مسافرت با والدین
بعضی از فرزندان مخصوصا نوجوانان دوست ندارند با پدرو مادرشان به مسافرت یا مهمانی بروند. اما والدین می توانند با رفتارهای مناسب فرزندشان را به سفرهای خانوادگی ترغیب کنند.

دلایل عدم تمایل فرزندان در مسافرت های خانوادگی و روشهای ترغیب آنها

برخی از خانواده هایی که فرزند دارند، هنگامی که تصمیم به مسافرت می گیرند دچار مشکل می شوند، معمولاً کودکان زمانی که بزرگتر می شوند علاقه ای به سفر با خانواده، حتی با پرواز خارجی یا پرواز داخلی ندارند. برخی افراد اعتقاد دارند که والدین ، فرزندان را مجبور به همراهی در مسافرت می کنند.

این طرز فکر تنها به پدر و مادرهایی تعلق دارد که به نظرشان می توانند با فرزندی که به سفر بی میل است ، مسافرت و تفریح شادی را تجربه کنند . برای داشتن مسافرت خاطره انگیز و شاد نباید فرزندان را مجبور کرد . برای ترغیب فرزندان به سفر چه کاری می توان انجام داد؟

عدم تمایل فرزندان برای مسافرتهای خانوادگی

بسیاری از خانواده در تقویم به دنبال چند روز تعطیلی هستند تا برای مسافرت های خانوادگی برنامه ریزی کنند . برای زندگی های پر دغدغه امروزی ، این فرصت بهترین زمان برای دور هم جمع شدن و لذت بردن است پدرو مادرها دوست دارند تا با فرزندان خود به سفر بروند و بدون آنها لذتی از مسافرت نمی برند . اما در این میان فرزندان مخصوصا نوجوانان ساز مخالف می زنند و بیشتر تمایل به مسافرت با همسن و سالهای خود را دارند.

در بخش های قبلی مرتبط به تربیت فرزند در نمناک گفتیم که نیاز به استقلال و داشتن آزادی از مهمترین خصوصیات دوران نوجوانی است که باید برای نوجوانان در محیط خانوادگی فراهم شود.

برآورده ساختن این نیازها در حد تعادل موجب افزایش اعتماد به نفس فرزندان می شود ، اما اگر این نیازها بیش از اندازه فراهمم شوند منجر به بی نظمی در نظام خانواده و ناسازگاری فرزندان می شود.

سفر نوجوانان

نداشتن علاقه فرزندان به مهمانی رفتن با والدین

گاهی اوقات نوجوانان علاوه بر اینکه به مسافرت با والدین رغبتی ندارند در مهمانی ها نیز به همراه آنها حضور ندارند و پدر و مادرها اغلب با این جملات نوجوانان مواجه می شوند :

  • دوست دارم در خانه تنها باشم
  • از خانه فلانی خوشم نمی آید
  • دوست ندارم میهمانی بیایم
  • دوست دارم با دوستانم گردش و مسافرت بروم و ....

دیدگاه پدر و مادرها

پدر و مادرها برای فراهم کردن این نیاز مهم فرزندان ، دیدگاههای متفاوتی دارند. در برابر والدینی که به صورت کامل این استقلال فرزند خود را برآوره می کنند ، پدر و مادرهایی نیز وجود دارند نگرانی آنها برای فرزند نوجوانشان تمامی ندارد.

