غذای کودک
غذای کودک بهتر است دارای قوام باشد تا خود بتواند آن را با قاشق بخورد همچنین از ظروف نشکن استفاده کنید و در خوراندن غذا به کودکتان اصلا عجله نکنید.

چقدر باید یک کودک غذا بخورد و تغذیه شود؟

تغذیه کودک دارای اهمیت بسیار زیادی است بنابراین برنامه غذای کودک باید صحیح و مفید باشد و نکاتی که در این بخش از نمناک خواهیم گفت را داشته باشد. اول از همه، شما باید حتما در زمان مناسب و با راه درست غذاهای جامد را به او بدهید ، با توجه به دستورالعمل ها، توصیه می شود که شش ماه اول به طور انحصاری نوزاد خود را با شیر تغذیه کنید و پس از آن غذاهای جامد را وارد کار کنید.

ثانیا، مهم است که به یاد داشته باشیم که هر کودکی متفاوت است و هر یک از نوزادان اشتها و ریتم تغذیه بسیار متفاوتی باهم دارند.

غذای کودک زیر یک سال

غذای کودک 6 تا 12 ماهه چقدر باید باشد؟

غذای کودک و عوامل متعددی که سبب بروز کاهش اشتها در نوزادان می شوند ،عبارتند از:

1. دندان درآوردن:

هنگامی که دندان های بچه در می آید، نوزادان دچار ناراحتی زیادی می شوند. لثه های آنها صدمه می بیند و خیلی رنج می برند و این یک حس عمومی ناراحتی برایشان است در نتیجه اشتهایشان کم می شود و آنها چند روز را با گریه و رد کردن غذا صرف می کنند.

دلیل بی اشتهایی کودک

غذای کودک و بی اشتهایی در نوزادان زیر یک سال

2. بیماری:

اگر فرزند شما به طور ناگهانی شروع به رد کردن غذا کرد و همچنین در دوران دندان درآوردن هم نبود، پس احتمال دارد که از یک بیماری رنج می برد. حتی یک سرد ما خوردگی ساده و یا گرفتگی بینی به اندازه کافی برای غذا نخوردنش کافی است. عفونت در معده و یا هر جای دیگری نیز می تواند اشتها را کاهش دهد.

3 خستگی طبیعی:

نق نق کردن یک قسمت طبیعی از رشد است، حتی برای نوزادان. همانطور که نوزادان رشد می کنند و بیشتر در مورد خود و محیط زیستشان یاد می گیرند، ممکن است در مورد غذا بی علاقه باشند.به جای مجبور کردن آنها را در این مرحله برای غذا خوردن، مهم است که نگرش مثبتی را نسبت به زمان غذا را حفظ کنید و سعی کنید آنها را به شیوه ای سرگرم کننده تغذیه کنید.

 خستگی کودکان

غذای مناسب کودک در زمان بی اشتهایی هایش

چگونه می توانم بدانم که غذای کودکم به اندازه کافی بوده است؟

نشانه های نوزاد شما بهترین شاخص برای فهمیدن اینکه خوب خورده یا نه، می باشد ؛ اگر او از قاشق بعدی امتناع می کند بهتر است که کارتان را متوقف کنید و پس از 2 ساعت غذای مختلفی را به او بدهید.

مهم است که حتما ترکیب مناسبی از غذا را به طوری که کودک بی حوصله خود بدهید و در عین حال تغذیه او کامل باشد. معرفی یک غذای جدید می تواند سخت باشد و طی چند ماه 10 تا 15 بار تلاش شود تا کودک شما در واقع غذای جدید را بپذیرد.

نوزادان می توانند احساسات والدین را بگیرند، بنابراین هنگامی که کودک غذای جدید را رد می کند، دلسرد یا ناراحت نشوید و به طور مثبت و موثر در قدم خود بمانید.

 اندازه غذای کودک

اندازه غذای کودکان 6 تا 12 ماه

یک کودک 6 ماهه چقدر باید غذا بخورد؟

شش ماهگی بهترین زمان برای شروع دادن جامدات است زیرا بدن نوزاد شما آماده است تا به درستی بنشیند و از قاشق غذا استفاده کند با این حال، از آنجا که فقط یک مبتدی است، مهم نیست که بیش از حد مشتاق بشوید و مجبورش کنید تا مقادیر زیادی از آنها را بخورد.

روزانه با یک قاشق غذاخوری به آرامی شروع کنید و به تدریج مواد غذایی جدیدی را معرفی کنیدو همیشه به یاد داشته باشید که قوانین 3 روزه را با هر غذای جدید دنبال کنید تا اطمینان حاصل شود که کودک شما هیچ مشکل هضمی با آن ندارد.

غذای کودک شش ماهه

غذای مناسب برای 6 ماهگی کودک

برای این سن، شما می توانید برنامه زیر را دنبال کنید:

روز 1 - با 1 قاشق غذا خوری در روز شروع کنید(بهترین انتخاب برای اولین مواد غذایی پوره سیب است، از آنجایی که شیرین است)، و آن را با شیر خود شل و نرم کنید.

