خواص زردچوبه

زردچوبه برای چی خوبه ؟ 30 خاصیت زردچوبه خوردن برای بدن

تاریخ انتشار : 2 اسفند 1400کد مطلب : 30912تعداد نظرات : 6 نظر
آیا می دانید زردچوبه چه خواص و فوایدی را به همراه دارد؟ با روش نگهداری و انتخاب زردچوبه آشنا هستید؟ در ادامه از تمام آنچه باید در رابطه با زردچوبه دانید، مطلع می شوید.

خواص و فواید زرد چوبه

فواید زردچوبه به طور عمده به علت فیتوشیمی بودن آن است. ترکیبات زردچوبه به نام کورکومینوئید (مانند کورکومین، دی متوکسی کورکومین و بیس متوکسی کورکومین) چندین مزیت برای سلامت انسان دارند که در این بخش از سلامت نمناک به بررسی آن می پردازیم. زردچوبه همچنین شامل روغن های فراوانی به نام آتلانتون، تورمرون و زینجیبرن است. ترکیبات دیگر زردچوبه شامل، پروتئین ها، رزین و قند است.

تاریخچه زردچوبه چیست؟

این گیاه به مدت هزاران سال در آسیا مورد استفاده قرار گرفته است و بخش عمده ای از آیووردا، طب سنتی چینی، داروی سیدها و اونانی را تشکیل می دهد.

فواید سلامتی و خواص قابل توجه زردچوبه چه چیزهایی هستند؟

زردچوبه کمک و غلبه بر التهاب می کند و به درمان ناخوشی های تحریک کننده مانند سرطان و ورم مفاصل هم کمک می کند. به خاطر ترکیبات کورکومین اش، این ادویه نیز فواید عصبی و سلامتی قلبی عروقی را نیز به همراه دارد. این بخش از سلامت نمناک فهرست جامع از فواید زردچوبه وجود دارد.

زردچوبه برای لاغری

تمام خواص و فواید بی نظیر زردچوبه

1. ویژگی های ضد التهابی زردچوبه

در مطالعات متعدد، کورکومین، یک ترکیب قوی در زردچوبه شناخته شده است که می تواند تورم بدن را کاهش دهد. یکی از راه های افزایش مصرف زردچوبه، اضافه کردن آن به غذاها در هنگام آشپزی است که در اکثر غذاها از زردچوبه استفاده می کنیم. شما می توانید چای زردچوبه را نیز بنوشید. چهار فنجان آب و یک قاشق چای خوری زرد چوبه را بجوشانید. همچنین می توانید لیمو یا عسل برای طعمش اضافه کنید.

2. ویژگی های عالی آنتی اکسیدانی زردچوبه

زردچوبه با از بین بردن رادیکال های آزاد، مهار پراکسیداسیون، و کاهش پیچیدگی های آهن مشهور است، که همه آنها نتیجه مستقیم خاصیت های آنتی اکسیدانی آن هستند. و نه فقط زرد چوبه، بلکه حتی روغنش هم خواص آنتی اکسیدانی اش را دارد.در مطالعه ای دیگر که بر روی موش ها انجام شد، زردچوبه توانست از استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت به خاطر خواص آنتی اکسیدان آن جلوگیری کند.

3. زردچوبه برای بهبود سلامت مغز و جلوگیری از بیماری های عصبی

کورکومین موجود در زردچوبه می تواند تجدید حیات سلول های مغزی را نیز افزایش دهد. و آروماتیک - تورمرون، یک ترکیب فعال دیگری در زردچوبه است که می تواند رشد سلول های بنیادی عصبی در مغز را تا 80 درصد افزایش دهد.

کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به درمان افسردگی، دیسکینزی ناخوشایند (شامل حرکات ارادی و غیرارادی) و نوروپاتی دیابت کمک می کند. در مطالعات دیگر حیوانات، کورکومین نیز اثرات سودمند تری نسبت به استرس مزمن به نمایش گذاشته بود.

4. زردچوبه برای جلوگیری از بیماری های قلبی

ویژگی های آنتی اکسیدانی زردچوبه به ویژه در مورد دیابت، تحت حفاظت قلب قرار دارند. کورکومین موجود در زردچوبه به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند در نتیجه به سلامت قلب کمک می کند.

