خواص گوشت قرمز
گوشت قرمز در عین حال که از نظر بسیاری از افراد منبع خوبی از مواد مغذی است علاوه برخواص آن، خطراتی هم دارد که در صورت استفاده بیش از اندازه سلامت شما را تهدید میکند.

خواص ثابت شده ی گوشت قرمز برای مغز، پوست و مو

در واقع گوشت قرمز محتوای مغذی زیادی دارد که برای سلامتی مفید می باشد. گرچه برخی نیز معتقدند گوشت قرمز برای سلامتی مضر است و آن را مصرف نمی کنند. یکی از این خواص بد فراوانی کلسترول بد در آن است. آیا این درست است که مصرف گوشت قرمز برای سلامتی ما مضر است؟ پاسخ به نوع و مقدار مصرف ما بستگی دارد. اگر در مصرف آن زیاده روی کنیم، آنگاه مضر است.

اگر به صورت مناسب از آن بخوریم، منبع خوبی از مواد مغذی خواهد بود؛ در عین حال، خوردن زیاد گوشت قرمز منجر به ایجاد مشکلاتی زیادی از جمله افزایش کلسترول و بروز علائم بیماری های قلبی خواهد شد که در حقیقت این علائم در اثر وجود چربی در گوشت است.

نکته آنکه تمامی این مضرات می توانند با مصرف متعادل گوشت قرمز مورد غلبه قرار گیرند، لذا مصرف آن مشکلی نخواهد داشت. در این بین، مصرف گوشت قرمز همزمان با خوردن میوه هایی همچون گواوا، پاپایا و انگور که دارای فیبر می باشند، متعادل می شود. به طور کلی، اگر گوشت قرمز در حد معینی مصرف کنید، در این صورت بدنی سالم و به دور از بیماری ها خواهید داشت.

مواد مغذی گوشت قرمز

  • پروتئین
  • چربی
  • انرژی
  • ویتامین های د و گروه ویتامین های ب
  • آهن
  • اسید چرب امگا3
  • روی
  • سلنیوم

خواص و فواید مصرف به اندازه گوشت قرمز

آنتی اکسیدان و خنثی کننده رادیکال های آزاد:

فواید و عملکرد گوشت قرمز در حقیقت یکی از منابع آنتی اکسیدانی است که رادیکال های آزاد را از بین می برد. سلنیوم موجود در آن با همکاری ویتامین ای عملکرد آنتی اکسیدانی آن را بهبود و به بیشترین حد می رساند تا با رادیکال های آزاد و عوامل به خطر اندازنده سلامت مبارزه کنند.

خواص گوشت قرمز

گوشت قرمز برای کنترل فرآیند تخمک گذاری:

فواید سلنیوم موجود در گوشت قرمز همچنین برای کنترل و تثبیت فرآیند تخمک گذاری بسیار عالی است. مخصوصا برای زنانی که چرخه قاعدگی نامنظم دارند. گوشت قرمز همچنین می تواند به کنترل برخی اختلالات در تخمک گذاری کمک کند.

گوشت قرمز برای جلوگیری از کم خونی:

مهمترین عملکرد آهن در بدن شکل گیری هموگلوبین و گلبول های قرمز خون است. هموگلوبین اکسیژن را در بدن حمل می کند. لذا کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود که باعث بروز خستگی، ضعف و افسردگی شود.

گوشت قرمز برای جلوگیری از بیخوابی:

گوشت قرمز اختلالات خواب یا بیخوابی را مهار می کند. مصرف غذاهایی که سرشار از آهن است می تواند به داشتن به کیفیت خوب خواب کمک کند. آهن برای تنظیم و بهبود و همچنین کاهش فشار خون که باعث خواب بهتر می شود، مفید است. عدم تعادل در فشار خون شخص منجر به بی خوابی می شود.

گوشت قرمز برای جلوگیری از نرمی استخوان:

این عارضه زمانی رخ می دهد که استخوان کودکان رشد کرده است. کودکانی که از کمبود ویتامین د رنج می برند، از نرمی استخوان نیز رنج خواهند برد و استخوان هایشان متراکم و مستحکم نخواهند بود و این اختلال به علت کمبود مواد معدنی به وجود می آید که در این صورت به راحتی ترد و شکننده می شوند.