مثلا می گویند اگر فرزندم با دوست خود به تفریح برود ، ما خانواده آنها را نمی شناسیم ، دوست او چگونه فردی است ؟یا هنگام تنها ماندن فرزندشان در خانه مدام نگران استفاده نادرست فرزندشان از اینترنت و شبکه های مجازی می شوند چه راه کارهایی برای این مشکلات وجود دارد و رفتار مناسب والدین در برابر نوجوانان درباره این مسائل چیست ؟

درک علت بی میلی فرزندان

با فرزندتان صحبت کنید و دلایل او برای نرفتن به مسافرت را با دقت بشنوید و تنها به این جمله که دوست ندارم با مسافرت بروم اکتفا نکنید . آیا دلیل آنها ، خسته کننده بودن سفر می باشد ؟ یا اینکه باید زمان زیادی را در اتاق هتل با خواهر یا برادر بازیگوش باید سپری کنند ؟آیا دلتنگ دوستانشان می شوند ؟ حتی اگر دلیل اصلی امتناع آنها را کشف نکردید باز هم تلاش خود را برای دانستن انجام داده اید.

بی میلی نوجوانان به مسافرت

دادن استقلال به اندازه

اگر فرزندتن تمایلی به رفتن مهمانی ندارد و بیشتر دوست دارد تا با دوستان خود وقت بگذراند ، به نظر او احترام بگذارید و در قالب چهارچوبی مشخص ، به فرزندتان اختیار و استقلال دهید . مثلا از او بخواهید که دوستان خود را برای شما کاملا معرفی کند. همچنین درباره مکانی که قصد رفتن به آنجا را دارند و فعالیت های خود ،توضیحات کاملی دهد.

به طور کلی بهتر است قبل از یک سفر خانوادگی به فرزند نوجوان خود این امکان را بدهید تا متوجه درک شما از نیازهای خود شود . بنابراین مشکل کمتری در زمان مسافرت به وجود خواهد آمد و فرزندان در مهمانی های خانوادگی کمتر از رفتن اجتناب و خودداری می کنند.

برنامه ریزی مسافرت با فرزندان

در صورتی که دلیل اصلی عدم تمایل فرزندان ، بازدید از مکانهای تاریخی است می توانید قبل از سفر برای فعالیت های مختلف در مسافرت ، کمک بگیرید و نظرات آنها را جویا شوید.

مثلاً برای خرید بلیط هواپیما برای پرواز داخلی یا پرواز خارجی، رفتن به کدام مکان دیدنی مقصد، خوردن غذا ، انتخاب رستوران و حتی هتل و ... از آنها نظر بپرسید. همچنین یک مکان تفریحی را بعد از بازدید موزه یا مکان تاریخی در نظر بگیرید تا تمایل آنها برای مسافرت بیشتر کنید.

سفر با پدر و مادر

تقسیم مسافرت و تفریح کنید

اگر فرزندتان از گذراندن وقت با خواهر یا برادر کوچک و بازیگوش را دوست ندارد و به همین دلیل از مسافرت با شما خوددار می کند ، می توانید این مشکل را با مسافرت های جداگانه هر چند وقت یکبار حل کنید تا رابطه شما با هر کدام از فرزندان به طور جداگانه تقویت شود . در این نوع مسافرت ها ، حتی فرزندی که مپتمایلی به سفر رفتن با شما نداشت نیز بهره و لذت کافی می برد.

فراهم کردن فضای اختصاصی برای فرزندان

اگردلیل فرزند نوجوان شما برای امتناع از مسافرت خانوادگی ، وجود خواهر یا برادر بازیگوش است ، در مقص یک هتل آپارتمان یا سوئیت اجاره کنید تا فرزندتان استقلال خود را داشته باشد و بدین ترتیب از تنش میان فرزندان تا حدودی جلوگیری می شود.

اردوی مخصوص

راه حل دیگر برای سازگارتر کردن نوجوانان این است که آنها در اردوهای مدرسه و مخصوص نوجوانان شرکت کنند تا نیاز به استقلال و آزادی آنها در حد تعادل برآورده شود .بنابراین فرزندان در زمان مسافرت های خانوادگی ، دلایل قانع کننده کمتری برای والدین خواهند داشت.

دلیل بی میلی نوجوانان به مسافرت با والدین + راه حل

4.122
این مطلب مفید بود ؟184
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : مسافرت
وبگردی