فواید سلامتی زردچوبه

جلوگیری از بیماری های قلبی با زردچوبه

5. زردچوبه برای جلوگیری از سرطان

کورکومین خواص ضد سرطانی را در مطالعات متعدد به نمایش گذاشته بود. در واقع، کشورهایی که هر روز حدود 100 تا 200 میلی گرم زرد را مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سرطان کمتری دارند. در برخی از بیماران سرطانی که از زردچوبه استفاده می کردند، ایجاد تومور کاهش یافته. در برخی موارد دیگر، مواد شیمیایی سیستم ایمنی که سلول های سرطانی را از بین می برند، بیشتر متمرکز شده اند.

6. تاخیر در پیری و جوان ماندن با زردچوبه

زردچوبه حاوی رنگدانه های کورکومینوئید هستند که به ژن هایی تبدیل می شوند که ترکیب آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهند. این فرآیند از سلول های مغز و پوست و همچنین از آسیب دیدن رادیکال آزاد محافظت می کند، غلظت را بهبود می بخشد و به وجود آمدن خطوط، چین و چروک ظریف را کاهش می دهد.

7. زردچوبه برای کمک به درمان دیابت

طی یک بررسی علمی، کورکومین می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد در نتیجه به جلوگیری از دیابت کمک می کند. در مطالعه ای دیگر، افراد پیش دیابت که به مدت 9 ماه دوز تجویزی از کورکومین را دریافت کردند، احتمال ابتلا به دیابتشان کم تر شد. این ترکیب همچنین می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی فعال در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را نیز تغییر دهد. همچنین می تواند داروهای ایمن سازی تجویز شده برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را تقویت کند. در مطالعه ای دیگر، مکمل های کورکومین استرس اکسیداتیو تجربه شده توسط موش های دیابتی را کاهش داده بود.

کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به درمان اختلالات کبد مرتبط به دیابت نیز کمک کند. این نتیجه ی، آب مروارید دیابتی را در موش های آزمایشگاهی و در عین حال مطالعه دیگری که توسط دانشگاه چینی پزشکی پکن اجرا شد، مورد تایید نبود.

زردچوبه برای دیابت

کمک به درمان دیابت با زردچوبه

8. زردچوبه برای بهبود ایمنی بدن

خاصیت ضد التهابی زردچوبه به افزایش ایمنی بدن می تواند تا حد زیادی کمک کند. مشخص شد که کورکومین برخی از سلول های ایمنی خاص را متوقف می کند که وقتی بیش از حد کار می کنند، می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و چاقی شود.

9. زردچوبه مانند ضد عفونی کننده طبیعی کار می کند:

زردچوبه خواص آنتی باکتریایی عالی را در برابر انواع مختلف باکتری ها نشان می دهد که برخی از آن ها شامل ای.کولای، استافیلوکوکوس اورئوس و تیفی سالمونلا و ویژگی های ضد عفونی کنندگی آن می شود.

10. زردچوبه برای سم زدایی کبد

طبق گفته مرکز پزشکی مریلند، کورکومین موجود در زرد چوبه، تولید صفرای کبد را تحریک می کند. کبد، همانطور که می دانیم، از صفرا برای بیرون کردن سموم استفاده می کند. همچنین کیسه صفرا، سلول هایی را که ترکیبات مضر را می شکنند، تولید می کند. اثرات سم زدایی کورکومین آن قدر خوب است که می تواند برای درمان مسمومیت جیوه ای هم استفاده شود.

خاصیت زردچوبه

سم زدایی کبد با استفاده از زردچوبه

11. زردچوبه برای کاهش درد قاعدگی

به گفته یکی از مطالعات ایرانی، کورکومین موجود در زردچوبه به منظور کاهش شدت علائم قاعدگی تاثیرگذار است و این خاصیت را می توان به اثرات ضد التهابی زردچوبه نسبت داد.

طبق گزارش کالج دولتی اورگرین، از زرد چوبه برای درمان دردهای قاعدگی می توان استفاده کرد. همانطور که توسط طب سنتی چینی و هندی مورد استفاده قرار می گرفت.

12. زردچوبه یک ضد درد طبیعی

از آنجا که به تسکین التهاب کمک می کند، زرد چوبه می تواند به عنوان مسکن طبیعی عمل کند. به ویژه برای درد های آرتروز صدق می کند. هم چنین زردچوبه گردش خون را بهبود می بخشد که می تواند به حذف درد کمک کند. دو قاشق سوپ خوری زرد چوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیری را به دست آورید و این را به منطقه تحت تاثیر اعمال کنید.

13. زردچوبه برای درمان اختلال دستگاه گوارش

طبق یک مطالعه، بیماری های معده مانند بازگشت اسید معده می تواند ناشی از التهاب و استرس اکسیداتیو باشد و باید با ضدالتهاب ها و آنتی اکسیدان ها درمان شود. به همین دلیل است که زرد چوبه می تواند یک گزینه عالی باشد. زرپچوبه همچنین می تواند حساسیت مری را به اسید کاهش دهند و علائم رفلاکس معده را کاهش دهد..

