تنظیم خواب نوزاد
نگذارید نوزادتان بیشتر از 3 ساعت در طول روز بخوابد و هر 2 ساعت یکبار به او شیر بدهید تا شب هر ساعتی از خواب بیدار نشود و خوابتان را به هم نریزد.

خواب نوزادان چگونه باید باشد؟

نوزادان در ماه های ابتدایی اغلب مواقع در خواب هستند و هر چند ساعت یکبار برای خوردن شیر بیدار می شوند . خواب نوزاد از اهمیت فراوانی برخوردار است و موجب سلامت جسمی و ارتقا سلامت ذهنی او می شود و به بدن کمک می کند تا انرژی هایش را ذخیره کند ؛ در این بخش از نمناک با میزان مناسب خواب نوزاد و اهمیت آن آشنا خواهیم کرد.

زمان خواب نوزاد

تمام چیزهایی که باید درباره خواب نوزادتان بدانید

میانگین زمان مناسب برای خواب نوزاد:

نوزادان ساعات زیادی از ابتدای عمر خود را در خواب سپری می کنند و در حدود 8تا 9 ساعت از روز و 8 ساعت از شب را می خوابند البته اکثر نوزادان توانایی پیوسته خوابیدن را ندارند و تا 3 ماهگی هر 3 تا 4 ساعت یکبار از خواب بیدار می شوند و شیر می خورند . نیاز نیست که برای شیر خوردن نوزاد خود را از خوابیدار کنید اما اگر نوزاد 5 ساعت بدون شیر خوردن خوابید حتما او را برای شیر خوردن بیدار کنید .

میانگین خواب نوزاد

نوزادم چقدر باید بخوابد؟

انواع خواب نوزاد:

خواب نوزادان انواع مختلفی دارد که بدین صورت می باشد.

خواب نوزاد در مرحله REM یا حرکت سریع چشم ها :

نوزادان معمولا 16 ساعت در شبانه روز در خواب هستند و حدود 8 ساعت از این زمان را در خواب rem سپری می کنند درحالی که کودکان بزرگتر زمان کمتری را در این خواب به سر می برند. این خواب سبک است و در آن چشم های نوزاد با سرعت به جلو و عقب حرکت می کند .

خوابیدن نوزاد

نوزاد چگونه به خواب می رود؟ 

خواب نوزاد در مرحله غیر REM:

خواب نوزاد در مرحله غیر REMدارای 4 مرحله زیر است :

  1. در مرحله اول نوزاد در حال چرت زدن است و چشمانش باز و بسته می شود.
  2. در مرحله دوم خواب نوزاد سبک است و با کوچکترین صدایی دست و پاهایش را تکان می دهد.
  3. در مرحله سوم خواب نوزاد سنگین می شود و نوزاد آرام و بدون حرکت میخوابد.
  4. در چهارمین مرحله ، خواب نوزاد بسیار سنگین می شود و نوزاد کاملاً آرام و بدون حرکت می خوابد و حتی با سر وصدا نیز از خواب بیدار نمی شود.

نحوه خوابیدن نوزاد

چگونه بفهمم خواب نوزادم سنگین شده است؟ 

نوزاد هر بار که می خوابد ابتدا وارد مرحله اول و سپس مرحله 2 و 3 و 4 می شود و بعد از آن دوباره به مرحله 3 و سپس 2باز می گردد و پس از آن وارد خواب remمی شود. برخی از نوزادان در ماه های ابتدایی از خواب عمیق به خواب سبک می روند و سپس به خواب برمی گردند.

هنگامی که نوزاد از خواب بیدار می شود هوشیار بوده و متوجه صداهای اطراف خود می شود و سپس با تکان دادن دست و پا و گریه به آن عکس العمل نشان می دهد. اگر بعد از بیدار شدن به کودک شیر دهد می توانید از گریه او جلوگیری کنید.الگوی خواب نوزاد از دوران جنینی در شکم مادر باردار آغاز می شود و در 8 ماهگی جنین توانایی خواب را پیدا می کند.

عکس العمل نوزاد

روش آرام کردن نوزاد بعد از بیدار شدن از خواب

ساعت خواب نوزاد

علایم آمادگی برای خوابیدن نوزاد :

  • مالش چشم ها
  • کشیدن خمیازه
  • خیره شدن به یک نقطه
  • گریه

اگر نوزادتان هریک از این علایم را داشت به او کمی شیر دهید و در آغوش بگیرید تا آرام شود و سپس او را در تختش بگذارید تا یاد بگیرد به تنهایی بخوابد. کارهایی که ما برای به خواب رفتن نوزاد به کار می بریم ممکن است به یک عادت تبدیل شود پس از همان ابتدا او را برای به خواب رفتن بغل نگیرید . شما می توانید برای او یک موسیقی ملایم پیش از خواب پخش کنید.

برای تنظیم ساعت بیولوژیکی نوزاد او را پیش از تاریک شدن هوا در تختش بخوابانید و فضا را آرام و تاریک کنید تا یاد بگیرد با تاریک شدن هوا بخوابد و در روز بیدار شود.

