازدید صفحه ، بارگیری ها ، گزینه مورد نظر و فروش و موارد دیگر. برخی از این معیار ها نسبت به سایرین از اهمیت بیشتری برخوردارند و وظیفه شما این است که بر روی خواسته مشتری و محصول فعلی خود تمرکز کنید . 

39. فشرده سازی

شما به عنوان یک بازاریاب باید بتوانید یک مفهوم پیچیده و بزرگ را به صورت یک ایده کوتاه و ساده دراورید . پس از صحبت کردن با مشتری و تفکر درباره خاسته او نتیجه می ‎گیرید که مشتری خاستار انجام چه کاری است . 

40. تثبیت موقعیت

شما باید به عنوان یک بازاریاب محصول ، بازار آن و مشتری را مورد مطالعه قرار داده و در نهایت مزایای آن را تبلیغ کنید . بهترین راه برای انجام این کار فرستادن پیام به کانال های مربوطه است . 

41. تلفن همراه

عصر امروز، عصر استفاده از تلفن همراه به منظور انجام فعالیت های مختلف مانند جستجو آنلاین و مطالعه محتوا است . یک بازاریاب کارآمد در مهارت های مرتبط با تلفن همراه تخصص دارد . 

42. سازماندهی کردن

به عنوان یک بازاریاب، باید بتوانید اصطلاحات کوچک را با اقدامات بزرگ نشان دهید . این امر با داشتن یک تیم بازاریابی بزرگ و استفاده از استراتژی های بازاریابی قابل انجام خواهد بود . 

43. تجسم داده ها

ما معمولا محتوای بصری را بهتر و سریع تر از متن ، پردازش و درک می ‎کنیم . طبق برخی مطالعات ، ارائه اطلاعات به صورت نمودار یا یادداشت برداری و اسلاید باعث می ‎شود درک و اشتراک گذاری آسان تر شده و فعالیت بازاریابی پویا تر شود . 

44. استفاده از فناوری های جدید

نه تنها بیشتر بازاریابی ها در دنیای مدرن به صورت دیجیتالی انجام می ‎شود، بلکه بیشتر ابزار ها، خدمات و سیستم عامل های مورد استفاده برای آن نیز وجود دارد . به عنوان یک بازاریاب دیجیتالی ، نیازمند بهره گیری از مهارت های طراحی گرافیکی، CMS، سیستم عامل های تحلیلی ، برنامه های زمان بندی و پیام رسانی ، رسانه های اجتماعی ، اتوماسیون بازاریابی و بسیاری از ابزار های موجود و در حال ظهور دیجیتالی خواهید بود . 

45. شناخت کافی از طراحی

نیازی نیست که به عنوان یک بازاریاب در زمینه طراحی تخصص داشته باشید . کافیست بتوانید طراحی خوب و بد را از یکدیگر تشخیص داده و سلیقه مشتری را شناسایی کنید و از وب سایت ها، فیلم های تبلیغاتی، اینفوگرافیک ها و محتواهای مطابق با سلیقه مشتری استفاده کنید . 

46. داشتن نوآوری

اگر بتوانید با ارائه خدمات جدید از رقبای خود پیشی بگیرید و به نیاز های مشتریان خود به خوبی پاسخ دهید ، می‎ توان گفت که شما یک بازاریاب نو آور و موفق هستید . 

47. صبور بودن

به عنوان یک بازاریاب باید صبر و شکیبایی خود در جذب مشتری را افزایش داده و از عجول بودن در این زمینه خودداری کنید . پشتکار داشته باشید و به راحتی از حرکت نایستید . 

48. انگیزه دادن به دیگران

حتی در صورتی که یک بازاریاب توانا و با اشتیاق باشید ، گاهی ممکن است اعضای دیگر تیم شغلیتان به اندازه شما شور و انگیزه نداشته باشند . در این شرایط باید بتوانید به آن ها انگیزه داده و روحیه آن ها را تقویت کنید .

49. شجاعت

بازاریابی کار سختی است ؛ به خصوص اگر می ‎خواهید در حرفه خود عالی باشید .

شما باید توانایی زیادی در شناسایی شرایط مناسب و پر ریسک داشته باشید و با درایت و توانمندی ، موانع موجود بر سر راه اهدافتان را از بین ببرید . یک بازاریاب دارای روابط عمومی بالایی است و بدون داشتن اطلاعات لازم ، چیزی را قبول یا رد نمی ‎کند . او شجاع است و بیشتر از هر کس دیگری بر روی مشتری تمرکز می ‎کند .

مهمترین مهارت های بازاریابی برای موفقیت سریع

4.432
این مطلب مفید بود ؟284
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
برچسب : بازاریابی
وبگردی