خواص زردچوبه

خواص شگفت انگیز زردچوبه

14. زردچوبه برای کمک به کاهش وزن و متابولیسم

آیا می دانید که چاقی منجر به التهاب در بدن می شود که در نهایت منجر به دیابت و بیماری های قلبی خواهد شد؟ خواص ضد التهابی زرد چوبه در ابتدای کار با این حق سروکار دارد. مصرفش به جلوگیری از کلسترول و قند خون بالا کمک می کند که به چاق نشدن کمک می کند. زمانی که بدن شما درگیر مبارزه با التهاب زیاد نیست، تمرکز بر روی کاهش وزن آسان تر است. هم چنین زردچوبه گرمای بدن را افزایش می دهد که می تواند متابولیسم شما را بهبود بخشد. کورکومین متابولیسم چربی را تنظیم می کند، که در چاقی و مشکلات مرتبط نقش دارد.

کورکومین چه خواصی برای پوست دارد؟

آنتی اکسیدان های موجود در زردچوبه، نقش حیاتی در افزایش سلامت پوست ایفا می کنند. این ادویه در درمان آکنه و حتی پسوریازیس کمک می کند. همچنین می تواند علائم کشش و تجمع رنگ پوست را درمان کند. فواید زردچوبه برای پوست شامل موارد زیر است:

15. کمک به درمان پسوریازیس با زردچوبه

زرد چوبه می تواند مانع از آنزیم های التهابی در ارتباط با پسوریازیس شود. همچنین می تواند سطح سیتوکنین را کاهش دهد، که التهاب سلول را تحریک می کند و ممکن است منجر به پسوریازیس شود.

استفاده از زردچوبه برای پسوریازیس بسیار ساده است. نصف قاشق چای خوری از زردچوبه را بردارید و به آب اضافه کنید، هم بزنید تا خمیری را به دست آورید. یک لایه نازک از این پماد برای پسوریازیس مفید است. لباس نخی و آزاد بپوشید و اجازه دهید یک شب بماند. پارچه را بردارید و صبح روز بعد پوست خود را با آب گرم تمیز کنید.خاصیت ضد التهابی زردچوبه می تواند مزایای بسیار خوبی در درمان پسوریازیس داشته باشد.

خواص زردچوبه

آشنایی با خواص و فواید زردچوبه

16. زردچوبه برای کمک به درمان آکنه و خشکی پوست

خاصیت ضد باکتری زرد چوبه به درمان آکنه کمک می کند و خواص ضد التهابی آن، التهاب ناشی از جوش ها را درمان می کند. زردچوبه می تواند برای پوست روغنی به عنوان شستشو دهنده صورت و یا یک پک صورت استفاده شود.

شیر و زردچوبه خواص درمانی بزرگی دارند که می توانند به درمان آکنه کمک کنند. یک قاشق چای خوری از زرد چوبه و 3 قاشق سوپ خوری شیر همراه با 2 قاشق سوپ خوری آرد و چند قطره عسل. خوب مخلوط کنید و یک لایه نازک از این مخلوط را روی صورت خود بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند تا خشک شود. سپس می توانید ماسک را با آب بشویید و مرطوب کننده مورد علاقه خود را بزنید.

شیر و زردچوبه همچنین می توانند به درمان پوست خشک کمک کند. همان ماسک صورت می تواند به این هدف کمک کند.

17. زردچوبه از چین و چروک جلوگیری می کند

به گفته یک مطالعه ژاپنی، زرد چوبه می تواند از تشکیل چین و چروک و رنگدانه ها جلوگیری کند. هم چنین از کاهش خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از نوردهی مزمن UVB جلوگیری می کند.

18. زردچوبه برای درمان علائم کششی

زردچوبه برای علائم کششی عالی عمل می کند. این کار به دلیل کورکومین که به غشا سلولی نفوذ می کند وجود دارد. کورکومین مشهور است که خواص فیزیکی غشا سلولی را تغییر می دهد در نتیجه ممکن است علائم کشش را نیز التیام بخشد.

همچنین می توانید از زردچوبه به عنوان کرم استفاده کنید. این خمیر را قبل از حمام به کمر و شکم خود بمالید. حدود 20 دقیقه صبر کنید. سپس خمیر را در حمام بشویید.

