اصغر فرهادی و جایزه اسکار

کارنامه هنری اصغر فرهادی

تاریخ انتشار : 5 تیر 1392کد مطلب : 3146زمان مطالعه : 3 دقیقه
اصغر فرهادی با دقت در انتخاب فیلمنامه و دغدغه ای که برای مطرح کردن مسائل اخلاقی و رعایت آن در جامعه دارد ، توانسته به چهره محبوب سینمای ایران تبدیل شود. در ادامه نگاهی به کارنامه کاری اصغر فرهادی می اندازیم.
اصغر فرهادی متولد 1351 در خمینی شهر است. خانم پریسا بخت آور همسرش و سارینا و ساغر نیز دو دختر فرهادی هستند.
«اصغر فرهادی» کارگردانی را در تلویزیون با مجموعه تلویزیونی «داستان یک شهر 1» «داستان یک شهر 2» آغاز کرد ، هم چنین فرهادی با نوشتن فیلمنامه «روزگار جوانی» در تلویزیون فعالیت کرد. 
و پس از آن وارد سینما شد و فیلم های «چهارشنبه سوری» ، «شهر زیبا» ، «رقص در غبار» ، «درباره الی» ، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» را کارگردانی کرد.
«اصغر فرهادی» با شرکت در جشنواره های مهم سینمایی جهان توانست بین سینماگران مطرح دنیا به محبوبیت برسد.
این محبوبیت «اصغر فرهادی» با شرکت در جایزه اسکار و گلدن گلوب و با کسب جایزه بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی که به ندرت اتفاق می افتد ، تثبیت شد ، به طوری که پس از کسب جایزه اسکار فیلم «جدایی نادر از سیمین» با افزایش فروش در آمریکا روبه رو شد و به همین دلیل تعداد سالن های نمایش این فیلم را از 160 به 243 سالن افزایش یافت.
فیلم «جدایی نادر از سیمین» مورد نقد مثبت منتقدان خارجی قرار گرفت . 
منتقدان خارجی درباره این فیلم می گفتند :فیلم «جدایی نادر از سیمین» مانند سینمای هیچکاک است. زیرا مخاطب را به طور دائم فریب می دهد و غافلگیر می کند و مدام مسائل اخلاقی پیچیده ای را مطرح می کند به طوری که شما هیچ وقت نمی فهمید مقصر چه کسی بوده.»
اما «اصغر فرهادی» در هنگام دریافت جایزه خود هم چنان به فکر مردم و کشورش بود و از آنها تشکر کرد و جایزه خود را تقدیم آنها نمود. که متن سخنرانی به این شکل است :«در این لحظه ایرانیان بسیاری در سرتاسر جهان در حال تماشای ما هستند و من می توانم تصور کنم که بسیار خوشحال اند، نام کشورشان ایران از دریچه باشکوه فرهنگش به زبان می آید . فرهنگی غنی و کهن که زیر غبار سنگین سیاست پنهان مانده . من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می کنم. مردمی که به همه فرهنگ ها و تمدن ها احترام می گذارند و از دشمنی کردن و کینه ورزیدن بیزارند.» 
«اصغر فرهادی» با فیلم «درباره الی» هم به جشنواره های جهانی رفت و توانست «خرس نقره ای» بهترین فیلم جشنواره برلین را نصیب خود کرد. 
«اصغر فرهادی» با ساخت فیلم و سفر به کشورهای مختلف و شرکت در جشنواره مهم سینمایی نه تنها توانایی خود را به سینماگران جهان نشان می دهد ، بلکه چهره واقعی ایران که مهد تمدن و فرهنگ است را به جهانیان اثبات می کند.
این بار این کارگردان موفق ایران با فیلم «گذشته» توانست اذهان را به سمت خود بکشاند. فیلمی که در شصت و ششمین جشنواره بین الملل کن توانست جایزه بهترین بازیگر زن را کسب کند.
اما فیلم «گذشته» مورد نقدهای تند سینماگران ایرانی قرار گرفت و شایعاتی بر اکران نشدن این فیلم در ایران به راه انداختند. اما «اصغر فرهادی» پیروز میدان بود و همزمان با اکران این فیلم در ایران در د و هزار سینمای دنیا هم اکران می شود ، و باید سینماگران همیشه منتقد ایران که برای پیشرفت سینمای ایران که «مرده ای متحرک» است کاری از پیش نمی برند. دست از نظریه پردازی در خصوص کسانی که سینمای ایران را جهانی می کنند ، تنها سکوت کنند. 
 

کارنامه هنری اصغر فرهادی

53
این مطلب مفید بود ؟30
برگرفته از cinemakhabar.ir
برچسب : اصغر فرهادی
وبگردی