راز سلامتی
سلامتی ارزشمند ترین دارای هر فرد است و متخصصان به دنبال راهی برای سالم ماندن بدن هستند البته رازی برای سلامتی وجود دارد که متخصصان آن را تایید کرده اند.

راز سلامتی بدن انسان از زبان متخصصان

در اطرافیان خود احتمالا افرادی را دیده اید که خیلی کم به بیماری دچار شده و زندگی سالمتری دارند. این افراد علاوه بر داشتن سبک زندگی سالم و تقویت دستگاه ایمنی بدن خود، نکاتی را رعایت می کنند که افرادی که به سرعت بیمار می شوند، رعایت نمی کنند. اگر می خواهید با راز سلامت و بیمار نشدن این افراد آشنا شوید، این بخش از بهداشت و سلامت نمناک را مطالعه نمایید.

به اندازه کافی بخوابید

خواب یک جزء حیاتی برای سلامت و رشد شما است. به حفظ عملکرد مغز و کلی بدن کمک می کند. اختلال در خواب باعث مشکلات مربوط به متابولیسم، سیستم ایمنی، جهش ژنی، تنظیم هورمون و بسیاری موارد دیگر می شود.افرادی که 7 تا 8 ساعت در شب می خوابند، کمتر به ویروس سرماخوردگی مبتلا می شوند اما افرادی که کمتر از 6 ساعت می خوابند، هنگام تماس با ویروس سرماخوردگی تا سی درصد احتمال ابتلایشان به بیماری افزایش می یابد.

خواب کافی

از نور خورشید صبحگاهی استفاده کنید

نور خورشید صبحگاهی منبع عالی ویتامین D است. این ویتامین سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد، از بیماری های پوستی جلوگیری می کند و همچنین با ترشح سروتونین موجب سلامت روان می شود.

گاهی پابرهنه راه بروید

راه رفتن با پای برهنه یک درمان طبیعی برای انواع مشکلات پا است و تعادل بدن، آگاهی و قدرت را بهبود می بخشد. راه رفتن با پای برهنه اگر به شکل صحیح باشد، همچنین باسن، زانو و ناحیه کمر را تقویت می کند.

با صدای بلند بخندید

مطالعات نشان داده است که خنده تاثیر مثبتی بر سلامت روانی و فیزیولوژیکی افراد دارد. خنده بخصوص با صدای بلند به عنوان یک تقویت کننده ایمنی عمل می کند و به خوبی با مواد شیمیایی استرس مقابله می کند.

یک ذهنیت مثبت را پرورش دهید

روانشناسی مثبت نگر راه صحیح زندگی سالم و شاد است. با داشتن یک ذهن مثبت، سلامت جسمی، روانی و اجتماعی یک فرد به هم متصل می شود که به او کمک می کند زندگی سالم و طولانی داشته باشد. همچنین باور و فکر انسان بر بیمار شدن یا نشدن او اثر می گذارد پس برای بیمار نشدن نوع تفکر خود را تغییر داده و خصلت مثبت اندیشی را در خود تقویت نمایید.

رابطه اجتماعی خوبی داشته باشید

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که یک رابطه اجتماعی خوب با کاهش خطر مشکلات سلامت روان، به ویژه افسردگی مرتبط است. حمایت اجتماعی خطر مرگ و میر را کاهش می دهد، مقرون به صرفه است و همچنین سلامت افراد را بهبود می بخشد.

روابط اجتماعی خوب

شکرگزاری را تمرین کنید

شکرگزاری یک عمل مثبت تاکید شده است.این یک تمرین روان درمانی عالی و ساده ترین تکنیک برای بهبود سلامت روان است. قدردانی باعث ایجاد احساسات مثبت، ایجاد روابط قوی و بهبود سلامت کلی می شود.

هرگز عصبانی به رختخواب نروید

خواب شبانه به افراد کمک می کند تا اطلاعات روز خود را پردازش کرده و آنها را به عنوان حافظه ذخیره کنند. اغلب توصیه می شود که هرگز با عصبانیت به رختخواب نروید، زیرا اگر این کار را انجام دهیم، ذهن ما این خاطرات منفی را ذخیره می کند و فراموشی را برای ما در زمان های آینده سخت تر می کند.

باغبانی کنید

گذراندن زمان زیاد در اطراف درختان و گیاهان باعث بهبود اکسیژن رسانی به بدن می شود در حالی که نور خورشید نیز از یک سو ویتامین D را تامین می کند. ثابت شده است که باغبانی و آبیاری گیاهان باعث افزایش احساس آرامش و کاهش افسردگی و اضطراب می شود.

نگران چیزهای کوچک نباشید

نگرانی در مورد چیزهای کوچک اغلب منجر به اضطراب می شود که گاهی اوقات شدید می شود و باعث افسردگی شدید می شود. با تغییر تمرکز و انرژی خود به چیزهای مهم و با ارزش در زندگی، می توانیم اضطراب خود را در مورد چیزهای کوچک که اهمیتی ندارند کاهش دهیم.

استرستان را کنترل نمایید

استرس بر تضعیف سیستم ایمنی بدن و بیمار شدن اثر دارد پس بهتر است عوامل استرس زا را شناسایی کرده و برای رفع آن ها برنامه ریزی کنید و از راه های کلی کنترل استرس کمک بگیرید.

استرس زیاد

در فعالیت هایی که دوست دارید شرکت کنید

درگیر شدن در ورزش ها، سرگرمی ها یا فعالیت های مورد علاقه ما فواید روانی متعددی دارد. آنها به ما در بهبود استرسی که در زندگی روزمره با آن برخورد می کنیم کمک می کنند.

از وسایل حمل و نقل عمومی کمتر استفاده نمایید

وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی همیشه پر از میکروب هستند و در افزایش بیمار شدن شما موثر می باشند پس اگر می توانید کارهای خود را به صورت غیر حضوریبا ابزار هایی مانند تلفن، رایانه و اینترنت انجام دهید.

تمیز باشید

پس از تماس با وسایل کثیف مانند دکمه آسانسور، میله اتوبوس و مترو، درهای ورودی، وسایل پارک و غیره دست هایتان را با آب و صابون حداقل 15 ثانیه بشویید زیرا آلودگی یا میکروب ممکن است از طریق خراش یا بریدگی یا سوختگی وارد پوست شود.

رژیم غذایی

آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید

آجیل هایی مانند بادام، گردو، بادام زمینی و پسته مملو از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند که سوخت و ساز را بهبود می بخشد و از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. آنها همچنین منبع عالی اسیدهای آمینه و پروتئین هستند که به عملکردهای مختلف بدن کمک می کنند.

به اندازه آب بنوشید

هیدراته نگه داشتن بدن به حفظ تعادل آب و الکترولیت در بدن کمک می کند و از بیماری های غیرواگیر مرتبط با تغذیه مانند دیابت (نوع 2)، سندرم متابولیک و چاقی جلوگیری می کند.

نوشیدن آب

غذاها را قبل از بلع به درستی بجوید

جویدن چندبار غذا قبل از قورت دادن یک استراتژی موثر برای کاهش خطر چاقی است. جویدن کامل به کنترل اشتها کمک می کند و میزان غذا خوردن را کاهش می دهد. بنابراین، می تواند یک راه موثر برای کاهش وزن و حفظ سلامتی باشد.

مصرف قهوه خود را محدود کنید

قهوه به دلیل فواید متعدد سلامتی، طعم و عطر شگفت انگیز، پرمصرف ترین نوشیدنی است؛ با این حال، مصرف زیاد آن می تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد و باعث بی خوابی، عصبی شدن و استفراغ شود.

غذاهای غنی از فیبر بخورید

غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل رژیم های غذایی با حجم بالا هستند که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا توسط روده ها هضم شوند. بنابراین، فرد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و همچنین از افزایش ناگهانی گلوکز در بدن جلوگیری می کند.