فواید فوق العاده زردچوبه

جلوگیری از چین و چروک با زردچوبه

19. زردچوبه برای بهبود سوختگی و التیام زخم

خواص ضد التهاب و ضد عفونی کننده زردچوبه به تسکین سوختگی کمک می کند. همچنین، برای سوختگی (حداقل، بیشتر آن ها) وقتی از زردچوبه استفاده می کنید بدتر نخواهد شد. همچنین می توانید زرد چوبه را با دیگر روغن ها مخلوط کنید تا درمان سریع تر شود. به سادگی این ترکیب را به زخم ها اعمال کنید. خواص آنتی اکسیدانی و انقباضی زردچوبه به التیام زخم ها و کاهش اثر زخم کمک می کنند.

20. زردچوبه برای درمان رنگدانه های پوستی

خاصیت سفیدکنندگی زرد چوبه می تواند به درمان رنگدانه های پوست کمک کند. هم چنین این گیاه می تواند پوست را از عفونت دور نگه دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق چای خوری از زرد چوبه و عصاره لیمو را مخلوط کنید. مخلوط را به منطقه آسیب دیده بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. حداقل یک ساعت جلو خورشید نروید. با آب سرد بشورید. شما می توانید این کار را هر روز قبل از حمام انجام دهید.

21. زردچوبه برای درمان ترک کف پا

خواص انقباضی زرد چوبه به التیام ترک های پا کمک می کند. می توانید مقادیر مساوی روغن کرچک و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید و کمی زرد چوبه به آن اضافه کنید تا خمیری درست شود. این خمیر را روی پاشنه های ترک خورده خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس با آب سرد بشویید.

درمان ترک پا

درمان ترک کف پا با استفاده از زردچوبه

22. زردچوبه برای درمان هیرسوتیسم یا پرمویی

این شرایطی است که در آن موهای صورت غیرطبیعی زیاد می شوند و این ناشی از عدم تعادل هورمون ها است. استفاده از زردچوبه به این مسئله کمک می کند. حتی خوردن زرد چوبه می تواند با عدم تعادل هورمونی که پرمویی برای افراد به همراه دارد، درمان شود.

23. زردچوبه برای کمک به سم زدایی

شما می توانید اسکرابی با زردچوبه را آماده کنید که به پوست شما کمک می کند. یک قاشق سوپ خوری زردچوبه را با یک قاشق سوپ خوری آب و سرکه سیب (یا گلاب) مخلوط کنید. این مخلوط را به آرامی به مناطق مشکل دار ماساژ دهید. بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید، اگر رنگ زردی باقی بماند می توانید از یک تمیز کننده ملایم استفاده کنید. استفاده از این اسکراب دو بار تا سه بار در هفته به حذف سلول های مرده از روی پوست کمک می کند.

فواید زردچوبه برای مو چیست؟

ترکیبات زرد چوبه برای جلوگیری از از دست دادن مو مفید است و به درمان بیماری هایی مثل شوره سر کمک می کنند. فواید زردچوبه برای موهای شما عبارتند از:

فایده های زردچوبه برای مو

زردچوبه چه فوایدی برای مو دارد؟

24. زردچوبه برای جلوگیری از ریزش مو

مطالعات ویژه ای می گویند که کورکومینویید زرد چوبه می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. با اینکه مدرک کافی برای این کار وجود ندارد، اما استفاده از زرد چوبه در موی شما هیچ گونه عوارض مضری نخواهد داشت.

25. زرچوبه برای کمک به درمان شوره

مخلوطی از زرد چوبه و روغن زیتون می تواند شوره سر را از بین ببرد و سلامتی پوست سر را بهبود بخشد. نسبت های مساوی از هر دو را با هم مخلوط کنید و بگذارید 20 دقیقه قبل از شامپو زدن، روی موهایتان بماند.

26. زردچوبه برای درمان سندرم روده تحریک پذیر

زردچوبه همچنین برای درمان بیماری های گوارشی مرتبط با سندروم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد که ناشی از التهاب است.با توجه به گزارش دانشگاه مرکز پزشکی مریلند، کورکومین میزان دو آنزیم در بدن انسان را کاهش می دهد که مسئول التهاب هستند.در صورتی که از مکمل کورکومین برای ورم مفاصل استفاده می کنید، این مقدار مورد توصیه شده توسط بنیاد ورم مفاصل است - 500 میلی گرم از کورکومین، دو بار در روز است. اما توصیه می کنیم قبل از اینکه به دنبال مکمل ها بروید، با پزشک خود صحبت کنید.