گوشت قرمز خوب برای بارداری:

پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفتیم که گوشت قرمز برای بارداری مفید است و به رشد اندام های مختلف مانند ماهیچه، استخوان، سیستم تنفسی و مغز کمک می کند. پروتئین کافی طی دوران بارداری به زن باردار کمک می کند تا کودکی سالم داشته باشد که هیچ فقدانی از مواد مغذی را حس نکند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز برای کاهش کلسترول خون:

گوشت قرمز حاوی عناصری از ویتامین ب است که می تواند کلسترول بد خون را در بدن کاهش داده و کلسترول خوب بدن را در خور نیاز بدن افزایش می دهد. در نتیجه شما می توانید با مصرف گوشت قرمز، میزان کلسترول خون خود را در حد ثابتی حفظ کنید.

گوشت قرمز برای کاهش ریسک بیماری های قلبی:

بر اساس نتایج یک مطالعه، گوشت قرمز می تواند ریسک بیماری قلبی و برخی اختلالات مزمن مرتبط با قلب را کاهش دهد. به این علت که امگا 3 موجود در گوشت قرمز می تواند انعطاف و تغذیه شریان های قلبی را بهبود دهد. بنابراین ریسک فشار خون بالا و تپش نامنظم قلب به حداقل می رسد.

گوشت قرمز برای بهبود حافظه:

امگا 3 موجود در خوراکی ها و جذب شده در مغز، نقش مهمی در رشد تکثیر سلول ها در مغز و سیستم عصبی بدن دارد. از لحاظ پزشکی اثبات شده است که امگا 3 قادر به بهبود رشد حافظه ی مغز در کودکان و بزرگسالان است. این بدان معناست که امگا 3 برای افرادی که به راحتی چیزها را به فراموشی می سپارند، ضروری است.

گوشت قرمز برای جلوگیری از آلزایمر زودرس:

همگام با افزایش سن، مغز انسان شروع به انقباض می کند. انقباض یا کوچک شدن مغز یک مسئله طبیعی است، اما می تواند علامت یک بیماری جدی مانند آلزایمر و دمانس یا همان زوال عقل باشد. اما نگران نباشید چرا که این خطر با مصرف امگا 3 می تواند دفع شده و از کوچک شدن مغز جلوگیری می کند. هر کس دچار آسیب مغزی می شود، مصرف اسید چرب امگا 3 به او توصیه می شود. امگا 3 می تواند تحرک مغز را بهبود بخشد. گوشت قرمز حاوی امگا 3 است تا مغز شما را بهبود دهد.

گوشت قرمز برای بهبود تمرکز:

مصرف گوشت قرمز گردش خون را بهتر می کند. این گوشت به مغز شما حس سلامتی داده و باعث می شود تا بر روی فعالیت روزانه خود بیش تر تمرکز کنید.

خواص گوشت قرمز

گوشت قرمز برای کاهش افسردگی:

امگا 3 موجود در گوشت قرمز می تواند مشکلات افسردگی متوسط را کاهش دهد. امگا 3 به بهبود تاثیر داروهای مربوطه کمک می کند. امگا 3 بر روی مغز تاثیر می گذارد اما روش متفاوتی جدای از داروهای ضد افسردگی دارد. از مصرف منظم امگا 3 اطمینان حاصل کنید و درمان را با مصرف داروهای ضد افسردگی پیگیری کنید.

افزایش انرژی با گوشت قرمز:

بدن انسان به ویتامین ب های موجود در گوشت قرمز نیاز دارد، زمانی که این ویتامین به کربوهیدرات ها و گلوکز تبدیل می شود که جهت انجام فعالیت ها انرژی آزاد می کند. اگر بدن فاقد انرژی لازم باشد، نمی تواند به راحتی راه برود و به راحتی احساس خستگی می کند.