روز 2 - دو بار در روز، غذا را به 2 قاشق غذاخوری پوره سیب زمینی افزایش دهید.

روز 3 - دو بار در روز پوره سیب زمینی را به 3 قاشق برسانید .

روز 4 - غذای جامد بعدی می تواند سبزیجات باشد، می توانید با هویج، 1 قاشق غذاخوری از آب هویج یا پوره هویج شروع کنید.

روز 5 - دو بار در روز ،به 2 قاشق غذاخوری آب هویج / پوره افزایش دهید.

روز 6 - افزایش به 3 قاشق غذاخوری آب هویج / پوره در دو بار در روز.

روز 7 - صبح پوره سیب، عصر پوره/ آب هویج.

برای هفته های آینده، شما می توانید غذاهای جدیدتر را معرفی کنید، اما با مقادیر کمتری شروع کنید.هدف این است که کودک را غرق نکنیم، اما در عین حال او را به انواع غذاهایی که می تواند بخورد، آشنا کنید تا تمام مواد مغذی را دریافت کنند.

در پایان این ماه، کودک می تواند 2 وعده غذا در روز به میزان حدود 30 میلی لیتر بخورد و در صورت نیاز با شیر خود او را شیر دهید.

 6 ماهگی کودک

برنامه غذایی کودکان شش ماه

غذای کودک 7 ماهه چقدر است؟

همانطور که فرزند شما 7 ماهه می شود و برنامه ماه گذشته اش خوب بوده است، می توانید تعداد وعده های غذایی را به سه بار افزایش دهید.

زمانهای تغذیه بستگی به کودک شما و روال خانوادگی شما دارد، اما این زمان خوبی برای ساخت وعده های غذایی صبحانه، ناهار و شام برای او است.مقدار هر خوراک در این ماه تقریبا اندازه مشت بچه شما است که حدود 90 تا 100 میلی لیتر است.

مطمئن شوید که رژیم غذایی او شامل حبوبات، غلات، میوه ها و سبزیجات است و بافت غذایش می تواند سفت تر از ماه گذشته باشد، که می تواند.

مقدار هر خوراک در این ماه تقریبا اندازه مشت بچه شما است که حدود 90 تا 100 میلی لیتر است. مطمئن شوید که رژیم غذایی او شامل حبوبات، غلات، میوه ها و سبزیجات است و بافت غذایش می تواند سفت تر از ماه گذشته باشد، که می تواند مقدار غذا در یک قاشق چای خوری را تحت تاثیر قرار دهد.

 غذای کودک نه ماهه

غذای مناسب برای کودکان 7 ماهه

غذای کودک 8 تا 9 ماهه چقدر می باشد؟

در 8 ماهگی، بیشتر نوزادان درک صحیحی را تجربه کرده اند و هماهنگی دارند تا بدون نیاز به اشیاء خوراکی را به دهانشان بگذارند. این باعث می شود این زمان خوبی برای معرفی غذاهای انگشتی باشد و اجازه ای برای آنها برای تغذیه توسط خودش4 باشد.

علاوه بر سه وعده غذای اصلی از ماه گذشته، دو میان وعده نیز می تواند برایش معرفی شود، ترجیحا در اواسط صبح و بعدازظهر بعد از ظهر.

بررسی میزان مصرف کودک شما در حال حاضر بسیار سخت است. از زمانی که خودش غذا می خورد، غذاها احتمالا تردتر سنگین تر از پوره یا فرنی هستند. در عین حال، بچه ها با غذای خود بازی می کنند، بنابراین همه چیزهایی که شما پیشنهاد می دهید خورده می شود.

دنبال نشانه های نوزاد خودتان باشید - اگر میزان غذایی که به کودک 7 ماهه خود می دهید، سریعا خورده می شود، ممکن است بخواهید میزان غذا را برایش بیشتر کنید.

کودک شما به زودی به شما می گوید که چه وقتی سیر می شود. آنها احتمالا می توانند یک پنکیک کوچک را تنهایی بخورند. غذاهایی شامل بافت بیشتر در پوره و فرنی. شما همچنین می توانید تخم مرغ، مرغ و ماهی را در این مرحله معرفی کنید.

 غذای کودک 8 ماهه

غذای مناسب برای کودکان هشت تا نه ماهه

غذای کودک در 10-11 ماهگی چقدر است؟

در 10 ماهگی، ایده خوبی برای جلوگیری از خوردن پوره است، زیرا می تواند غذاهای سخت تری را بخورد. در حال حاضر غذای نوزاد شما می تواند غذای بالغ با دانه ها، سبزیجات و پروتئین باشد.

فقط مطمئن شوید که آنها حوری درست کنید که کودکتان دوست داشته باشد، و مراقب خطرات خفگی اش باشید و از شیر گاو، عسل، نمک و شکر اجتناب کنید.

این سن زمانی است که نوزادان ممکن است شروع به ادعا کردن می کنند و علاقه خود را در غذاها مشخص می کنند و یا روی غذاهایی اشتهایشان را از دست می دهند.