خواص و فواید زردچوبه

درمان سندروم روده تحریک پذیر با زردچوبه

27. کاهش برنزه شدن پوست

این ادویه شگفت انگیز به کاهش برنزه شدن کمک می کند. پس چگونه می توان از زردچوبه استفاده کرد؟ کمی زردچوبه را همراه با مقداری شیر و عصاره لیمو مخلوط کنید. این مخلوط را به قسمت های مورد نیاز بمالید. بعد اجازه دهید به درستی خشک شود، در آخر آن را با آب بشویید.

28. زردچوبه به عنوان کرم شب

همچنین می توانید از کرم شب زردچوبه برای بهبود رنگ چهره خود استفاده کنید. شما به کمی بادام (پوست کنده) نیاز دارید و یک قاشق چای خوری از زردچوبه، کشک، عصاره لیمو، زعفران و پودر چوب صندل. همه چیز را با هم مخلوط کنید و در یخچال بگذارید. هر شب مخلوط را بمالید و آن را صبح بشویید.

29. زردچوبه ضد سرطان سینه است

در یک مطالعه چینی، کورکومین در درمان سرطان سینه موثر یافت شد. این ترکیب همچنین برای محافظت در برابر سرطان روده بزرگ در یک مطالعه دیگر یافت شد. این کار با حساسیت سلول های سرطانی به شیمی درمانی انجام می شود که راه را برای حذف عناصر نرم کننده هموار می کند. کورکومین همچنین در درمان دهان بیمارانی که از بدخیمی های گردن و سر رنج می برند کاربرد دارد و رشد سرطان را کاهش می دهد. همچنین کشف شد که کورکومین از عملکرد آنزیم رشد سرطان جلوگیری می کند.

ضد سرطان سینه

زردچوبه ادویه ای که ضد سرطان سینه است

30. تقویت حافظه انسان با زردچوبه 

مطالعه دیگر نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدان کورکومین می تواند حفظ حافظه در انسان ها را بهبود بخشد. در یک مطالعه دیگر، ترکیب، آپوپتوز (مرگ سلول ها به عنوان بخشی از رشد ارگانیسم) را مهار کرده بود،اثرات آن را به خواص آنتی اکسیدانی کورکومین نسبت داد.

در مورد نوع انتخاب و نگهداری زردچوبه؟

انتخاب زردچوبه

این روزها، گیاهان خشک و ادویه ها در سوپرمارکت ها رواج زیادی دارند. اما بهتر است آن ها را از فروشگاه های ادویه محلی در منطقه خود خریداری کنید زیرا مجموعه گیاهان خشک و ادویه ها از کیفیت برتر و نسبتاً تازه تری برخوردار است. همیشه زردچوبه ارگانیک بخرید.

زردچوبه به شدت متفاوت است و نوع انتخاب پودر زردچوبه بسیار مهم است. اغلب زردچوبه ها با مواد دیگری مخلوط می شود تا رنگ زردش را به آنها بدهد. زردچوبه در پودر کاری بالاترین میزان کورکومین را دارد که به طور متوسط در وزن 3.14 % است. زردچوبه هم در تکه های بزرگ و هم به صورت پودر در دسترس است و باید پس از تایید کیفیت، خریداری شود.

نگهداری زردچوبه

پودر زردچوبه باید در یک ظرف کاملاً بسته نگهداری شود و در جای خشک و خنک نگهداری شود، که از نور محافظت شود. زرد چوبه باید در یخچال قرار داده شود. باید از گرمای بیش از حد اجتناب کرد چون می تواند روغن اسانس معطر خود را پخش کند. از طرف دیگر نور خورشید می تواند رنگش را محو کند. ظرفش باید به شدت پس از استفاده بسته شود. قرار گرفتن در معرض هوا برای مدت طولانی باعث رفتن طعم و بویش می شود.

زردچوبه برای چی خوبه ؟ 30 خاصیت زردچوبه خوردن برای بدن

4.7784
این مطلب مفید بود ؟73747
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
برچسب : زردچوبه
6 نظر به ثبت رسیده است
رها1400-10-12
من برای سفید شدن پوستم خیلی استفاده کردم و نتیجه عالی گرفتم
224
مستر کلاس1400-11-30
با ماست قاطی کردی ؟
151
رها1400-12-01
حالمون بد کردی ها
81
مستر کلاس1400-12-03
دوست عزیز درمان های خوب سختی هم داره بلاخره دیگه
73
زیبا1400-12-03
چطوری استفاده کنم بهترین نتیجه رو روی پوستم بده
270
عزیزی1402-06-27
جالب بود
00
وبگردی