وفای به عهد
در قرآن به وفای به عهد و پیمان تاکید بسیار شده است قران مجید و روایات نسبت به این حقیقت بسیار پافشاری دارند.

 اهمیت و ارزش وفای به عهد در اسلام

به عهد و پیمان وفا کنید زیرا عهد و پیمان مورد بازپرسی است.

وفای به عهد

وفای به عهد و پیمان

 

وفای به عهد یک دستور قرآنی است که در علم حقوق و تجارت گاه به جای آن واژه های وفای تعهد، پرداخت و اجرای تعهد به کار برده می شود. در لغت به معنای به جای آوردن تعهد و انجام دادن عهد و پیمان و در واقع به معنای اجرای قرارداد است. در تجارت این اصطلاح شامل پرداخت پول، انجام کار یا خودداری از انجام کار و انتقال یا تسلیم حق یا مال است.

امام زمان عج می فرماید :
وَ لَوْ اَنَّ أشیاعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلی اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلی حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُکْرِهُهُ. (بحارالانوار 53:177)

از امام علیه السلام نقل شده که به شیخ مفید فرمود:
اگر دلهای شیعیان ما که خداوند آنان را برای اطاعت خودش موفق کند در وفا کردن به پیمانشان یکی بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخیر نمی افتاد، بلکه سعادت دیدار با ما همراه با شناخت و صداقت برای آنان زود به دست می آمد، چیزی جز کارهای ناشایست آنان ما را از ایشان محبوس نمی سازد.
###
سه نکته :
در معامله با مردم خیانت نکن
حضرت رضا(ع) از پدرانش از پیامبر خدا روایت می کنند که آن حضرت فرمود:کسی که با مردم معامله کند و به آنان ستم نورزد و سخن بگوید و به آنان دروغ نگوید و به آنان وعده دهد و خلف وعده نکند از کسانی است که مروتش کامل شده و عدالتش آشکار گشته، برادری اش واجب شده و غیبتش حرام است.

از عهد و پیمان می پرسند
قرآن مجید و روایات نسبت به این حقیقت تاکید و پافشاری دارند.

"و اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئوولا (سوریه اسراء آیه 34)؛ به عهد و پیمن وفا کنید زیرا عهد و پیمان مورد بازپرسی است".

همه دین همین است!
شخصی به نام ابومالک می گوید به حضرت علی بن الحسین (ع) گفتم مرا به همه قوانین دین خبر ده، گفت حضرت فرمودند گفتار حق و حکومت به عدالت و وفای به عهده همه قوانین دین است.

وفای به عهد ، اهمیت وفای به عهد در قرآن کریم

3.152
این مطلب مفید بود ؟3220
برگرفته از افکارخبر/ح
برچسب : قرآن
وبگردی