کودک

با کودکم از چه زمانی صحبت کنم؟

کد مطلب : 30643زمان مطالعه : 4 دقیقه
دوست دارید زودتر از همه شما را بشناسد وبا شما سخن بگویید ؟ حتما شما هم مثل خیلی از مادرها برای درک زبان توسط قدم نو رسیده خود عجله دارید پس همراه ما باشید.

روند درک زبان توسط کودک

روند درک زبان توسط کودک روندی قابل ملاحظه است و در کودکی نسبت به کودک دیگر متفاوت است.همه مادران دوست دارند که کودکشان زودتر از بقیه بچه ها بایستد و راه برود, سخن بگوید و حرفهای انان را بفهمد اما این روند نیازمند اندکی تامل وصبوری است تا نوزاد شما بتواند مراحل رشد را به خوبی طی کند.

حتماً بسیار مشتاق هستید تا بتوانید با فرزند خود صحبت کنید، و او با صدای کودکانه و دلنشین خود با شما سخن بگوید. اما واقعاً چه زمانی به این خواسته خود می رسید؟ مهارت های درک زبان کودک از زمان نوزادی شروع به شکل گیری می کند، اما چند ماه طول می کشد تا فرزند شما معنی حرف هایتان را بفهمد.

چگونه به فرزندم در اموختن زبان کمک کنم

 

چه زمانی ممکن است کودک حرف های شما را بفهمد؟

پیش ازآنکه کودک یاد بگیرد صحبت کند، باید توانایی درک و فهم زبان را بیاموزد.

نوزاد 3-6 ماهه:

در این دوره سنی نوزاد شما به تغییرات صدا و لحن شما واکنش نشان می دهد، مثلا با گفتن “نه” تاکیدی، به شما زل می زند و از کاری که مشغول انجام دادن آن بود، دست می کشد. به این نکته توجه کنید که ممکن است نوزاد هنوز هم در این مرحله متوجه تغییر لحن شما نشود، بنابراین در موقعیت های خطرناک منتظر عکس العمل کودک نمانید و خودتان وارد عمل شوید.

نوزاد 5 تا 6 ماهه:

در این سن، نوزاد با شنیدن نام خود واکنش نشان می دهد. اما باز هم نمی توان مطمئن بود مطمئن باشید چیز بیشتری از حرف شما را متوجه شود.

کودک 6 تا 7 ماهه:

ممکن است در این سن کودک شما بتواند به دستورات ساده مانند “مامان را ببوس” واکنش نشان داده و این عمل را انجام دهد. اما احتمال آن وجود دارد که برای درک و انجام آنچه به او می گویید، به کمک شما هم نیاز داشته باشد. البته ممکن است عکس العمل کودک به دستورات شما با کمی تاخیر صورت بگیرد.

کودک 10 تا 12 ماهه:

در این سن، کودک باید بتواند به دستورات پایه و واضح عمل کند، به خصوص اگر این دستورات به همراه ژست های بدنی باشد. برای مثال اگر همزمان با گفتن “لیوان را به من بده”، دستتان را به سمت کودک دراز کنید، یا هنگام گفتن “با خواهرت مهربان باش”، دخترتان را نوازش کنید، کودک بهتر متوجه منظور شما خواهد شد.

نگرانی برای عدم واکنش کودک به زبان

 

چگونه می توانم به فرزندم در آموختن زبان کمک کنم؟

حرف زدن بهترین روش برای کمک به کودک برای فهمیدن کلمات و دستورات است. از زبان واضح، توصیفی، و تکنیک تکرار استفاده کنید تا کودک بتواند شروع به یادگیری ارتباط کلمات و معانی آنها کند. زمانی که با کودک بازی می کنید، بیرون می روید و قدم میزنید، و یا با هم به فروشگاه می روید،به اشیاء اشاره کنید و نام آنها را به کودک بگویید. تا جایی که امکان دارد به جای استفاده از ضمایر، از اسم استفاده کنید. به جای اینکه خود را "من" خطاب کنید، بگویید "مامان" (مثال:لیوان را بده به مامان).

شما همچنین می توانید دستورالعمل های ساده را در قالب بازی با کودک تمرین کنید. در حالی که بینی خود را لمس می کنید، از کودک بخواهید بینی اش را لمس کند. در مورد سایر اعضای بدن نیزهمین کار را انجام دهید. لیوان را به سمت کودک بگیرید و به او بگویید “مامان لیوان را به علی می دهد” و لیوان را به او بدهید. تکرار به یادگیری کودک کمک می کند. ممکن است تکرار برای شما خسته کننده باشد اما کودکان از انجام کارهای تکراری هیجان زده می شوند، خصوصا اگر این تکرار با پاداش و لبخند همراه باشد.

اگر کودک توجهی نمی کند، نگران نشوید

اگر کودک همیشه با شنیدن اسمش واکنش نشان نمی دهد و یا وقتی با او حرف می زنید توجهی به شما نمی کند، نگران نشوید و به این فکر نیفتید که شاید شنوایی اش مشکل دارد. مغز کودک در هر لحظه حجم وسیعی از اطلاعات را پردازش می کند، به همین خاطر برای جلب توجه او باید تلاش زیادی بکنید. اگر واقعا نیاز دارید که کودک متوجه حرف شما شود و نسبت به آن واکنش نشان دهد، سعی کنید هم سطح او بنشینید و در حالی که لبخند می زنید با او ارتباط چشمی برقرار کنید و اگر لازم است جمله مورد نظرتان را چند بار تکرار کنید.

به محض اینکه کودک توانایی درک و فهم زبان را کسب کند و اولین کلماتش را بگوید، شروع به صحبت کردن در قالب جملات می کند. این مرحله از رشد زبان معمولا در کودکان نوپا اتفاق می افتد و دستورالعمل هایی که درک و انجام آنها تا پیش از این برای کودک جالب بود، ناگهان به وسیله ای برای آزمودن قوانین و محدودیت ها تبدیل خواهد شد. شاید درک این مسئله برای شما آسان نباشد، اما سعی کنید به خاطر داشته باشید که وظیفه اصلی کودک نوپای شما درک خودآگاهی، استقلال، و عدم وابستگی است. به همین علت ممکن است در این سنین حرف گوش نکن شده و کج خلقی کند.

با کودکم از چه زمانی صحبت کنم؟

53
این مطلب مفید بود ؟30
برگرفته از سلامت بانوان اوما / م.ف
وبگردی