شستشوی دندان مصنوعی
بهترین روش شستشوی دندان مصنوعی مسواک زدن است اما روش دیگری وجود دارد که می توان با ساخت محلول در خانه دندان های مصنوعی را ضدعفونی و جرم گیری کرد.

اصول شستشوی دندان مصنوعی و نکات مهم مراقبت از آن

پروتزهای دانه ای یا کامل، نیاز به مراقبت مناسب برای نگه داشتن، پاک کردن لکه ها و داشتن ظاهری زیبا دارند پس اگر از این دندان ها استفاده می کنید باید حتما روش و مراحل تمیز کردن آن را به صورت صحیح بدانید. 

برای مراقبت های بهداشتی از دندان مصنوعی لازم است نکات عنوان شده در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک را با دقت مطالعه و اجرا کنید.

بعد از غذا دندان ها را خوب تمیز کنید

آب را روی دندان های مصنوعی بریزید تا بقایای غذا و ذرات شل دیگر پاک شوند. شما می توانید یک حوله بر روی پیشخوان یا در سینک قرار دهید و یا کمی آب در سینک بریزید، اینگونه اگر از دستتان افتاد، نشکند. اطمینان حاصل کنید که در هنگام تمیز کردن، خم شان نمی کنید یا آسیبی به پلاستیک یا کلاه آنها نمی رسانید.

شستن دندان مصنوعی

دهان خود را بعد از برداشتن دندان ها تمیز کنید

از یک مسواک مخصوص یا گاز و یا یک مسواک نرم استفاده کنید تا زبان، گونه ها و سقف دهان خود را تمیز کنید. در صورت استفاده، هر گونه چسب باقیمانده، آن را از روی لثه ها بردارید.

حداقل روزی یک بار مسواک بزنید

هر روز دندان هایتان را تمیز کنید و به آرامی این کار را انجام دهید. آن ها را خیس کنید و با برس زبر پلاستیکی و غیر ساینده پروتزی تمیز کنید تا غذا، پلاک و دیگر باقیمانده ها را پاک کنید. 

چنانچه در بخش سلامت دهان و دندان نمناک گفته شده است اگر از چسب پروتز استفاده می کنید، شیارهای روی لثه ها را تمیز کنید تا هر گونه چسب باقی مانده را از بین ببرید.از پاک کننده های دندانپزشکی در داخل دهان خود استفاده نکنید.

از مسواک مناسب استفاده کنید

برای شستشوی دندان های مصنوعی باید مسواکی انتخاب کنید که قادر به تمیز کردن کامل بین دندان ها باشد و به خوبی نواحی منحنی و زاویه دار دندان مصنوعی شما را شستشو دهد و هیچ ذره ای از غذا و .. بین دندان ها باقی نماند.

مسواک دندان مصنوعی

شبها دندان های مصنوعی را داخل آب قرار دهید

بیشتر انواع دندان های مصنوعی باید مرطوب بمانند تا شکل خود را حفظ کنند. آنها را در آب یا یک محلول دندانی ملایم در طول شب قرار دهید. با دندان پزشک خود در مورد نگهداری صحیح دندان ها در طول شب بررسی کنید.

دستورالعمل های شرکت تولید کننده را در زمینه تمیز کردن و خیساندن به دنبال داشته باشید. ظرفی که برای این کار انتخاب میکنید بسیار مهم است چراکه باید به گونه ای باشد که دندان ها کاملا داخل ان در آب قرار گیرند.

از شوینده ی مناسب دندان مصنوعی استفاده کنید

ژل و خمیر دندان های مخصوص تمیز کردن دندان های مصنوعی در داروخانه ها موجود است که میتوانید با کمک آنها دندان های خود را به خوبی تمیز کنید و از ایجاد بوی نامطبوع در آنها خودداری کنید.

هنگام آبکشی هم مسواک بزنید

بعد از استفاده از خمیر دندان و شوینده ها وقتی نوبت به آبکشی میرسد بهتر است همچنان از مسواک استفاده کنید تا ذرات شوینده ها بین دندان و ... باقی نماند.

چک آپ ضروری دندان هایتان را فراموش نکنید

دندان پزشک شما توصیه می کند که چند بار بازدید کنید تا دندان هایتان را معاینه کرده و به صورت حرفه ای تمیز کند. دندان پزشک می تواند به اطمینان از تناسب مناسب برای جلوگیری از لغزش و ناراحتی به شما کمک کند و همچنین داخل دهانتان را چک کند تا مطمئن شود که سالم است. اگر یک اندازه شل دارید، به دندان پزشک خود مراجعه کنید. اگر پروتز دندانیتان شل شده است، فوراً به دندان پزشک مراجعه کنید. شل شدن می تواند باعث تحریک، زخم و عفونت شود.

جرم گیری دندان مصنوعی

نبایدها برای مراقبت از دندان مصنوعی

مواد تمیز کننده ساینده:

از مسواک های سفت، تمیز کننده های قوی و خمیر دندان سخت اجتناب کنید، چون اینها بیش از حد ساینده هستند و ممکن است به دندان شما آسیب برسانند.

خمیردندان سفید کننده:

خمیردندانی که به عنوان سفید کننده تبلیغ می شوند، اغلب حاوی آب اکسیژنه هستند که رنگ دندان های مصنوعی را کم می کند.