ساعت خواب نوزاد

نوزاد چه زمانی نیاز به خواب دارد؟

درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد

  • درجه حرارت اتاق نوزاد برای خواب بهتر باید بین 24 تا 25 درجه سانتیگراد باشد.
  • هنگام خواب لباس زیاد بر تن نوزاد نکنید و به جای آن دما را تنظیم کنید.
  • اتاق کودک نباید خیلی گرم باشد زیرا کودک عرق می کند و آب بدنش کم می شود و برای کم آب نشدن بدن شیر بیشتری می خورد.
  • اتاق کودک نباید خیلی سرد باشد زیرا انرژی که باید صرف رشد او شود صرف گرم کردن بدنش می شود. کودک در هوای سرد سریع تر از معمول نفس می کشدو سرمای بیش از حد حتی می تواند موجب مرگ نوزاد شود.

علائم خواب آلودگی نوزاد

تنظیم دمای محیط خواب نوزاد 

بهترین وضعیت برای خواب نوزاد

نوزاد را در همه جهات بخوابانید زیرا استخوان جمجمه او شکل می گیرد و اگر همیشه یک طرف بخوابد، یک نقطه ی سر کمی استخوان را صاف تر می شود و عضلات او حالت شل یا سفت پیدا می کنند.

خواباندن نوزاد به همه جهات سبب برطرف شدن شکل نامناسب سر می شود و می توانند به سر بچه شکل دهند.

راههای تنظیم خواب نوزاد:

تنظیم خواب نوزادان

برای تنظیم خواب نوزاد، شیردهی او هر 2 ساعت در طول روز باشد. بسیاری از نوزدان ممکن است قادر نباشند که الگوی خواب و بیداری خود را تنظیم کنند، به خصوص اینکه نمی توانند خودشان را بخوابانند.

1. نوزاد خود را قبل از خواب در گهواره قرار دهید تا بیاموزد بدون شما به خواب رود. در زمان قرار دادن نوزاد در گهواره صبر کنید زیرا او بلافاصله پس از قرار گرفتن در بستر به خواب نمی رود و معمولا 20 دقیقه طول می کشد و شاید در این زمان جنب و جوش و بی قراری کند.اگر او گریه می کند او را بغل کنید تا آرام شود اما دوباره در بستر قرار دهید تا یاد بگیرد چگونه به تنهایی به خواب رود.

خواباندن نوزاد

چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم؟

2. شیر خواران در 3 تا 4 ماه اول لوس نخواهند شد پس برای تمام گریه ها و داد و بیداد های تا 3 ماهگی او را در آغوش بگیرید تا آرام شود اما اگر بیش از حد گریه کرد شاید او کولیک دارد. نوزادان کولیکی نیز در ساعتی از شبانه روز آرام هستند پس در این ساعات آن ها را دربستر قرار دهید تا یادبگیرند چطور آرام بخوابند.

3. برای جلوگیری از لوس شدن کودک روزانه 3 ساعت در حالت آرامش او را در آغوش بگیرید.

4. اجازه ندهید نوزادتان بیشتر از 3 ساعت در طول روز بخوابد . او را بیدار نگه دارید و سرگرم کنید تا خواب شب او تنظیم شود.

خواب کودکان

بهترین روش ها برای تنظیم کردن خواب نوزاد 

5.شیردهی نوزاد را تنظیم کنید و 2 ساعت یک بار به او شیر دهید تا شب هر ساعت از خواب بیدار نشود. نوزادتان را 4 تا 5 بار بدون آنکه زمان شیردهی باشد در آغوش بگیرید و نگذارید فکر کند که هربار او را در آغوش می گیرید برای شیر دادن است.اگر نوزادتان در شب گریه می کند می تواند علتی به جز گرسنگی مانند کسلی، تنهایی و یا گرمای بیش از حد داشته باشد.

6.با رشد کودک شیردهی شب هنگام کودک را کوتاه نماییدو فقط هنگام خوابیدن به او شیر دهید تا یاد بگیرد در شب برای شیر خوردن بیدار نشود اگر او در شب بیدار شد با او بازی نکنید و چراغ را روشن نکنید. 

7.فقط هنگامی پوشک کودک را در شب عوض کنید که مدفوع کرده باشدو یا دچار ادرار سوختگی شده باشد . زمان تعویض کهنهدر شب سکوت کنید وبهتر است این کار در نور کم باشد و در این هنگام با کودک حرف نزنید و بازی نکنید.

8.آخرین شیرتان را در زمان خواب خود به نوزاد بدهید و با او به بستر بروید تا عادت مناسب خوابیدن در او ایجاد گردد.

نکات خواب نوزاد

اصول صحیح و تکنیک های تنظیم خواب نوزاد 

نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد:

  • نوزاد را به پشت بخوابانید اما اگر کودک شما آنقدر بزرگ شده که خودش به روی شکم بچرخد ، جای نگرانی لازم نیست.
  • از خواباندن نوزاد به پهلو بپرهیزید.
  • به نوزاد پستانک بدهید تا چرت بزند ولی پستانک نباید جایگزین شیر دادن و نوازش کردن نوزاد شود.
  • وسایل نرم مانند ضربه گیر، متکا، کوسن و پتوهای اضافی را ازتخت کودک هنگام خواب بردارید.
  • زیر سر شیرخوار هنگام خواب باید سفت، صاف و بدون حرکت باشد.
  • نوزاد را در تخت خواب محافظ دار مخصوص کودک بخوابانید و تخت را در اتاق خواب خودتان قرار دهید تا در صورت لزوم سریع به پیش کودک روید. 

 

صفر تا صد هر آنچه باید در مورد خواب نوزادو زمان و میزان آن بدانید

4.6190
این مطلب مفید بود ؟17515
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
وبگردی