از غذاهای ناسالم دوری کنید

اکثریت قریب به اتفاق بیماری هایی مانند سکته مغزی، چاقی، سرطان و دیابت عمدتاً به دلیل عادات سبک زندگی ناسالم ایجاد می شوند. گاهی غذاهای فست فودی، ناسالم و فرآوری شده بیشتر از سیگار کشیدن باعث مرگ افراد می شود.

مواد غذایی غنی از ویتامین ث بخورید

ویتامین ث می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار تأثیرگذار باشد، مصرف مواد غذایی دارای ویتامین ث سبب می شود افراد کمتر بیمار شوند پس اگر احساس کردید که در حال مریض شدن هستید، مصرف مواد خوراکی غنی از این ویتامین جادویی را افزایش دهید.

ویتامین ث

سالم باشید نه لاغر

سالم بودن به معنای لاغر یا ضعیف بودن نیست. از دست دادن چربی شکم یکی از جنبه های مهم کاهش وزن است زیرا شکم برآمده با چاقی و بیماری های متابولیک مرتبط است پس، وزن خود را کاهش دهید اما با گرسنگی دادن به خود، مواد مغذی مهم را کاهش ندهید.

بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید

پس از مصرف نوشیدنی ها، غذاهای اسیدی یا فرساینده، باید از مسواک زدن فوراً خودداری شود. این غذاها مینای دندان را نرم می کنند و مسواک زدن باعث فرسایش و ضعیف شدن آن می شود. 20 دقیقه الی نیم ساعت بعد از غذا صبر کنید.

یوگا تمرین کنید

یوگا فواید درمانی شگفت انگیزی دارد و انجام روزانه یوگا عملکرد کلی بدن را بهبود می بخشد، همچنین فعالیت مغز را بهبود می بخشد که تمام مشکلات ذهنی را از بین می برد. یوگا باید به عنوان یک عادت و بخشی از سبک زندگی اجرا شود، نه فقط یک ورزش.

بیش از حد ورزش نکنید

ورزش برای داشتن ذهن و بدن سالم و پیشگیری از بیماری های متعدد، چه روانی و چه فیزیولوژیکی مهم است. ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می دهد. بهتر است هر هفته سه بار وقت خود را در باشگاه های ورزشی بگذرانید اما در ورزش هم زیاده روی نکنید زیرا اعتیاد به ورزش می تواند بر بدن تأثیر منفی بگذارد. بسته به سن و وضعیت سلامتی افراد، محدودیت خاصی برای فعالیت بدنی وجود دارد.

ورزش کردن

درست بنشینید

حفظ وضعیت نشستن خوب بدن در حین کار طولانی مدت در مقابل کامپیوتر دشوار است. موقعیت های نادرست بدن می تواند باعث کشیدگی عضلات، درد یا کمردرد شود. راه هایی برای حفظ وضعیت بدن خود در یک موقعیت صحیح ایجاد کنید تا فشار وارده به عضلات، گردن و قسمت پشت بدن به حداقل برسد.

کارهای خانه را خودتان انجام دهید

انجام کارهای خانه بهترین راه برای جایگزینی تمرینات است. آنها به اندازه تمرینات قلبی موثر هستند. فعال ماندن جزء مهمی برای ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری ها است. ثابت شده است که فعالیت بدنی می تواند شانس سکته مغزی، دیابت، سرطان روده بزرگ، افسردگی و سندرم متابولیک را کاهش دهد و تأثیرات مثبتی بر الگوهای خواب و تراکم استخوان نشان دهد.

حمام آب گرم و ماساژ بگیرید

حمام آب گرم یا دوش آب گرم اثر تسکین دهنده ای بر بدن دارد. سیستم عصبی را آرام می کند و جریان خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد. حمام کردن در آب گرم علائم آنفولانزا را تسکین می دهد، درد عضلانی را کاهش می دهد و فشار خون را کاهش می دهد.

ماساژ بدن جزو تکنیک های درمانی یا آرامش بخشی است که به مدیریت درد، استرس و بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

اگه میخوای هیچ وقت مریض نشی، حتما اینو بخون

4.4178
این مطلب مفید بود ؟15721
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ش
برچسب : سلامت بدن
وبگردی