محصولات حاوی سفید کننده:

از هیچ نوع محصول سفید کننده استفاده نکنید، چون آن ها می توانند پروتز های دندانی شما را ضعیف کرده و رنگ آنها را تغییر دهند. دندان های مصنوعی به هراه وابستگی های فلزی آنها را در محلول های حاوی کلر قرار ندهید، زیرا می تواند فلز را لکه دار کند و باعث خوردگی می شود.

آب داغ:

از آب داغ و یا جوش که ممکن است دندن های مصنوعی را پیچ و تاب دهد، خودداری کنید.

انواع مختلفی وجود دارند که نشان می دهند چگونه یک تمیز کننده خانگی سفید کننده باید آماده و مورد استفاده قرار گیرد. براساس اطلاعات جمع آوری شده، به نظر می رسد که دستورالعمل زیر یک روش منطقی برای این روش باشد با این وجود، هیچ کس در موقعیتی نیست که اطلاعات بیشتری درباره پروتزهای دندانی و موادی که برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار گرفته است، نسبت به دندان پزشک خود بداند و به همین دلیل، مراجعه به دندان پزشک همیشه بهتر است و می توانید درباره برنامه های تمیز کردن دندان های خود (از هر نوع) با آن ها صحبت کنید.

ضدعفونی دندان مصنوعی

تمیز کننده های طبیعی و خانگی برای دندان های مصنوعی

اگر تمایلی به استفاده از محصولات شیمیایی ندارید و مایلید روش های طبیعی را در پیش بگیرید میتوانید از موارد پیشنهاد شده در این بخش از دهان و دندان نمناک بهره ببرید.

شایع ترین تمیزکننده خانگی دندانی محلول سفید کننده رقیق است.

برای تمیز کردن و به ویژه ضد عفونی کردن دندان های مصنوعی موثر هستند. همچنین در حذف لکه ها به خاطر قرار گرفتن در معرض عوامل رنگی مثل قهوه، نوشابه، چای و محصولات تنباکویی موثر است.

با وجود محبوبیت آنها، نگرانی هایی در ارتباط با استفاده از محلول های تمیز کننده بر پایه سفید کننده وجود دارد. به خصوص در موردی که یک محلول غلظت نسبتاً بالا داشته باشد یا دوره خیساندن زیاد باشد، ممکن است آسیب به دندان کامل یا نسبی رخ دهد پس دقت داشته باشید.

سفید شدن دندان مصنوعی

دستورالعمل های ساخت شستشو دهنده دندان مصنوعی

روش اول:

شستشوی دندان ها با ترکیب آب و سرکه است چرا که سرکه خانگی می تواند برای تمیز کننده دندان مصنوعی استفاده شود، که برای ضد عفونی کردن و به ویژه حذف تاتار مفید است.

کافیست مقدار مساوی آب و سرکه را داخل یک لیوان ریخته و سپس دندان های مصنوعی خود را به مدت 20 الی 30 دقیقه داخل آن قرار داده و سپس با دقت کامل دندان ها را آبکشی کنید.

پاک کردن تاتار دندان مصنوعی با سرکه

ماهیت اسیدی سرکه باعث می شود که آن به ویژه برای حذف رسوبات معدنی (ساخته شده از مواد معدنی و لکه های مرتبط) موثر باشد. پیش از این هم گفتیم که این ته نشین ها عمدتاً رنگی به رنگ قهوه ای دارند که اغلب در شکاف های دندان مصنوعی ایجاد می شوند.

رسوبات کوچک تر ممکن است کاملاً حل شوند. تشکیل لکه های ضخیم تر, ممکن است تنها کمی نرم شود, اما در نهایت پاک می شوند. ممکن است چرخه های مکرر خیساندن و برس زدن برای حذف رسوبات سنگین باشد.

سرکه

روش دوم:

روش بعدی استفاده از جوش شیرین است که یک قاشق از آن را داخل 8 پیمانه آب ریخته و بعد از ترکیب دندان ها را با آن خوب بشویید.

نکته ای مهم

مهم است که قبل از این که دندان های مصنوعی را در دهان خود بگذارید، و سپس آن ها را با آب سرد بشویید. محلول های مبتنی بر سفید کننده، پتانسیل تحریک بافت های دهانی را دارند. اگر دندانهای مصنوعی به دهان شما برگردانده نشود، باید به طور کامل در آب غوطه ور شوند.

اگر از محلول سفید کننده استفاده می کنید دقت داشته باشید که نباید با پروتزهایی که دارای مولفه های فلزی هستند و آن هایی که انواع خاصی از مواد را دارند مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی که پاک کننده خانگی دندان مصنوعی مبتنی بر سفید کننده، پاک کننده خوبی را برای لکه و ضد عفونی کننده می سازد، اما چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره شده است در کمک به حذف رسوبات معدنی (تارتار) که بر روی دندان های مصنوعی ایجاد شده است، موثر نیست. انتخاب هر گونه تمیز کننده برای دندان های مصنوعی، خانگی و یا تجاری باید توسط دندان پزشک شما تایید شود تا به پروتزهای تان آسیب نرسانند.

محلولی قوی برای جرمگیری و شستشوی دندان مصنوعی در خانه

3.865
این مطلب مفید بود ؟5015
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
وبگردی