تثبیت سلامتی چشم:

مواد مغذی که برای چشم لازم است؛ ویتامین آ می باشد. اما، شما فواید آن را می دانید و البته می دانید که این ویتامین توسط امگا 3 تولید می شود. طبق نتایج تحقیقات حتی امگا 3 یکی از عمده ترین ترکیبات موجود در شبکیه چشم است. امگا 3 قادر است تا سلامتی چشم را تثبیت کرده و بینایی را بهبود بخشد.

گوشت قرمز برای جلوگیری از آب مروارید:

آب مروارید یکی از بیماری های نابود کننده ای است که اغلب در سن بالای 60 سال رخ می دهد. آب مروارید می تواند منجر به اختلالات بینایی و در نهایت کوری شود. فواید گوشت قرمز نیز فواید بسیاری در جلوگیری از بروز آب مروارید در چشم های ما دارد.

گوشت قرمز برای جلوگیری از پیری زود رس:

سلنیوم موجود در گوشت قرمز قادر به جلوگیری از پیری زود رس است و همچنین می تواند علائم آن را از بین ببرد . علائمی همچون خشکی و خشن بودن پوست، تیرگی و بی رمقی پوست، چین و چروک پوست و عدم کشیدگی و انعطاف پوست.

فواید گوشت قرمز

گوشت قرمز برای ارتقای سلامتی پوست:

منابع آنتی اکسیدان برای ارتقای سلامتی پوست خوب است. بنابراین، آنتی اکسیدان اولین سلاح برای مبارزه با رادیکال های آزاد است که پوست را مورد حمله قرار می دهند. به عنوان یک نتیجه؛ پوست شما مرطوب و نرم مانده و می درخشد.

گوشت قرمز برای تثبیت سلامت مو:

فقدان گوشت قرمز می تواند باعث کم خونی شود و در این بین منجر به مشکلاتی مانند ریزش مو می شود.

رشد ماهیچه با گوشت قرمز:

فایده دیگر مصرف گوشت قرمز افزایش حجم ماهیچه ها است. این بسیار مهم است تا ماهیچه ها افزایش حجم پیدا کنند تا بدن شکل بهتری بیابد. به خصوص برای ورزشکاران مرد که به صورت تخصصی در حوزه ورزش فعالیت می کنند. این گوشت برای کسانی که می خواهند شکل بدن خود را کامل و عالی کنند، مورد نیاز است.

مواد مغذی بالا گوشت قرمز:

گوشت قرمز حاوی مواد مغذی بالایی است که برای مدیریت سلامتی بدن مفید است. علاوه بر آن، این الزام وجود دارد تا سیستم ایمنی در وضعیتی خوب حفظ شود. مصرف گوشت قرمز مواد مغذی لازم را برای فعالیت های روزانه و حتی فعالیت های سطح بالا مانند ورزش کردن فراهم می کند.

گوشت قرمز برای کاهش چربی:

همانطور که قبلا گفته شد، محتوای پروتئینی بالا می تواند منجر به ماهیچه های بهتر شود. یک ماهیچه ی خوب به معنای چربی کمتر در بدن است. علاوه بر آن، یک گوشت قرمز بدون چربی روش خوبی برای افزایش حجم ماهیچه و همچنین کاهش چربی است.

تحریک هورمون:

مصرف منظم گوشت قرمز می تواند به تحریک هورمون های خوب برای سیستم بدن کمک کند. این برای افرادی که میخواهند تناسب اندام داشته باشند ضروری است. هورمون هایی مانند هورمون رشد و هورمون تیروئید که منجر به بهبود ماهیچه و عضلات می شود.

خوردن گوشت قرمز

گوشت قرمز برای بهبود متابولیسم:

فواید گوشت قرمز برای بدنسازی روش خوبی برای بهبود سیستم سوخت و ساز بدن است. مخصوصا برای آنهایی که می خواهند بدن خود را به شکل مناسبی در بیاورند؛ به انرژی بیشتری نیاز دارند. مصرف گوشت قرمز می تواند باعث کمک به این مسئله و افزایش سطح سوخت و ساز در تبدیل غذا به انرژی شود.

