عمارت باغ امیر سمنان
عمارت باغ امیر از بهترین جاذبه های گردشگری شهر سمنان می باشد که به مجتمع تاریخی ، فرهنگی و گردشگری تحت نظارت میراث فرهنگی استان سمنان تبدیل شده است.

عمارت باغ امیر سمنان

عمارت باغ امیر یکی از خانه های تاریخی شهر سمنان است که بین سالهای 1275 تا 1285 به دست حاج میرزا آقا فامیلی ساخته شده و در خیابان باغ فردوس این شهر قرار دارد . این عمارت و بنای زیبا به تقلید از معماری دوران صفویه ساخته شده است وقدمت این عمارت به دوران قاجار باز می گردد.

عمارت باغ امیر خانه یکی از تجار سمنان بنام حاج میرزا آقا فامیلی بوده است که به علت نامگذاری این خانه این بوده که این ملک با باغ بزرگ امیراعظم همجوار بوده است . امیراعظم ازپادشاهان معروف ایالت قومس یا سمنان کنونی است که به ضرب گلوله به قتل رسید.

عمارت باغ امیر سمنان

عمارت باغ امیر سمنان مربوط به دوران قاجار

عمارت باغ امیر به مالکیت شهرداری سمنان در سال 1380 رسید و مرمت شد ، این عمارت برای تبدیل به خانه سمنان در سال 91 به بخش خصوصی واگذار گردید وبه مجتمع تاریخی، فرهنگی، گردشگری تحت نظارت میراث فرهنگی استان سمنان تبدیل گردید.

عمارت باغ امیر سه هزار متر مربع مساحت دارد ، این عمارت دو باغ و دو منزل مسکونی دارد و به سه دسته فضا (فضاهای عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی ) از لحاظ فرهنگی تقسیم شده است .

بخش های خانه سمنان

خانه سمنان شامل بخش های مانند بخش های چاپ، رادیو، تلفن و مخابرات، آب، اتاق نشیمن، اسناد، سینما و عکس، موسیقی، مطبخ و … می باشد که بیش از 35 دستگاه تلفن با برند مختلف مانند دستگاه مورس، تلفن های هندلی و تلفن های قدیمی، تلفن صحرایی و جنگی در بخش تلفن و مخابرات دارد که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده بودند.

علت نام گذاری باغ امیر سمنان

عمارت باغ امیر از خانه های تاریخی سمنان

مجتمع تاریخی، فرهنگی، گردشگری باغ امیر به دو فاز ، اول و دوم تقسیم می شود که فازاول آن موزه و بخش هایی مانند چاپ، رادیو، تلفن و مخابرات، اسناد، موسیقی، عکس و سینما دارد و فاز دوم آن سفره خانه سنتی است که در آینده راه اندازی می شود.

در خانه سمنان 100 سند قدیمی از اواخر قاجاریه تا دوره معاصر مانند کوپن اغذیه مربوط به جنگ جهانی اول و دوم و سند و وقفنامه بزرگ آب سمنان به طول شش متر، قدیمی ترین شیرهای آب و ساعت آبی، اولین قرارداد سمنان با روسیه، برگه تعرفه انتخابات مجلس سنا و شورای ملی وجود دارد.

موزه سمنان

موزه و خانه سمنان و آثار تاریخی

موزه و خانه سمنان دارای مجموعه هایی است که مردم ازاین مجموعه ها مانند ابزار سلمانی، خطاطی و دستگاه بستنی ساز با قدمت یک قرن ، ساعت ورود و خروج 80 سال پیش، ساعت سال کوک و اشیای باقی مانده از حمله ارتش سرخ در سال های 1320 تا 26 در خانه سمنان دیدن می کنند و با آن آشنا می شوند.

 

عمارت باغ امیر از خانه های تاریخی سمنان

52
این مطلب مفید بود ؟20
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی