کاکتوس
کاکتوس دارای خواص بسیار زیادی است یکی از این خواص رفع اشعه مضر ناشی از موبایل, وای فای و کامپیوتر است که تا حدودی برای رفع این اشعه ها موثر اند.

نقش کاکتوس در جذب اثر های مضر

حتما می دانید که استفاده از لوازم الکتریکی مثل کامپیوتر، موبایل، تلویزیون و غیره دارای اشعه های مضر هستند. در نتیجه باید از عواملی استفاده کنید که این اشعه های مضر را به خود جذب کنند و آسیب کمتری به بدن شما وارد کنند.

سرطان خون و سردرد های غیرعادی، یکی از شایعترین آسیب های امواج و اشعه های مضر هستند. افزایش سرطان و بیماری هایی در این ردیف در جهان، به دلیل گسترش کاربرد اشعه های مضر در جهان است.

اما پارازیت دارای سیگنال قوی نیست. بنابراین استانداردهای حدود تشعشعات در آنتن های موبایل را سازمان انرژی اتمی برمبنای ضوابط و مقرراتی که در منابع بین المللی بکار گرفته می شود تعیین می کند و سپس به تمامی سازمانها ابلاغ می نماید، آنها نیز موظف به اجرای این دستور می باشند. 

میزان شدت میدان الکترومغناطیسی در آنتن های موبایل 

میزان تشعشع متنوع می باشد و اعداد متفاوتی در باندهای فرکانسی مختلف دارد که برحسب توان و شدت میدان الکترومغناطیسی محاسبه می شود. در واقع میزان تشعشعات با استفاده از جدول و منحنی اعلام شده، به دست می آید. موسسه ملی استاندارد حدود تشعشع آنتن های موبایل رابراساس کدی که به این استاندارد داده است، محاسبه می کند. بخشی از این استانداردها توسط سازنده تجهیزات رعایت می شود و پس از خرید و ورود به کشور، باید گواهی تایید نمونه اندازه گیری تشعشعات داشته باشند. علاوه بر آن هنگام نصب آنتن نیز دقت می شود تا در محیط اطراف سیگنال قوی تر از حد استاندارد تولید نکند. در زمان نصب آنتن ها، برای رعایت حدود تشعشعات توسط اپراتورها، سازمان انرژی اتمی نیز میزان آن را اندازه گیری می کند . اپراتورهای موبایل علاوه بر آشنایی با ضوابط ، از سوی سازمان انرژی اتمی نیز باید گواهینامه دریافت نمایند .اگر در مواردی ،نگرانی و یا ادعا و شکایتی باشد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ورود پیدا می کند.

سازمان انرژی اتمی و سازمان رگولاتوری ،با انجام آزمون های محیطی توان حد سیگنال را اندازه گیری می کنند تا از حدود استاندارد تعریف شده، بیشتر نباشد. البته این آزمایشات در مناطقی انجام می شود که مردم تردد دارند.

کاکتوس اشعه اینترنت

میزان تشعشعات وای فای

به طور کلی جذب امواج رادیویی توسط محیط به مشخصات ماده بستگی دارد که آن ماده هم با چند پارامتر محدود مشخص می شود با توجه به این پارامترها ، چگونگی جذب امواج مشخص می شود . وای فای دارای توان بسیار کمی می باشد و توان آن در اندازه توان باطری است. بنابراین یک سیگنال ضعیف دارد. حداکثر برد وای فای برای قوی ترین سیگنال 500 متر است که بیشتر از آن هم امکان ندارد. بلوتوث و لپ تاپ نیز مانند وای فای، توان کمی دارند، این دستگاهها پرقدرت محسوب نمی شوند. 

توان کم وای فای قابل مقایسه با گوشی ها و ایستگاه های رادیویی نیست، البته دلیل محکمی برای استفاده از آن در مجاورت خود نیست بلکه بهتر است در حد نیاز از وای فای استفاده کرده و در صورت عدم نیاز ، آن را خاموش کنید. 

قوی ترین سیگنال برای موبایل است

نگه داشتن موبایل در کنار صورت مانند نگه داشتن یک لامپ روشن در نزدیک صورت است. به طور یقین خطر بیشتری نسبت به یک نور افکن دارد زیرا در نزدیک پوست صورت قرار دارد و صورت را می سوزاند. البته امواج رادیویی به هیچ عنوان قابل مقایسه با امواج نوری نیستند و این مثال فقط برای درک موضوع بیان شده است.

 در برخی موارد مشاهده شده است که دکل نصب شده است اما هنوز ایستگاه فرستنده و گیرنده رادیویی (BTS )روی آن نصب نیست و یا دستگاه هنوز روشن نشده است .اما مردم نسبت به وجود دکل در کنار محل زندگی خود شکایت دارند و از بروز مشکلاتی همچون سردرد و یا سقط جنین شاکی هستند که در نهایت اپراتور به ناچار دکل را از آن منطقه جمع آوری می کند در نتیجه میزان پوشش آنت و سیگنال رسانی در آن منطقه ضعیف می شود. 

قدرت امواج پارازیت چقدر است؟

در اصطلاح رادیویی پارازیت به نویز اطلاق می شود که یک طیف کاملا شناخته شده دارد. پارازیت به معنی تداخل فرکانسی است. یعنی هر چیزی که دارای یک سیگنال واقعی است اما در کنار آن ممکن است یک سیگنال اضافه با سطح پائین نیز تولید شود که باعث ایجاد تداخل می شود. امواج پارازیت به اندازه ای نیست که بر روی سلامت انسان تاثیری داشته باشد زیرا این امواج اضافه از نویز محیط ایجاد می شوند و بدون نصب هیچ فرستنده ای، از طبیعت ساطع می شود.

حفظ سلامت انسان به توان امواج بستگی دارد. اگر میزان توان امواج بیش از اندازه باشد ، می تواند عاملی تهدید کننده برای سلامت اسنان باشد. بنابراین سطح نویز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوییاندازه گیری می شود. نویز تابع طبیعت است و البته میزان نویز هر محیط به دلیل تراکم جمعیت و وجود تجهیزات و ماشین ها با محیط دیگر متفاوت است.

کاکتوش برای اشعه

آیا کاکتوس می تواند اشعه های مضر را به خود جذب کند؟

کاکتوس در مورد اشعه های مضر مانند آهنربا عمل می کند و در نتیجه اگر در محیط خانه یک کاکتوس داشته باشید، نباید در مورد این اشعه ها نگرانی داشته باشید. البته در این مورد حقایقی وجود دارد که قطعاً بسیاری از شما از آن باخبر نیستید. به همین دلیل بهتر است که این قسمت از نمناک را تا آخر مطالعه کنید.

طبق مطالعات انجام شده در دنیا، اشعه های مضر از لوازم الکترونیکی مثل کامپیوترها یکی از علت های رایج آسیب به سلامتی می باشند و مشکلاتی مثل سردرد، خستگی، کمبود حافظه و بی خوابی را به وجود می آورند . محدود کردن اثر این اشعه ها نیازمند پر کردن گیاهان خانگی در منزل است.

البته این موضوع از طریق راه های عملی به اثبات رسیده و نشان داده شده است که در محیط هایی که چنین گیاهانی مثل کاکتوس وجود دارند، اشعه های مضر بسیار کم هستند. در حالی که خود این گیاه ها نیز می توانند زنده بمانند و سرحال باشند. 

البته نکته ای که باید به آن توجه کنید، نوع اشعه موجود در منزل شما می باشد که اشعه یونیزه شده است یا خیر. اشعه های یونیزه با انرژی بالا همراه هستند که می توانند ساختار مولکولی را تغییر دهند و البته بعضی از اشعه های غیر یونی دارای انرژی کمی می باشند ، در نتیجه در کوتاه مدت به مولکول انرژی وارد می کنند اما نمی توانند در هم شکسته شوند و در نهایت آسیب رسان خواهند بود.

آیا کامپیوترها واقعا از خودشان اشعه مضر تولید می کنند؟ 

تقریباً یک مسئله اینجا وجود دارد . کامپیوتر ها و اسمارت فون ها یا همان تلفن های همراه و دیگر تجهیزات الکترونیکی به طور وسیعی از خودشان اشعه با فرکانس الکترو آهنربایی تولید می کنند . این اشعه ها انرژی کمی دارند و غیر یونی می باشند و در نتیجه آسیب نسبتا کمی به بدن خواهند زد. 

مفهوم اشعه به طور عمومی می تواند تصویری از اتفاقات بزرگ یا بلایای طبیعی ، سرطان یا دیگر مشکلات مربوط به سلامتی انسان را در ذهن شما ترسیم کند اما این اشعه ها انواع دیگری هستند.

 بعضی از افراد به طرز عجیبی نسبت به صدای بلند، بوی تند و ... حساسیت نشان می دهند ، در حالی که صدای بلند یا بو برای هیچ کس مضر نیست. برای بعضی افراد اشعه ها هم دقیقا همین احساس را برایشان به وجود می آورد. 

البته در بعضی از افراد این علائم به دلیل اثر نوسیبو اتفاق می افتد. اثر نوسیبو شبیه اثر پلاسبو است اما در این حالت افراد به جای تجربه احساس مثبت، احساس منفی را تجربه می کنند زیرا ارتباطات منفی با این اشعه ها می گیرند. در نتیجه ممکن است که به بدن آنها آسیب وارد شود و این آسیب کم کم خودش را در جسم نشان خواهد داد.

 تمام موارد بالا حقیقت دارد و تمام ضررهای وارد شده فقط به دلیل وجود خود اشعه ها نیستند و عوامل دیگری در آن دخیل می باشند.

 آیا کاکتوس می تواند اشعات مضر را از بین ببرد؟

مطالعات نشان می دهد که این اشعه ها تا حدی آسیب رسان هستند که افراد دوست دارند اثر آن ها را کاهش دهند. استفاده از کاکتوس ها برای رفع اشعه های مضر موثر است. 

آیا چسباندن یک گیاه کاکتوس در کنار کامپیوتر واقعاً جادو می کند؟

خیر. اشعه ها فقط در خط مستقیم حرکت می کنند. پس اگر می خواهید که در معرض قرار گرفتن این اشعه ها را محدود کنید و آن را به کاکتوس برسانید، باید کاکتوس را بین خود و منبع اشعه قرار دهید. در نتیجه مقدار کمی از این اشعه های تولید شده از بین می روند و تمام آن جذب کاکتوس نخواهند شد. مثلاً کامپیوتر خود را یک حباب نور تصور کنید که چگونه اشعه ها را در جهت مستقیم ارسال می کند. 

پس هیچ چیزی، جز کاکتوس را روی میز بین خودتان و کامپیوتر قرار ندهید تا انرژی تولید شده به کاکتوس برسد. ممکن است که کاکتوس نسبت به دیگر گیاهان در جذب اشعه های مضر بهتر عمل کند زیرا می تواند اشعه های پراکنده را نیز به خود جذب کند که کار را راحت تر می کند. اما میز، صندلی و هر چیز دیگر در اتاق شما مثل لباس نیز در جذب این اشعه ها موثر هستند. پس نباید نگران باشید.

دفع اشعه

پنج دلیل برای اینکه باید کاکتوس را در خانه نگه دارید 

اینکه گفتیم اشعه های مضر زیاد به بدن شما آسیب نمی رسانند و بدون کاکتوس هم اتفاق خاصی نمی افتد، دلیل نمی شود که آن ها را در خانه نداشته باشید. در این قسمت از نمناک دلایلی را به شما معرفی می کنیم که به خاطر آنها باید در خانه خود کاکتوس نگه دارید. 

 افزایش دهنده اکسیژن

کاکتوس مانند گیاهان دیگر کربن دی اکسید را از هوا می گیرد و اکسیژن را اضافه می کند . اکسیژن بالا در محیط می تواند احساس تازگی را به شما ببخشد . البته از آنجایی که کاکتوس از یک روش غیره عادی استفاده می کند، به همین دلیل تمام اکسیژن خودش را شب ها آزاد می کند و محیط اتاق را برای خوابیدن مطبوع می سازد. 

 از بین بردن ترکیبات آلی فرار

این ترکیب ها مواد شیمیایی هستند که معمولاً از طریق محصولات مختلف به وجود می آیند و در زندگی روزمره ما دخیل می باشند. این ترکیبات باعث مشکلات زیادی در سلامت می شوند و می توانند علائم مختلفی از جمله سردردهای خفیف یا شدید و یا ابتلا به سرطان های جدی را ایجاد کنند. گیاهانی مثل کاکتوس این ترکیبات را به خود جذب می کنند و یا ترکیبات آلی موجود در هوا را از بین می برند و در نتیجه جریان هوا را سالم نگه خواهند داشت. 

 کاهش استرس 

متخصصان به این نتیجه رسیده اند که رشد و پرورش گیاهان به کاهش استرس کمک می کند. افرادی که گیاهان زیادی را در خانه دارند و از آن ها مراقبت می کنند، انسان های شادتر، آرام تر و متمرکزتر هنگام انجام وظایف می باشند . پس یک یا دو عدد کاکتوس را روی میز خود نگه دارید. 

 افزایش سلامتی 

مطالعات نشان می دهد که نگهداری از گیاهان علاوه بر کاهش استرس در محیط خانه، سلامت فرد را نیز بهبود می بخشند زیرا خاک گیاه مانند اسفنج عمل می کند و رطوبت را به خود می کشد و آن را به محیط هدیه می دهد.

 هوای خشک در منزل باعث مشکلات زیادی در بدن می گردد که گیاهانی از جمله کاکتوس از این اتفاق جلوگیری می کنند،در نتیجه استرس را کاهش می دهند و باعث می شوند که بدن شما راحت تر با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کنند. 

 مراقبت راحت 

می دانیم که کاکتوس نیاز به مراقبت خاصی برای رشد کردن ندارد . کافی است که آب آن را به موقع بدهید که معمولاً یک بار در ماه هم کفایت می کند تا بتوانید سال های سال کاکتوس را در منزل خود داشته باشید. 

انواع کاکتوس ها 

کاکتوس ها معمولاً رشد آهسته ای دارند و مراقبت از آنها راحت است. انواع مختلفی از آنها را به شما معرفی می کنیم که می توانید برای محیط منزل و پاکسازی، از آنها استفاده کنید. البته باید مطمئن شوید که خاک آن ها زهکشی خوبی داشته باشد. کاکتوس ها ریشه عمیقی ندارند و بنابراین به گلدان عمیق نیاز نخواهید داشت. فقط باید گلدان پهنی را انتخاب کنید. هرچقدر گلدان بزرگتر باشد، گیاه عملکرد بهتری خواهد داشت. 

 ملکه شب 

این نوع کاکتوس دارای گل های سفید و بزرگ می باشد و جزء مشهورترین انواع کاکتوس ها است. اصالت آن به مکزیک و آمریکای جنوبی برمی گردد و می توانید در داخل خانه از آن نگهداری کنید . این نوع کاکتوس تمایل دارد که نور غیر مستقیم داشته باشد و معمولاً یک هفته در میان در ماه های گرم آب می خورد. در ماه زمستانی نیز هر شش هفته به آن آب دهید. 

 کاکتوس هدگهوک 

این کاکتوس معمولاً ساقه های کوتاهی دارد. شکوفه های آن نیز دارای رنگ های مختلفی هستند اما بیشتر به رنگ نارنجی دیده می شوند. سایز این کاکتوس کوچک است و اصالت آن نیز به جنوب غربی آمریکا برمی گردد. این گیاه معمولاً نور بیشتر را ترجیح می دهد و رشد آن در دمای گرم تر بهتر است.

کاکتوس

 اسنوبال یا گلوله برف نارنجی 

این نوع کاکتوس نسبتاً کوچک است و رگه های سفید در آن دیده می شود . شکوفه های آن نارنجی یا متمایل به قرمز می باشند. شکوفه ها به شکل حلقه در سر کاکتوس دیده می شوند. هر دو هفته یکبار باید به آن آب کمی بدهید و مطمئن باشید که قبل از آب دادن، خاک آن به اندازه کافی خشک شده باشد. زیرا این گیاه مستعد پوسیده شدن است. 

 کاکتوس دم موشی 

این کاکتوس به گیاه هوایی معروف است و اغلب روی درختان یافت می شود ، اما در زمین نیز می روید. ساقه های آن شبیه دم بلند می باشند که باعث می شود به راحتی بتوانید آن را در گلدان های سبدی آویزان کنید . شکوفه های آن نیز معمولاً آویز هستند. رنگ آنها قرمز یا نارنجی می باشند و به راحتی می توانید ساقه های این نوع کاکتوس را هرس کنید. قسمت های بریده شده را در خاک قرار دهید و چند وقت یکبار به آن آب دهید و سپس خواهید دید که به سرعت، کاکتوس جدیدی از آن رشد خواهد کرد. 

 کاکتوس انجیر هندی 

انواع مختلفی از کاکتوس انجیر هندی وجود دارد که معمولاً در باغچه ها استفاده می شود زیرا دارای رنگ ها و تنوعات زیادی است. این کاکتوس ها به جذب اشعه های مضر کمک نمی کنند اما پرورش آنها در گلدان و داخل خانه بسیار راحت است و می توان سال های زیادی از آنها استفاده کرد و همچنین به راحتی می توان آن را روی میز یا قفسه های منزل قرار داد، البته به شرطی که نور کافی به آنها برسد.

 کاکتوس توپی یاقوتی 

این کاکتوس ها نسبتاً پیچیده تر از انواع دیگر می باشند. دو نوع مختلف از آن ها وجود دارد. کاکتوس توپی آلبینو یک نوع متفاوت از این نوع کاکتوس است که هیچ نوع کلروفیلی ندارد. این نوع کاکتوس ها توانایی فتوسنتز ندارند.

نقش کاکتوس در جذب اشعه های مضر + فواید کاکتوس

3.2192
این مطلب مفید بود ؟12369
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : cactuscare / emfacademy / بخش بهداشت وسلامت نمناک/ن/م.ح
برچسب : کاکتوس
وبگردی