کنترل نرم شامه:

فایده دیگر مصرف گوشت قرمز کنترل نرم شامه است. مصرف گوشت قرمز اعصاب مغز را در موارد مرتبط با تمرین ماهیچه ها و رشد آنها بهبود می دهد. علاوه بر آن، انتخاب خوبی برای بهبود ظرفیت بدن است.

گوشت قرمز برای سیستم عصبی:

گوشت با محتوای بالای ویتامین ب به هماهنگی سیستم عصبی کمک خواهد کرد. این یک امر مهم برای کنترل یک بدنسازی است. هماهنگی سیستم عصبی برای تحریک شکل گیری ماهیچه ها مورد نیاز است.

نخوردن گوشت قرمز چه فوایدی دارد؟

مصرف گوشت قرمز با ریسک بالای گسترش بیماری ها در ارتباط است. برخی تحقیقات انجام شده دریافته اند که برای مشکلات سلامتی در اثر مصرف گوشت قرمز اتفاق می افتد. در اینجا فواید کاهش یا اجتناب از مصرف گوشت قرمز آورده شده است:

جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی با نخوردن گوشت قرمز:

اجتناب یا کاهش گوشت قرمز در رژیم غذایی شما از سیستم قلبی عروقی تان در برابر بیماری های مهلک محافظت می کند. گوشت قرمز سرشار از چربی یا لیپوپروتئین کم چگال است که این نوع چربی بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

نخوردن گوشت قرمز

نخوردن گوشت برای تثبیت فشار خون نرمال:

فراوانی چربی و کلسترول موجود در گوشت قرمز می تواند باعث مشکلات سلامتی به ویژه تاثیر بر رگ های خونی گردد.کلسترول در رگ های خونی تجمع یافته و دیواره آن را ضخیم می کند. این موضوع باعث کم شدن گذرندگی خون از رگ ها شده و در نتیجه فشار خون افزایش می یابد.

نخوردن گوشت قرمز برای جلوگیری از سکته:

چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم اگر شما رگ های خونی و فشار خون نرمال دارید، ریسک ابتلا به سکته و بیماری های قلبی کاهش می یابد. رگ ها مسئول تثبیت تامین خون مغز هستند. اگر در کار آنها مشکل ایجاد شود، فشار خون به آرامی افزایش می یابد و البته خطرناک می شود چرا که می تواند آسیب های رگ های خونی در مغز را افزایش داده و منجر به سکته مغزی شود.

نخوردن گوشت قرمز برای جلوگیری از سرطان:

برخی تحقیقات دریافته اند که گوشت قرمز با افزایش ریسک ابتلا به سرطان در مطالعات اپیدمیولوژی در ارتباط است. ماده ای که مسئول افزایش ریسک سرطان است آهن می باشد. آهن حاوی ماده ای پروتئینی است که هِم نامیده می شود و می تواند ترکیبات نیتروژنی را شکل دهد. این ترکیب سرطان زا است و باعث سرطان روده بزرگ می شود. چربی گوشت قرمز به دگرگونی هورمون ها مانند استروژن می شود که این موضوع باعث افزایش ریسک سرطان سینه می شود. بعضی تحقیقات حتی گزارش داده اند که گوشت قرمز سرطان های ریه و لوزالمعده را افزایش می دهد. گوشت قرمز فرآوری شده با اضافه کردن ماده شیمیایی مانند نگه دارنده ها و چاشنی ها ممکن است ریسک ابتلا را دو برابر کند.

تثبیت وزن سالم با نخوردن گوشت قرمز:

برخی ممکن است تا جایی که سیر شوند گوشت قرمز مصرف کنند. این افراد فراموش می کنند که گوشت قرمز سرشار از چربی است که می تواند تنها عامل مضر در رژیم غذایی شما باشد. دلپذیر بالای گوشت قرمز معمولا شما را وسوسه می کند تا بیشتر بخورید. گوشت قرمز همچنین حاوی کالری بالا است که سوزاندن آن سخت تر است؛ اگر هیچ تمرین منظمی نداشته باشید.

نخوردن گوشت قرمز برای جلوگیری از سندرم روده تحریک پذیر:

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال رایج در روده است که می تواند منجر به درد ناحیه شکم، نفخ، باد شدن شکم و دیگر علائم شود. برخی خوراکی ها از جمله گوشت قرمز می تواند سندرم روده تحریک پذیر را آغاز کند. چربی موجود در گوشت قرمز خالی بودن معده را مهار کرده و ترشح اسید را افزایش می دهد که باعث مشکلات گوارشی می شود.

محافظت از آسیب دیواره روده:

آهن بالای گوشت قرمز می تواند دیواره روده بزرگ را آسیب زده و در عملکرد جذب آب و نمک از مدفوع اخلال ایجاد کند. این مشکل ممکن است باعث اسهال شود و حتی سرطان روده را وخیم تر کند. پرهیز و کاهش مصرف گوشت قرمز می تواند به شما در تثبیت گوارش سالم کمک نماید.

نخوردن گوشت قرمز برای جلوگیری از دیابت:

گوشت قرمز می تواند ریسک ابتلا به دیابت به ویژه نوع دو آن را تا 50٪ افزایش دهد اگر مقدار مصرف آن بیش از 11 گرم در روز باشد. مصرف زیاد گوشت قرمز ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. گوشت قرمز کباب شده می تواند باعث مقاومت بدن در برابر انسولین شود. حتی گوشت قرمز فرآوری شده نیز می تواند ریسک ابتلا را بالا ببرد به طوری که مستقیما به سلول های پانکراس آسیب می زند، اندامی که مسئول ترشح انسولین است.

فواید گوشت قرمز

نخوردن گوشت قرمز برای جلوگیری از آلزایمر:

فراوانی چربی و کلسترول می تواند برای سلامت مغز خطرناک باشد. دانشمندان دریافته اند که تجمع آهن در مغز می تواند گسترش آلزایمر را تحریک کند. همانطور که می دانیم گوشت قرمز مقدار آهن زیادی دارد.

کاهش ریسک آلرژی با نخورن گوشت قرمز:

حتی مقدار کم این گوشت نیز بعضا می تواند باعث حساسیت شود. پروتئین موجود در گوشت قرمز احتمالا بدن را جهت تولید آلرژن که علائم ابتلا به حساسیت را افزایش می دهد را تحریک می کند.

جلوگیری از مسمومیت:

گوشت قرمز ممکن است حاوی ماده مضر مانند عناصر سنگین و برخی هورمون هایی باشد که برای سلامت انسان خطرناک باشد. گزارش شده است که مقدار مس گوشت قرمز زیاد است و می تواند باعث مسمومیت شود.

تثبیت سلامت کلیه با نخوردن گوشت قرمز:

پروتئین بالای رژیم غذایی همچون مصرف گوشت قرمز می تواند برای کلیه ها مضر باشد. مصرف زیاد پروتئین می تواند کلیه را به کار بیشتر وادارد که بعدها می تواند بیماری کلیوی ایجاد کند.

ارتقای طول عمر بیشتر با نخوردن گوشت قرمز:

بدترین خبر درباره ی خوردن گوشت قرمز آن است که می تواند باعث مرگ و میر شود. چندین مطالعه اعلام کرده اند که نرخ مرگ و میر افراد با مصرف گوشت قرمز آنها در ارتباط است. بیماری های قلبی عروقی و سرطان مهم ترین عوامل مرگ و میر افراد است؛ اگر گوشت قرمز مصرف می کنید، این بدان معناست که طور عمر خود را کوتاه کرده اید. یک مطالعه بعد از تحقیق 22 ساله دریافته که مصرف گوشت قرمز اغلب موجب مرگ 23926 نفر شده است. طبق این مطالعه ما ممکن است نتیجه گیری کنیم که با کاهش یا پرهیز از مصرف گوشت قرمز شما می تواند توقع طول عمر بیشتری داشته باشید.