ادویه جات یک راه خوب برای افزایش علاقه به غذاهاست و همچنین تلاش برای غذا خوردن یک تجربه لذت بخش مانند خوردن غذا با خانواده است.

 غذای کودک ده ماهه

بهترین غذا برای کودکان ده تا یازده ماه

چیزهایی که باید درباره غذای کودک به خاطر بسپارید:

  • پیشنهادات را به همان اندازه که کودکتان میخواهد به او بدهید تا بخورد.
  • به زور به کودک غذا ندهید.
  • در مورد اینکه کودک شما چقدر غذا می خورد ناراحت نشوید.
  • اگر کودک تقاضای شیر مادر می کند، به او بدهید، مخصوصا در سال اول تولد.
  • قبل از اولین سال تولدش، از شیر، شکر، عسل و شیر گاو اجتناب کنید.
  • به دنبال نشانه های نوزاد خود برای این باشید که چه زمانی سیر شده.

همانطور که می بینید، تصمیم گیری در مورد میزان غذا خوردن نوزادتان، علم موشک پرتان کردن نیست! مثل هر چیز دیگری، شما بهترین قاضی برای عادت های غذا خوردن کودکتان هستید و باید به غرایز خود گوش دهید. نوزادان به طور گسترده ای در میزان خوردنشان متفاوتند، و سن شروع خوردن مواد غذایی جامد نیز نقش کوچکی را ایفا می کند.

 غذای کودک یازده ماهه

نکاتی دانستنی درباره غذای کودک زیر یک سال

نکات رفتاری مهم در غذای کودک

در هنگام غذا دادن به کودک بایستی مواردی را رعایت کرد که کودک با اشتها و علاقه بیشتری غذا بخورد. حال ما به ذکر این نکات می پردازیم : 

1- کودک باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا بتواند به راحتی بدون این که تحت فشار قرار گیرد، غذا بخورد. این کار موجب می شود ریخت و پاش کودک کمتر شود.

 2- بشقاب و لوازم غذا خوردن باید از جنس نشکن باشد. در صورت شکستن ظرف ممکن است کودک احساس ناامیدی کند و یا والدین عصبانی شوند. 

3- قاشق نباید زیاد گود باشد و لیوان نیز باید به اندازه ای باشد که کودک به راحتی آن را بگیرد. 

4- خوردن سوپ برای کودک سخت است ولی اگر کمی قوام آن غلیظ باشد کودک می تواند آن را با قاشق بخورد. 

خوراندن غذا به کودک زیر یک سال

غذای کودک 6 تا 12 ماهه ام را چگونه به او بدهم؟

5- رنگ مواد غذایی می تواند در اشتهای کودک و علاقه ی او به غذا تاثیر بگذارد. خوردن غذاهایی با رنگ های سبز، نارنجی و زرد برای آن ها جالب است. برای این کار می توان از سبزیجات برگ سبز، هویج و... استفاده کرد. 

6- آب میوه ی طبیعی بهتر از نوع صنعتی آن است چرا که به نوع صنعتی آن ماده ی قندی، رنگ و ماده ی معطر اضافه شده است. 

7- دادن وقت کافی در زمان صرف غذا بسیار مهم است و باید از شتاب و عجله درهنگام غذاخوردن پرهیز کرد. 

8- باید بی علاقگی کودک را نسبت به یک ماده ی غذایی پذیرفت و یک ماده ی خوراکی دیگر را جایگزین کرد. 

9- غذا خوردن در یک ساعت معین می تواند سبب تحریک اشتهای کودک شود. 

10- خستگی کودک مهم ترین عامل از بین بردن اشتهای اوست. بهتر است بعد از استراحت به کودک غذا داده شود. 

غذا خوردن کودک زیر یک سال

چه کنم که کودک 6 تا 12 ماهه ام غذا بخورد؟

11- کودک در یک محیط آرام بهتر غذا می خورد. مشاجره، بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون، وهمچنین رفت و آمد زیاد حواس کودک را پرت می کند و تمایل او به غذا خوردن کم می شود. 

12- دادن غذای یکنواخت و تکراری سبب بیزاری کودک می شود. حتی اگر غذایی که مورد علاقه ی کودک است، پشت سرهم و تکراری به کودک داده شود، از خوردن آن امتناع خواهد کرد. 

13- هنگامی که رفتار کودک غلط است باید عکس العمل ثابتی نشان داد، مثلاً اگر بشقاب یا قاشق یا غذا را پرت کرد، نباید گاهی اوقات خندید و گاهی تنبیه کرد، بلکه باید رفتاری را در پیش گرفت که کودک احساس کند، کارخوبی انجام نداده است.

14- نخوردن برخی از غذاها ممکن است به علت تقلید کودک از اطرافیانش باشد.

 

کودک شما از 6 ماهگی تا یک سالگی چقدر باید غذا بخورد؟

4.370
این مطلب مفید بود ؟6010
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
برچسب : تغذیه کودک
وبگردی