بوی بد:

بر اساس تحقیقات، افرادی که گوشت قرمز کمتری مصرف می کنند یا مصرف نمی کنند، عطر و بوی بهتری نسبت به شخصی دارند که اغلب گوشت مصرف می کند.

سیستم گوارشی:

گوشت فیبر کمی دارد. بنابراین مصرف بیش از حد گوشت قرمز می تواند جایی برای غذاهای سرشار از فیبر در معده ما جا نگذارد. در نتیجه از بیماری های گوارشی رنج خواهیم برد. این داستان متفاوت خواهد شد اگر میوه و سبزیجات سرشار از فیبر بخوریم. این خوراکی ها از ابتلا به یبوست جلوگیری می کنند.

چه مقدار می توانید گوشت قرمز بخورید؟ گوشت قرمز شامل گاو و بره است که می تواند در مقادیر مختلف مصرف شود. دانشمندان میشن تا می کنند که افراد مصرف گوشت قرمز خود را به 90 گرم در روز محدود کنند.

چگونه گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود جدا کنید؟

به جای خوردن گوشت قرمز مانند استیک و دیگر مواد د وعده غذایی خود؛ بهتر است آن را با انواع دیگر پروتئین مانند ماهی، مرغ یا تخم مرغ جابجا کنید. مصرف بیشتر سبزیجات به همراه مقدار کم گوشت مورد سفارش است. اما باید به یاد داشته باشید که پروتئین موجود در سبزیجات باید از پروتئین گوشت بیشتر باشد. توجه داشته باشید که گوشت باید چاشنی شما باشد نه غذای اصلی!

گاهی اوقات باید از گیاه خواران تقلید کنیم که چگونه گوشت را در سوپ، تاس کباب و دیگر موارد رو با خوراکی هایی همچون حبوبات و قارچ ها که پروتئین بالا تجربی کمی دارند جابجا می کنند. شما می توانید از این انواع پروتئین برای وعده های روزانه استفاده کنید.

از ادویه زدن به گوشت پرهیز کنید اگر از آن لذت می برید. گوشت را در دمای بالا پختن منجر به تولید ایجاد کننده های سرطان می شود.

آنچه خواندید فوایدی بودند که شما می توانستید با نخوردن آن به دست آورید.

4 مشخصه گوشت قرمز سالم:

رنگ گوشت قرمز سالم؛ قرمز روشن است نه رنگ خیلی روشن و براق.

گوشت منعطف است نه خمیر مانند و کمی نیز سفت است.

گوشت سالم چسبناک نیست و هنگام تماس لزج می شود.

عطر و بوی خاص خود را دارد.

گوشت فرآوری شده چیست؟

گوشت قرمز فرآوری شده با دود و نمک و دیگر نگهدارنده ها درست می شود. گوشت قلیه شده، سوسیس ها، گوشت خشک شده و گوشت ران نمک زدا از مثال های گوشت فرآوری شده است. این خوراکی ها اغلب سرشار از چربی و نمک هستند و مقدار کمی ویتامین و مواد معدنی دارند.

مقدار میانگین چربی گوشت قرمز طی 20 سال اخیر با توجه به تولید مثل و علوفه ی مدرن کاهش پیدا کرده است و روش های جدید قصابی نیز درصد چربی را کاهش داده است.

کدام چربی ها در گوشت قرمز موجودند و آیا اسید چرب ضروری در آنها وجود دارند؟

برخلاف طبق باور مرسوم، چربی زیادی در گوشت قرمز وجود ندارد. تقریبا نیمی از آن غیر اشباع است و گوشت یکی از عمده ترین منابع چربی غیر اشباع در رژیم غذایی است. گوشت قرمز همچنین حاوی اسید های چرب ضروری، لینولیک اسید و آلفا لینولیک اسید است.

خواص خوردن گوشت قرمز و فواید نخوردن گوشت قرمز + عوارض

4.138
این مطلب مفید بود ؟317
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : drhealthbenefits / bbcgoodfood / redmeatinfo / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : گوشت قرمز
وبگردی